Suomi – holhouksen synnyinsija

  • 127 231
  • 874

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ei ole. Eiköhän suurempi syy ole se, että festareilla esiintyy artisteja, joiden showssa ja lyriikoissa esiintyy elementtejä, jotka eivät välttämättä sovellu pienten lasten korviin.

Harvoin lasten kanssa aivan esiintymislavan eteen mennään. Festareilla on aina sen verran kova volyymi, että osa yleisöstä valitsee hieman kauempana seisomisen. Täällä Ruotsissa moni voi nähdä usein lapsia ulkoilmakonserteissa kuulosuojaimien kera.

Toisekseen, jo nyt löytyy festareita, joilla ei ole alkoholitarjoilua. On myös festareita, joilla ohjelmakin on räätälöity koko perheelle sopivaksi.

On tietenkin. Joillakin festareilla on vain taipumus loppua siihen lasten osaan ja sen jälkeen vanhemmillakin on pakko lähteä pois.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Seuraako tästä vakaviakin kärsimystiloja?

Kohtuukäyttäjälle alkoholi ei ole mikään välttämättömyys. Hän ei kärsi sen puutteesta. Hän on juuri se, joka saattaa mennä autolla juhliin. Kohtuukäyttäjä on sellainen, joka käy katsomassa jääkiekkoa, eikä tule mieleenkään alkoholin nauttiminen.

Ei minulle, kuten olen ketjussa tuonut esille, minun alkoholin kulutukseen rajoituksilla ei ole merkitystä vaan riittää vaikka alkoholia myytäisi Alkossa yhtenä päivänä viikossa. Mutta en ajattelekaan itsekäästi vaan yleisluontoisesti ja olen vastaan kaikkia - minusta epäolennaisia - rajoitteita. Vastuuta on annettava ihmisille itselleenkin eikä yhteiskunnan tule holhota kaikessa. Ilmeisesti olet sitä mieltä, että yhteiskunnan on hyvä holhota kansalaisiaan, vai olenko väärässä.

En kuitenkaan halua kieltää keskustelua alkoholin saannin rajoittamisesta. Jos keskustelulle on sijansa, kuten näyttää olevan, on keskustelu hyvä käydä hyvässä hengessä. Kuitenkin tuomitsematta tai leimaamatta idiooteiksi opponenttia, heitä joka ei allekirjoita samoja teesejä.

Minusta kohtuukäyttäjä voi nauttia kiekko-ottelussa yhden tai kaksi bisseä (tai siideriä) siinä missä kohtuukäyttäjä voi nauttia teatterissa tai oopperassa väliajalla yhden konjakin. Kohtuukäyttäjä osaa hallita juomistaan ja tietää milloin voi nauttia ja missä menee raja. Jos kohtuukäyttäjän mielestä kiekko-otteluun kuuluu kaksi olutta niin se sopii minulle. Tuleeko sinusta yhteiskunnan rajoittaa kohtuukäyttäjän alkoholinkulutusta?

Laatujuomien harrastaja taas kärsii janosta festareilla, yleensäkin. Sieltähän niitä laatujuomia ei saa, joten hän jättää litkut tiskien jääkaappeihin joka tapauksessa, koska hänen elämänsä on aivan liian lyhyt huonon viinan juomiseen.

Jos luit lainaamani kohdan niin siinä ei puhuttu festareista mitään, joten pyydän, älä vedä tähän lainaukseen festareita mukaan koska ne eivät liity pullon ostamiseen millään muotoa.

Kuten Vinyl kirjoitti:

"Jos kerta alkoholisti löytää pullonsa oli sitten minkämoisia kieltoja päällä tahansa niin kyllä se helvetin tyhmältä että ainoa ratkaisu lääkkeeksi on kieltää lisää. Perusteluna koska Suomi ja suomalaiset."

Jos muutaman sanan kuitenkin festareista.

En tykkää käydä festareilla kahdestakaan syystä. Ei huvita maksaa tuhottoman kallista lippua sen tähden, että voin nähdä suosikkiani mutta samalla tulen maksaneeni turhasta ts. sellaisista yhtyeistä jotka eivät liikuta minua tippaakaan. Toinen syy miksi en tykkää käydä festareilla on juuri ördäys, mutta en halua kieltää ihmisitä iloa örvellykseen vaan mielummin pysyn itse poissa sieltä, koska häiriökäyttäytyminen häiritsee minua. Jos 10k katsojaa haluaa örveltää ja minä en, niin eihän se ole oikein, että minun takia kielletään ilo muilta. En halua olla ilonpilaaja, joten mielummin kuuntelen lempimusiikkiani kotona omassa rauhassa.

Klubikeikatkaan eivät hirvittävästi kiinnosta, koska häiriötekijöitä on liikaa mutta kestoltaan sopivat paremmin minulle samoin stadionkonsertit, joissa örvellys ei havaintojeni mukaan niin tolkutonta ole mitä festareilla.

vlad.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Harvoin lasten kanssa aivan esiintymislavan eteen mennään. Festareilla on aina sen verran kova volyymi, että osa yleisöstä valitsee hieman kauempana seisomisen. Täällä Ruotsissa moni voi nähdä usein lapsia ulkoilmakonserteissa kuulosuojaimien kera..

Näkee noita Suomessakin. Minä lähinnä tarkoitin kuitenkin sanoituksissa esiintyvää kieltä, esiintyjien vähäpukeisuutta, ynnä muuta vastaavaa. Noilta ei oikein välty, vaikka menisi kuinka taakse. Toisaalta, minusta kovinkaan pieni lapsi ei välttämättä muutenkaan viihdy aikuisille suunnatussa tapahtumassa. Vähän vastaavasti kuin aikuinenkaan ei välttämättä viihdy puhtaasti lapsille suunnatuissa tapahtumissa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Lähinnä tarkoitin, että tuollainen isä ei ole kunnon isä, vaan erittäin edesvastuuton. Mutta tiedätkö, hänen lapsiaan ei pelasteta lasiselta lapsuudelta, vaikka jäähallin tai festareiden viinanmyynnin kieltämisellä. Kieltolakikaan ei raitistanut kansaa...

Lapsen paikka EI ole jäähallissa kaljaa litkivien äijien joukossa. Kysymys ei ole mistään pelastamisesta, vaan siitä millainen on sovelias ympäristö lapsille ja millainen ei. Uskoisin, että monelle Jampalle jäähalli saattaa olla yksi niistä harvoista paikoista, joissa voi kiskaista muutaman kaljan ilman että vaimo saa tietää...

Juotiinko kieltolain aikana joka paikassa viinaa?
Lisäsikö kieltolaki alkoholiongelmia Suomessa?

Ei kai kukaan tässä vaadi raivoraittiutta, kysymys ainakin minulle on yhteisistä tilaisuuksista, joissa pitäisi saada olla rauhassa örveltäjistä. Lakiin ja järjestyssääntöihin voidaan aina vedota, totta kai, mutta miten silloin kun ne ovat hampaattomia ja suvaitsevaiset eivät näe ongelmaa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lapsen paikka EI ole jäähallissa kaljaa litkivien äijien joukossa. Kysymys ei ole mistään pelastamisesta, vaan siitä millainen on sovelias ympäristö lapsille ja millainen ei. Uskoisin, että monelle Jampalle jäähalli saattaa olla yksi niistä harvoista paikoista, joissa voi kiskaista muutaman kaljan ilman että vaimo saa tietää...

Jos on pakko juoda vaimolta salaa, niin silloin kyse lienee jostain vakavammasta ongelmasta. Minusta linja on selvä: jos ollaan lapsen kanssa jäähallissa, ei oteta olutta. Jos ollaan ilman lasta, voidaan ottaa, jos mieli tekee. Vastuu on tällöin itsellä. Jos humaltuu liikaa, hyväksyy sen, että seuraus voi olla hallista poistaminen.

Juotiinko kieltolain aikana joka paikassa viinaa?
Lisäsikö kieltolaki alkoholiongelmia Suomessa?

Sellainen käsitys on, että lisäsi kokonaiskulutusta ja myös alkoholiongelmia. Noin muistan historiankirjoista lukeneeni.

Ei kai kukaan tässä vaadi raivoraittiutta, kysymys ainakin minulle on yhteisistä tilaisuuksista, joissa pitäisi saada olla rauhassa örveltäjistä. Lakiin ja järjestyssääntöihin voidaan aina vedota, totta kai, mutta miten silloin kun ne ovat hampaattomia ja suvaitsevaiset eivät näe ongelmaa?

Silloin lienee syytä vaatia lain noudattamista. Ja jos ei tullut selväksi, niin minäkin vihaan örveltäjiä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mutta en ajattelekaan itsekäästi vaan yleisluontoisesti ja olen vastaan kaikkia - minusta epäolennaisia - rajoitteita.

En minäkään ole hullujen rajoitteiden kannalla. Olisihan se mukavaa jos autollakin saisi ajaa oman harkintakykynsä mukaan, niin lujaa kuin haluaa, mutta ei, kaikki joutuvat kärsimään joidenkin kuljettajien kypsymättömyydestä.

Vastuuta on annettava ihmisille itselleenkin eikä yhteiskunnan tule holhota kaikessa. Ilmeisesti olet sitä mieltä, että yhteiskunnan on hyvä holhota kansalaisiaan, vai olenko väärässä.

Olet väärässä. Minusta ei ole ollenkaan hyvä, että yhteiskunta JOUTUU holhamaan kansalaisiaan. Mutta joissakin tapauksissa tämä on pakkotilanne.

Kuitenkin tuomitsematta tai leimaamatta idiooteiksi opponenttia, heitä joka ei allekirjoita samoja teesejä.

Keskuudessamme on paljon erilaisia idiootteja. Uskotko, että Jatkoaaika säästyy heiltä jotenkin erikoisesti?

Tuleeko sinusta yhteiskunnan rajoittaa kohtuukäyttäjän alkoholinkulutusta?

Ei tietenkään. Mutta miten hieno maailma meillä olisikaan, jos kaikki olisivat näitä ns. kohtuukäyttäjiä. Mutta kun ei. Samalla tavalla voisimme poistaa kaikki nopeusrajoitukset, jos kaikki olisivat kohtuukuljettajia, mutta kun ei.

Jos luit lainaamani kohdan niin siinä ei puhuttu festareista mitään, joten pyydän, älä vedä tähän lainaukseen festareita mukaan koska ne eivät liity pullon ostamiseen millään muotoa.

Hyppäsit mukaan tilanteessa, jossa keskustelimme myös festareista. Mutta olkoon.

Kuten Vinyl kirjoitti:

"Jos kerta alkoholisti löytää pullonsa oli sitten minkämoisia kieltoja päällä tahansa niin kyllä se helvetin tyhmältä että ainoa ratkaisu lääkkeeksi on kieltää lisää. Perusteluna koska Suomi ja suomalaiset."

Vinyl ei ole aivan oikeassa. Jos esim. päätetään, että baarit suljetaan pari tuntia aikaisemmin, niin valta-osa ihmisistä poistuu koteihinsa sen jälkeen. Ei tämä tarkoita tietenkään, että kaikki lähtevät jahtaamaan pulloa pimeässä yössä. Tällainen päätös kohdistuisi satoihin, tuhansiin baareihin, kymmeniin, satoihintuhansiin ihmisiin, joista vain murto-osalla on tarve saada jatkaa ryyppäämistä sen jälkeen kun baari on suljettu.

Täällä Ruotsissa asiaa on myös tutkittu paljon. Poliisin mukaan kaksi tuntia yöllä on pitkä aika kun puhutaan alkoholin juomisesta, joka alkaa yleensä jo aikaisin illalla. Baarien sulkemisaikaan kello 03:00 tapahtuu aina paljon pahoinpitelyjä, kaatumisia yms. Nämä tapaukset kasvavat dramaattisesti kun baarit ovat auki kello 05:00 asti. Nämä kaksi tuntia ovat jo liikaa monelle. Ja yleensä täysi tarpeettomia tunteja.

mutta en halua kieltää ihmisitä iloa örvellykseen vaan mielummin pysyn itse poissa sieltä,

Näinhän siinä monen kohdalla käy. Mielestäni meidän pitäisi kuitenkin pyrkiä tilanteeseen, jossa festarit voisivat olla juhla kaikille. Minusta ollaan metsässä, jos se pystytään toteuttamaan ainoastaan alkoholin kera ja alkoholin ehdoin. Henkilökohtaisesti en antaisi koskaan periksi sellaiselle tilanteelle.

En myöskään usko, että se on juuri se örvellys joka on tie iloon ja täydelliseen festarikokemukseen. Minä olen kaivellut paljon festareita, mutta kyllä ne parhaimmat muistot tulevat niistä, joissa tuli oltua ihan selvin päin, musiikista ja ruoasta nauttien.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Sellainen käsitys on, että lisäsi kokonaiskulutusta ja myös alkoholiongelmia. Noin muistan historiankirjoista lukeneeni.

" Juoppous väheni kieltolain aikana mutta lisääntyi uudelleen kieltolain loputtua.

Wikipediasta.

Siis rajoitus vähensi alkoholinkulutusta, kun taas vapautus lisäsi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En kyllä ymmärrä tuota finnishninjan perustetta, että lasten takia festareitten tulisi olla alkoholittomia. Peesaan mm. Sististä täysin, että ei noista ulkoilmafestivaaleista enemmistö kyllä ole lapsille tarkoitettu millään muotoa alun alkaenkaan. Eikä tarvitsekaan olla. Kyllä perheille on ihan riittävästi omia ajanvietemahdollisuuksia ja tapahtumia kuin päihteistä, seksistä ja väkivallasta tarinoivien yhtyeiden ja artistien miehittämät festarit joissa porukka pogoilee ja volyymit on kaakossa. Menee nyt vähän käsittämättömille urille koko juttu nyt.

Kyllä nyt aikuisilla tulee olla tapahtumansa, jossa saa hyvässä seurassa ja mahdollisesti kauniilla ilmalla siemailla olutta tai siideriä ja fiilistellä musiikkia, ilman, että ipanat on pyörimässä jaloissa. Perkele.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Muuttuuko tämä seuraava live-esitys jotenkin enemmän lapsille sopivaksi, jos se esitettäisiin tilaisuudessa, jossa ei tarjoilla alkoholia ollenkaan? Olettaen vielä, että Pertti Perusinsinööri katselee perheensä kanssa tuota show:ta keskellä yleisömerta.

Mayhem - Freezing Moon (at Wacken 04) - YouTube

No joo, ehkä tämä nyt menee saivarteluksi, mutta pääosin aikuisille suunnattujen tapahtumien suuntaviivojen määritteleminen lapsinäkökulmalla on mun mielestä hieman outoa, vaikkakaan en ördäämisestä tykkää itsekään ja menen tuollaisiin paikkoihin ensisijaisesti kuuntelemaan ja katselemaan bändejä. Mutta tykkään hitto vie ottaa sen oluen, useammankin ja mennä sitten pogoilemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sillä tavoin, että alkoholi Suomessa esittää tyhmän suurta roolia. Joko sitä ei ole, tai sitten sitä on liikaa. Suomalaiset eivät pääse alkoholin kanssa sinuiksi ja tasapainoon.

Maailmasta löytyy "kypsiä maita", joissa ihmisillä ei edes ole varaa ostaa alkoholia. Priorisoidaan muita asioita.

Et nyt vastannut kysymykseeni. Haluatko, että muotoilen sen jotenkin toisin, tai selitän tarkemmin sen pointin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En minäkään ole hullujen rajoitteiden kannalla. Olisihan se mukavaa jos autollakin saisi ajaa oman harkintakykynsä mukaan, niin lujaa kuin haluaa, mutta ei, kaikki joutuvat kärsimään joidenkin kuljettajien kypsymättömyydestä.

Olet väärässä. Minusta ei ole ollenkaan hyvä, että yhteiskunta JOUTUU holhamaan kansalaisiaan. Mutta joissakin tapauksissa tämä on pakkotilanne.

Kunnioitan mielipidettäsi mutta en allekirjoita sitä, että olen ehdottomasti väärässä. Voi olla, että hiottavaa on mutta minusta yhteiskunnan holhoavaa roolia on vähennettävä ja ihmisille annettava enemmän vastuuta omasta elämästään, tämä siitä huolimatta, että osa kansasta ei osaa kantaa vastuuta itsestään ja tekemisistään.

Kärjistän seuraavaksi mutta eihän puukkojakaan kielletä vaikka niillä tapetaan enemmän ihmisiä kuin aseilla, joten tietyssä mielessä sama pätee alkoholiinkin, miksi suuren osan kansasta on kärsittävä kun osa (noin 300 000 ihmistä kaikkiaan) ei osaa käyttää alkoholia maltillisesti ja kohtuudella.

Suomi on holhousyhteiskunta ja sellaisena se varmasti vielä vuosia tulee olemaan mutta jaksan uskoa ja toivoa, että elinaikanani tilanne muuttuu paremmaksi ja terveemmälle pohjalle.

Keskuudessamme on paljon erilaisia idiootteja. Uskotko, että Jatkoaaika säästyy heiltä jotenkin erikoisesti?

Keskuudessamme täällä Jatkoajassakin on varmasti idiootteja. Joku voi pitää minuakin sellaisena ja se hänelle suotakoon, mutta hyvään keskusteluetikettiin ei kuulu haukkua toisia idiooteiksi vaikka he kenties sellaisia olisivatkin. Minusta keskustelijalta menee välittömästi uskottavuus jos hän asian sijaan ryhtyy hyökkäämään toisen persoonaa kohtaan haukkumalla tätä idiootiksi tms.

On myös huomioitava se, että erilainen mielipide ei ole merkki idiotismista. Sitäkin näkee harrastettavan, että erilaisen mielipiteen omaavat leimataan välittömästi idiooteiksi. Kenties joskus olen itsekin tähän virheeseen syyllistynyt ja se jos mikä on surkeaa keskustelutaktiikkaa!

Ei tietenkään. Mutta miten hieno maailma meillä olisikaan, jos kaikki olisivat näitä ns. kohtuukäyttäjiä. Mutta kun ei. Samalla tavalla voisimme poistaa kaikki nopeusrajoitukset, jos kaikki olisivat kohtuukuljettajia, mutta kun ei.

Niin ja edelleenkään kaikkia ei tule rangaista niiden alkoholiongelmaisten takia. Jo nyt on minusta olemassa riittävästi sääntöjä joiden avulla voidaan rajoittaa holtitonta alkoholin käyttöä. On myyntirajoituksia tms. joten miksi tarvita lisää rajoituksia? En näe tälle mitään syytä, kuten en näe syytä sillekään, että esim. nopeusrajoituksia laskettaisi entisestään. Ennemminkin moottoriteillä niitä voisi huoletta nostaa jonnekin 140 km/h. Ja ei, tässä asiassa minulla ei ole oma lehmä ojassa. En edes omista autoa.

Hyppäsit mukaan tilanteessa, jossa keskustelimme myös festareista. Mutta olkoon.

Niin mutta minä en keskustellut festareista, eikä huomioni mukaan Vinylkään lainaamassani kohdassa.

Näinhän siinä monen kohdalla käy. Mielestäni meidän pitäisi kuitenkin pyrkiä tilanteeseen, jossa festarit voisivat olla juhla kaikille. Minusta ollaan metsässä, jos se pystytään toteuttamaan ainoastaan alkoholin kera ja alkoholin ehdoin. Henkilökohtaisesti en antaisi koskaan periksi sellaiselle tilanteelle.

Minä olen antanut, enkä katso menettäväni juuri mitään siinä etten käykään festareilla.

Mutta sitä en allekirjoita, että festareiden tulisi olla juhla kaikille. Yksinkertaisesti tämä ajatus on mahdottomuus, koska jo osa esiintyjäkaartista on sellaista ennen antaisi pikkulasten katsoa sellaisia esityksiä. On olemassa festareita aikuisille ja sitten lapsille, ei lapsia tarvitse kaikkiin aikuisten festareihin raahata mukaan. Ei tämän yhteiskunnan pidä pyöriä lasten ehdoilla. Tosin ei myöskään alkoholin suurkuluttajien mutta mihin sitten raja vedetään. Nyt minusta holhotaan liikaa ja se näkyy osin epäterveenä käyttäytymisenä. Kaikki mikä on kiellettyä tunnetusti kiehtoo ihmisiä ja niitä on tarvetta kokeilla kenties halujaan enemmän.

En myöskään usko, että se on juuri se örvellys joka on tie iloon ja täydelliseen festarikokemukseen. Minä olen kaivellut paljon festareita, mutta kyllä ne parhaimmat muistot tulevat niistä, joissa tuli oltua ihan selvin päin, musiikista ja ruoasta nauttien.

Minulle örvellys ei ole tie iloon mutta en voi puhua toisten puolesta ja jos se suurelle osalle festarikansaa on niin se ilo heille suotakoon.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
En kyllä ymmärrä tuota finnishninjan perustetta, että lasten takia festareitten tulisi olla alkoholittomia.

Sovitaanko, että yritetään lukea mitä toinen kirjoittaa ja yritetään ymmärtää sitä tekstiä. Vastapainoksi tunnustan, etten pysty ehkä aina ilmaisemaan tekstin muodossa mitä tarkoitan.

Kyllä, olen kirjoittanut, että olisi mukava jos voisi ottaa lapset mukaan festareille. Se ei tosin tule kysymykseen, koska tilaisuus on yleensä varattu örveltäjille ja heidän suvaitsijoilleen. Mutta olen myös kirjoittanut, että tykkään että festarit pitäisi järjestää siten, että niistä voi nauttia kaikki. Siis myös sellaiset aikuisetkin, jotka eivät tykkää örvellyksestä ja örveltäjistä. Nyt festarit menevät alkoholin ehdoin ja tunnen suurta surua sen johdosta, että vellihousut antavat tässä periksi ja suvaitsevat alkoholihuuruuisen musiikkikulttuurin Suomessa.

Ja mikä pahinta, joillekin festarin ehto ja välttämättömyys on alkoholi. Voiko enää avuttomammin kaatua taaksepäin?

Onko siis mikään ihme, että me tarvitsemme joskus vähän holhousta ja isoveljeä ohjaamaan?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Muuttuuko tämä seuraava live-esitys jotenkin enemmän lapsille sopivaksi, jos se esitettäisiin tilaisuudessa, jossa ei tarjoilla alkoholia ollenkaan?

Typerää kaivelua. Elokuvateatterit ovat periaatteessa vapaita alkoholista, mutta ei sekään tarkoita sitä, että jokainen filmi on lapsille sopiva.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kyllä, olen kirjoittanut, että olisi mukava jos voisi ottaa lapset mukaan festareille. Se ei tosin tule kysymykseen, koska tilaisuus on yleensä varattu örveltäjille ja heidän suvaitsijoilleen. Mutta olen myös kirjoittanut, että tykkään että festarit pitäisi järjestää siten, että niistä voi nauttia kaikki.

---

Ja mikä pahinta, joillekin festarin ehto ja välttämättömyys on alkoholi. Voiko enää avuttomammin kaatua taaksepäin?

Siitä huolimatta, että lainaan tekstiäsi, en nyt viittaa suoraan nimenomaan sinun mielipiteeseesi, vaan ihmettelen yleisellä tasolla.

Ihmettelen vaan, miten tässä maassa kaiken pitäisi olla niin absoluuttista? Viinaa joko saa anniskella tiettynä kellonlyömänä, tai tietyn tyyppisissä tilaisuuksissa, tai ei ollenkaan. Eikö hommaa voisi alkaa ajaa siihen suuntaan, että kaikille olisi jotain?

Alan olla jo itse sen vaiheen yli, että festarit tarkottaisivat automaattisesti kolmen päivän ränniä, mutta en ole yhtään pahoillani, että olen senkin vaiheen kokenut ja sillekin on nuoruudessa tilaa. Sen sijaan, että alkoholitarjoilu pitäisi torpata kokonaan, tilaisuuksien sisältöä voisi varmaan yrittää järjestää hiukan paremmin kellonaikojen ja tarjonnan mukaan.

Mahtaisi muuten tulla järjestäjille mielenkiintoinen festarikesä, jos pitäisi miettiä millaiset tulot saadaan aikaan festareilla, jossa alkoholitarjoilu on kielletty. Seuraavana kesänä saataisiin jo varmaan nauttia ihan eri tason huippuartisteista...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kunnioitan mielipidettäsi mutta en allekirjoita sitä, että olen ehdottomasti väärässä.

En minäkään voi sanoa, että olet väärässä, vaikka olenkin vähän eri mieltä kanssasi.

Minusta olisi hienoa, jos ihmisillä olisi tosiaankin suurempi vapaus päättää itse menemisistään ja tulemisisistaan. Mutta valitettavasti, ihminen pilaa itse aina kaikki vapaudet, oli sitten kysymys kotiin lähdöstä minuuttia ennen töiden loppumista, tai alkoholin saannista ilman kontrollia.

Luonnollisesti voimme vierittää kaiken yksilön vastuulle ja antaa hänen kantaa itse mahdolliset seuraukset, mutta entä jos seurauksista tulee niin vakavat ja kalliit, että se uhkaa kansanterveyttä suuremmassa mitassa?
Jos pysytään alkoholissa. Otetaan esimerkkinä tarjoiluajat. Päästetään ne irti ja annetaan lupa tarjoilla milloin vaan. Jos alkoholin kulutus nousee tämän johdosta jyrkästi ja ihmisiä alkoholisoituu, pahoinpitelyt lisääntyvät, perhetragedioita jne, niin oletko valmis maksamaan hinnan tästä vapaudesta?

Kärjistän seuraavaksi mutta eihän puukkojakaan kielletä vaikka niillä tapetaan enemmän ihmisiä kuin aseilla,

Laki kieltää pääsääntöisesti puukon tai muun toisen vahingoittamisen mahdollistavan teräaseen hallussapidon yleisellä paikalla. Miksi? 99% ihmisistä osaa varmasti käyttää puukkoa oikein ja tietää mihin sitä käytetään. Mutta tämä pieni pieni murto-osa saattaa aiheuttaa niin pahaa jälkeä, että kansaa on holhottava tässä.
Totuuden nimissä en tosin tiedä, miten tehokas tai hampaaton tämä laki on. Joskus tuntuu siltä, että yhdessä poikajoukossa on aina joku, jolla on puukko taskussa. Mutta taas toisaalta, ehkä joku jättää sen kotiin kun tietää että siitä voi seurata sakot.

miksi suuren osan kansasta on kärsittävä kun osa (noin 300 000 ihmistä kaikkiaan) ei osaa käyttää alkoholia maltillisesti ja kohtuudella.

Kukaan kohtuukäyttäjä ei kärsi. Kohtuukäyttäjälle ne aukiolo-ajat ovat se pienin ongelma. Kohtuukäyttäjän ei myöskään tarvitse istua baarissa koko yötä. Kohtuukäyttäjä ei yleensä edes pysty juomaan alkoholia seuraavana aamuna. Kohtuukäyttäjällä on aina alkoholia kotona ja pullojen päällä on yleensä pölyä.

Suomi on holhousyhteiskunta ja sellaisena se varmasti vielä vuosia tulee olemaan mutta jaksan uskoa ja toivoa, että elinaikanani tilanne muuttuu paremmaksi ja terveemmälle pohjalle.

Maassa vallitsee myös laki ja järjestys. Kysymys kuuluu, millainen maa Suomi olisi, jos kaiken holhouksen poistaminen olisi ylhäällä agendassa? Tekisikö se pieni ryhmä sitten sen suuren elämästä mahdottoman, vai eläisikö se onnellista ja vapaata elämää?

Keskuudessamme täällä Jatkoajassakin on varmasti idiootteja. Joku voi pitää minuakin sellaisena ja se hänelle suotakoon, mutta hyvään keskusteluetikettiin ei kuulu haukkua toisia idiooteiksi vaikka he kenties sellaisia olisivatkin. Minusta keskustelijalta menee välittömästi uskottavuus jos hän asian sijaan ryhtyy hyökkäämään toisen persoonaa kohtaan haukkumalla tätä idiootiksi tms.

En ole haukkunut ketään idiootiksi. Olen keskustellut aika paljon kanssasi ja olemme olleet joskus hyvinkin eri mieltä asioista. Mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisin sinua idioottina. Oman asiansa voi esittää tavalla, joka todistaa jo lähtömetreillä että kirjoittaja idiootti. Sitten voi olla hyvinkin paljon eri mieltä asiasta, tavalla, joka paljastaa että kyseessä on kirjoittaja joka tietää mistä hän kirjoittaa. Täältä löytyy molempiin kategorioihin ja voisin nimetä heti muutamia, mutta en tee sitä, säännöt eivät taida sallia. Siksi en myöskään nimeä heitäkään - tasapuolisuuden vuoksi - joita arvostan suuresti juuri heidän tavastaan argumentoida eri mielipiteen kera.

Siis, olit väärässä tuolla ylempänä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku on kanssani eri mieltä. Päinvastoin, olisi turhauttavaa keskustella vain joojoo miesten kanssa. Ja juuri tätä tarkoitan:

On myös huomioitava se, että erilainen mielipide ei ole merkki idiotismista.

Olemme tästä samaa mieltä. Ehdottomasti.

Sitäkin näkee harrastettavan, että erilaisen mielipiteen omaavat leimataan...

Aivan. Mutta onneksi 9 kertaa kymmenestä se tulee taholta, jolla ei ole itsellä antaa mitään kunnon palautetta viestiin. Auotaan vaan. Sellaiset viestit on tosin helppo ohittaa. Pitkissä keskusteluissa tämän oppii nopeasti.

Kenties joskus olen itsekin tähän virheeseen syyllistynyt ja se jos mikä on surkeaa keskustelutaktiikkaa!

Nojaa, en muista, enkä muistele mitään erikoisia. Tuleehan sinulta niin paljon itse asiasta, ettei minusta ainakaan haittaa jos vähän avautuu joskus:-)

Niin ja edelleenkään kaikkia ei tule rangaista niiden alkoholiongelmaisten takia.

Ei tässä kaikkia ole kukaan rankaisemassa. Päinvastoin. Minä tosin näen alkoholin liiallisen vapauttamisen rangaistuksena sellaisille, joiden elämä EI pyöri alkoholin ehdoin. Mitä vapaampaa alkoholi, sen käyttö ja saatavilla olo on, sitä enemmän sivusta katsojat kärsivät. Tämä ei voi, eikä saa olla mikään terve suuntaus.

Ennemminkin moottoriteillä niitä voisi huoletta nostaa jonnekin 140 km/h. Ja ei, tässä asiassa minulla ei ole oma lehmä ojassa. En edes omista autoa.

Tämä sopisi minullekin hyvin. Siis minulle. Mutta jos nykyiset nopeusrajoitukset pelastavat 10 kuolonuhria vuodessa, niin taivun mielelläni alhaisempiin nopeuksiin. Ja minulla ON oma lehmä ojassa, sillä tykkään ajaa lujaa. Minun elämäni alkaa siitä kun mittari lähenee 300.
En tosin voi väittää kärsiväni alhaisissa nopeuksissa...

Minä olen antanut, enkä katso menettäväni juuri mitään siinä etten käykään festareilla.

Minä tykkään kyllä käydä yhä festareilla. Yöpymisen olen tosin jättänyt. Se yksi paras päivä riittää.

Holhouksesta puheenollen, yleisillä paikoilla... Muistat varmasti ajan kun sai vielä tupakoida sisällä. Vaimoni kuuluu niihin, jotka eivät käyneet koskaan yöklubeissa ja diskoissa. Näin ainoastaan tupakansavun takia. Vasta muutamia vuosia sitten, kun tupakoitsijat ajettiin ulos, hänkin pystyi käymään klubikonserteissa, diskoissa ja yökerhoissa. Tässä tapauksessa kärsijät pidettiin tehokkaasti ovien ulkopuolella. Nyt tiloissa voivat olla niin tupakoitsijat kuin tupakoimattomat.
Tätä holhousta kritisoitiin kovasti alussa. Baarin omistajat uhkasivat panna baarinsa kiinni ja tupakoitsijat lupasivat siirtyä kotiin kaljoittelemaan. Ja varmasti jotkut tekivätkin niin. Mutta vastaavasti, tilaisuuksissa alkoivat käymään myös he, jotka eivät jostain syystä voineet olla niissä tupakansavun johdosta.
Tämä on holhousta parhaimmillaan.

Mutta sitä en allekirjoita, että festareiden tulisi olla juhla kaikille. Yksinkertaisesti tämä ajatus on mahdottomuus, koska jo osa esiintyjäkaartista on sellaista ennen antaisi pikkulasten katsoa sellaisia esityksiä.

Minusta on ihan ok, jos esiintyjälista ohjaa kävijöitä, heidän yhteiskunnallista statustaan, ikäänsä jne. Mutta jos alkoholi tekee sen tyyliin juottotilaisuus, niin silloin ollaan mielestäni metsässä. Miksei voida järjestää vain örvellystilaisuuksia örveltäjille?

On olemassa festareita aikuisille ja sitten lapsille, ei lapsia tarvitse kaikkiin aikuisten festareihin raahata mukaan.

Ota myös huomioon, etteivät kaikki ota lapsia mukaan siksi, että lapset pääsisivät mukaan nauttimaan musiikista. Moni ottaa lapset mukaan yksinkertaisesti siksi, koska heillä ei ole paikkaa minne panna ne siksi aikaa. Toiset taas ottavat lapset mukaan joka paikkaan minne vain voivat. Esim. meillä on kaksi lasta, 6 ja 16, mutta lapsenvahti meillä on ollut vain kerran.

Ei tämän yhteiskunnan pidä pyöriä lasten ehdoilla.

Kysymys ei ole pelkästään lapsen ehdoista. Mutta jos se menee alkoholin ehdoilla, niin onko se vapautta ja paratiisi ilman holhoutta? Mielestäni ei. Ja tässä Suomen kansan tulisi kasvaa ja kohdistaa katseensa alkoholiin ja sen rooliin maassa ja omassa ympäristössä.

Nyt minusta holhotaan liikaa ja se näkyy osin epäterveenä käyttäytymisenä.

Minä taas en näe tässä yhdistävää lankaa. Alkoholi, sen saatavuus ja vapaus ei ole koskaan ollut niin suuri, kuin nyt. Siitä huolimatta alkoholin kulutus ja sen tuomat haitat kasvavat.

Haluatko ummistaa silmäsi tältä faktalta ja puhua suurempien vapauksien puolesta, vain koska olet periaatteessa holhousta vastaan? Oletko valmis maksamaan lisävapauksista koostuvan hinnan?

Kaikki mikä on kiellettyä tunnetusti kiehtoo ihmisiä ja niitä on tarvetta kokeilla kenties halujaan enemmän.

En ole samaa mieltä. En usko että koko yön baarissa istuminen ja aamuvarhaisella jatkaminen tapahtuu kiehtovuudesta tai kokeilusta. Näet varmasti baareissa ihmisiä, jotka eivät koskaan ole tehneetkään muuta. Heille se on elämäntapa, jota suvaitsevat sponssaavat vuodesta toiseen, jopa kannustavat.

Minulle örvellys ei ole tie iloon mutta en voi puhua toisten puolesta ja jos se suurelle osalle festarikansaa on niin se ilo heille suotakoon.

Minusta taas örvellys alkaa olla vanhaa ja junttimaista. Ikävä kyllä näyttää tosin siltä, että aina löytyy ryhmä örveltäjiä, jotka eivät tajua tätä eivätkä muista seuraavana päivänä kuin sen, että hauskaa oli. Ja kaikkein vähiten he muistavat heitä, jotka seisoivat vieressä, edessä ja takana.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ihmettelen vaan, miten tässä maassa kaiken pitäisi olla niin absoluuttista? Viinaa joko saa anniskella tiettynä kellonlyömänä, tai tietyn tyyppisissä tilaisuuksissa, tai ei ollenkaan. Eikö hommaa voisi alkaa ajaa siihen suuntaan, että kaikille olisi jotain?

Minä taas en koe viinatarjoilua mitenkään absoluuttisena Suomessa. Enemmänkin uskon, että moni saa tästä ongelman silloinkin, kun sellaista ei edes ole. Suomessahan saa alkoholia melkein aina eikä tarvitse kävellä kauaa kuivinsuin. Ellei nyt sitten satu olemaan jossain korvessa lapissa. En tiedä, mutta esim. Helsingissä en ole koskaan ollut kuivinsuin. Mutta puhun nyt vain itsestäni, varmast löytyy sellaisia, jotka odottavat tuskissaan baarin aukemista kahdeksalta aamulla...

Sen sijaan, että alkoholitarjoilu pitäisi torpata kokonaan, tilaisuuksien sisältöä voisi varmaan yrittää järjestää hiukan paremmin kellonaikojen ja tarjonnan mukaan.

Minä en itkisi sekuntiakaan, jos alkoholi kiellettäisiin kokonaan suurissa tilaisuuksissa. Mutta hyvä vaihtoehto olisi tietenkin valvonta, joka seuloo örveltäjät ja estää juopuneille tarjoilun. Uskon tosin, että ennen saamme kääpiöillekin omat puhelinkopit, kuin näemme alkoholintarjonnan toimivan Suomessa, niin tarjoilijoiden, kuin vastaanottajien puolelta.

Periaatteessa en ole todellakaan alkoholintarjoilua vastaan festareilla. Se on ihan ok ja ihan mukava juttu - toimiessaan. Mutta valitettavasti Suomen kansa ei pysty ottamaan vastuuta tästä vapaudesta, eivätkä järjestäjät pysty/halua pitämään tilaisuuksia sellaisina, että niihin voisi osallistua kaikki.
Alkoholintarjoiluun on lakinsa, mutta viranomaiset EIVÄT holhoa kansaa lain edellyttämällä tavalla, eivätkä järjestäjät ole niin valtavan kiinnostuneita niin kauan kun kassassa kilisee nopeasti.

Viimeksi muuten kun olin festareilla Suomessa, paikalle oli eristetty teltat, joissa tarjoiltiin alkoholia. Sieltä ei päässyt ulos juomien kanssa ja homma oli yhtä jonottamista. Bändit esiintyivät periaatteessa kouralliselle ihmisiä. Loput olivat kaljateltoissa, joista ei edes nähnyt bändejä.
Kysymys kuuluu, eikö silloin voisi järjestää telttakokouksia örveltäjille - hehän eivät ole edes kiinnostuneet itse tapahtumasta. Mutta esiintyvät kyllä sitten sitäkin enemmän yön pikkutunneilla, kun tankki on täynnä ja tehdään lähtöä festaripaikalta.

Mahtaisi muuten tulla järjestäjille mielenkiintoinen festarikesä, jos pitäisi miettiä millaiset tulot saadaan aikaan festareilla, jossa alkoholitarjoilu on kielletty. Seuraavana kesänä saataisiin jo varmaan nauttia ihan eri tason huippuartisteista...

Tarkoitatko, että huippuartistit jäisivät pois jos järjestäjät laskisivat hintoja laskeneen alkoholinmyynnin johdosta? En usko tuohon sekuntiakaan. Artistit ja bändit sopeutuvat nopeasti siihen mitä maksetaan. Ei kotiin jääminen ole heille mikään vaihtoehto.
Miten kävi kun jengi alkoi lataamaan ilmaiseksi musiikia? He alkoivat keikkailemaan vielä enemmän. Kuolleetkin bändit heräsivät eläkeunestaan ja antoivat taas tukan kasvaa.

Kysymys on myös festareiden tulevaisuudesta. Alkoholin lisääminen ei ole mikään ratkaisu, esim. täällä Ruotsissa festarit tekevät kuolemaa vaikka alkoholia saa niin paljon kuin haluaa. Ongelmana ei ole alkoholin saanti ja tarjoilu, tai sen puuttuminen, vaan ihmisten puute. Eikö silloin olisi paikallaan jos festarien järjestäjät ajattelisivat hommaa uudelleen?

Mielestäni Vlad tiivistää tämän tuossa aika hyvin ja uskaltaisin jopa väittää, että hän edustaa aika suurta ryhmää:

En tykkää käydä festareilla kahdestakaan syystä. Ei huvita maksaa tuhottoman kallista lippua sen tähden, että voin nähdä suosikkiani mutta samalla tulen maksaneeni turhasta ts. sellaisista yhtyeistä jotka eivät liikuta minua tippaakaan. Toinen syy miksi en tykkää käydä festareilla on juuri ördäys, mutta en halua kieltää ihmisitä iloa örvellykseen vaan mielummin pysyn itse poissa sieltä, koska häiriökäyttäytyminen häiritsee minua. Jos 10k katsojaa haluaa örveltää ja minä en, niin eihän se ole oikein, että minun takia kielletään ilo muilta. En halua olla ilonpilaaja, joten mielummin kuuntelen lempimusiikkiani kotona omassa rauhassa.

Klubikeikatkaan eivät hirvittävästi kiinnosta, koska häiriötekijöitä on liikaa mutta kestoltaan sopivat paremmin minulle samoin stadionkonsertit, joissa örvellys ei havaintojeni mukaan niin tolkutonta ole mitä festareilla.

Monet festarit jatkavat myös jo ongelmalliseksi koetulla kaavalla. Aloitetaan torstai-iltana kevyesti, perjantaina mennään jo kovempaa ja lauantaina kokoontuvat vetonaulat. Jos yhtä perinteistä festaria lyhennettäisiin esim. yhteen iltaan ja vetonauloja olisi vain yksi tai kaksi plus muutama lämmittelybändi, niin takaan että ihmisiä riittäisi paikalle vaikka ei tarjoiltaisi alkoholia ollenkaan. Uskon, että mitä pidemmän juhlat, sitä enemmän pitää myydä alkoholia perjantai- ja lauantai-iltana, että homma saadaan yleensäkin kasaan.

Plakkarissa on muuten jo liput yhteen tapahtumaan ensi kesänä. Ulkona, keskellä kaupunkia, yhtenä iltana ja vain kolme bändiä. Alkoholia tarjoillaan, mutta uskon että homma menisi läpi vaikkei olisi edes yhtään kioskia paikalla.

Tähän mennään. Hyvään tapahtumaan riittää yksikin bändi. Näinhän mennään talvisin, sisätiloissa. Yksi, korkeintaan kaksi lämmittelybändiä. Alkoholinmyynnin ja lipunmyynnin tulee sitten peittää kaikki kustannukset. Toimiihan homma jos samat bändit esiintyvät ulkona ja yleisöä tulee viisi kertaa enemmän. Silloin ei tarvitse kyllä myydä edes alkoholia! Juttu taitaa olla vain niin, että pääesiintyjä laskuttaa neljästä biisistä viisi kertaa niin paljon, kuin kymmenestä talvella...
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä sopisi minullekin hyvin. Siis minulle. Mutta jos nykyiset nopeusrajoitukset pelastavat 10 kuolonuhria vuodessa, niin taivun mielelläni alhaisempiin nopeuksiin. Ja minulla ON oma lehmä ojassa, sillä tykkään ajaa lujaa. Minun elämäni alkaa siitä kun mittari lähenee 300.
En tosin voi väittää kärsiväni alhaisissa nopeuksissa...

Olen lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan Suomessa ei kuolisi yhtään ihmistä auto-onnettomuuksissa, mikäli nopeusrajoitukset laskettaisiin ~25:een. (luku oli 20-30) Olisitko valmis maksamaan tämän hinnan monien ihmishenkien pelastamiseksi? Pointti siis on, että kun jatkuvasti puhutaan "hinnan maksamisesta", niin käytännössä yhteiskunnassa monissa asioissa asetetaan välillisesti ihmishengelle hinta, joten on tekopyhää kauhistella jos joku on valmis maksamaan muutaman ihmishengen vapaammasta alkoholipolitiikasta.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viking Linen uuden laivan alkoholipolitiikka on hyvä esimerkki kansan kypsymättömyydestä. Laivaan salakuljetetaan alkoholia vaikka pultussa, vaikka järjestäjä on ilmoittanut jo hyvissä ajoin pelinsäännöt.
Laivassa on myös paikat, joissa tarjotaan alkoholia. Alkoholista ei siis missään nimessä ole pulaa.

23-vuotias Makke on hyvä esimerkki tällaisesta kypsymättömyydestä:

- Siis hyttibileethän on koko matkan suola! Minä en niistä ainakaan ilman taistelua luovu. Jos ottavat juomat pois, niin sille ei voi sitten mitään, hän toteaa.

Laiva voi olla joskus todella huono tapa matkustaa sellaiselle, joka käyttää sitä laivaa juuri matkustamiseen. Minulle se on merkinnyt 99% sitä, että matka jatkuu aamulla autolla. On todella ikävä ajaa 600 km kun ei ole pystynyt nukkumaan yhtään juuri Makken rähisemisen takia. Ja hänhän ei luovu taistelematta oikeudestaan (jota hänellä ei siis todellakaan ole).
 

Da-Capo

Jäsen
Viimeksi muuten kun olin festareilla Suomessa, paikalle oli eristetty teltat, joissa tarjoiltiin alkoholia. Sieltä ei päässyt ulos juomien kanssa ja homma oli yhtä jonottamista. Bändit esiintyivät periaatteessa kouralliselle ihmisiä. Loput olivat kaljateltoissa, joista ei edes nähnyt bändejä.
Kysymys kuuluu, eikö silloin voisi järjestää telttakokouksia örveltäjille - hehän eivät ole edes kiinnostuneet itse tapahtumasta. Mutta esiintyvät kyllä sitten sitäkin enemmän yön pikkutunneilla, kun tankki on täynnä ja tehdään lähtöä festaripaikalta.

Tätähän se on. En ole koskaan ymmärtänyt tätä kalja-alueiden hienoutta, vaan tuonut omat "eväät" mukanani. Sen verran haluan kuitenkin esiintyjiäkin seurata lähimaastosta, etteivät nämä kalja-alueiden sijainnit palvele ollenkaan aikomuksiani. Toisin sanoen, vaikka ei olisi pätkääkään rahasta kiinni, en silti jättäytyisi pelkän kaljateltan varaan anniskelun suhteen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Minä en itkisi sekuntiakaan, jos alkoholi kiellettäisiin kokonaan suurissa tilaisuuksissa. Mutta hyvä vaihtoehto olisi tietenkin valvonta, joka seuloo örveltäjät ja estää juopuneille tarjoilun. Uskon tosin, että ennen saamme kääpiöillekin omat puhelinkopit, kuin näemme alkoholintarjonnan toimivan Suomessa, niin tarjoilijoiden, kuin vastaanottajien puolelta.
Tästä ihan samaa mieltä. En panisi ollenkaan pahaksi sitä, että päihtyneille anniskelun kieltävää asetusta alettaisiin oikeasti valvomaan Suomessa ja sitä kautta esim. anniskelulupien saantia, tai peruuttamista tiukentamaan. Jos kulmakuppilassa ei baariyrittäjällä homma toimi, niin luvat pois hetkeksi, tai kokonaan. (Homma ei toimi= rettelöitä, polisit paikalla harva pe jne..) Tosin eipä sitä ihan mitä tahansa eläintarhaa saa pitää nytkään.

Periaatteessa en ole todellakaan alkoholintarjoilua vastaan festareilla. Se on ihan ok ja ihan mukava juttu - toimiessaan.
Niin toimiessaan, mutta sinun mielestä jokainen alkoholia nauttiva on potentiaalinen örveltäjä ja rettelöitsijä - tähän varmaan riittää sinun mielestäsi jo se, että jos bändin vokalisti lavalla sanoo, että: "Onko hyvä meininki!!?" ja joku nostaa nyrkkinsä ja vastaa, että "Jeeeeee!!". Eli silloin on varmastikin syytä kieltää kaikki, ettei vaan kenellekään tule paha mieli, tai lapsille traumoja.
Mutta valitettavasti Suomen kansa ei pysty ottamaan vastuuta tästä vapaudesta, eivätkä järjestäjät pysty/halua pitämään tilaisuuksia sellaisina, että niihin voisi osallistua kaikki.
Suomessa on mielestäni aika kattava tapahtumien kirjo, josta myös ne hieman "rauhallisempaan menoon tottuneet löytävät omansa. Pomon keikalla viime heinäkuussa nautin 2 tuoppia olutta ja yhden shotin ja seuraavat 12 tuntia mentiinkin sitten veden voimalla, kun ei viitsinyt uhrata lavaneduspaikkoja pissitaukoihin. Siellä oli mestoilla se Bruce-fanikansa ja ne oli tuolla meiningillä liikenteessä. Jos ja kun sitten menen heinäkuussa kuuntelemaan Iron Maidenia samaan paikkaan, niin tiedän jo nyt, että siellä se meininki voi olla hieman railakkaampaa. Asennoitumiskysymyksiä. Tosin uskaltaisin väittää jo nyt voivani kävellä mihinkä tahansa jonotusleiriin ja saavani sieltä hengailuseuraa, enkä kamalasti joutuvani pelkäämään myöskään takastulomatkalla. :)
Alkoholintarjoiluun on lakinsa, mutta viranomaiset EIVÄT holhoa kansaa lain edellyttämällä tavalla, eivätkä järjestäjät ole niin valtavan kiinnostuneita niin kauan kun kassassa kilisee nopeasti.
Tapahtumajärjestäminen on Suomessa aikamoista kivireen vetämistä jo nyt ja tuo väitteesi, että järjestäjiä ei kiinnosta se minkälainen fiilis heidän festivaaleillaan on, on aikamoista kakkia.

Viimeksi muuten kun olin festareilla Suomessa, paikalle oli eristetty teltat, joissa tarjoiltiin alkoholia. Sieltä ei päässyt ulos juomien kanssa ja homma oli yhtä jonottamista. Bändit esiintyivät periaatteessa kouralliselle ihmisiä. Loput olivat kaljateltoissa, joista ei edes nähnyt bändejä.
Kysymys kuuluu, eikö silloin voisi järjestää telttakokouksia örveltäjille - hehän eivät ole edes kiinnostuneet itse tapahtumasta. Mutta esiintyvät kyllä sitten sitäkin enemmän yön pikkutunneilla, kun tankki on täynnä ja tehdään lähtöä festaripaikalta.
Taas tämä. Olutteltan asiakas = örveltäjä. Karsinoidut alkoholipisteet --> jonoa --> siellä vietetty aika kasvaa --> on poissa bändien katsomisesta. Okei, noh miksi sitten tulla festareille jos ei tapita bändejä, vaan hengailee kaljajonossa. Osa arvottaa esiintyvät bändit sen mukaan mikä itseään kiinnostaa. Jollekin voi olla Agnostic Frontin Nyki-hoocee se must juttu aamupäivästä, mutta sitä ennen esiintyvä Chisu ei niin paljon napostele, joten sitten voi tulla mieleen, että menenpä nauttimaan yhden kylmän kaverin tuonne karsinaan. Et kai kuvittele, että jos ostaa festareille lipun, niin silloin koittaa jakaa musiikinkuunteluajan mahdollisimman tasan esiintyvien bändien kesken? Että siellä ei voi olla muuta toimintaa, esim. hengailua hyvässä seurassa. Mielestäni tämän voisi ratkaista sillä, että tuoppien kanssa pääsisi liikkumaan vapaasti koko festivaalialueella, kuten joskus.

Tarkoitatko, että huippuartistit jäisivät pois jos järjestäjät laskisivat hintoja laskeneen alkoholinmyynnin johdosta? En usko tuohon sekuntiakaan. Artistit ja bändit sopeutuvat nopeasti siihen mitä maksetaan. Ei kotiin jääminen ole heille mikään vaihtoehto.
Siinä olet oikeassa, että digimurroksen ja laittoman lataamisen aikakautena bändit saadakseen rahaa rundaavat ympäri maailmaa. Mutta tässä pitää muistaa nyt se, että jos Suomessa ehdot esiintymiselle muuttuvat epäsuotuisiksi, niin kyllähän se orkestereiden tänne saaminen muuttuu samalla hankalammaksi ja sitä kautta mielenkiintoisten ja kattavien JOKAISELLE JOTAKIN - lineuppien teko, ja samalla vaivalla bändit voi mennä johonkin toiseen maahan. Toki täällä on bändeillä fanipohjaa ja kohteliaisuudesta ja rakkaudesta faneihin tekisivät pistokäyntejä, mutta tuskinpa ihan niin paljon kuin aiemmin. Kah, muistan vielä sen ajan kun Suomi oli artistien mielissä vain joku hämärä Rysslandian naapurimaa ja logistinen painajainen. Nyt sitten viimeisen reilun 20 vuoden aikana siihen on tullut muutos ja käytännössä kaikki tulee tänne esiintymään jopa Madonna ja aiemmin mainittu Bruce Springsteen.

Kysymys on myös festareiden tulevaisuudesta. Alkoholin lisääminen ei ole mikään ratkaisu, esim. täällä Ruotsissa festarit tekevät kuolemaa vaikka alkoholia saa niin paljon kuin haluaa. Ongelmana ei ole alkoholin saanti ja tarjoilu, tai sen puuttuminen, vaan ihmisten puute. Eikö silloin olisi paikallaan jos festarien järjestäjät ajattelisivat hommaa uudelleen?
Kukaan ei varmaankaan ole lisäämässä alkoholia, mutta sinä olet lopettamassa koko tarjoilun ja tekemässä jo ennestäänkin vaikeasta alasta vielä vaikempaa.

Monet festarit jatkavat myös jo ongelmalliseksi koetulla kaavalla. Aloitetaan torstai-iltana kevyesti, perjantaina mennään jo kovempaa ja lauantaina kokoontuvat vetonaulat. Jos yhtä perinteistä festaria lyhennettäisiin esim. yhteen iltaan ja vetonauloja olisi vain yksi tai kaksi plus muutama lämmittelybändi, niin takaan että ihmisiä riittäisi paikalle vaikka ei tarjoiltaisi alkoholia ollenkaan. Uskon, että mitä pidemmän juhlat, sitä enemmän pitää myydä alkoholia perjantai- ja lauantai-iltana, että homma saadaan yleensäkin kasaan.
Niin, muuttaako 2-3-päiväiset rokkimusiikkifestarit enemmän Sonispheren kaltaisiksi yhden megabändin ympärille rakennetuiksi päivän kaupunkifestareiksi. Ei sillä, toimiva konseptihan on sekin, mutta esim. FLOW olisi varmasti aika paljon nihkeämpi paketti jos se olisi esimerkiksi vain Chemical Brothers + Lykke li + Dj Orkidea. Siinä jäisi sitten iso määrä uusia, mielenkiintoisia, sekä monia Suomeen odotettuja akteja näkemättä. Jotenkin tulee mieleen tästä se, että sä näet kulttuurituotannon vain bisneksenä ilman mitään henkistä agendaa tai pyrkimystä siinä taustalla. Festareilla ei saisi olla linjaa, se ei saisi olla usean päivän kansanjuhla, johon eri musaa diggailevat ihmiset kokoontuvat yhteen nauttimaan musiikista ja pitämään hauskaa.

Wiki: "Roskilde Rock Festival on Tanskan Roskildessa vuosittain pidettävä musiikkifestivaali. Se on yksi Euroopan suurimmista rockfestareista. Kaksi tanskalaista lukiolaista sekä promoottori Carl Fischer järjestivät ensimmäiset festarit vuonna 1971. Vuodesta 1973 tapahtumaa on pyörittänyt voittoa tavoittelematon säätiö Roskilde Foundation kulttuurin, musiikin tukemisen ja ihmisyyden tukemiseksi."
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves

Missasit sitten olennaisimman pointtini autuaasti joko tarkoituksella, tai siksi etten osannut nostaa sitä kunnolla esiin. Molemmat varmasti toivovat lopputuloksen olevan jotakuinkin sama: kaikki ovat onnellisia. Sinusta sen saa aikaan vain täysrajoituksin, minusta ne ovat ihmisten aliarviointia.

Yhtäkaikki, jätän tämän osaltani tähän. Elämä on liian lyhyt siihen, että jompikumpi meistä saisi tässä vänkäämisessä käännettyä Jinin Jangiksi, ja itse ajattelin elääkin sitä tänäänkin vähän.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Se mikä meikäläistä ottaa nykymenossa päähän on se että yksilöllä ei kohta enää ole vastuuta mistään. Kokoajan tulee enemmän ja enemmän säädöksiä valtiovallan toimesta siitä mitä saa syödä, mitä saa juoda, milloin saa tehdä sitä ja milloin tätä. Kas kummaa että kauppojen aukioloajat sentään saatiin jo järkevälle tasolle, piristävä poikkeus tähän nykymenoon.

Suomalaista alkoholipolitiikkaa taas näyttää vahvasti ohjaavan se armeijamainen ajattelutapa että mennään sen heikoimman 10% prosentin mukaan. Ja Jani-Petteriä pitää tietysti meidän muiden ymmärtää kun Jani-Petterillä on vaikeaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Se mikä meikäläistä ottaa nykymenossa päähän on se että yksilöllä ei kohta enää ole vastuuta mistään. Kokoajan tulee enemmän ja enemmän säädöksiä valtiovallan toimesta siitä mitä saa syödä, mitä saa juoda, milloin saa tehdä sitä ja milloin tätä. Kas kummaa että kauppojen aukioloajat sentään saatiin jo järkevälle tasolle, piristävä poikkeus tähän nykymenoon.

Tämähän se itseäkin kehtuuttaa. Valtion tehtävänä ei ole keksiä sääntöjä ja kieltoja vaan siitä ilosta että voidaan osoittaa sääntöjä ja kieltoja olevan. Jokainen kielto pitää pystyä aukottomasti perustelemaan tärkeämmäksi, kuin kiellolla rajoitettavien kansalaisten toiminnan vapaus.
Puhetta on ollut esimerkiksi tietyn rotuisten koirien pidon asettamista luvanvaraiseks. Tässä tapauksessa kiellolla ei ole käytännössä mitään vaikutusta nykytilanteeseen, sillä ainoastaan lisätään byrokratiaa.
Alkoholin myynnin lisärajoitusten suurimmat vaikutukset olisivat keskivertokuluttajan kyrpiintyminen ja toisaalta alkoholin myynnistä tulonsa saavien alojen toiminnan kampittaminen. Yksikään rapajuoppo ei jää kuiville sen takia, ettei pintaliitoyökerho saa olla auki kuin yhteen, tai ettei kaupasta myydä kepparia ennen kello yhtätoista.

Tämä siis ainoastaan yksi syy, minkä takia vastustan näitä kieltoja. Mielestäni aikuisiin ihmisiin pitäisi pystyä valtion toimesta sen verran luottamaan, ettei jatkuvaa paimentamista ja holhoamista harjoitettaisi. Se on suoraan sanottuna alentavaa ja alemmuuden tunne voi johtaa mieleltään järkkyväisen vaikka alkoholin suurkuluttajaksi tai piriveikoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös