Jääkiekossa on valinta tehty yksinkertaisen ratkaisun puolesta. Toistan taas itseäni:"Jokaisen jääkiekkojoukkueen tavoitteena on tehdä vastahyökkäys tai nopea hyökkäys niin nopeasti, että vastustaja ei ehdi järjestäytyä puolustuspeliin". Ongelme tulee silloin, kun vastustaja on ehtinyt organisoitua puolustusasemiin, jolloin nopean hyökkäyksen lähettäminen ei ole järkevää. Näitä tilanteita varten on ollut keksittävä lisää mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja eli ns. viivelähtöjä.
Tässä olemme samaa mieltä, eli tarkoitus on tehdä niin nopea hyökkäys kuin mahdollista, jotta vastustaja (toisinaan käytän termiä "vihollinen") ei ehdi järjestäytyä puolustuspeliin. Mitä nopeammin päästään liikkeelle ja mitä epäjärjestäytyneempi (johan on termi) vastustaja on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä vastustajan puolustus saadaan revittyä rikki nopein syötöin, joko pelaamalla "pystyyn", levittämällä keskialueella ja pelaamalla ristikkäisiin kulmiin etc. ja saamalla samalla voimakas paine vastustajan päätyyn, jolloin vastustaja ei ehdi järjestäytyä ja tällaisessä tilanteessa he ovat usein juuri sen ratkaisevan potkun kiekkoa ja pelaajaa jäljessä, jolloin organisoitunut puolustautuminen on likimain mahdotonta, ja hyökkääjällä on suunnaton etu puolillaan. Toivottavasti onnistuin selvittämään ajatukseni riittävän selkeästi, tällä hetkellä kun käyn vähän hitaalla henk.koht. syiden takia.
Tietenkin ongelmia tulee tilanteissa, joissa vastustaja on ehtinyt järjestäytyä kunnolliseen puolustusasemaan. Tässä tapauksessa tilanne riippuu siitä millainen vastustaja on ja valmennusportaan tulee tietää tämä ja rakentaa pelisysteemi juuri tältä pohjalta katsoen. Toisinaan näissä tilanteissa riittää se, että lähdetään "viivelähdällä" liikkeelle ja keskialueen jälkeen heitetään kiekko ristikkäiskulmaan ja pistetään paine vastustajan puolustajiin mutta tällöinkään koko "tiimi" ei saa painaa syvälle vastustajan alueelle, vaan järjestyksen täytyy olla organisoitu, esim. kaksi-yksi-kaksi, jossa keskushyökkääjä toimii laitahyökkääjien ja puolustajien välillä "varmistuksena". Toisaalta tilanne voi olla sekin, jos painetaan oikeaan kulmaan niin järjestys on yksi-kaksi-kaksi. Tai jokin muu riippuen täysin vastustajasta ja vastustajan kentällä olevasta ketjusta. Jääkiekko on tietyllä tavalla yksinkertainen peli mutta siinä on kuitenkin otettava huomioon monta seikkaa. Tärkein on sitten se, että tekee maaleja enemmän kuin vastustaja.
Tämäkään ei tietty sovi jokaista vastustajaa vastaan vaan jokaisen vastustajan kohdalle on rakennettava edes jossainmäärin oma systeemi, jonka mukaan pelata. Vastustajan puolustusta voidaan "sahata" rikki monella eri tavalla, keskialue voidaan ylitää monella eri tavalla ja itsessään hyökkäykseen voidaan lähteä useammalla eri tavalla - tästä olemme samaa mieltä, joten en käy sen kummemmin kertaamaan asioita. Mutta jos hyökkäykseen on mahdollista lähteä nopeasti, tuolloin kannattaa valita se yksinkertaisin mahdollinen strategia, ja valmentajan tulisi täsmentää, jokaiselle ketjulle heidän oma roolinta tällaisessa lähdössä. Ei voida olettaa, että jarrukentän pelaajat lähtevät liikkeelle samalla tavalla organisoidussa hylkkäyksessä kuin esim. ensimmäisen ketjun hyökkääjät. Usein jarrukentän kohdalla riittää se, että he nostavat paineen keskialueelle, siirtävät kiekon vastustajan päätyyn (esim. ristikkäiskulmaan) ja siirtävät paineen sinne ja mahdollisimman syvälle ja pelaavat maalille, muistaen samalla sen ettei vastustajalle saa antaa mahdollisuutta yv-hyökkäykseen eli ketjumuodostelman pitää olla harjoiteltu, esim: 2+1+2 tms. Tuloksena voi parhaassa tapauksessa olla maali mutta on jo hyvä, jos he saavat aikaan paineen ja sitä seuraavan pelikatkon - jolloin aloitus jää vastustajan kenttäpuoliskolle ja joukkue on jo voittanut paljon.
vlad.