iPhone

  • 379 352
  • 1 786

Fiiu

Jäsen
Ajattelin olla rohkea ja hommata iPhonen. Kannattaako?

Yhtäkään omppufirman tuotetta en omista eikä käyttökokemuksiakaan liikaa ole.

Kannattaa käydä jossain esim. Soneran liikkeessä kokeilemassa ja vähän tutustumassa luuriin ennen ostoa. Olen itse ollut tyytyväinen iPhoneen (ostin käytettynä 3G 16GB:n) mutta pitäisin silti vaihtoehtona esim. tulevaa HTC Legendiä. Veljelläni on HTC HD2 ja hän on ollut hyvinkin tyytyväinen ostokseensa ja mitä itse olen ko. luuria nähnyt niin aika näppärän oloinen laite kyllä on. Vertailla siis kannattaa ja jos mahdollista, useita vaihtoehtoja kokeilla jotta selviää että mikä on juuri sinulle sopiva luuri. iPhonessa on jonkin verran rajoitteita mutta mainiosti toimiva AppStore on yksi hemmetin iso plussa. Kaiken lisäksi sillä voi myös soittaa... ;)
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mä olen käyttänyt iPod Touchia reilun parin vuoden ajan, joten vaikka kyseessä ei olekään iPhone vaan sen puheliton malli, niin tässä jotain omia havaintoja tuosta laitteesta.

- Nettiselaus toimii oikein mukavasti. Tosin nyt kun on tullut nokialaisellakin aika paljon surffailtua, niin tuo kosketusnäyttö vähän hämää. Jatkoaikaa lukiessa tulee paineltua vähän väliä vääriä linkkejä jne. Pitäisi varmaan zoomailla enemmän. Näppäin puhelimella noita ongelmia ei ole, kun kursorin voi asettaa haluamansa linkin päälle.
- Toi iPodin/iPhonen selain on välillä vähän hitaan oloinen. Ja kun sivu latautuu, niin scrollau latauksen aikana johtaa usein epätoivottuun klikkailuun -> ratkaisu: Odota, kunnes sivu on latautunut.
- 8 gigaa on vähän turhan pieni tila musiikille, joten tuo 16 gigaa on varmasti hyvä.
- Hallinnointi tapahtuu vain iTunesin kautta. En ole oikein oppinut sen käyttäjäksi, turhan raskaan tuntuinen softa. Lisäksi on bugittanut aika paljon. Kaverilla, joka käyttää kotona Macia ja töissä Windowsia on tehnyt myös havainnon, että iTunesin winkkari versio on epävakaamman oloinen.
- OS päivitykset maksaa yleensä jonkun euron, joten olen jättänyt ostamatta ainakin joka toisen version. Lähinnä jos selkeästi on jotain uusia hyviä ominaisuuksia uudemmassa versiossa, olen raottanut kukkaron nyörejä.
- AppStore on tosiaan todella hyvä ja suuri. Toisaalta en ole löytänyt kovinkaan montaa itseäni hyödyttävää softaa, mutta se nyt ei ole Applen tai kenenkään muun vika. En käytä puhelimessakaan kovinkaan montaa lisäohjelmaa.
- Akku on alkanut nyt heiketä selvästi. Saa nähdä, hiipuuko kohta kokonaan vai hiljalleen. Toivon jälkimmäistä.
- Käytettävyys on hyvä. Jotain pieniä bugeja on ollut matkan varrella, mutta missäs nyt ei olisi.
- Parilla kaverilla on omista Toucheistaan hajonnut tuo Menu-nappi, jonka jälkeen laite on käyttökelvoton. Apple on toimittanut uudet laitteet takuuajan jälkeenkin, pienen nihkeilyn jälkeen tosin.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Firmalla on Saunalahden linjat, mutta Soneran kanssakin on yhteistyötä. Sieltä saisi nyt sopuhintaan pelkän iPhonen, mutta toimiakseen Saunalahden kortin kanssa sille pitää tehdä... mitä? Soneran liittymään vaihtaminen ei ole vaihtoehto, sillä puhelinlasku kaksinkertaistuisi.

Ja jos haluan iTunesin kautta (?) ostella softia iPhoneen, niin pitääkö ne softat ostaa ennen tuota mitälie-toimenpidettä että saan saunalahden kortilla kyseistä aparaattia käytettyä?
 

Snagari

Jäsen
Pistetääs ranskiksilla omat mietteet. iPhone ollut mulla nyt vuoden ja 3 kuukautta. Aloitetaan miinuksilla.
- Näytössä kuolleita pikseleitä alareunassa. Eivät ole haitta, vähän kyllä vaan vituttavat välillä.
- Home button, ainut nappi koko vehkeessä menee välillä jumiin, tällä hetkellä ei jumissa kun sattui iPhone putoamaan sängyltä lattialle niin samalla lähti. Tarkoitan jumittamisella sitä, että sitä joutuu painamaan välillä kovempaa, kun ei suostu menemään sinne pohjaan asti. Toivottavasti ymmärsitte.
- Pakkasilla melkoisia vaikeuksia näytön kanssa.

Plussaa löytyykin sitten enemmän.

+ Verkkoselaus todella todella mukavaa. Kaikki tarvittava lienee siitä sanottu.
+ App Store, yhtään appia en ole ostanut, mutta silti niitä löytyy 6 sivullista. Pari todellista helmeäkin mahtuu joukkoon, suurin osa silti enemmän tai vähemmän roskaa.
+ YouTube, joka ilta ennen nukkumaanmenoa tulee sängyssä katseltua jotain rentouttavaa.
+ iPod, 1500 biisiä, pari elokuvaa ym. ja vieläkin näyttäisi tilaa riittävän. 16 giganen iPhone kyseessä.

Plussaa löytyisi paljon enemmänkin, mutta tuossa nuo tärkeimmät.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
ipodtouch ei ole netin selaillussa yms oikein vertailu kelpoinen 3gs:n. Uusin versio iphonesta on erittäin paljon nopeampi ja tehokkaampi kun aikemaisemmat puhelimet ja podit. Uskoisin saman kehityksen jatkuvan seuraavassa mallissa. Työnkuvasta johtuen valitsin 3gs:n nokialaisen sijaan. Vauhti ja surffaus - kosketus näytöstä puhumattakaan- paljon parempaa. Sinänsä harmi koska olen Nokian käyttö liittymästä pitänyt. Toisaalta nyt kun applen vastaavaan tottunut ei ole siinäkään valittamista ollut.

Firmalla on Saunalahden linjat, mutta Soneran kanssakin on yhteistyötä. Sieltä saisi nyt sopuhintaan pelkän iPhonen, mutta toimiakseen Saunalahden kortin kanssa sille pitää tehdä... mitä? Soneran liittymään vaihtaminen ei ole vaihtoehto, sillä puhelinlasku kaksinkertaistuisi.

Ja jos haluan iTunesin kautta (?) ostella softia iPhoneen, niin pitääkö ne softat ostaa ennen tuota mitälie-toimenpidettä että saan saunalahden kortilla kyseistä aparaattia käytettyä?

Ota telefinlandin kortti ja puhelin laskut eivät muutu miksikään. Saunalahden kortilla puhelin ei toimi. Erikoista jos Iphonea saa sopuhintaan, tuotehan ei ole sonarn vaan apple joka määrää hinnan. Jos sitä sopuhintan saa tarkoittaa se että sonera antaa periksi omasta osuudestaan joka ei muutenkaan järin iso ole. Iphone ei ole kovasta hinnasta huolimattaan mikään rahasampo jälleen myyjälle. Ainoastaan liittymä tuottaa.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ota telefinlandin kortti ja puhelin laskut eivät muutu miksikään.
Millähän ihmeellä sinä pystyt laskemaan miten toinen ihminen käyttää puhelintaan ja mihin lasku perustuu? Varmaan oma lehmä ojassa?
Saunalahden kortilla puhelin ei toimi.
Tässäkin kyllä olet väärässä.

En ole nyt lähiaikoina seurannut sim-lukituksen poistoon liittyviä asioita mutta tässä joitain ajatuksia:
- iPhone pitää aktivoida aina ennen käyttöä. Tämä tapahtuu automaattisesti kun iPhone on liitetty tietokoneeseen ja sisällä on Soneran tai Telefinlandin kortti.
Eli jokatapauksessa jompi kumpi noista korteista pitää olla ainakin hetken puhelimessa sisällä. Muuten puhelinta ei voi aktivoida eikä käyttää. Itse lainasin kaverin korttia.
- Jotta puhelimessa saa toimimaan muun kuin Soneran ja TF:n kortit, niin puhelin pitää jailbreakata ja sen jälkeen unlockata (sim-lukituksen poisto)
- viimeisimpään eli 3.1.3 firmwareen ei ilmeisesti vielä ole olemassa sim-lukituksen poistosoftaa (saattaa hyvinkin olla, en ole viikkoon jaksanut aiheesta lukea)
- Firmware 3.1.2:sen pystyy erittäin helposti unlockaamaan.

Itselläni on nyt toukokuusta lähtien ollut iPhone 3G Saunalahden kortilla ja hienosti on koko ajan toiminut. Ainoa asia oikeastaan mitä pitää muistaa että heti kun Apple tarjoaa iTunesin kautta uutta päivitystä niin sitä ei pidä ladata ja asentaa, sillä silloin unlock poistuu aina.

iPhonesta lisää voi lukea täältä: http://www.hopeinenomena.net/viewforum.php?f=71
Ja jos haluan iTunesin kautta (?) ostella softia iPhoneen, niin pitääkö ne softat ostaa ennen tuota mitälie-toimenpidettä että saan saunalahden kortilla kyseistä aparaattia käytettyä?
Ei pidä ostaa ennen, vaan mieluiten sitten kun nuo toimenpiteet on tehty.
 
Viimeksi muokattu:

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Itselläni on nyt toukokuusta lähtien ollut iPhone 3G Saunalahden kortilla ja hienosti on koko ajan toiminut. Ainoa asia oikeastaan mitä pitää muistaa että heti kun Apple tarjoaa iTunesin kautta uutta päivitystä niin sitä ei pidä ladata ja asentaa, sillä silloin unlock poistuu aina.

Siis saahan tuon lukituksen "ostettua ulos", kun vaan maksaa Soneralle sen sopimuskauden maksut kerralla ja ilmeisesti päälle jonkun satasen sopimussakon.

Taloussanomien juttu aiheesta.
 

12961

Jäsen
Siis saahan tuon lukituksen "ostettua ulos", kun vaan maksaa Soneralle sen sopimuskauden maksut kerralla ja ilmeisesti päälle jonkun satasen sopimussakon.

Taloussanomien juttu aiheesta.

Ja mikäli on ehdoton tarve ostaa lukitsematon puhelin (esim. firman liittymäpolitiikka) saa virallisen maahantuontikanavan ohi tuotuja "italialuureja" useilta yrityksiltä, helpoin tietty ostaa mikäli on itse reissussa. Toin itselleni viime reissusta 16GB 3GS:n ja toimii täysin ilman mitään lukituksia DNA:n verkossa. Uusimmat päivityksetkin voi ladata heti, ja kyllä: Puhelin on suomenkielinen.

Soneran huolto ei suostu näihin koskemaan, mutta myös epävirallisia huoltoliikkeitä on olemassa. Nämä myös korjaavat puhelimia eivätkä tyrkytä vaihtoluuria tilalle.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Millähän ihmeellä sinä pystyt laskemaan miten toinen ihminen käyttää puhelintaan ja mihin lasku perustuu? Varmaan oma lehmä ojassa?

Ulkomailta tuodut puhelimet eivät mene suomessa takuuseen, ja tarkoitin lähinnä kommentillani ongelmaa että suomessa ilman "unlock/jailbreak" sähläystä puhelinta ei saa kuin soneran/telefinlandin kortilla.

Ylhäällä sanottiin että soneraan ei vaihdeta saunalahtea joka on ymmärrettäväää koska soneran perusliittymä on huomattavasti kalliimpi maksuiltaan kuin saunalahti. Telefinlandin taisin itse laskea halvimmaksi liittymäksi(telefinland ei edes ottanut jossain vaiheessa uusia asiakkaita).

Ei omia lehmiä ojassa, onneksi
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Ulkomailta tuodut puhelimet eivät mene suomessa takuuseen, ja tarkoitin lähinnä kommentillani ongelmaa että suomessa ilman "unlock/jailbreak" sähläystä puhelinta ei saa kuin soneran/telefinlandin kortilla.

Eipä tuo ohjeiden mukaan mitään sähläystä vaadi, vaan karrikoiden yhden klikkauksen yhdellä ohjelmalla. Nyt kun asiaan tutustuin, niin laitan huomenna Soneran yrityspalveluista tilaukseen iPhone 3gS 32 gigaisen.
Siihen sitten vaan se jailbreak ja sim-lukituksen poisto niin homma toimii.

Toimiihan muuten multimediaviestit siinä normaalisti?
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Eipä tuo ohjeiden mukaan mitään sähläystä vaadi, vaan karrikoiden yhden klikkauksen yhdellä ohjelmalla. Nyt kun asiaan tutustuin, niin laitan huomenna Soneran yrityspalveluista tilaukseen iPhone 3gS 32 gigaisen.
Siihen sitten vaan se jailbreak ja sim-lukituksen poisto niin homma toimii.

Toimiihan muuten multimediaviestit siinä normaalisti?

Voi olla että teoriassa pitäisi olla helppoa mutta itse huomasin 1g:n kanssa jo aikoinani ettei homma ollut ihan mutkatonta. Päivityksien ilmestyessä vahingossa päivittäminen tosiaan vetää luurin mykäksi ja menee aika ennenkuin saa toimimaan. Toki netti on ohjeita täynnä mutta itse ole ongelmiin törmänny enkä varmasti enää unlockaa tai jailbreikkaa luuria. Toki jokainen voi tehdä kuinka tahtoo. 3GS onneks pyöri suoraa telefinlandin kortillani joten ei ole ollu tarpeita
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Itellä ollut nyt pari päivää eikä voi muuta kuin lämpimästi suositella. Noksut jää kauas taakse.
 

12961

Jäsen
Itellä ollut nyt pari päivää eikä voi muuta kuin lämpimästi suositella. Noksut jää kauas taakse.

Suurin ero noksun ja iLuurin käytettävyyden välille tulee kosketusnäytön toiminnasta. Hypistelin tuossa N97 miniä ja huonon tuntuman lisäksi erityisesti nykivä "rullaus" sai tunteet kiehumaan.
 

Fiiu

Jäsen
Eipä tuo ohjeiden mukaan mitään sähläystä vaadi, vaan karrikoiden yhden klikkauksen yhdellä ohjelmalla. Nyt kun asiaan tutustuin, niin laitan huomenna Soneran yrityspalveluista tilaukseen iPhone 3gS 32 gigaisen.
Siihen sitten vaan se jailbreak ja sim-lukituksen poisto niin homma toimii.
Tuossahan on tosin nykyään se riski kun noissa 3GS:issä tuuppaa olemaan uudempi bootROM johon ei ole käsiksi päästy, eli unlockauksen joutuisi suorittamaan jokaisen bootin yhteydessä. Ratkaisu on siis pitää luuria päällä ajasta ikuisuuteen. Jailbreak kyllä taitaa toimia luurissa kuin luurissa ongelmitta.

Toimiihan muuten multimediaviestit siinä normaalisti?
Toimii kyllä normaalisti.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Suurin ero noksun ja iLuurin käytettävyyden välille tulee kosketusnäytön toiminnasta. Hypistelin tuossa N97 miniä ja huonon tuntuman lisäksi erityisesti nykivä "rullaus" sai tunteet kiehumaan.
Itselläni on ollut nyt muutaman päivän käytössä X6, joka ainakin nyt tuntuu ainakin hyvältä kilpailijalta iPhonelle. Näyttö on kirkas, terävä ja nopea reagoimaan kosketukseen. Puhelimen äänenlaatu on paras mihin olen itse ikinä törmännyt, sisäänrakennetut kaiuttimetkin ovat varsin puhdikkaat ottaen huomioon, että ne ovat kännykän kuoren sisällä.

Ainoa miinuspuoli minkä olen keksinyt on, että siinä ei saa samaan aikaan näkymään ruudulla sitä pikarullausyhteystietovalikkoa ja tulevia kalenteritapahtumia. CWM toimii yllättävän hyvin. Uskoisin Noksun pistävän tällä hetkellä varsin hyvin kampoihin muille puhelinvalmistajille N900 ja X6-kaksikolla.
 

Tuamas

Jäsen
Itselläni on ollut nyt muutaman päivän käytössä X6, joka ainakin nyt tuntuu ainakin hyvältä kilpailijalta iPhonelle. Näyttö on kirkas, terävä ja nopea reagoimaan kosketukseen. Puhelimen äänenlaatu on paras mihin olen itse ikinä törmännyt, sisäänrakennetut kaiuttimetkin ovat varsin puhdikkaat ottaen huomioon, että ne ovat kännykän kuoren sisällä.

Näin sen pitikin mennä, koska tuo on Nokian ensimmäinen luuri jossa on kapasitiivinen kosketusnäyttö, jolloin pelkällä sormella käyttäminen helpottuu selkeästi.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Itselläni on ollut nyt muutaman päivän käytössä X6, joka ainakin nyt tuntuu ainakin hyvältä kilpailijalta iPhonelle. Näyttö on kirkas, terävä ja nopea reagoimaan kosketukseen.

Off-topic, mutta X6:ssa on IMO huonoin näyttö kolmikosta 97Mini, 900 ja X6. Huonoin noista se on toki muutenkin - paitsi äänenlaadultaan. Periaatteessa toki aika sama luuri kuin 97Mini, mutta qwertyn puuttumisesta tulee kolmen metrin miinus.

Kaikki kolme löytyvät, joten mutulla en tuota näyttöhommaa heitä. Kapasitiivinen ei tykkää kynnestä ja se on huono homma jos ei tykkää zoomailla.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Soittoääniä

Miten mä saan valittua soittoääneksi jonkun biisin vai saanko mitenkään? Olen selannut fööniä lävitse mutta en ole ainakaan vielä keksinyt..
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten mä saan valittua soittoääneksi jonkun biisin vai saanko mitenkään? Olen selannut fööniä lävitse mutta en ole ainakaan vielä keksinyt..

Sama ongelma oli muijalla. Väitin tyhmäksi kun ei osannut laittaa biisiä soittoääneksi mutta sitten kokeilin itse ja eihän se onnistunut. Eli joko se ei tosiaan onnistu tai ollaan molemmat helvetin tyhmiä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Miten mä saan valittua soittoääneksi jonkun biisin vai saanko mitenkään? Olen selannut fööniä lävitse mutta en ole ainakaan vielä keksinyt..

En ole edes kokeillut, mutta veikkaan, että softa on sellainen, että niitä saa vaan ostettua/ ladattua iTunesista(?).
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sama ongelma oli muijalla. Väitin tyhmäksi kun ei osannut laittaa biisiä soittoääneksi mutta sitten kokeilin itse ja eihän se onnistunut. Eli joko se ei tosiaan onnistu tai ollaan molemmat helvetin tyhmiä.

Et tuollaista ominaisuutta tarvitse, kun kaikki vain toimii!

Ts. defaulttina tuollainen mullistava ominaisuus odottanee siis ehkä maailman ensi-iltaa puhelimen nelosversion myötä, mutta käytännössä joitain kiertoreittejä siihen on jo nyt esim. http://www.omenamehu.org/index.php?topic=18053.0
Tosin ei kai mitään "heitä mp3 paikkaan X ja valitse iPhonesta soittoääneksi"-vaihtoehtoja silti.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Miten mä saan valittua soittoääneksi jonkun biisin vai saanko mitenkään? Olen selannut fööniä lävitse mutta en ole ainakaan vielä keksinyt..

Steve Jobs on päättänyt että tätä ominaisuutta ei tarvita puhelimessa. Tai jos tarvitaan niin sen saa Applen Storesta alle kymmenellä taalalla!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Miten mä saan valittua soittoääneksi jonkun biisin vai saanko mitenkään? Olen selannut fööniä lävitse mutta en ole ainakaan vielä keksinyt..

Nokian Commarissa tämä onnistui jo n. vuonna 2000, jolloin kännykkäni soittoääni oli aito Daruden "Sandstorm". Ei tarvinnut apuohjelmia, että onnistui.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miten mä saan valittua soittoääneksi jonkun biisin vai saanko mitenkään? Olen selannut fööniä lävitse mutta en ole ainakaan vielä keksinyt..

Muutama keino, joita olen itse käyttänyt.

1. Osoitteessa http://audiko.net pystyy lataamaan oman biisin ja pätkimään sen halutuksi ja edelleen puhelimeen. Erittäin helppokäyttöinen palvelu.

2. Soittoäänen pystyy myös muodostamaan helposti pelkästään käyttäen iTunesia. Ohjeet, joiden kanssa ei voi epäonnistua löytyvät videolta http://cnettv.cnet.com/create-free-iphone-ringtones-using-itunes-8-0/9742-1_53-50003920.html

Edit: Vaikka tuossa videossa käytetään Mac OS:ä, homma pelittää Winukalla samalla tavalla. Soittarien maksimipituus on muuten 40s eli sen pidempiä ei kannata tehdä, koska puhelin ei pidempään sitä soita.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös