Uskotko Jumalaan?

  • 1 345 217
  • 14 406

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli itsellesiki tappaminen on täysin yksiselitteinen asia? Et voi tehdä sitä edes itsepuolustukseksi?

Ensinnäkin en ole kristitty enkä tunnusta mitään muutakaan yliluonnollisiin tekijöihin etiikkansa perustavaa oppia, joten voin lähestyä hypoteettista ongelmaa lakien ja ihmistuntemuksen pohjalta. Toisekseen, alkukantaisen tilanteen etukäteen hypotetisoiminen on usein melko turhaa koska tilanteen tullessa päälle on vain toimittava ja harkinnalle jää kovin vähän aikaa. Totta mooses, täräytän vaikka puuseppää silmien väliin jos hän rupeaa uhkailemaan ihmisiä ase kädessä ja tulee sopiva tilaisuus.

Logiikkasi on negatiivisuuden ja kenties jopa vihan sumentamaa. Tällaisen johtopäätöksen teen teksteistäsi niin kauan kun niissä ei ole mitään logiikkaa.

Höpsön löpsön. Housuissas sulla on vihan sumenema.

keskustelu tyssäsi kuin seinään, koska et pystynyt perustelemaan ohjeitasi.

Raamatun ohjeet eivät siis riitä sinulle vaan tarvit jotain kättä pidempää? En ole poistunut ketjusta. Tässä keskustellaan yhä vaan.
 

Fordél

Jäsen
Ensinnäkin en ole kristitty enkä tunnusta mitään muutakaan yliluonnollisiin tekijöihin etiikkansa perustavaa oppia, joten voin lähestyä hypoteettista ongelmaa lakien ja ihmistuntemuksen pohjalta. Toisekseen, alkukantaisen tilanteen etukäteen hypotetisoiminen on usein melko turhaa koska tilanteen tullessa päälle on vain toimittava ja harkinnalle jää kovin vähän aikaa. Totta mooses, täräytän vaikka puuseppää silmien väliin jos hän rupeaa uhkailemaan ihmisiä ase kädessä ja tulee sopiva tilaisuus.

Eli sinulla on ajatus, että ei saa tappaa, mutta se pitää sisällään poikkeuksia kuten itsepuolustus?

Raamatun ohjeet eivät siis riitä sinulle vaan tarvit jotain kättä pidempää? En ole poistunut ketjusta. Tässä keskustellaan yhä vaan.

Riittäisivät ja ne ovat juuri sitä kättä pidempää. Odotan sinulta edelleen näitä selkeitä kohtia raamatusta ohjeistuksesi tueksi.

Odotan myös, että purat epäloogisuutesi koskien raamatun tulkintaa. Pitikö minun tulkita sitä itse vai ottaa tulkintaohjeita seurakunnaltani? Molemmat kielsit edellisessä viestissäsi. Mitä muita vaihtoehtoja minulla on, jotta voin elää kuten mainitsemasi oikea kristitty?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli sinulla on ajatus, että ei saa tappaa, mutta se pitää sisällään poikkeuksia kuten itsepuolustus?

Kyllä. Mutta aidolla kristityllä ei ole.

Odotan myös, että purat epäloogisuutesi koskien raamatun tulkintaa. Pitikö minun tulkita sitä itse vai ottaa tulkintaohjeita seurakunnaltani? Molemmat kielsit edellisessä viestissäsi. Mitä muita vaihtoehtoja minulla on, jotta voin elää kuten mainitsemasi oikea kristitty?

Jos tulkitset sitä itse, olet rusinapullakristitty ja jos noudatat sokeasti kirkon ilmoittamaa kirjainta, olet paimentolaiskoodin varassa poukkoileva marionetti. Alat päästä jyvälle.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Miksi tosi uskovaiset eivät luovuta palkastaan kaikkea ylimääräistä köyhille tai kodittomille vaan ostetaan kaikkea "turhaa" mitä ilmankin eläisi? Eikö jesse niin opettanut tai jotenkin sinne päin?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse olen siinä käsityksessä, että kirkkomme sallii itsepuolustuksen.

Kirkkomme??

eikö kyse ole siitä, mitä Jumala sanoo, ei se mitä jumalan palvelemiseksi perustettu instituutio sanoo?

Jeesus oli tässä kohdin aika yksiselitteinen. Miten ihmeessä näet tässä tulkinnanvaraa? Jeesus solmi uuden liiton, ja antoi ohjeen rakastaa vihollistaan ja kääntämään toisen posken. Jeesus ei anna MITÄÄN tulkinnanmahdollisuutta väkivallattomuudelle.
 

Fordél

Jäsen
Kyllä. Mutta aidolla kristityllä ei ole.

Koska? Nyt ne kattavat perustelut pöytään, että miksi aito kristitty ei mielestäsi voi turvautua itsepuolustukseen. Wuhuu, homma etenee!

Jos tulkitset sitä itse, olet rusinapullakristitty ja jos noudatat sokeasti kirkon ilmoittamaa kirjainta, olet paimentolaiskoodin varassa poukkoileva marionetti. Alat päästä jyvälle.

Ensinnäkään en ymmärrä miten itse tehty tulkinta tarkoittaa automaattisesti rusinatpullasta meininkiä.

Toiseksi kysyn edelleen, että miten raamattua tulisi tulkita?
 

Fordél

Jäsen
Jeesus oli tässä kohdin aika yksiselitteinen. Miten ihmeessä näet tässä tulkinnanvaraa? Jeesus solmi uuden liiton, ja antoi ohjeen rakastaa vihollistaan ja kääntämään toisen posken. Jeesus ei anna MITÄÄN tulkinnanmahdollisuutta väkivallattomuudelle.

Aika yksiselitteinen? Eikö se olekaan täysin yksiselitteinen?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aika yksiselitteinen? Eikö se olekaan täysin yksiselitteinen?

muutamme sanan "aika" sanaksi "täysin"

kelpaako?

Jos pystyt löytämään Jeesuksen opetuksista jotain tästä yleishumanistisesta pasifismista poikkeavaa, niin kerro minulle, kun en itse sitä raamatusta ole löytänyt...

Uskotko kirkkoon vai jumalaan? Eli kumman sana painaa, tulkitsevan papin vai Jeesuksen?


Miksi tosi uskovaiset eivät luovuta palkastaan kaikkea ylimääräistä köyhille tai kodittomille vaan ostetaan kaikkea "turhaa" mitä ilmankin eläisi? Eikö jesse niin opettanut tai jotenkin sinne päin?


niin
”Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Matt. 19:24

Oman asemansa maailman varallisuushierarkiassa voi jokainen kristitty tarkastaa täältä…

Global Rich List

Pelkällä sosiaaliturvalla Suomessa ollaan aika ”kamelia”
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koska? Nyt ne kattavat perustelut pöytään, että miksi aito kristitty ei mielestäsi voi turvautua itsepuolustukseen. Wuhuu, homma etenee!

Doh, hyppäsit takaisin lähtöruutuun ja ohitit mielivaltaisesti vankilan. Et voi tarttua miekkaan, sori. Sinun pitää jättää kohtalo jumalan käsiin ja luottaa että se mitä tulee, on oikein.

Ensinnäkään en ymmärrä miten itse tehty tulkinta tarkoittaa automaattisesti rusinatpullasta meininkiä.

Ainakin tässä ketjussa olet kunnostautunut siinä mainiosti. Kaikki mikä oikeuttaa sinulle lokoisan länsimaisen laiskanpulleuden on oikein tulkittu ja mikä uhkaa kutistaa omaa mukavuutta, on vain väärintulkintaa. Sellaisiahan ihmiset ovat, kristityt etunenässä.

Toiseksi kysyn edelleen, että miten raamattua tulisi tulkita?

Ei mitenkään.
 

Fordél

Jäsen
Doh, hyppäsit takaisin lähtöruutuun ja ohitit mielivaltaisesti vankilan. Et voi tarttua miekkaan, sori. Sinun pitää jättää kohtalo jumalan käsiin ja luottaa että se mitä tulee, on oikein.

Asia selvä ja mun puolelta loppuun käsitelty. Sinulta ei saa konkreettisia perusteluita ohjeittesi tueksi.

Ainakin tässä ketjussa olet kunnostautunut siinä mainiosti. Kaikki mikä oikeuttaa sinulle lokoisan länsimaisen laiskanpulleuden on oikein tulkittu ja mikä uhkaa kutistaa omaa mukavuutta, on vain väärintulkintaa. Sellaisiahan ihmiset ovat, kristityt etunenässä.

Kovia johtopäätöksiä teet minusta aika niukalla aineistolla, mutta mitäpä tuosta.

Ei mitenkään.

Eli tällä kertaa vastauksesi on, että raamattua ei pidäkään tulkita. Tiedät itsekin, että raamatussa on paljon ristiriitaisuuksia, joten tämä lausuntosi ei ole looginen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eli tällä kertaa vastauksesi on, että raamattua ei pidäkään tulkita.


Tulkitse itse:



"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.
"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

Matt. 5:1

Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" -- näin sanoo Herra. Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.

Room.12:17.


näin yksinkertasta se on... kristitylle.. lukisitte sitä raamattuanne prkl
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Eli tällä kertaa vastauksesi on, että raamattua ei pidäkään tulkita. Tiedät itsekin, että raamatussa on paljon ristiriitaisuuksia, joten tämä lausuntosi ei ole looginen.

Niin, tiedustelin aiemmin kantaasi kymmenen käskyn opettamiseen, että kun kerran tappaminen onkin sallittu, niin miksi niitä käskyjä ei opeta niin kuin ne on tarkoitettu ymmärtää. Siis "älä tapa" pitäisi muuttaa muotoon "älä tapa jos sinulla ei ole hyvää syytä", vai onko sinulla jotain sitä vastaan, kun tuo jälkimmäinen on kai se noudattamasi (ja suomen valtionkirkon) tulkinta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Arvostan hengellisessä kristillisyydessä korostuvia humanistisia ihanteita (väkivallattomuus, heikompien tukeminen, pyrkimys henkiseen kasvuun, jne.)


“I like your Christ, I do not like your Christians. Your Christians are so unlike your Christ.”

Mahatma Gandhi
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
“I like your Christ, I do not like your Christians. Your Christians are so unlike your Christ.”

Mahatma Gandhi
Kannattaa toki ottaa huomioon, keille ja millaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa tuo on sanottu. Eli vähän niin kuin Raamatun tulkinnankin tulisi olla. Sulle oleellista on Raamatun kirjaimellinen tulkinta, mustavalkoisuus kunniaan. Sinusta tulisi hyvä himouskovainen ja fundis, ihan oikeasti. Aivan kuten kiihkeimmistä uskovaisista tulee silloin tällöin loistavia kiihkoateisteja. Hirveällä kiihkolla laput silmillä, olipa vaihtoaitio kumpi tahansa.

En jaksa alkaa vääntää tästä enempää, koska tämä homma ei mihinkään etene.
 

Fordél

Jäsen
näin yksinkertasta se on... kristitylle.. lukisitte sitä raamattuanne prkl

Ei se ole, kuten sampiokin tuossa hienosti totesi niin asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Toki ne voi sellaisina nähdä, mutta on myös toisenlaisia ohjeita ja poikkeamuksia. Paradoksaalistahan tässä kaikessa on, kuinka näette asiat niin mustavalkoisina. Juuri tätä mustavalkoisuutta kuitenkin kavahdatte myös kristityissä. Sitten kun löytyy kristittyjä, jotka eivät siihen kykene niin he taas eivät ole aitoja.

Mitä tulee raamattuun ja siihen älä tapa käskyyn niin täytyy muistaa, että sekin on tulkinnallinen ja muuttunut aikojen saatossa. Hepreankielinen alkutekstihän tarkoittaa enemmänkin "älä murhaa" kuin "älä tapa". Asia ei ole siis yksiselitteinen ja heti seuraavassa toisen Mooseksen kirjan luvussa säädetään myös kuolemanrangaistuksesta, esim "Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla".

Esivalalle sallitaan myös kirjeessä roomalaisille mahdollisuuden "kantaa miekkaa": "Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen". En siis näe miksi se sotilaspappikaan tai kristitty poliisi ei voisi kantaa "miekkaa".

Luukkaan evankeliumissa Jeesus puolestaan käskee opetuslapsia hankkimaan miekkoja tulevia koettelemuksia varten: "Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan."

Onhan näitä, mutta tottakai ihan selkeä pääviesti raamatussakin on koko ajan pyrkimys rauhaan ja siihen toisen posken kääntämiseen. Sitä koitan itsekin soveltaa. Toisaalta olen kuitenkin eri mieltä raamatun kanssa, sillä en kannata kuolemanrangaistusta. Jos se tekee minusta huonomman ihmisen teidän silmissä niin sillehän en minkään voi. Pääasia, että olen itselleni rehellinen ja näen sen oikeaksi. Rehellisyyteen kuuluu myös tunnustaa se, että jossain vaiheessa "pahan vastustaminen" voi onnistua ainoastaan "tarttumalla miekkaan", mikä ei tietystikään tarkoita automaattisesti tappamista. En voi siis missään nimessä kieltää ettenkö puolustaisi itseäni, mutta koitan viimeiseen asti välttää ettei sellaisia tilanteita tule.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En jaksa alkaa vääntää tästä enempää, koska tämä homma ei mihinkään etene.

Autuaita ovat sitkeät sillä heidän on viimeinen sana.

Fordél on taas leiponut rusinapullaa ja käy poimimassa itselleen sopivimmat palat niin VT:n (jota ei enää pitänyt edes katsoa) puolelta kuin tunnetun misogyynin ja homofoobikon Paavalin teksteistä. Puusepän omista kommenteistakin napataan vain sopivin palanen. ja jätetään huomiotta se miten mestari suhtautui kun seuraajat heiluivat niiden miekkojensa kanssa kun joutuivat ahdistelluksi. Yhtä yksikorvaista meininkiä siis edelleen. Palapelin palaset sopivat näköjään hyvin yhteen vaikka osat ovat eri laatikoista. Kuva vain on kovin erikoinen kun sillanpilarin keskeltä törröttää koiran kuono ja alla virtaava joki onkin Marsin hiekan väristä.
 

Fordél

Jäsen
Fordél on taas leiponut rusinapullaa ja käy poimimassa itselleen sopivimmat palat niin VT:n (jota ei enää pitänyt edes katsoa) puolelta kuin tunnetun misogyynin ja homofoobikon Paavalin teksteistä. Puusepän omista kommenteistakin napataan vain sopivin palanen. ja jätetään huomiotta se miten mestari suhtautui kun seuraajat heiluivat niiden miekkojensa kanssa kun joutuivat ahdistelluksi. Yhtä yksikorvaista meininkiä siis edelleen. Palapelin palaset sopivat näköjään hyvin yhteen vaikka osat ovat eri laatikoista. Kuva vain on kovin erikoinen kun sillanpilarin keskeltä törröttää koiran kuono ja alla virtaava joki onkin Marsin hiekan väristä.

Itse et tuonut tänne esiin ollenkaan perusteluita ohjeistuksesi tueksi.

Itse olet ottanut vain rusinat pullasta, etkä ole huomioinut myös raamatun toisenlaisia ohjeistuksia. Itse olen huomioinut molemmat.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse et tuonut tänne esiin ollenkaan perusteluita ohjeistuksesi tueksi.

Itse olet ottanut vain rusinat pullasta, etkä ole huomioinut myös raamatun toisenlaisia ohjeistuksia. Itse olen huomioinut molemmat.

Joka miekkaan tarttuu toisenkin posken. Yhä ja edelleen, järkähtämättä, loogisesti loppuun asti. Vaikeampaa on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rusinapullan leipojan päästä pitopöytään.
 

Fordél

Jäsen
Joka miekkaan tarttuu toisenkin posken. Yhä ja edelleen, järkähtämättä, loogisesti loppuun asti. Vaikeampaa on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rusinapullan leipojan päästä pitopöytään.

One-hit wonder.

Ei tähän muuta voi enää sanoa, mutta tärkeintähän on, että voit olla itsellesi rehellinen, loppuun asti.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mielestäni on selvää, että Raamatun ja muiden pyhien kirjoitusten ohjeilla voidaan perustella asioita mihin suuntaan tahansa. Tämä on sinällään ymmärrettävää kaupunkilaisjärjen näkökulmasta, sillä absoluuttisia aina päteviä sääntöjä on oikeasti todella vähän, jos ollenkaan. Esim vaikka tappaminen. Melkein kaikkien mielestä se on pääsääntöisesti huono homma ja sitä pitäisi välttää. Silti melkein kaikkien mielestä vaikkapa joukkomurhaaja on tarvittaessa pysäyttettävä jopa sellaisellakin voimalla, joka voi aiheuttaa tekijän menehtymisen. Olisi todella outoa elleivät pyhät kirjoituksetkin ymmärtäisi maailman ja elämän liikkuvaista luonnetta ja absoluuttisten sääntöjen puuttumista. Voidaan sanoa, että yleinen suhteellisuusteoria pätee moraaliinkin. Moraalikin riippuu tarkkailupisteestä, siitä mistä se roikkuu jne.
Enpä sanoisi kuitenkaan, että tämä on jumala-idean vastaista, ainakaan automaattisesti. Tällöin Jumala olisi ainoa absoluuttinen asia. Sen sijaan voitaneen pitää selvänä, etteivät pyhät kirjoitukset itsessään sisällä ns. Jumalan suoraa sanaa. Ne ovat ihmisten käsityksiä Jumalasta, siitä mikä on oikein ja väärin ja omasta suhteestaan Jumalaan. Tekisi mieleni väittää, että mitä enemmän sääntöjä uskonto esittää sitä varmemmin ne ovat ihmisten tulkintoja oikeasta ja väärästä. Itse kokisin, että jos jumala oikeasti haluaisi antaa jonkin säännön, niin se olisi luokkaa: "Toimi aina oikein". Mahdollisesti voisi lisätä vielä toisen edellistä täydentävän: "Yritä edes."

Jokatapauksessa tälläkin palstalla näkee, että ateistit ovat uskossaan vähintään yhtä fanaattisia kuin teistit ja joskus aktiivisempia. Esim nimimerkki Yläpesää voisi kaikella kunnioituksella luonnehtia antijehovan todistajaksi. Siksi innokas hän on levittämään varmana pitämäänsä totuutta. Eihän tässä mitään väärää ole, mutta sympatiaa taitaa herua tavalliselta kansalta yhtäpaljon kuin niille toisillekin todistajille.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En jaksa alkaa vääntää tästä enempää, koska tämä homma ei mihinkään etene.

Ei se ole, kuten sampiokin tuossa hienosti totesi niin asiat eivät ole niin yksinkertaisia.

Ei kyse ole fundiksesta silloin, jos puhutaan Jeesuksen opetuksesta kääntää toinen poski, ja rakastaa vihollistaan. Tämä on kaiketi se yleinen rakkauden sanoma, jota kristityt haluavat antaa ulos kristinuskosta.

Kristityt jaksavat toitottaa, että se on sentään kristinuskon ydin. Aika kummalliselta siis tuntuu se, että senKIN voi sivuuttaa tulkinnoin...


Jeesus opettaa yksiselitteisesti väkivallattomuutta. Muualta raamatusta voi hakea toki mitä tahansa, mutta sitten voi lopettaa sen "keskeinen sanoma" hölinän alkuunsa...

Gandhi taas oli pasifistina Jeesuksen linjoilla, jota taas kristityksi itseään tituleeraavat britit eivät olleet (jos viitataan lausunnon sanonta aikoihin)
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
niin
”Minä sanon teille: helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Matt. 19:24

"Kun opetuslapset kuulivat tämän, he olivat ihmeissään ja kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista."
Matt 19:25-26

Eli onko rikkaan mahdollista pelastua?

"Jumalan lahja on sekin, että hän antaa rikkautta ja omaisuutta ja sallii ihmisen käyttää sitä ja saada siitä osansa ja iloita kaiken vaivannäön keskellä. "
Saarn. 5:19

"pidä minusta kaukana vilppi ja valhe, älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen."
Sananl. 30:8

Mitä nämä puhuvat mielestäsi uskovan omaisuudesta ja sen sallittavuudesta?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Sen sijaan voitaneen pitää selvänä, etteivät pyhät kirjoitukset itsessään sisällä ns. Jumalan suoraa sanaa. Ne ovat ihmisten käsityksiä Jumalasta....

Niinpä, selväähän tuo on kaikille paitsi uskovaisille, jotka pitävät raamattua jumalan sanana. Tosin osa näistä uskovaisista poimii niitä rusinoita ja tulkitsee maailman tappiin asti asioita niin, että voi jatkaa "uskossaan".

Sehän tässä outoa onkin, että mikä ihmeen hinku ihmisillä on uskoa johonkin päivänselvästi typerään täysin epäuskottavaan tarinaan. Joskin tarinan logiikka on melko fiksusti (vahingossa) kehitetty niin, että todisteet tulevat myöhemmin jos on tullakseen, mutta kosto on hirveä jos et usko, että ne tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös