Kielipoliisit

  • 455 889
  • 2 971

Fordél

Jäsen
Lausehan pitää alkaa aina isolla kirjaimella, mutta itse törmäsin tekstiin, jossa lause alkoi erisnimellä von jotain ja tämä oli aloitettu pienellä kuten von yleensä kirjoitetaan. On ilmeisesti kuitenkin väärin?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Lausehan pitää alkaa aina isolla kirjaimella, mutta itse törmäsin tekstiin, jossa lause alkoi erisnimellä von jotain ja tämä oli aloitettu pienellä kuten von yleensä kirjoitetaan. On ilmeisesti kuitenkin väärin?

Varmaksi en voi sanoa, mutta mielestäni on oikein. Eri asia on sitten se, eikö kirjoittaja keksi muuta tapaa aloittaa virke kuin sukunimellä? af, von ovat pienellä siis aina, kun taas flaamilainen Van on isolla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lausehan pitää alkaa aina isolla kirjaimella, mutta itse törmäsin tekstiin, jossa lause alkoi erisnimellä von jotain ja tämä oli aloitettu pienellä kuten von yleensä kirjoitetaan. On ilmeisesti kuitenkin väärin?

Oletan, että puhut virkkeestä etkä lauseesta. Lausehan ei välttämättä ala isolla alkukirjaimella, mutta virke alkaa _aina_ isolla alkukirjaimella, vaikka onkin nimiä joissa sukunimien etuliitteet kuten "von" tai "af" on pienellä kirjoitettu siellä nimien välissä. Ainoa poikkeus on lyhenteenä esitettävä "von", joka pitää virkkeen alussa kirjoittaa pienellä "v." Jos ei esitetä lyhenteenä, kirjoitetaan isolla.

Sehän riippuu sitten kielestä, kuuluuko se liite sukunimeen vai ei. Esim. ruotsin kielessä käytössä usein oleva "af" ei kuulu.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Sehän riippuu sitten kielestä, kuuluuko se liite sukunimeen vai ei. Esim. ruotsin kielessä käytössä usein oleva "af" ei kuulu.

Jaa. Olen pienessä päässäni kuvitellut että "af Grann" kuuluu samaan sarjaan "von Baghin" kanssa. Siis kielellisesti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jaa. Olen pienessä päässäni kuvitellut että "af Grann" kuuluu samaan sarjaan "von Baghin" kanssa. Siis kielellisesti.

Nettikielikello kun ei ole avoin, on luotettava Korpelan ja Oulun yliopiston referensseihin:

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/alkukirjain/virkkeenalkuinen_kirjain/
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/abc.html

"Von" ei siis kuulu missään kielessä sukunimeen. Korpelan linkki toki liittyy ensisijaisesti aakkostamiseen, mutta kattaa myös muun. Isoon alkukirjaimeen näistä ei kuitenkaan kumpikaan vaikuta, sillä virke alkaa isolla alkukirjaimella aina poislukien esittämäni lyhennepoikkeus. Sekin on vain siksi, ettei lyhenne sekoittuisi etunimen alkukirjaimeen.
 

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itseä on nyppinyt jo pidemmän ajan henkilöt, jotka sanovat: ''Minä itse henkilökohtaisesti''. Mitä mieltä olette, omasta mielestäni kyseisen lauseen voisi sanoa paljon helpommin ja paremminkin
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itseä on nyppinyt jo pidemmän ajan henkilöt, jotka sanovat: ''Minä itse henkilökohtaisesti''. Mitä mieltä olette, omasta mielestäni kyseisen lauseen voisi sanoa paljon helpommin ja paremminkin

Voi sanoa yksinkertaisesti "minä."
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perusasiat ovat todella monelta tällekin palstalle kirjoittavalta hukassa. Opetetaanko kouluissa enää mitään? Suomalainen, arkki piispa, kertannos, minun mielestä, heidän teko, tarvia, aijje...

Hoh. Joskus tuntuu, kuin ei omaa äidinkieltään osaisi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tänään tuossa ajellessa havahduin siihen, että sana hauista voi tarkoittaa kolmea täysin eri asiaa. Jos sanoja voi ja koin ei oteta mukaan, onko mitään muuta sanaa, jolla on noin monta tai jopa useampi eri merkitys?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään tuossa ajellessa havahduin siihen, että sana hauista voi tarkoittaa kolmea täysin eri asiaa. Jos sanoja voi ja koin ei oteta mukaan, onko mitään muuta sanaa, jolla on noin monta tai jopa useampi eri merkitys?

Heti ensimmäisenä tulee mieleen lakka (pintakäsittelyaine) ja lakka (eli hilla eli marja). Sama sana jos taivutetaan niin mukaan voidaan vielä laskea lakkaa (eli loppuu).

Klassinen sanaleikkihän on seuraava: Hae lakkaa satamasta kun lakkaa satamasta.

vlad.

edit: Lisätään lakan (lakka) kohdalle vielä gammabutyrolaktoni huumausaine jota kutsutaan nimellä "lakka".
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - sana hauista voi tarkoittaa kolmea täysin eri asiaa.
Nyt mulle tuli harvinaisen tymä (!) olo.

1. hauki - Kalaruokaa voi laittaa hauista.
2. hauis - Kari Heikkilä näyttää hauista.

Mikä on se kolmas merkitys?
- - - onko mitään muuta sanaa, jolla on noin monta tai jopa useampi eri merkitys?
Hieman romanttisesti voitaneen hyväksyä sana kuusi.

1. kuusi (puu) - Jouluna sisään tuodaan kuusi.
2. kuusi (luku) - Arpakuution suurin pisteluku on kuusi.
3. kuu - Tähtiä kirkkaammin, rakas, loistaa Sinun kuusi.

Kai sitä tuohon viimeiseen parempikin esimerkki löytyisi?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Esim. laskea sana on tietenkin sellainen, jolla on monta merkitystä:

-laskea mäkeä.
-laskea laskuja/laskua.
-laskea irti.
-laskea leikkiä.

vlad.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
haku -> hauista

Mahdollisesti virheellinen esimerkki, mutten keksinyt kummempaa: Googlen hauista ei löytynyt mitään.
No niinpä tietenkin! KVG

"Kun puhutaan Lehkosen hauista (kaloista vai noudoista?), Heikkilä näyttää hauista."

En saanut tuohon sanaan enää mitään järkeä, kun tavasin sitä vain hau-is-ta. Tuo haku kai tavutetaan ha-uis-ta. Tästä tulikin mieleeni: onko suomen kielessä muita sanoja, jotka voidaan tavuttaa kahdella (tai jopa useammalla) tavalla, jolloin merkitys muuttuu?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
-laskea alleen

Laskea kissa pihalle - vai onko tämä samaa kuin irtilasku?

Vähän off-topicia, montako vastinetta löytyy englannista sanalle maila?

Stick - jääkiekko
Bat - baseball
Club - golf
Raquet - tennis
Paddle - pöytätennis
Mallet - kroketti

onko muita?
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laki voi olla ns. säädetty laki tai esimerkiksi vuoren laki tai taivaan laki.

Tästä laista ei seuraa mitään mutta näistä laeista on todella hyötyä!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Arabit ovat näreissään Israelin tekemistä ilmaiskuista, mutta kuluttajat mielissään palveluntarjoajien suomista ilmaiskuista.
 

Fordél

Jäsen
Oletan, että puhut virkkeestä etkä lauseesta. Lausehan ei välttämättä ala isolla alkukirjaimella, mutta virke alkaa _aina_ isolla alkukirjaimella, vaikka onkin nimiä joissa sukunimien etuliitteet kuten "von" tai "af" on pienellä kirjoitettu siellä nimien välissä. Ainoa poikkeus on lyhenteenä esitettävä "von", joka pitää virkkeen alussa kirjoittaa pienellä "v." Jos ei esitetä lyhenteenä, kirjoitetaan isolla.

Asia on selvä ja virkettä tosiaan tarkoitin. Tuossa tekstissä virke alkoi von:lla, joten oli siis väärin.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jos sanoja voi ja koin ei oteta mukaan, onko mitään muuta sanaa, jolla on noin monta tai jopa useampi eri merkitys?

Vähän menee sivuun asiasta, mutta Roman Schatz totesi vähän aikaa sitten Enbusken radio-ohjelmassa, niin "suomenkielessä voi naida sekä akkusatiivin, että partitiivin kanssa ja siinä on hiuksen hieno ero". Ihan hyvä huomio siis tuokin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös