Vuokra- tai omistusasunto

  • 536 043
  • 2 712

scholl

Jäsen
Ei ihme, että tänään taas nauratti, kun Etu-Töölössä 57-neliöinen, ihan tavallinen kaksio oli 316k€:n pyynnissä.

Vapaavuori on ihan kassalla. Perusongelma ei ole se, että asuntotuotanto olisi riittämätöntä, koska ei koko Suomen väestöä ole tarkoituksenmukaista asuttaa pk-seudulle, vaan se, ettei ihmisiä saada pk-seudulta ulos. Ihmisiä muuttaa muualta pk-seudulle töihin. Silloin kun he jäävät eläkkeelle, heidät pitäisi saada pois. Silloin vapautuisi asuntoja ja niiden hintataso ei olisi ylikorkea vrt. vaikkapa Keski-Eurooppa.

Harva eläkeläinen asuu Manhattanillakaan. Kyllä Suomessa pitää olla eläkeläisille houkuttelevia paikkoja, jonne voivat vetäytyä sitten, kun jäävät työelämästä pois. Se on suurin ongelma, mikä meillä on ratkaistavana.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki sitten perheitten kohdalla tuolla on jo enemmänkin väliä jos lainat on jaettu kahtia ja molemmat osapuolet ottavat maksimivähennykset tai edes lähelle sitä.

Lapsiperheelle se merkitsee 3600e eli 300/kk, mikä jo tuntuu taloudessa vaikkei oluilla juoksisikaan.

edit: Se tosin edellyttäisi n. 13000e korkomenoja mikä puolestaan nykyisillään tarkoittaisi noin 865 000e lainaa. Tilanne tasaantuu jos korkotaso palaa "normaaliksi" jolloin täyteen vähentämiseen pääsee jo n. 260 -300 000 lainalla.
 
Viimeksi muokattu:
toki saavutetuista eduista on ikävä luopua mutta jos valtiontalous sitä vaatisi niin kyllä olisin itse valmis luopumaan ko. edusta tai hyväksymään vaikkapa vähennysoikeuden tiputtamista puoleen.

Oli tuo uutinen sikäli tosi epämääräinen, ettei siinä puhuttu mitään siitä, miten kokoomusnuoret tämän vähennysoikeuden poistamisen porrastaisivat. Eihän tuosta niin vain kertarysäyksellä luovuta tai sitä edes puoliteta, seurauksena olisi asuntojen hintojen romahtaminen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikea tuota vähennystä on perustella. Sen sijaan siitä luopuinen olisi aika ongelmallista ja vaikuttaisi asuntomarkkinoihin melko ikävästi.

Kannatan tuon poistamista sillä ehdolla, että poisto tehdään asteittain, vaikkapa 14 vuoden aikana 2 %-yksikköä vuodessa.
 

TW

Jäsen
Asuntolainan korkovähennyksen poiston yhteydessä pitäisi tehdä muutakin remonttia. Miten kävisi esim. sijoitusasunnon tulonhankkimisvelan korkoista tehdyille vähennyksille? Vai olisiko tässä taas malli jossa asuntosijoittajat kyllä voisivat tehdä vähennyksiä mutta suuri keskiluokka ei? Kertarysäyksellä korkovähennysoikeutta ei voi poistaa mutta luultavasti tämäkin oikeus tulee poistumaan toivottavasti järkevällä siirtymäajalla. Sitä en osaa ennustaa miten vähennysoikeuden poisto vaikuttaisi asuntojen hintoihin, en ainakaan usko että tulisi näkymään täysimääräisenä.

Omaan talouteen ei onneksi tulisi hirveää lovea vaikka poistuisi kertarysäyksellä, lainasumma on järjen rajoissa. Tuttava/työkaveripiireissä on kyllä pari perhettä, joita kertarysäyksellä tapahtuva vähennysoikeuden poisto kirpaisisi aika pahasti.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Vapaavuori on ihan kassalla. Perusongelma ei ole se, että asuntotuotanto olisi riittämätöntä, koska ei koko Suomen väestöä ole tarkoituksenmukaista asuttaa pk-seudulle, vaan se, ettei ihmisiä saada pk-seudulta ulos.

Tämä on muuten totta, ja eläkeläiset asuu yleensä tosiaan esimerkiksi Töölössä, ainakin noin mitä niitä päivittäin näkee. Tiedän itsekin todella paljon ihmisiä, jotka muuttavat vanhemmiten juuri keskustaan. No, toisaalta nämä ihmiset asuvat isommissa asunnoissa, joten se ei nosta noiden pienten purkkien hintoja noin naurettavalle tasolle kuin ehkä perintöinä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen kyllä sitä mieltä, että vaikea tuota vähennystä on perustella. Sen sijaan siitä luopuinen olisi aika ongelmallista ja vaikuttaisi asuntomarkkinoihin melko ikävästi.

Kannatan tuon poistamista sillä ehdolla, että poisto tehdään asteittain, vaikkapa 14 vuoden aikana 2 %-yksikköä vuodessa.

Aika selvää on, ettei vähennyksestä voida luopua nykyisten lainojen osalta, ainakaan ilman erittäin pitkää siirtymäaikaa, sillä silloin tehtäisiin hallaa ko. asuntojen omistajille, kun vähennys on jo hinnoissa. Käytännössä, kuten asiaa kommentoineet ovat enimmäkseen todenneetkin koskisi uusia lainoja. Samalla olisi toki puututtava sijoitusasuntojen vähennyksiin, nythän niitä voi kuitenkin käsitellä normaalina pääomatulona ja siitä tehtävinä vähennyksinä.

Sen sijaan en ymmärrä esim. SDP:n (muutkin kyllä ovat käyttäneet samaa argumenttia) "leikkaus osuisi todella julmasti nuoriin ikäluokkiin, jotka tulevat asuntomarkkinoille, maksajina olisivat 20-40-vuotiaat" -argumentaatiota, sillä tämähän vain vaikuttaisi asuntojen hintoja laskevasti kautta linjan. Merkitys tosin ei välttämättä ole kovin suuri. Ainoa ryhmä, jonka voi ajatella absoluuttisesti "kärsivän" tästä on sellainen joukko, joka on hankkinut asunnon, muttei siitä aio koskaan muuttaa. Tuolloinkin on kyse vain oman omaisuuden arvon putoamisesta, käytännön merkitystä (olettaen, että uusienkin vähennysten poisto tapahtuisi asteittain, jolloin kauppa ei hetkessä vetäisi äkkijarrutusta) ei tälläkään järin olisi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....Samalla olisi toki puututtava sijoitusasuntojen vähennyksiin, nythän niitä voi kuitenkin käsitellä normaalina pääomatulona ja siitä tehtävinä vähennyksinä.
....

En ymmärrä miksi asunnot sijoituskohteina pitäisi olla eri asemassa muiden sijoituskohteiden kanssa? Asuntolainan korkojen verovähennysoikeus koskee kuitenkin vain asuntoa jossa itse asuu ja jota ei varsinaisesti voi pitää sijoituskohteena.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ymmärrä miksi asunnot sijoituskohteina pitäisi olla eri asemassa muiden sijoituskohteiden kanssa? Asuntolainan korkojen verovähennysoikeus koskee kuitenkin vain asuntoa jossa itse asuu ja jota ei varsinaisesti voi pitää sijoituskohteena.

Siksi pitäisi, _jos ajatellaan_, että verovähennysoikeus vaikuttaisi merkittävästi asuntojen hintoihin. Siitä kai tässä yhteydessä on puhuttu. Jos taas ajatellaan vain niin, että se on valtiolle saamatta jäänyttä tuloa (mikä ei ole ollut keskustelun fokus), silloin noilla ei tarvitse olla mitään yhteyttä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siksi pitäisi, _jos ajatellaan_, että verovähennysoikeus vaikuttaisi merkittävästi asuntojen hintoihin. Siitä kai tässä yhteydessä on puhuttu. Jos taas ajatellaan vain niin, että se on valtiolle saamatta jäänyttä tuloa (mikä ei ole ollut keskustelun fokus), silloin noilla ei tarvitse olla mitään yhteyttä.

Mielestäni yhteiskunnan ei pitäisi puuttua lainkaan hintohin, kuten nyt siis tekee. Mutta ei pidä tukea muuhunkaan suuntaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihme ettei kukaan ole nostanut esille asumislisää ja sen vaikutusta vuokratasoon ja sitä kautta asuntojen hintoihin. Ihan vähintäänkin yhtä vääristävästä tuesta on kyse, kuin asuntolainojen verovähennystenkin kohdalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielestäni yhteiskunnan ei pitäisi puuttua lainkaan hintohin, kuten nyt siis tekee.
Eli koko kaavoitusjärjestelmä pitäisi poistaa ja kenellä tahalla pitäisi olla vapaus rakentaa minkälainen talo mihin tahansa omistamalleen maa-alueelle?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli koko kaavoitusjärjestelmä pitäisi poistaa ja kenellä tahalla pitäisi olla vapaus rakentaa minkälainen talo mihin tahansa omistamalleen maa-alueelle?

Kaavoitusta en ole poistamassa, vaikkakin mielelläni sitä väljentäisin monesta kohtaa. Siitä ei nyt ole puhe, vaan asuntorahoituksesta.

Yksi asuntojen hintoja vääristävä tekijä on muuten asumistuki, minkä jakelua voisi myös harkita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
tärkein asuntojen hintoja "vääristävä" tekijä on kaavoitus, eli sopivien kaavojen puuttuessa olemassa olevaan asuntojen kysyntään ei voida vastata, mikä nostattaa sekä tonttien että valmiiden asuntojen hintoja.
 

Viljuri

Jäsen
Ihme ettei kukaan ole nostanut esille asumislisää ja sen vaikutusta vuokratasoon ja sitä kautta asuntojen hintoihin. Ihan vähintäänkin yhtä vääristävästä tuesta on kyse, kuin asuntolainojen verovähennystenkin kohdalla.

No ainakin minä olen ottanut. Tiedä sitten, miten poliittinen peli tulee etenemään, mutta kuitenkin koska nämä kokonaisvaltaisemmat mallit (kuten vihreiden perustulo) on toimimattomina ja huonosti meidän kulttuuriimme (=SAK) sopivina hylätty, niin asteittaisten muutosten puolella edetään.

Kaikki markkinoita vääristävät, epätehokkaat ja epäasialliset tuet tulee ottaa tarkasteluun. Jos niitä ei oteta, esimerkiksi poliittisen valehtelun vuoksi, niin sitten aikanaan tehdään isompia muutoksia. Kokonaisuuden hallitseminen on entistäkin vaikeampaa, mutta ilmeisesti näitä mennään nyt sitten tuki kerrallaan.

Ensin naapurilta pois, niin sitten on helpompi rokottaa myös omassa pihapiirissä?
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
No, toisaalta nämä ihmiset asuvat isommissa asunnoissa, joten se ei nosta noiden pienten purkkien hintoja noin naurettavalle tasolle kuin ehkä perintöinä.

Ei se aina niin mene. Opiskeluaikoinani Lauttasaari oli esim. aluetta, jossa asui vain yli 70 vuotiaita. Nyt he ovat kuolleet pois niin alue onkin yht'äkkiä nuorten ihmisten suosiossa. Asuinalueita voidaan tarkastella sen mukaan, koska ne on rakennettu. Moni on jämähtänyt siihen samaan kerrostaloasuntoon koko elämän ajaksi. Esim. jossain perusduuneissa kaupoissa tai dösäkuskeina olevat. Nyt sitten kun ovat eläkkeellä niin eivät välttämättä käy edes ulkona koskaan. Silti asuvat Helsingissä. Samanaikaisesti tiettyihin duuneihin on vaikea saada pk-seudulle ihmisiä, kun ei ole asuntoja tarjolla, joihin heillä olisi varaa ja opiskelijoiden asuntotilanne on huono.

Toki voidaan tehdä niinkuin Soininvaara on ehdottanut eli rakentaa uusi kaupunki pääradan varteen, mutta itse olen hyvin voimakkaasti sitä mieltä, että pitää saada hyvin voimakas iäkkäiden maalaisten Helsingistä muutto. Kyllä toki jotkut stadilaisetkin saattavat haluta viettää eläkepäiviään muualla, mutta siirtolaisille se on varsinkin toivottavaa. Kuntien vikahan se tietysti on, kun eivät tee omasta kunnastaan houkuttelevaa. Jotkut muuttavat Aurinkorannikolle tai Ranskaan, mutta maan sisällä ei ole saatu esimerkiksi pienempää kaupunkia aikaiseksi, jossa kaikki olisi lähellä ja ihmisillä olisi seuraa sekä ohjelmaa ympäri vuoden.

Kun olen tästä asiasta puhunut niin minua on syytetty, että olisin ajamassa kulosaarelaisia ulos kaupungista, mikä ei pidä paikkansa. En ole siirtämässä ketään väkipakolla, vaan pyrkinyt siihen, että luodaan järjestelmä, jossa kuntien yhteistyöllä tehdään houkuttelevaksi se, että ihmiset palaavat eläkepäivinään Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.
 

scholl

Jäsen
Joo, puurot ja kebabit ovat nyt kyllä menneet sekaisin. Jos hintakuplalla tarkoitetaan

Hintakupla... Ehkä voisimme puhua asuntojen ylihintaisuudesta. Sitähän on helppo verrata mitä asunnot maksavat Helsingissä ja esim. Saksan kaupungeissa. Fakta on se, että millään tavalla emme pysty perustelemaan tuota Helsingin vaikkapa kerrostaloasuntojen hintatasoa. Asuntojen hintojennousu on ollut aivan käsittämätöntä 2000-luvulla. Ihmiset eivät varsinaisesti vertaile hintoja, eikä täällä ole tullut samanlaista mahdollisuutta huonojen liikenneyhteyksien takia, joka esim. kööpenhaminalaisille tuli, kun saivat sillan, jolloin moni muutti halvempaan Skåneen.

Suomalaisille tuntuu pääasiassa olevan aika sama kuinka paljon asunto maksaa kunhan saavat lainaa riittävän määrä. Kituuttavat sitten elää vaikka ilman ravintolassakäyntejä ja shoppailureissuja, koska kaikki on heidän mielestään siinä mielessä kotiinpäin, että asuntojen hinnat kuitenkin nousevat koko ajan. Myymme tavallaan toisillemme asuntoja koko ajan vain suurempaan ylihintaan.

Hintojen nousu ei johdu pelkästään asukkaiden halusta ostaa asunto. Eikä pelkästään siitä, että asuntoja rakennetaan aika vähän ja kaavoitus on hidasta. Eikä se johdu pelkästään siitäkään, että pk-seudulta muutetaan liian vähän pois. Kaikella on vaikutusta, mutta yksi tärkeä tekijä, mikä peilaa hintatasoa on se, että uudet rakennettavat asunnot ovat liian kalliita. Siihen on 3 syytä: a) keskittyminen asuntorakentamisessa on nostanut hintoja, ts. rakennusliikkeet tekevät liian suurta katetta, b) Helsingin kaupunki myy tontit liian kalliilla, esim. Eiran rannassa ja Katajanokalla tontteja on myyty niin sen verran kalliilla, että herää kysymys, onko se viisasta ja c) rakennukset ovat keskeisillä paikoilla liian matalia eli jos rakennettaisiin 10 kerroksen sijaan 30 niin tontin kustannukset per m2 olisi vähemmän ja saataisiin heti samalla asuntokapasiteettia paljon enemmän.

Edellä mainittujen seikkojen lisäksi pitäisi heittää hemmettiin ne määräykset, mikä talon asuntojen keskikoko täytyy olla. Pitää rakentaa yksiköitä tietyille alueille, jossa on oikeasti hyvin paljon pieniä asuntoja. Parempi asuttaa korkeakouluopiskelijoita tai työssäkäyviä, jotka ovat duunissa esim. eri kaupungissa kuin missä perhe asuu kuin jotain isoja maahanmuuttajaperheitä. Toisekseen pitäisi olla laajempi skaala asuntojen laadussa. Siis mitään sutta ei pidä rakentaa kuten monet rakennusliikkeet ovat nyt rakentaneet, mutta opiskelijoiden, nuorten sinkkujen, lapsettomien parien, vieraalla paikkakunnalla duunissa olevien jne. tarpeisiin voisi rakentaa talojen Omena-hotelleja eli perusvarmaa kustannustehokkaasti ilman mitään turhia lisäpalveluita. Esim. esteettömyys on sellainen juttu, mikä on turha rakentaa joka hemmetin taloon. Niitä on kuitenkin riittävästi taloja mihin voi muuttaa, jos joskus joutuu rullatuoliin. Sama koskee hissejä, ei niitä tarvitse rakentaa joka taloon. Asunnot voisivat olla muutenkin materiaaleiltaan halvempia, jos niitä ei muutenkaan rakenneta huippualueille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
b) Helsingin kaupunki myy tontit liian kalliilla, esim. Eiran rannassa ja Katajanokalla tontteja on myyty niin sen verran kalliilla, että herää kysymys, onko se viisasta
Aika perussettiä, mutta asuntojen hinta muodostuu kysynnästä ja tarjonnasta. Kysyntää olisi vähintään yhtä paljon kuin nykyisinkin, vaikka kaupunki lahjoittaisi tontit ilmaiseksi pois. Niinpä edullisemmat tontit tarkoittaisivat vain sitä, että rakennusliikkeet vetäisivät välistä entistäkin kovemmat katteet.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika perussettiä, mutta asuntojen hinta muodostuu kysynnästä ja tarjonnasta. Kysyntää olisi vähintään yhtä paljon kuin nykyisinkin, vaikka kaupunki lahjoittaisi tontit ilmaiseksi pois. Niinpä edullisemmat tontit tarkoittaisivat vain sitä, että rakennusliikkeet vetäisivät välistä entistäkin kovemmat katteet.

Aivan, mielumminkin kaupungin pitäisi järjestää huutokauppa tai muuten kilpailuttaa noiden tonttien hinnat, eikä jaella tontteja kavereille, kuten nyt tekevät.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tammistosta

Onkos Vantaan Tammistossa asuvia tai muuten seudun paremmin tuntevaa porukkaa paikalla? Itse tiedän alueen asuntokannan uudeksi, liikenneyhteydet hyviksi ja ulkoilumahdollisuudet erinomaisiksi, mutta miten alla mainitut toiveeni asuinalueen suhteen täyttyvät Tammistossa?
- Mahdollisimman vähän mamuja, romaneja, spurguja, vuokrataloja jne.
- Ei lähibaareja eikä nuorison riekkumispaikkoja
- Rauhallinen ja turvallinen alue lasten kasvattamiseen
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos Vantaan Tammistossa asuvia tai muuten seudun paremmin tuntevaa porukkaa paikalla? Itse tiedän alueen asuntokannan uudeksi, liikenneyhteydet hyviksi ja ulkoilumahdollisuudet erinomaisiksi, mutta miten alla mainitut toiveeni asuinalueen suhteen täyttyvät Tammistossa?
- Mahdollisimman vähän mamuja, romaneja, spurguja, vuokrataloja jne.
- Ei lähibaareja eikä nuorison riekkumispaikkoja
- Rauhallinen ja turvallinen alue lasten kasvattamiseen

Itse olen asunut siinä vieressä Kartanonkoskella 2,5 kuukautta ja mielestäni kummallakaan alueella ei ole erityisen paljoa näitä kyseisiä asukkeja joista mainitset. Joitakin vuokrataloja löytyy, mutta ei kovin paljoa ja vuokrat ovat varmaankin tarpeeksi korkeita jotta pahin aines pysyy poissa.

Lähibaareja ei löydy ja nuorisokin näyttää tyytyvän Jumbolla/Flamingolla hengailemiseen. Ja ainakin omien kokemusteni mukaan hyvin rauhalliselta ja turvalliselta tuo alue on tähän mennessä tuntunut. Toki mietityttää, että miltä alue 10 vuoden päästä näyttää, kun nuo sadat lapset pääsevät teini-ikään.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onkos Vantaan Tammistossa asuvia tai muuten seudun paremmin tuntevaa porukkaa paikalla? Itse tiedän alueen asuntokannan uudeksi, liikenneyhteydet hyviksi ja ulkoilumahdollisuudet erinomaisiksi, mutta miten alla mainitut toiveeni asuinalueen suhteen täyttyvät Tammistossa?
- Mahdollisimman vähän mamuja, romaneja, spurguja, vuokrataloja jne.
- Ei lähibaareja eikä nuorison riekkumispaikkoja
- Rauhallinen ja turvallinen alue lasten kasvattamiseen

Huikean hieno alue, ollaan nyt asuttu täällä reilut kaksi vuotta. Nyt tosin muuttamassa isompaan asuntoon toisaalle, mutta mieluusti olisin tännekin jäänyt, jos olisi löytynyt sopivalla hinnalla isompi asunto.

Palvelut ja ulkoilumahdollisuudet ovat huikeat. Lisäksi täällä on aina ollut rauhallista, tuossa on muutamia vuokrataloja, mutta hintataso on sen verran kova, ettei niitä mitkään spurgut asuta ja omistusasunnot kuitenkin hallitsevat kokonaisuutta.

Mamuja, romaneja yms. on minimaalisesti - muutamia nähnyt vuokratalojen kulmilla, mutta lähinnä menossa aamulla bussilla töihin, ei siis etsimässä seuraavia autostereoita. Lapsia alueella on paljon ja alueen koulut sekä päiväkodit vaikuttavat hyvin siisteiltä - ovathan toki uusiakin vielä.

Lähibaaria Tammistossa ei ole ollenkaan, lähin jonka kai voi laskea on tuo YES-kebab Ylästöntien varressa ja tämäkin on siis lähinnä ruokapaikka. Palvelut parantuvat edelleen Jättijaon muuttuessa Citymarketiksi ym. ym. Jos asunto on mieluinen, niin ei kannata aikailla.

Suosittelin siis kympillä.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Toki mietityttää, että miltä alue 10 vuoden päästä näyttää, kun nuo sadat lapset pääsevät teini-ikään.

Hesarissa oli pari vuotta sitten juttua Kartanonkoskesta, tyyliin otsikolla "tulevaisuuden Jakomäki". Eli tyhjästä nousee asuinalue, jolle muuttaa enimmäkseen lapsiperheitä ja siitä se sitten lähtee. Ihan mielenkiintoinen ajatushan tuo oli, kuinka lähellä sitten toteutumista onkin toinen juttu. Kivan näköistähän tuolla Kartanonkosken suunnalla ainakin on tällä hetkellä ja olen myös kuullut, että mukavaa asuinaluetta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Onkos Vantaan Tammistossa asuvia tai muuten seudun paremmin tuntevaa porukkaa paikalla?

Liikennejärjestelyt kait toimivat jotenkin päiväsaikaan ja toki omalla autolla tuonne pääsee melko jouhevasti, motarin vieressa kun on. Ihan hyvän kuvan alueesta (tai Pakkalaa se kait on ollut missä olen usein vieraillut, mutta kuitenkin) olen saanut. Rauhallinen ja muutoinkin aikalailla tyypillinen vantaalainen asuinalue, niin hyvässä kuin pahassa. Ei "väärän värisiä" ihmisiä, kuten sanottua, melko rauhallinen alue, mutta toisaalta juuri sitä perus-Vantaata eli asuintaloja, peltoja, motaria, tehtaanmyymälöitä ja se oli sitten siinä. Palvelut ja kaikki muu elämä ovat sitten Jumbossa tässä tapauksessa. Itse en tuonne muuttaisi, mutta ymmärrän kyllä hyvin esim. nimimerkki teroz:n kirjoituksen pointin. On niitä pahempiakin paikkoja, mutta jotenkin HMV-kuva alueesta on jäänyt. Toki se voi olla hyväkin asia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nyt tarvitaan kipeästi palstalaisten tietotaitoa. Viideltä olen menossa yhden vuokra-asunnon näyttöön. Itse olen älyttömän kiinnostunut kyseisestä kämpästä, mutta ilmeisesti paikalle on tulossa paljon ihmisiä. Se tässä hieman häiritsee ja lisäksi se, etten itse ole koskaan ollut yhdessäkään näytössä. Nykyisen vuokrakämppäni onnistuin tuurilla saamaan vain katsomalla miltä asunto näyttää.

Miten tällainen opiskelija erottuu joukosta? Onko jotain hyviä vinkkejä tai kokemuksen tuomaa viisautta tällaiselle aloittelijalle? Jännittää viel kaiken lisäksi niin hemmetisti.

(peukut pystyyn)

Kaitpa huhujen valossa ainoa tapa erottautua on lämäistä takuuvuokra käteen käteisenä heti näytössä. Et nimittäin varmasti ole ainoa opiskelija joukossa. Pessimistinä sanoisin, että valmistaudu vain pettymykseen, kämppä voi olla jo vuokrattu ennen näyttöä :)

Tällä hetkellä vuokramarkkinoilla on vuokranantajan markkinat ja on vain ajan kysymys koska kiinteistömaailman tarjouskauppa rantautuu myös vuokrakämppiin. Kaitpa tuollaista huutokauppausta harrastetaan jo nyt, mutta ehkä vielä vain pienemmissä määrin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös