iPhone

  • 379 731
  • 1 786

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse sanoisin, että Nokian innovaatiot ovat liian teknologialähtöisiä - JZZ:kin listaa lähinnä sellaisia. Applen iPhonessa on ollut aika lailla räikeitä puutteita, mutta kyllähän siitä löytyy myös ominaisuuksia, jotka ovat selkeästi parempia kuin Nokialla. Esim. käyttöliittymän toimivuus ja webbi-selain ovat kokeilun perusteella ylivertaisia Nokiaan verrattuna. Softatarjonnan puolella Apple taitaa mennä menojaan, vaikka storen tarjonnasta suuri osa on mukahauskaa pippelisoftaa.

Mitä tulee teknologialähtöiseen masturbointiin, niin itse en näe ainakaan mitään eroa 3Mpix ja 5Mpix -kameroissa, kun ne ovat puhelimessa. Muut asiat (esim. huonossa valaistuksessa kuvaaminen) ratkaisevat niin paljon, kun 2Mpix riittää jo pokkarikuvien teettämiseen. Oikeita innovaatioita ovat esim. tuo toimiva softakauppa, joka Nokialla meinaa tökätä jo siihen, että eivät saa asiakkaan laskutusta puhelinliittymän laskun kautta. Miksi jo ensimmäisessä iPhonessa oli google maps, joka näytti oikeaa kohtaa kartasta tukiasemapaikannuksen perusteella? Teknologia on ollut olemassa, mutta Apple oli ensimmäinen, joka innovoi tuohon perustuen oikeasti. Nokian paketti eri puhelinmallien osalta tuntuu olevan niin levällään, että nyt on viimeisen ryhtiliikkeen aika älypuhelimien osalta. Nokian oman softakaupan pelastukseksi hehkutettiin Qt-kirjastoa, mutta eihän tuo ole käyttäjien puhelimissa vielä pariin vuoteen. Mitäs tekee softakehittäjä, oman version myytävästä ohjelmistosta jokaiselle eri Symbian-versiolle kunnes Qt laskeutuu taivaasta? Applella tilanne on huomattavasti helpompi, kun tällaista hajaannusta ei ole olemassa.

Pari viikko sitten pistin puhelimeen ulkomaan reissua varten karttoja Nokia Map Loaderilla, ja voiko mikään softa olla enempää insinööreille suunnattu? Oikein vihaksi pisti, kun iso firma tuottaa tuollaista, vaikka resursseja huomattavasti parempaan löytyy. Valitsin puhelimesta vahingossa väärän tilan (piti olla PC Suite), softa ei anna mitään virheilmoitusta karttoja ladattaessa. Piti kokeilla puhelimen karttasoftaa ilman data-yhteyttä, jotta sai selville, että ovatko ne kartat latautuneet puhelimeen vai ei? Viisas softa kun ei osaa listata, että mitä karttoja on esiladattuna puhelimeen. Joudut joka kerta karttoja päivittäessäsi poistamaan kaikki ja lataamaan kaikki uudelleen... Ei vittu näin. Nokia tarvitsee asennemuutoksen, ja ison sellaisen. Muuten saa jatkossakin myydä halpapuhelimia banaanivaltioihin.

edit: Se unohtui sanoa, että toki firmoista toinen on sellainen, joka osaa myydä tuotteitaan paremmin selkeistä puutteista huolimatta. Siltikin ihmetyttää, että miten Apple ymmärsi operaattoreiden liiketoimintaa Nokiaa paremmin?
 

J.Petke

Jäsen
Jos edellinen kokemus Nokiasta on jostain N70 -aikaisista puhelimista, niin kannattaa varmaan päivittää hiukan näkemystään.

Edellinen puhelimeni oli n93 jonka piti olla ominaisuuksiltaan olla "huippuluokkaa" mutta petttymys oli silti suuri.

Tästä asiasta on ihan turha vääntää kun on niin kaksi eri mielipidettä kyseessä. Toinen ei ole kunnolla käyttänyt iphonea ja toinen on lopen kyllästynyt Nokian seisomiseen paikallaan.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Softatarjonnan puolella Apple taitaa mennä menojaan, vaikka storen tarjonnasta suuri osa on mukahauskaa pippelisoftaa.

Jos pystyy muokkaamaan puhelintaan noin 35000 ohjelman avulla itsensä näköiseksi, niin mua ei todellakaan haittaa, jos niistä muutama on turha. Niitä ei ole pakko ladata puhelimeensa. Monta löytyy muihin merkkeihin? Kuinka yksilöllisen voi rakentaa vaikka siitä Nokialaisesta...

Tästä asiasta on ihan turha vääntää kun on niin kaksi eri mielipidettä kyseessä.

Mun isi on voimakkaampi, kuin sun isin Fiiatti.
Ja toisekseen; mua ei haittaa vatunkaan vertaa, että mitä muut ajattelee iPhonesta; mun tumppuihin se sopii ja siinä on, mitä tarvitsen. Takaisin en vaihda...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos pystyy muokkaamaan puhelintaan noin 35000 ohjelman avulla itsensä näköiseksi, niin mua ei todellakaan haittaa, jos niistä muutama on turha. Niitä ei ole pakko ladata puhelimeensa. Monta löytyy muihin merkkeihin? Kuinka yksilöllisen voi rakentaa vaikka siitä Nokialaisesta...

Tarkoitus ei ollut haukkua Applen softakaupan sisältöä. Lähinnä kysymys oli siitä, että tuota lukua pitää osata lukea oikein.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Talouselämän jutut nyt ovat mitä ovat. Esim. Nokian Navteq-ostos ei tarkoita sitä, että Nokia sai paikannussoftan puhelimeensa. Se tarkoittaa sitä, se omistaa tuon paikannustiedon ja sitä kautta mahdollistaa rahastamisen tiedolla ja palveluilla. Naurettavaa siis mainita edes, että Applella on paikannussofta halvemmalla puhelimessaan. Lisäksi toteamus "matkapuhelinalan voittoeurot jaetaan tulevaisuudenssa älypuhelinmarkkinoilla" on aika hölmö, kun iso osa tuloista on viimeinkin siirtymässä palvelupuolelle.

Objektiivinen ja totuudenmukainen mun perse.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos pystyy muokkaamaan puhelintaan noin 35000 ohjelman avulla itsensä näköiseksi, niin mua ei todellakaan haittaa, jos niistä muutama on turha. Niitä ei ole pakko ladata puhelimeensa. Monta löytyy muihin merkkeihin? Kuinka yksilöllisen voi rakentaa vaikka siitä Nokialaisesta...

Pointti koko hommassa on kuitenkin tuossa bisneksen tekeminen, jos miljoona fanipoikaa tuhlaa noihin typeryyksiin miljoonia, niin se on hyvä juttu firmalle. Toki Nokian ongelma on se, ettei sillä ole uskovaisia tukenaan ja käyttäjäkunta on niin hajaantunutta demografisesti että sovelluspalveluitten lanseeraus suuressa mittakaavassa on vaikeaa.

Nähdäkseni Nokialaisen yksilöllisyys on huomattavasti parempi hoitaa kuin iPhonen, sen sijaan että yksilöllisyyttä pitää väkisin tehdä _yhteen_ malliin, Nokian ostaja aloittaa yksilöllisyyden metsästämisen valitsemalla itselleen sopivimman mallin. Kaikenlaisia lisäkikkareita Noksuihinkin toki löytyy, mutta niitten tuotteistus on hoidettu heikosti, kuten sopuli totesi, Nokialla ei vain osata myyntiä.

Applella etuna on toki jenkkikulttuuri, jossa tuo myyminen vain osataan, toisinkuin Suomessa (pieni peiliinkatsominen kauppiksessa voisi olla paikallaan, sen sijaan että nykyään muotia on syyllistää Nokian insinöörejä näistä asioista, kyllä Noksulla ne ekonomit markkinointia hoitavat ja huonosti hoitavat, insinöörithän päinvastoin tekevät työnsä varsin hyvin kun tuotteitten tekninen taso on korkea ja ei insinöörin tehtävä ole välittää käytettävyydestä, sitä varten firmassa on iso kasa myös huonosti hommansa hoitavia käytettävyysasiantuntijoita jne.). Ja se mitä jenkeissä edellä, sitä uskovaiset Suomessa perässä.

-Mercuryn- tarkoitus oli ilmeisesti olla sarkastinen, sääli että Talouselämänkin idioottitoimittajat ovat liian typeriä tai mac-uskon sokaisemia esittelemään taas kerran noita ysiysi-hintoja, millä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä puhelin oikeasti tulee maksamaan.
Hupaisaa on myös tuo Navteq-kaupan nälvintä iPhone TomTom-softalla, ei taida toimittaja oikein ymmärtää mikä pointti koko kaupassa oli, vaikka ylihintaisuudesta voi kyllä puhua.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tosiaan erilaisia näkemyksiä tuohon Navteq-kauppaan löytyy. Itse olen siinä uskossa, että Mercuryn viestin kutsuminen sarkastiseksi on sarkasmia parhammillaan :) (tai sitten ei, en osaakaan sanoa...)

Kuitenkin Applen onnistumisen vyöryttäminen pelkästään fanipoikien ja hyvän markkinoinnin syyksi on itsepetosta, jota Nokian sisällä ei toivottavasti harrasteta.
 
Viimeksi muokattu:

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Ei, kyllä valehtelua kutsutaan valehtelemiseksi. Mutta Applen tekemänä se varmaan on jotenkin hienompaa ja ilmeisesti pureekin, kun tuntuu olevan enemmän tapa kuin vahinko kyseisessä firmassa. Mä en henk.koht. kykene ymmärtämään miten kukaan, joka on vähääkään perillä Applen toilailuista, voi rahojaan antaa noin härskille firmalle. Myyminen ja show on ok, tietoinen valehteleminen ja siinä sivussa kilpailijoiden maahanpolkeminen taas on kaukana siitä.

Jaa on ne valehdellu, mitä esimerkiksi? En ole kuullut tai seurannut piirejä tarpeeksi kun on mennyt ihan ohi. En siis ole perillä, joten sinne on tullu rahat annettua. Ja mitenkä on tuo maahanpolkeminen toteutettu? Suoraan verrattu nimellä kilpailijoihin? Ja millä ns. aseilla?

Itseäni kiusaisi kovastikin nuo puheluiden tippumiset koska esim. työmatkallani 3G verkon kuuluvuus lakkaa ja kovin usein on puhelu menossa ajaessani kotiin päin. Samaten luulisi ihmisten kyllästyvän jatkuvaan buuttailuun, jotta saisivat vastaanotettua mailejansa.

Täh?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Niinpä, oikein objektiivinen. Hirveetä paskaa, hauskasti samassa linjassa Applen tuotteiden kanssa.


Joita olet varmasti paljon käyttänytkin, jotta voit objektiivisesti niitä arvioida?
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niinpä, oikein objektiivinen. Hirveetä paskaa, hauskasti samassa linjassa Applen tuotteiden kanssa.
Paljon ei poikkea linjasta myöskään saman toimittajan Ovi Storen testaus. Toki oli ensin referoitu amerikkalaista arviota.

No joo, ensivaikutelma toki oli huono ja hidas. Mutta miksi testata jos ei tee sitä kunnolla? Tuo selainkauppa on mitä on, mutta paljon tärkeämpi on tuo itse puhelinsovellus joka toimii niinkuin sen pitääkin. Valikoima vaan on kovin suppea.

iPhonen päivityksen pihvi taisi tällä kertaa olla käyttispuolella. Voisin jopa ostaa jos sen todellakin saisi kaupasta hintaan 99 / 199 / 299 (jopa euroina), eipä vaan saa vaikka näitäkin lukuja tungetaan joka helvetin uutiseen joita aiheesta ilmestyy.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Paljon ei poikkea linjasta myöskään saman toimittajan Ovi Storen Mutta miksi testata jos ei tee sitä kunnolla? Tuo selainkauppa on mitä on, mutta paljon tärkeämpi on tuo itse puhelinsovellus...

Eli siis kukaan joka ei ole käyttänyt iPhonea päivittäin esim. vähintään kuukautta, on turha tulla tänne siitä mitään puhumaan. Eli ei voi siitä puhua, jos ei ole kunnolla testannut sitä, eikö niin? Ainakaan siis vertailu mielessä. Ja juu, toimittajalla ja tavallisella "palsta-pasilla" on eroa, mutta silti.

Voisin jopa ostaa jos sen todellakin saisi kaupasta hintaan 99 / 199 / 299

Juuri näin! Hinta on kyllä suolainen, mutta hyvästä maksaa ja eritoten erilaisuudesta/vaihtelusta. Itseäni ei ainakaan ole kaduttanut sekuntiakaan i:n hankinta, vaikka olin ihan täyttä nokiaa ennen sitä. Eli nokiaa vastaan ei ole mitään, päinvastoin ehdottomasti. Apple tietokoneita en voisi edes harkita itselleni, eli ei ole applen hehkutuksestakaan kyse.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joita olet varmasti paljon käyttänytkin, jotta voit objektiivisesti niitä arvioida?

Itseasiassa olen käyttänyt aika paljonkin ja myynyt niitä ammatikseni joskus. Sen verran on kokemusta että tiedän mitä puhun. Objektiivinen en taatusti ole, semmoista hapatusta on tuotteet, että puoleni olen valinnut. Sen takia en jaksanu juuri one-lineria pitempään alkaa vääntämäänkään.

Äääh, ei jaksa. Kirjoittelin tuossa pari riviä provoa/faktaa, mutta pois vaan. Menee kumminkin vaan turhaksi vänkäämiseksi. Iphone ja Mac ostajat ovat niin (en löydä vähemmän provoavaa termiä kuin:) fanboy -materiaalia, että homma lähtee heti käsistä.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Eli nokiaa vastaan ei ole mitään, päinvastoin ehdottomasti. Apple tietokoneita en voisi edes harkita itselleni, eli ei ole applen hehkutuksestakaan kyse.

Minulla on varmaan hieman toisinpäin, eli en oikeastaan halua käyttää muita kuin mac-koneita. Johtuen siitä että winkkarikoneilla ei onnistu kovinkaan hyvin ne sovellukset joita tarvitsen. Mutta itse iPhone on ollut minulle kohtalaisen iso pettymys ja siksi luotan enemmän tähän Nokian N-sarjaan. Ratkaiseva tekijä on minulle luotettavuus ja toimivuus, ei se montako eri pikkusoftaa siihen saa ostaa. Pääasia että puhelut toimii moitteetta, e-mail ja MMS sekä SMS pelittää ja navigointi on myös tullut pariin kertaan tarpeeseen.
Odottelin että iPhonesta olisi tullut jotain N95-tasoa oleva monikäyttöinen kapula mutta vielä se on enemmän viihdelaite kuin työkalu.

Odottelen silti mielenkiinnolla, mitä ensi vuonna tulee iPhone-suunnasta.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Ratkaiseva tekijä on minulle luotettavuus ja toimivuus, ei se montako eri pikkusoftaa siihen saa ostaa. Pääasia että puhelut toimii moitteetta, e-mail ja MMS sekä SMS pelittää ja navigointi on myös tullut pariin kertaan tarpeeseen.
Odottelin että iPhonesta olisi tullut jotain N95-tasoa oleva monikäyttöinen kapula mutta vielä se on enemmän viihdelaite kuin työkalu.

Niinpä, ihmisiä on erilaisia ja eri tarpeilla, onneksi. Joo noihan ne tärkeimmät on, eli puhelut toimii, kuin myös sms ja e-mail. Täydellisesti on hoitunut tällä vehkeellä nekin. MMS ei ollu käytössä nokialaisen aikoihinkaan kun e-mail on korvannut itsellä sen. Mainitsemasi pikkusoftat on kyllä ollut järjettömän ise extra puhelimeeni. Niiiiiiin paljon kaikkea hyödyllistä ja viihdyttävää ilmaiseksi saatavilla. Jailbreakin sekä netin kautta saa loput mitä ei apple itse halua pistää esille tai mistä ei halua maksaa.

Mitä mainitsemiasi työkaluja iPhonesta puuttuu, mitä nokiaan saa? Siis semmosia mitä ilmeisesti usein tulee käytettyä kun niiden avulla voi puhelimia vertailla? Jos siis ei lasketa että pitää olla juuri saman niminen, vaan että pystyy sen saman asian hoitamaan vaikka eri ohjelma olisikin.

Ja onko nokian peleissä, tai edes josain pelissä, yhtä hyvä grafiikka kuin vaikka iPhonen uudessa need for speedissä? En siis oikeasti tiedä ja tätä olen miettinyt kun olen katsellut tilt.tv:tä, jossa on esitelty suosituimpia pelejä. Ei sillä että sen olisi väliä, mutta kysynpä ny vaan.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Sikäli mikäli iPhonen omistajat eivät sitä muutenkaan tietäisi, käyttispäivitys 3.0 on nyt ladattavissa.

Uusi mallikin julkaistaan maailmalla tällä viikolla, Suomessa 9.7. MBnetin mukaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla on varmaan hieman toisinpäin, eli en oikeastaan halua käyttää muita kuin mac-koneita. Johtuen siitä että winkkarikoneilla ei onnistu kovinkaan hyvin ne sovellukset joita tarvitsen. Mutta itse iPhone on ollut minulle kohtalaisen iso pettymys ja siksi luotan enemmän tähän Nokian N-sarjaan. Ratkaiseva tekijä on minulle luotettavuus ja toimivuus, ei se montako eri pikkusoftaa siihen saa ostaa. Pääasia että puhelut toimii moitteetta, e-mail ja MMS sekä SMS pelittää ja navigointi on myös tullut pariin kertaan tarpeeseen.
Odottelin että iPhonesta olisi tullut jotain N95-tasoa oleva monikäyttöinen kapula mutta vielä se on enemmän viihdelaite kuin työkalu.

Odottelen silti mielenkiinnolla, mitä ensi vuonna tulee iPhone-suunnasta.


Tämä on kuin omalta näppäimistöltä. Tosin N95 toimii myös loistavana hätävarakamerana(5 Mb), jos ei jostain syystä ole järjestelmäkamera tullut mukaan. Ainoa asia johon N95 tarvitsisi parannuksen on akun kesto. Vähänkin kiireisempi päivä puhelimessa, niin kännykkää pitää ladata jo kesken työpäivän ja joka tapauksessa kännykkä pitää olla latauksessa joka ikinen yö, jos sillä aikoo puhua seuraavana päivänä.

N96 tai N97 voisivat tarjota hieman helpotusta tähän ongelmaan? Onko kellään kokemuksia näistä puhelimista?
 

J.Petke

Jäsen
Päätin tuossa viikonloppuna jailbreakata iphoneni ja voi herran jumala mikä uusi maailma siitä aukesikaan. iPhonesta on hieman puuttunyt graafinen muokattavuus mutta nythän tuo läjähti sitten aivan eri sfääreihin. Hienoa, että on ihmisiä ketkä viitsivät väsäillä erilaisia ohjelmia ilmaiseksi muiden käyttöön. Esimerkiksi ilmainen navigointiohjelma tuli juuri ladattua.

Jos joku miettii että viitsiikö jailbreakata omaa puhelintaan niin minä ainakin suosittelen.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Voiko jostain ostaa (suomesta ei netistä) uutta iphonea ilman kytkyjä? Ja hintaa?
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
iPhonen omistajille sellaiset ohjelmavinkit kuin Remote ja Air Mouse.

Remotea pystyy käyttämään tietokoneen iTunes-kirjaston "kaukosäätimenä", jos iPhone vain on samassa lähiverkossa kun tietokone. Kappaleiden valinta, äänenvoimakkuuden säätö ynnämuu onnistuu hienosti. Aivan loistava esimerkiksi sängyllä röhnöttäessä.

Air Mousen idea on taas käyttää iPhonen näyttöä vähän kuin läppäreiden touchpad. Tämäkin ohjelma erittäin hyvä sängyllä röhnöttäessä...

Kolmantena aion kokeilla myös VLC Remotea VLC Media Playerin kakena.

Remote on ilmainen, Air Mouse ehkä ilmainen (en muista) ja VLC Remote on maksullinen, mutta siitä on ilmainen Lite-versio.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokian Communicatoriin sai jo v. 2000 tai 2001 TV:n kaukosäädin-ohjelman, joka toimi vielä pienellä säätämisellä lähes kaikissa telkkareissa. Merkin vaihtaminen kesti vain kymmeniä sekunteja. Oli helppo vaihtaa esim. kanavaa kuppilassa itse, jos halusi leikkiä, mutta onneksi Johannes on vakavamielinen henkilö, eikä tällaiseen leikkimiseen sortunut. : ) Tämäkin oli muistaakseni ilmaisohjelma. Samoin jo vuosituhannen vaihteessa "Commariin" pystyi laittamaan ihan minkä hyvänsä aidon biisin soittoääneksi. Nokia on vaan niin totinen ja ikävämielinen putiikki, etteivät he itse markkinoineet näitä juttuja ollenkaan. Sanoisin, että typerää siltä insinööri-lafkalta jo silloin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös