Uskotko Jumalaan?

  • 1 347 773
  • 14 406

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jäin vain aidosti miettimään mitenköhän esim. tuohon ryhmään suhtaudut tai lähinnä millaisia tunteita transseksuaalit tai transvestiitit herättävät yleensä uskovaisissa.

Tämä "Uskotko Jumalaan"-keskustelu kääntyy usein näihin seksuaalisuus-kysymyksiin ja siihen, miten uskovaiset niihin suhtautuvat. Käsitykseni mukaan poikkeaviin seksualisuuksiin suhtautuminen ei liity mitenkään siihen, mikä on ihmisen Jumala-suhde. Kokemusteni mukaan seksuaalisesti poikkeaviin ihmisiin suhtaudutaan kaikista jyrkimmin sosiaalisesti alemmissa luokissa. Mitä enemmän ihmisillä on koulutusta, sitä suvaitsevampaa ja luontevampaa on suhtautuminen yleensäkin kaikkeen erilaisuuteen.
Tätä en kirjoita mitenkään arvostellakseni niitä työntekijöitä, joiden kanssa olen matkan varrella saanut työskennellä harjoittelu- ja työaikanani. Kaikista kovimman pilkan kohteiksi joutuvat homot, lesbot, bi-ja transseksuaalit sekä transvestiitit siellä lattiatason työntekijöiden keskuudessa, missä omasta evankelisluterilaisen seurakunnan jäsenyydestä ei puhuta, puhumattakaan, että kerrottaisiin olevan uskovaisia.
Enempää myöskään keskijohtoa tai ylempää johtoa kehumatta totean, että omien kokemusteni mukaan siellä keskustellaan jo ymmärtäen erilaisuuksista myös seksuaalisuudessa.
 

Morgoth

Jäsen
Käsitykseni mukaan poikkeaviin seksualisuuksiin suhtautuminen ei liity mitenkään siihen, mikä on ihmisen Jumala-suhde.

Oman kokemukseni mukaan uskovaisten suhtautuminen esim. homoihin riippuu aika pitkälle siitä miten kirjaimellisesti nämä Raamattua tulkittsevat. Oma lukunsa on tietysti nämä liberaalit uskovaiset joille käy lähes mikä tahansa ja ylitsevuotavaa lähimmäisen rakkautta riitää kaikille.

Toki homojen vastustajia löytyy paljon myös ei-uskovaisista.

Enempää myöskään keskijohtoa tai ylempää johtoa kehumatta totean, että omien kokemusteni mukaan siellä keskustellaan jo ymmärtäen erilaisuuksista myös seksuaalisuudessa.

Niin, siinä samassa kun käydään liikeneuvottelujen ohella panemassa huoria, jotka asiakas maksaa? :) Varmaan aika alakohtaista. Jossakin raksalla tuskin homona olisi mukavaa olla, mutta jossakin sisustajana siitä varmaan olisi jopa etua :)
 

Morgoth

Jäsen
Minun uskoni on minun oma henkilökohtainen asiani. Minä uskon että he pääsevät taivaaseen. Minä saan uskoa niin jos haluan. Minä en ole tuomitsemassa ketään.

Eikö siellä teologisessa tiedekunnassa opeta tarkastelemaan asiosta yleisemmällä tasolla? Mä kun luulin että se täyttää tieteen kriteerit eikä tällä "Mun Jesseni on ihana"-tyylisellä gradulinjalla hirveän pitkälle päästä, tuleehan sieltä kuitenkin ihan maistereita...
 

Animal

Jäsen
Hetero on jo määritelmällisesti ihminen joka tuntee vetoa vain vastakkaiseen sukupuoleen. Hetero ei siis harrasta seksiä saman sukupuolen kanssa. Ei tämä voi olla niin vaikeaa.

Itse on tullut vierestä todistettua esimerkiksi sellaista, jossa kaksi normaalia naisten perässä baarissa juoksevaa jätkää läpällä kännipäissään nuolee toisiaan. Kuinka pitkälle tämän läpän varjolla voi hetero mennä vai ovatko kenties tämmöiset tyypit jo tämän perusteella homoja? Vastenmieliseltä se näytti ja melko varmaa on, että 15 vuotta sitten tällaisia vitsejä ei olisi ymmärtänyt kukaan.

Se että joku on sallittua, ei tarkoita että siihen kannustettaisiin. Edelleen en malta olla kysymättä että jos olot muuttuvat tästä vielä vapaammiksi, jopa niin vapaiksi että mitään rajoituksia yksilön sukupuolikäyttäytymiselle ei olisi yhteiskunnan, moraalin eikä minkään muunkaan tahon kannalta, niin alkaisitko itse harrastamaan seksiä samaa sukupuolta olevien kanssa?

En, koska minulle ne rajat on piirretty monelta eri taholta ja olen myös selvillä siitä, mikä loppujen lopuksi miesten ja naisten tärkein tehtävä tällä maapallolla on.

Ensinnäkään minä en ole puhunut geeneistä homotta aiheuttavana tekijänä (ei se täysin poissuljettuakaan ole, mutta ei myöskään todistettua), mutta selvää on että näillä kavereilla oli suuntautumista tuohon hommaa. Ei täysin heterot ihmiset nyt herranjestas vain harrasta samaa sukupuolta olevien kanssa seksiä vain siksi että se olisi sallittua.

Se että kuinka vapaamielistä on ei korreloi homouden määrän kanssa kyseisessä yhteiskunnassa, se korreloi vain sen kanssa että kuinka julkista kyseinen toiminta kyseistä yhteiskunnassa on (ja voi sikäli tietenkin antaa täysin väärän kuvan toiminnan laajuudesta).

Tämä nyt on tietenkin puhdasta spekulaatiota, mutta rohkenisin epäillä että antiikin Kreikan ja Rooman ylimystössä poika- / miesrakastajan pitäminen saattoi olla myös joku muotijuttu. Käsittääkseni niihin aikoihin saatettiin hankkia jopa jälkikasvua omien sukulaisten kanssa, koska mitään moraalisia rajoja ei ollut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun uskoni on minun oma henkilökohtainen asiani. Minä uskon että he pääsevät taivaaseen. Minä saan uskoa niin jos haluan. Minä en ole tuomitsemassa ketään.

Tämä on juuri sitä mitä en pysty mitenkään ymmärtämään. Sinänsä ihan järkevä ihminen haluaa väkisin uskoa johonkin mistä ei ole mitään näyttöä, ei yhtään mitään. Ymmärrän tilanteen, että ihminen syntyy köyhään savimajaan, hänelle lapsesta alkaen julistetaan jotain sanomaa ja hän lopulta on aikuinen uskovainen.

Miten ihmeessä kohtuullisen sivistyneessä länsimaassa hyvän koulutuksen saanut ihminen, jota tuskin on hirveästi painostettu uskomaan, voi perustaa maailmankäsitystään tarinoille.

Tässä tapauksessa ei edes kelpaa mikään olemassa olevista uskonnoista, vaan pitää uskoa johonkin osin itse keksittyyn, koska "usko on henkilökohtainen asia".

Miksiköhän sinä ja muut kaltaisesi uskotte, pelkäättekö, että jos taivas sittenkin on olemassa ja vedätte varman päälle.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Mjr kyseli jokunen sivu sitten kristinuskon päivittämisen perään. Ymmärtääkseni ainakin luterilaisesta näkökulmasta tätä on harrastanut juurikin Mr Lutter. Jeesushan (ainakin kristityn perimätiedon mukaan) tavallaan päivitti juutalaisen uskon kristinuskoksi.

Tuntuisi aika mahdottomalta että nykyään nousisi joku riittävän karismaattinen hahmo uudistelemaan tsydeemejä.

Muiden homoudesta, tai kenties omasta mahdollisesta homouseksuaalisuudestaan, huolissaan oleville voisi huomauttaa, että kyllähän raamatussa rajataan yhtä sun toista ryhmää taivasosuuden ulkopuolelle, tai tehdään heidän pääsynsä sinne vähintäinkin haastavaksi.

Milloinkahan joku keksii huolestua ns. rikkaiden tahi varakkaiden kristittyjen uskon loogisuudesta? Kaikkihan muistamme vertauksen kamelista ja neulan silmästä. Harva tosin pelkää tulevansa rikkaaksi/olevansa rikas. Ehkä silloin heidän puolestaan ei olla huolissaankaan samalla tavalla.

Kristinuskossa on puolensa.

Jeesuksen nimiin on laitettu monenlaista hyödyllistä vinkkiä ja elämän ohjetta. Joissain Lutterin tarkennuksissa on myös perää.

Kysymys jumaluudesta ja eri uskontojen, ja niiden sisäisten virtausten, mahdollisesta paremmuudesta jne onkin jo hieman hämärämpi ja monimutkaisempi vyyhti.

Uskonnot on vähän niinkuin poliittiset aatteet. Kaikilla on puolensa. Molemmista kannattaa dippailla asiallisuuksia ja unohtaa turhuudet.
 

Pendolino

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Uskon.

Milloinkahan joku keksii huolestua ns. rikkaiden tahi varakkaiden kristittyjen uskon loogisuudesta? Kaikkihan muistamme vertauksen kamelista ja neulan silmästä. Harva tosin pelkää tulevansa rikkaaksi/olevansa rikas. Ehkä silloin heidän puolestaan ei olla huolissaankaan samalla tavalla.

Eiköhän tässä kameli-vertauksessa tarkoiteta hengellistä rikkautta tai köyhyyttä. Ts. hengellisesti rikas ihminen uskoo omalla onnistumisellaan ansainneensa taivaspaikan. Hengellisesti köyhä ihminen puolestaan saa uskon armolahjana Jumalalta Jeesuksen sovitustyön tähden.

Kuinka vaikeaa onkaan olla köyhä, oikeasti. Armon ymmärtäminen ei ole mikään pikkujuttu.

Pendolino
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleen en malta olla kysymättä että jos olot muuttuvat tästä vielä vapaammiksi, jopa niin vapaiksi että mitään rajoituksia yksilön sukupuolikäyttäytymiselle ei olisi yhteiskunnan, moraalin eikä minkään muunkaan tahon kannalta, niin alkaisitko itse harrastamaan seksiä samaa sukupuolta olevien kanssa?

Kuinka vanha käsite on biseksuaalisuus? 1960-luvulla, ehkäisypillerin maihinnousun jälkeen tapahtuneen seksuaalisen vapautumisen huumassa biseksuaalisuuskin tunnistettiin ja tunnustettiin. Vai saiko se vain poliittisesti korrektimman nimen?
Freudin mukaan meissä kaikissa on valmiudet molempiin suuntiin. Kinseyn asteikolla hetero/homo ovat vain asteikon ääripäät ja väliin jää runsaasti 'harmaata aluetta'.

Uskon uudistamisesta puheenollen mielenkiintoisia kirjoja kirjoittanut Neale Donald Walsch kertoo keskustelevansa Jumalan kanssa. En osaa sanoa mitä uskontoa hän edustaa :)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kristinuskossa on puolensa.

Jeesuksen nimiin on laitettu monenlaista hyödyllistä vinkkiä ja elämän ohjetta. Joissain Lutterin tarkennuksissa on myös perää.

Kysymys jumaluudesta ja eri uskontojen, ja niiden sisäisten virtausten, mahdollisesta paremmuudesta jne onkin jo hieman hämärämpi ja monimutkaisempi vyyhti.

Uskonnot on vähän niinkuin poliittiset aatteet. Kaikilla on puolensa. Molemmista kannattaa dippailla asiallisuuksia ja unohtaa turhuudet.

Näin liberaalin kristillisen (lue körttiläisen) taustan omaavana on vain suoraakin kokemusta siitä, miten kristinusko voi olla sekä elävä että älyllisesti ja eettisesti kestävä universaali maailmankuva. On siten erityisen ärsyttävää, että yleistä keskustelua dominoivat täydellisesti nämä apinoista polveutumista kauhistelevat primitiivi-fundamentalistit ja sitten heidät yksioikoisella, suorastaan yksiulotteisella tieteellisellä materialismilla murskaavat dawkinsit ja dennetit. Kaikissa maailmanuskonnoissa on äärimmäisen olennaista puhetta inhimillisestä kokemuksesta, mutta ne ovat erittäin surkeita oppaita maailman empiiriseen havaitsemiseen. Oikeastaan ne eivät ole tälläisiä oppaita lainkaan, missään suhteessa. Sitten tietysti niiden, kuten kaiken inhimillisen ajattelun, ympärille on kehittynyt instituutioita ja valtarakenteita, jotka kahlitsevat lopunkin elävyyden ja älyllisen intensiivisyyden niiden sanomasta. Malliesimerkki lienee miten Jeesuksen äärimmäinen radikalismi ja valtarakenteiden haastaminen tuotti lopulta jäykän puhdasoppisen, valtaisan rikkaan ja mahtipontisen katolisen kirkon. Alkukristityt olisivat joutuneet roviolle pikatahtia, jos tämä nyt perinteisenä näkemämme instituutio olisi aikoinaan päässyt heidän kimppuunsa. Siinä vaiheessa kun uskonnosta tulee yksityiskohtaista pappisvaltaista dogmaa, se menettää kaiken merkityksensä. Eli ehkä hinta on lopulta liian suuri, kun ottaa huomioon että 99% tai ylikin uskonnon harjoittamisesta ja käytännön seuraamisesta koostuu tästä kipulääkkeenä ja silmälappuina toimimisesta, mikä rooli uskonnolla reaalisesti tässä pelottavan satunnaisessa ihmisen maailmassa on.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Alkukristityt olisivat joutuneet roviolle pikatahtia, jos tämä nyt perinteisenä näkemämme instituutio olisi aikoinaan päässyt heidän kimppuunsa.

Tuohon liittyen aika mehevä detalji: GW Bush taisi taannoin nimetä Jeesuksen suosikki-filosofikseen. Varsin karua läppää, sano. Saattaa tosin olla, että juttu on eurooppalaisen/suomalaisen stalinistisen lespo-kommari-demari-joukkoharhautusvälineistön keksimä, mutta muistelisin kyllä törmänneeni tähän ihan ns. vapaan maailman tiedotuksen piirissä.

Körttiläiset lienevät yksi puhdasoppisimmista luterilaisista. Nykymaailmassa ehkä epäseksikkäämpiä kuin koskaan aiemmin, mikä on kyseiselle suuntaukselle kyllä ihan saavutus sinänsä.

Tapakristillisyys on oma mielenkiintoinen ilmiönsä. Monet saattavat ihan kysymättäkin korostaa, etteivät ns. usko. Silti kirkossa mennään naimisiin, lapset kastetaan sen piirissä ja laitetaan rippikouluun, eikä kirkosta eroaminen tule kysymykseen.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö siellä teologisessa tiedekunnassa opeta tarkastelemaan asiosta yleisemmällä tasolla? Mä kun luulin että se täyttää tieteen kriteerit eikä tällä "Mun Jesseni on ihana"-tyylisellä gradulinjalla hirveän pitkälle päästä, tuleehan sieltä kuitenkin ihan maistereita...

Oletko sä oikeasti jollain tavalla yksinkertainen vai miten tämä ei mene sun päähäsi?

Mun uskollani ei ole mitään tekemistä teologian kanssa jota opiskelen. Teologia on tiedettä, tunnustuksetonta tiedettä jota minä opiskelen. Ja on aika typerää sinun minua yhtään tuntematta väittää että minä en osaisi tarkastella asioita yleisellä tasolla, tai kyseenalaistaa. Ihan varmasti osaan kriittisesti tarkastella asioita kuin asioita, myös uskoani. Minun uskoni ei satuta ketään, siitä ei ole haittaa kenellekään. Minä en usko niin kirjaimellisesti Raamattuun että minusta olisi haittaa kenellekään esim. jos puhutaan tieteen eteenpäinmenosta. Keskity vaikka omaan elämääsi nyt, en ole missään vaiheessa ymmärtänyt miksi olet jatkuvasti kirjoittanut minulle hyökkäävästi, vaikka tähän ketjuun on kirjoittanut paljon hartaampia uskovaisia kuin minä.

jussi_j kyseli oikeastaan samoja asioita. Antakaa hyvä ihme ihmisten uskoa Jumalaan jos he näin tahtovat. Minä saan voimaa ja rauhaa rukoilusta ja kirkossa käymisestä. Minä en _ikinä_ hyökkäisi ateistia tai muuta ihmistä kohtaan kysellen miksi hän ei usko. Se asia ei nimittäin kuulu minulle tippaakaan. Tavallaan ärsyttää oma käytökseni, koska ei minulla ole mitään syytä perustella uskoani teille. No, vapaa aamupäivä ja paljon aikaa.

Se on muuten kans mielenkiintoista, että ns. tapakristittyjä aina dissataan Suomessa. "Eihän ne edes käy kirkossa, eihän ne edes usko siihen mitä siellä puhutaan". Sitten kun joku ei ole tapakristitty, käy kirkossa jne., on hänkin täysi idiootti. Voitte sanoa joukolla minulle kuinka järjettömän typerä olen kun uskon Jumalaan. Mutta ei se kiinnosta minua minkään vertaa.
 
Liittyen ketjussa paljon käsiteltyyn homoseksuaalisuus-teemaan, tuli mieleen eräs lehtijuttu, jonka taannoin luin. Tieteellisten tutkimusten perusteella maailman biologeista suurin osa on sitä mieltä, että homoseksuaalisuus ei voi olla ainakaan jotain geeneistä johtuvaa (siis synnynnäistä), vaan sen aiheuttaa jokin muu tekijä. Siitä yksinkertaisesta syystä, että evoluutio ei vain kerta kaikkiaan toimi niin, että jokin käyttäytymismalli, joka estää lisääntymisen, muodostuu yleiseksi, koska se vaarantaa lajin ainoan todellisen tarkoituksen eli sen lisääntymisen.

Tosin tieteen ja evoluution mainitseminen Jumala-ketjussa taitaa tosin olla sama, kuin jos joku olisi niin hullu, että yrittäisi keskustella homoseksuaalisuudesta uskonnollispainotteisessa ketjussa.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tapakristillisyys on oma mielenkiintoinen ilmiönsä. Monet saattavat ihan kysymättäkin korostaa, etteivät ns. usko. Silti kirkossa mennään naimisiin, lapset kastetaan sen piirissä ja laitetaan rippikouluun, eikä kirkosta eroaminen tule kysymykseen.

Tapakristillisyys on se mutkattomin elämäntapa, eikä sellaisena minusta mitenkään erityisen mielenkiintoinen. Tapakristillisyys ei ehkä ole rationaalista tai johdonmukaista, mutta helppoa se on. Laiskan ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä, että saattaisin löytää paremman kohteen hyväntekeväisyydelle, jos näkisin vähän vaivaa.

Monilla muilla, noh kenties itselläkin tavalla tai toisella, vaikuttaa edelleen jonkinlainen yhteisön tai kulttuurin paine. Tapakristillisyys on tapa ja laajemmin jonkinlainen osa kulttuuria - näistä yleensä ei luovuta, elleivät ne aiheuta käytännön ongelmia. Kirkkoon kuuluminen on helppoa. Se ei edellytä minkäänlaista uskonnollista aktiivisuutta ja verokin saksitaan palkasta automaattisesti.

Toista kenties olisi, jos jokaisen pitäisi itse käydä lahjoittamassa kymmenyksensä tai edes laittaa ruksi veroehdotukseen.

Epäaito uskonnollisuus ei ole mitenkään harvinaista muuallakaan. Valtionuskontona se lienee esimerkiksi Turkissa.
 

Animal

Jäsen
jussi_j kyseli oikeastaan samoja asioita. Antakaa hyvä ihme ihmisten uskoa Jumalaan jos he näin tahtovat. Minä saan voimaa ja rauhaa rukoilusta ja kirkossa käymisestä. Minä en _ikinä_ hyökkäisi ateistia tai muuta ihmistä kohtaan kysellen miksi hän ei usko. Se asia ei nimittäin kuulu minulle tippaakaan. Tavallaan ärsyttää oma käytökseni, koska ei minulla ole mitään syytä perustella uskoani teille. No, vapaa aamupäivä ja paljon aikaa.

Annetaanpa sinne suntaan hieman tukea, sillä näyttää että käyt nyt "yhden naisen sotaa" useampaa henkilöä vastaan.

Itse olen lukenut tätä ketjua, niin täältä on kyllä löytynyt hyviä perusteluita miksi joku uskoo Jumalaan / jumaliin tai sitten on uskomatta. Ei siinä mitään. Mitä omiin näkemyksiini tulee, niin sanotaanko nyt näin, että en käy kirkossa muuta kuin ns. pakollisissa tilaisuuksissa eli häät, hautajaiset, konfirmaatiot tms, mutta en myöskään sano olevani ateisti. Ei niistä sen enempää.

Omasta mielestäni kaikki liikkeet, joissa on etuliite "ääri" edessä, ovat vahingollisia niin ihmisille kuin yhteiskuntajärjestykselle. Vaikka en ole ateisti, niin pidän todella raivostuttavana esimerkiksi jehovan todistajien tungettelevaa vartiotornilehtien jakelua sekä muiden hihhulien uskonnontuputtamista ihmisille joita asia ei kiinnosta, kuten myös näiden äärivasemmistolaisten paikkojen hajottamista esim. Helsingin makasiineilla tai Smash Asemissa. Se mikä näitä molempia mainitsemiani ryhmiä yhdistää, on se, että siellä ihmiset ovat jonkin äärimmäisen ajatusmaailman uhreja.

Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin täällä käytävään keskusteluun, jossa girlzilla ei kenellekään tuputa mitään, vaan kertoo oman kantansa mitä mieltä näistä hengenasioista on. Kuitekin muutamat, ilmeisesti ateistisen maailmankuvan omaavat henkilöt, hyökkäävät yhtä henkilöä vastaan, yrittävät kaivaa häneltä perusteluita miksi hän uskoo taikka miksi hän opiskelee teologisessa ja yrittävät todistaa (käännyttää) hänen käsityksensä vääräksi. Kysymys kuuluukin, millä tavoin tämä ideologian tuputtaminen loppupeleissä eroa siitä, kun joku jehova työntää jalkaa oven väliin ja ainakin allekirjoittaneella alkaa nupissa kiehua ja käsi hamuta pesäpallomailaa. Ollaanko nyt siinä tilanteessa, jossa käärme alkaa syödä omaa häntäänsä?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, toivottavasti minun ei ole tulkittu hyökkäävän ketään kohtaan. Uskokoot ihmiset mihin haluavat, niin kauan kun se ei muita haittaa.

Itselleni on vaan niin käsittämätöntä, että joku uskoo yliluonnolliseen tarinaan ja olisin halukas siihen kuulemaan perusteita. Yritän siis ymmärtää, en tuomita.
 

Nure

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-35, Jokerit
Uskokoot ihmiset mihin haluavat, niin kauan kun se ei muita haittaa.


Kyllä. Sivukuriositeettina kuitenkin huomautettakoot, että myös se ateismi on/voi olla uskoa, ja sitäkin voi häiritsevällä tavalla tuputtaa. Ei mitenkään kenellekään henkilökohtaisesti.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Kyllä. Sivukuriositeettina kuitenkin huomautettakoot, että myös se ateismi on/voi olla uskoa, ja sitäkin voi häiritsevällä tavalla tuputtaa. Ei mitenkään kenellekään henkilökohtaisesti.

Ateismi ei ole uskoa. Mikäli uskontoja ei olisi, ei olisi ateismiakaan - ei olisi mitään uskontoa mihin ei uskoisi. Näkisin itse ennemminkin ateismin sellaisena perustilana. Tosin suurin osa ihmiskunnasta ei tässä perustilassa ole.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Kuitekin muutamat, ilmeisesti ateistisen maailmankuvan omaavat henkilöt, hyökkäävät yhtä henkilöä vastaan, yrittävät kaivaa häneltä perusteluita miksi hän uskoo taikka miksi hän opiskelee teologisessa ja yrittävät todistaa (käännyttää) hänen käsityksensä vääräksi. Kysymys kuuluukin, millä tavoin tämä ideologian tuputtaminen loppupeleissä eroa siitä, kun joku jehova työntää jalkaa oven väliin ja ainakin allekirjoittaneella alkaa nupissa kiehua ja käsi hamuta pesäpallomailaa. Ollaanko nyt siinä tilanteessa, jossa käärme alkaa syödä omaa häntäänsä?

Niin, että kuinka eroaa siitä, että joku tunkee kotiisi levittämään ilosanomaa versus että netissä tivataan? Pohdipa sitä vielä tovi.

Osittain nämä hyökkäävät mielikuvat syntyvät siitä, että uskonto on tiputettu norsunluutornistaan. Se ei enää ole se automaattinen hyvä tai koskematon pyhyyden linnake, millaisena monet ovat sitä tottuneet pitämään. Olipa kirjan sisällöstä mitä mieltä tahansa, Dawkinsin God Delusion on nerokkaasti kirjoitettu teos. Minä ainakin ymmärsin koko kirjan ydinsanomaksi sen, että siinä on kirjoitettu uskonnosta yhtä kärkevästi ja kuvia kumartamattomasti kuin mistä muusta tahansa aiheesta. Uskonnolta siis tavallaan vietiin oikeus olla tavallista herkkähipiäisempi ja loukkaantumisherkempi kuin muiden aiheiden, eikä uskoa käsitellä sen suuremmalla kunnioituksella kuin vaikkapa jonkun poliittista näkemystä. Ja tästäkös sitten älämölö on syntynyt.

Esitänpä yleisen vastakysymyksen. Jos joku tulee sinulta utelemaan poliittista mielipidettäsi, loukkaannutko, jos sitä seuraa jatkokysymys ”miksi kannatat tuota aatesuuntaa”? Vastaatko siihenkin, että sinun ei tarvitse perustella kantaasi? Eihän sitä tietenkään tarvitsekaan, mutten ymmärrä, miksi utelu pitäisi automaattisesti tulkita hyökkäykseksi tai että siitä pitäisi loukkaantua. Juuri uskonnon kohdalla näin toimitaan useammin kuin muiden aiheiden. girlzillakin toteaa ” Minä en _ikinä_ hyökkäisi ateistia tai muuta ihmistä kohtaan kysellen miksi hän ei usko”. Jos minulle esität tuon kysymyksen, en minä koe sitä hyökkäyksenä, vaan olen valmis keskustelemaan aiheesta. Onhan tietynlainen yliherkkyys toisaalta joissakin tilanteissa oivallinen ase, koska kun oikein loukkaannutaan, voidaan sitten vaatia hyvitystä ja sanoa toista ilkeäksi. Enkä nyt tarkoita tätä kenellekään henkilökohtaisesti.

Toki ateismi on nykyään nostanut päätään, ja samalla nousee pinnalle kyteviä antipatioita uskoa kohtaan, kun osa on joutunut kärsimään ”uskon ikeen alla”. Ilmiössä on jo kaiken lisäksi kaikki muotivillityksen merkit ilmassa. Useampikin nokkela ajattelija on avautunut aiheesta, ja kun ateismille on saatu vielä älykkään ideologian leima (osittain täysin ansaitusti), sehän houkuttelee hännystelijöitä ympärilleen. Sitten tulee näitä ”joo, kyllä mäkin oon ateisti, kun mä oon fiksu ja silleen” –tyyppejä.

Noin kokonaisuudessaan voisi kai sanoa, että ateismi on kovaa vauhtia salonkikelpoistumassa, kunhan se käy ensin läpi tämän murrosvaiheen, jossa ateistit eivät enää suostu olemaan hiljaa, vaan nostavat omia näkemyksiään rohkeasti esille ylilyönteihinkin sortuen. Joitakin uskovaisia tämä tietysti ärsyttää, koska heiltä viedään perinteinen etulyöntiasema tylysti pois, sillä saavutetuista eduistahan on tunnetusti vaikea luopua. Amerikkahan tässä suhteessa vielä täysi kehitysmaa, kun katsoo, miten siellä ateisteihin suhtaudutaan.

Oma kantani uskontoon on selvä, sillä minkään yliluonnollisen läsnäoloa en ole elämässäni kokenut. Nyt en puhu mistään näkemisestä tai kuulemisesta vaan siitä tunteesta, joka saa ihmisen uskomaan. Minulla sitä ei ole. Käytännön ateistina elän niin kuin mitään jumalaa ei olisikaan, mutten tunne polttavaa tarvetta kieltää sellaisen olemassa oloa. En tosin kiellä esim. menninkäisten tai peikkojenkaan olemassa oloa, vaikken niihinkään mitenkään käytännössä usko. Mielestäni onkin hieman huvittavaa, että useat uskovaiset kieltävät kaikkien muiden jumalien mahdollisuuden paitsi tietenkin omansa. Luulisi, että jos se portti sinne yliluonnolliseen on kerta auki, voisi helposti uskoa muihinkin mahdollisuuksiin, mutta näin ei näytä monien kohdalla olevan. Aika kovia jumalankieltäjiä kuitenkin ovat, sillä lista on pitkä.

Vaikka omaa uskoaan ei tarvitse sinänsä kenellekään perustella, niin kun siirrytään eettisiin tai moraalisiin aiheisiin, tilanne muuttuu tyystin. Moraalisena argumenttina ”kun Raamatussa kerta lukee näin” on minulle täysin samanarvoinen kuin ”kun pinkki keijukainen olkapäälläni kerta näin sanoi”. Kummallakaan siis ei ole silmissäni mitään arvoa, ennen kuin kuulen perustelut.

Samalla voin tässä todeta, että yhtään jumalaa en tule koskaan yhdenkään ihmisen eteen asettamaan ajatusmaailmassani. Jumala vs. ihminen –ristiriitatilanteessa jumala jää aina kakkoseksi. Varsin epäkierkegaardilainen maailmankuva siis… Jos jaksan, taidan raapustaa myöhemmin pari sanaa Kierkegaardista, koska miehen pelottomuus kristinuskonasoiden käsittelyssä on varsin ihailtavaa, vaikka lopputulemissa päädyn itse täysin vastakkaisiin johtopäätöksiin. Hänen ajatuksensa voisi oikeastaan tiivistää näin: jos joku luulee uskon tuovan lohtua elämäänsä, hän ei ymmärrä uskosta yhtään mitään.

Heitänpä tähän loppuun Jaakko Heinimäen ajatuksen siitä, että mitä jos Raamatussa onkin enemmän huumoria ja sarkasmia kuin mitä siinä on tähän asti tulkittu olevan? Kirjassaan Pyhä nauru Heinimäki esittää vanhan testamentin kokoelmana muinaisjuutalaisia moraalitarinoita, joista monet on kirjoitettu ”ei näin” –tyyliin, vähän kuten suomalaisten hölmöläistarinat. Jeesuksestakin hän puhuu enemmän oivaltavana piikittelijänä, eikä pelkästään messiaanisena julistajana. Kun Raamattua lähestyy tällä tavalla, se avautuu mielestäni aivan erilaisena ja siinä on paljon enemmän järkeä kuin huumorintajuttoman tiukkapipoisessa tulkinnassa.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Se on muuten kans mielenkiintoista, että ns. tapakristittyjä aina dissataan Suomessa. "Eihän ne edes käy kirkossa, eihän ne edes usko siihen mitä siellä puhutaan". Sitten kun joku ei ole tapakristitty, käy kirkossa jne., on hänkin täysi idiootti. Voitte sanoa joukolla minulle kuinka järjettömän typerä olen kun uskon Jumalaan. Mutta ei se kiinnosta minua minkään vertaa.
Eli uskosi on sokeaa ja hyväuskoisuutta. Vedän tuollaiselle uskolle yhtäläisyysmerkit typeryyden kanssa.

Tapakristityille tärkeintä on päästä tuntemaan niitä perinteisiin liittyviä fiiliksiä. Harras olo kirkossa jouluna ja... no siinähän ne olivatkin. Tunneihmisten höpöhöpöä.

Aktiivinen kirkossa kävijä taas on hyväuskoinen hölmö, joka ei tutki kriittisesti kirkon opetuksia vs raamatun opetuksia. Herrapelkoisia laiskimuksia, joille olisi aivan sama vaikka saarnat pidettäisiin edelleen latinaksi ja raamattuakaan ei olisi alettu koskaan kääntämään kansan kielille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun nyt puhutaan uskonnoista puhumisesta, niin aika monissa keskustelijoissa on havaittavissa samanlaista suhtautumista kun keskustelussa esim jostain kasvissyönnistä. Varsinkin jos toisena osapuolena on 12-vuotias sukulaistyttö jolla on lemmikkielukoita ja turkistakki. Ei siinä mitään sinänsä ole mitään, jos joku on uskossa (tai on kasvissyöjä), mutta tuohan se tiettyä uskottavuutta että ihminen osaa näkemyksensä perustella edes jollain tasolla. Ja jos ei osaa niin sittenhän se vasta huvittavaa katseltavaa ja kuunneltavaa on :)
 

Nure

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-35, Jokerit
Ateismi ei ole uskoa. Mikäli uskontoja ei olisi, ei olisi ateismiakaan - ei olisi mitään uskontoa mihin ei uskoisi. Näkisin itse ennemminkin ateismin sellaisena perustilana. Tosin suurin osa ihmiskunnasta ei tässä perustilassa ole.


Toinen ajattelee ateismin jumaluskon puuttumisena, toinen siinä että uskoo siihen ettei jumalia ole.

Se että minkä näkee sitten perustilana, onkin toinen juttu. Irrelevanttia vai miten ne fiinimmät ihmiset sanookaan.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Taito-Ojaselta hyvää settiä. Sehän on tosiaan erinomainen pointti Dawkinsilta, että miksi uskonto ei saisi kyseenalaistaa voimakkaasti siinä missä vaikkapa poliittista suuntaustakaan? Uskontokin on yhä edelleen melko voimakkaasti Suomalaiseenkin yhteiskuntaan monella tavalla vaikuttava tai piilovaikuttava asia - on valtionkirkkoa, alakoulun uskonnon opettamista ja virsien lauleskelua. Entisenä opettajaopiskelijana voin muuten todeta, että erittäin uskovien määrä opettajaopiskelijoissa on huomattavasti korkeampia kuin ns. normaaliväestössä, tosin mitään tutkimusdataa tästä minulla ei ole. Sitä kautta uskonnon piilovaikutus kouluissa ei välttämättä ole vähenemässä tulevaisuudessakaan.

Tätä voidaan tietyssä mielessä johtaa siihen, että olisiko ihmisten mielestä hyvä jos alakouluissa opetettaisiin lapsista demareita tai kokoomusnuoria, näin niin kuin virallisena linjana (varmaan N-liitossa yms. näin on tehtykin kommunismin suhteen)? Ehkä kaukaa haettu, mutta mielestäni koululaitoksen tulee pysyä uskonnosta erossa siinä missä se pysyy politiikastakin erossa. Uskontoja voi käsitellä ilmiönä ja osana kultuurihistoriaa, mutta sellainen tunnustuksellisuus, jota alakoulussa yhä edelleen enemmän ja vähemmän opetetaan, on kyllä ehdottomasti asetettava voimakkaalle kritiikille alttiiksi.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Toinen ajattelee ateismin jumaluskon puuttumisena, toinen siinä että uskoo siihen ettei jumalia ole.

Se että minkä näkee sitten perustilana, onkin toinen juttu. Irrelevanttia vai miten ne fiinimmät ihmiset sanookaan.

Ei se, että ei tunnusta mitään uskontoa ole mikään usko. Se on terveen järjen käyttämistä sekä omaan kokemukseen luottamista.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
En usko. Synnytään, eletään, kuollaan jonka jälkeen kasvetaan horsmaa. Tuonpuoleiseen, jumalaan, uudestisyntymiseen, taivaaseen tai helvettiin uskovat ne joidenka henkinen tasapaino ei kestä myöntää sitä tosiasiaa, että kuoleman jälkeen kaikki todellakin loppuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös