Avoin haaste Petteri Sihvoselle Jokereista & Sheddenistä

  • 136 872
  • 582

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
P.Sihvonen kirjoitti:
Asia on juuri näin. Tämä veli Cobol heittelee tällä palstalla ihan mitä sattuu ilman riittävää asiantuntemusta.

Hyvä Petteri!

Sinänsä kunnioitettavaa, että kirjoitat tänne hiekkalaatikolle ja leijonankitaan omalla nimelläsi, mutta silti jutuillasi ei ole juuri painoarvoa ellet anna mitään vastinetta esim. Isakssonin sinulle kirjoittamaan kommenttiin.

Niin kauan kun et tule yhtään vastaan ja myönnä analyysiesi heikkouksia mitä tulee mr. Sheddeniin on oikeastaan ihan yhtä tyhjän kanssa mitä kirjoitat. Niille ei kukaan varsinkaan täällä jokeripalstalla anna juuri mitään arvoa. Heikot oli mielestäni myös vastineesi oman lehtesi toiselle toimittajalle Esko Seppäselle, joka osasi avata paljon paremmin Jokerien ja Sheddenin menestyselementtejä. Sinä puolestasi olet turvautunut tuuri- ja tuomarikorttiin.

Vasta tämän jälkeen, kun olet analysoinut omien juttujesi lähes täydellisen metsään menon, sinun analyyseilläsi alkaa olla jotain painoarvoa. Jos tätä ei tapahdu, olen hyvin lähellä lopettaa Urheilulehden tilaamisen, mikä on kyllä toisaalta sääli, sillä on siellä hyviäkin ja laaja-alaisia toimittajia ja erinomaisia kirjoittajia.

Edit. Ja saman tien hieman pisteitä Sihvoselle tämän päivän ennakosta. Siinä oli jo havaittavissa vastaantuloa ja analyyttisempää otetta Jokerien peliin, eikä sitä loputonta ja lähes henkilöönkäyvää Sheddenin haukkumista. Pisteet siitä!
 
Viimeksi muokattu:

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Luiro kirjoitti:
Hyvä Magoon,

Kyllä oma käsitykseni Tuulolasta, Virrasta, Stapletonista ja Hirsosta on sitä luokkaa, että kyseessä on kohtuullisen taitavat pelaajat. Ketäs sinä sitten löytäisit Kerhosta noista niin paljon parempia kavereita, että Kerho voi pelata tuolla tavalla, mutta Jokerit ei?

Miksi pelata niin kuin kerho tuolla materiaalilla, jos tälläkin tyylillä oli tulos 3-0? Tämä on se pointti. Sihvosen ja hänen klaaninsa mukaan Jokerien tyylillä ei yksinkertaisesti voi menestyä. Piste. Ja kuitenkin Shedden on liigan voittavin valmentaja.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Toivoisin myös, että P. Sihvonen kommentoisi Isakssonin ja Flu:n postauksia muutama sivu taaksepäin. Cobolin jo "murskasitkin", kun sait hieman tukea asiaasi, mutta miksi et tosiaan kommentoi Isakssonin tai Flu:n kirjoituksia. Ovatko he osuneet liian lähelle asian ydintä vai eikö aika riitä analysoimaan näitä viestejä kunnolla?
 

Luiro

Jäsen
St_Patrick #16 kirjoitti:
Miksi pelata niin kuin kerho tuolla materiaalilla, jos tälläkin tyylillä oli tulos 3-0? Tämä on se pointti. Sihvosen ja hänen klaaninsa mukaan Jokerien tyylillä ei yksinkertaisesti voi menestyä. Piste. Ja kuitenkin Shedden on liigan voittavin valmentaja.

Mitenhän tuo Kerhon materiaali on parempi kuin Jokereilla? Eikös se sitten vasta, kun kaikki muut elementit ovat tasan, niin pelikirja ratkaisee? Tosin kyllä täällä ja muuallakin valmentajien merkitystä jaksetaan yliarvioida.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Magoon kirjoitti:
Hyvä Petteri Siffa,
ketkä ovat sitten ne Jokeri-pelurit jotka ovat näihin muutamaan maailmantähteen verrattavissa? Siis suhteutettuna SM-liigan taitotasoon nähden, tottakai.

Lue nyt tarkemmin, mitä kirjoitin ja mitä vastasin cobolin kirjoitukseen. Kyse oli pelkästään NHL-jääkiekosta ja siellä käyttöönotetuista hyökkäyspelisuunnitelmista. Tänä iltana katson jälkilähetyksenä Ottawa-Pittsburgh pelin ja kerron sitten oman mielipiteeni Pittsburghin hyökkäyksiin lähdöistä. Mutta lue ensin cobolin kirjoitus ja sitten minun vastaukseni cobolille.
Mitä tulee Jokereiden pelaajistoon niin se on riittävän tasokasta modernin hyökkäyspelin toteuttamiseen SM-liigassa. Vastaukseni siis sinulle on, että kaikki jokeripelaajat pystyvät pelaamaan lyhytsyöttöpeliä rintamahyökkäyksin kenttätasapainolla. Ensin siihen vaaditaan valmentaja, joka hallitsee modernin hyökkäyspelin harjoitusmetodit ja muuttaa jo heti kesällä jäille pääsyn jälkeen harjoitukset palvelemaan modernia hyökkäyspelaamista. Näinhän teki Kari Jalonen, kun ylivertaisella materiaalilla Kärpät hävisi viime keväänä sensaatiomaisesti Ässille pudotuspelisarjan.

Vaikka osoititkin kysymyksesi Petteri Siffalle, vastasin omasta puolestani, kun viittasit minun kirjoitukseeni.
 

Luiro

Jäsen
Ja vielä se, että kyllä minun mielestäni on parempi hävitä pelaten hyvää kiekkoa kuin voittaa mestaruus tylsällä pelityylillä. Tosin se nyt on makuasia, mutta minä katselen mieluummin pronsseja ottavaa viihdyttävää joukkuetta kuin mestaruuksia kahmivia ankeuttajia.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Luiro kirjoitti:
Ja vielä se, että kyllä minun mielestäni on parempi hävitä pelaten hyvää kiekkoa kuin voittaa mestaruus tylsällä pelityylillä. Tosin se nyt on makuasia, mutta minä katselen mieluummin pronsseja ottavaa viihdyttävää joukkuetta kuin mestaruuksia kahmivia ankeuttajia.

Se on hyvä se. Jos kerho pelaisi finaaleja tällä hetkellä ja mestaruus matkaisi Ouluun niin olisitko tyytyväinen siltikin, koska pelasitte viihdyttävää ja hyvää kiekkoa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
P.Sihvonen kirjoitti:
Hyvä Siffa!
Asia on juuri näin. Tämä veli Cobol heittelee tällä palstalla ihan mitä sattuu ilman riittävää asiantuntemusta.

Esimerkiksi hyökkäämisen ja puolustamisen käsitteet ja niiden tietty sisäkkäisyys ovat Cobolille täyttä hebreaa.

Tuntuupa ottavan koville, että sait tässä ketjussa mm. minulta pahasti kuonoosi Sheddenin roolia ja saavutuksia sekä Jokerien materiaalia koskevissa asioissa.

Olet siis sitä mieltä, että pelitaktiikasta voivat puhua vain ne, joilla on riittävää asiantuntemusta sinun mielestäsi? Ihan ok vaatimusmäärittely, mutta luvalla sanoen en pidä sinun asiantuntemusta kovinkaan isossa kurssissa kun arvioidaan joukkueiden ja voittamisen kokonaisedellytyksiä.

Olenpa aika varma, että pesen sinun kevyestikin tällä saralla vaikka olen valmis myöntämään nyt ja aina sen, että itselläni ei ole riittävää kompetenssia kirjoittaa esimerkiksi asianuntijakirjoitusta esimerkiksi hyökkäämisen ja puolustamisen sisäikkäisyyden lainalaisuuksista jääkiekossa. Siksi en sellaiseen ryhdykään. Ja päivä päivältä olen yhä varmempi, että sinullakaan ei ole siihen riittävää pätevyyttä. En ainakaan omassa työssäni osaisi arvostaa sellaista teoreetikkoa, joka ei pärjää teorioidensa kanssa myös käytännön työelämässä. En koskaan palkkaisi meille kaveria, joka on epäonnistunut pahasti portfolio-johtamisesssa ja saanut fudut. Näyttöjä pitää olla ja sinun näyttösi ovat kehnot sekä valmentamisesta että pelaamisesta. Myöskään tuo analysointipuoli ei oikein tahdo sujua, sen verran pahasti on moni asia pieleen mennyt.

Olet Sihvonen tehnyt sen verran monta raskasta virhearviointia, että sinun en viitsisi kivittää yhtään muuta kirjoittajaa Jatkoajassa. Minua ei dissaamisesi haittaa, mutta kyllä mä olen huolissani olen Urheilulehden asiantuntemuksesta kun tässä ketjussa mm. minun, Flun tai Isakssonin toimesta on kirjoituksiasi dokumentoitu ja käyty läpi ja tulokset kevyeksi havaittu.

Jokerien materiaalin ja Sheddenin kohdalta olet niin metsässä kuin olla vain voit. On käsittämätöntä, että aikuinen mies voi kirjoittaa sellaista paskaa fiasko-tyyliin kuten olet tehnyt aina Sheddenin vaimon mukaan sotkemista kunnon seiskatyyliä myöten. Sitä en kiistä, että pystyt analysoimaan - jos malttisi vaan riittäisi pysyä pääasiassa - jääkiekkoa pelinä, mutta kasettisi ei tunnu kestävän pysymistä kiihkottomasti pelkässä asiassa.

Kaikkea hyvää jatkossa silti.
 

Tuoppi

Jäsen
cobol kirjoitti:
...Sheddenin vaimon mukaan sotkemista kunnon seiskatyyliä myöten.

Nyt on pakko tähän väliin heittää että mistä tässä "Sheddenin vaimo" -jutussa on kyse?! Siihen niin monet täällä viittaa. On mennyt multa vaan ohi...
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Luiro kirjoitti:
Mitenhän tuo Kerhon materiaali on parempi kuin Jokereilla? Eikös se sitten vasta, kun kaikki muut elementit ovat tasan, niin pelikirja ratkaisee? Tosin kyllä täällä ja muuallakin valmentajien merkitystä jaksetaan yliarvioida.

Jalosella oli parempi materiaali nopeaan hyökkäyspeliin kuin hieman dieselmäisellä Jokereilla. Se on valheellinen käsitys, että materiaalilla kuin materiaalilla pitäisi pelata samalla tavalla. Ja minusta Jalonen epäonnistui tällä kaudella melko pahastikin. Toki pronssia tuli, mutta runkosarja oli todella vaihtelevaa, ja tuskin kenenkään mielestä playoffit meni mitenkään nappiin. Jokainen valmentaja haluaa sellaisen joukkueen, johon oma pelityyli istuu parhaiten ja sen takia Sheddenillä on hyvin itsensä näköinen porukka ja ilmeisesti hän tietää tarkalleen mitä on tekemässä. Toki puutteita rosterissa on myös ja ne esim. cobol on tuonut hyvin esille. Mutta eipä kenelläkään ole koskaan unelmarosteria. Kärpissä se on kyllä aika lähellä.

Se on sitten makuasia, millaista on viihdyttävä kiekko. Itse tykkään sekä Jokerien, että HPK:n pelitavasta. Jokerien tämän kauden pelit ovat olleet pääasiassa hyvin viihdyttävää katsottavaa. Intesiteetti on ollut kova, vauhtia ja maaleja on piisannut ja totta kai voittoja.

Ja jos Sihvonen sattuisi lukemaan tämän, niin kaipaisin hieman viitteitä Urheilulehden ennakossa heittämääsi "kansainvälisen jääkiekon tutkimukseen". Kuka sellaisen on tehnyt ja kenellä siihen on oikeudet tutustua?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuoppi kirjoitti:
Nyt on pakko tähän väliin heittää että mistä tässä "Sheddenin vaimo" -jutussa on kyse?! Siihen niin monet täällä viittaa. On mennyt multa vaan ohi...

Sihvonen varmasti mielellään kertoo asiasta lisää. Noin lyhyesti Sihvonen keksi päästään oikein näkyvän jutun Urheilulehteen, jonka mukaan Sheddenin vaimo painosti ja uhkaili häntä ym vastaavaa.

Todellisuudessa Sheddenin vaimo oli lyhyesti kysynyt, että oletko se sinä Mr Sihvonen ja sitten muutaman sanan kohteliaasti Sihvosen kanssa vaihtanut ja Sihvonen oli myöskin ollut koko keskustelun ajan hyvin kohtelias tyyliin yes, madam. Ihan kohteliaaseen jenkkityyliin molemmat - kuten amerikkalaiset ja varsinkin naiset ulkomailla esíintyvät.

Paskaa tuli sitten oikein kunnolla erittäin ikävään sävyyn seuraavassa Urheilulehdessä. Oikein itkemisen kanssa. Jutun voit kaivaa itse esim. netistä. Minä en sellaista paskaa viitsi kaivella.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
P.Sihvonen kirjoitti:
Sheddenin satumainen tuuri Suomessa jatkuu. Toisaalta hän on ansainnut tuurinsa. Jokereiden peli itsessään ei ole kovin hääviä, se ei täytä ammattivalmennetun joukkueen eurooppalaisia kriteerejä. Mutta SM-liiga on tällä hetkellä sen verran kevyt sarja, että siellä voi pärjätä loistavilla pelaajilla ja desperate-hockeyllä. Vasta Leijonat ja kansainvälinen taso ovat se luokka, jossa Sheddenin bluffi ei voi jatkua.

Yritähön nyt pysyä Petteri taas asiassa, vaikkakin tiedän että se on sinulle vaikeaa. Milloin NHL on parhaiten valmennettu sarja, jossa pelataan OIKEAA jääkiekkoa ja seuraavan kerran puhutaan "ammattivalmennetun joukkueen eurooppalaisista kriteereistä".

Tuohon NHL keskusteluun liittyen, niin tuskinpa 30 joukkueen NHL:ssä pelataan ainoastaan sillä Petterin "omalla oikealla" tavalla jääkiekkoa. Itse katsoin Dallasin pelin runkosarjassa, ja nimenomaisesti kiinnitin huomiota siihen, miten pakki-pakki syötöllä pelattiin ykköskarvari väärään suuntaan ja sen jälkeen avaussyöttö tuli pitkänä pystysyöttönä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
P.Sihvonen kirjoitti:
Sinänsä pidän tämän palstan keskustelun tasoa paikoin jopa hämmästyttävän asiantuntevana...
Tuota asiaa en ihmittele ollenkaan, koska osa kirjoittajista on seurannut jääkiekkoa "läheltä" koko ikänsä... kyllä siinä tiedonrippeitä tarttuu matkanvarrella.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
cobol kirjoitti:
Näyttöjä pitää olla ja sinun näyttösi ovat kehnot sekä valmentamisesta että pelaamisesta.
Nyt on nimimerkki cobol käyttänyt viimeisenkin oljenkorren. Se, että kokeilit kepillä jäätä änäri-kortin kanssa ja se kusi, sai näköjään ryhtymään tähän, johon jokainen Sihvosta vastustava on minun näkemykseni mukaan viimeisenä päätynyt. En olisi välttämättä uskonut sinun sitä (ainakaan tässä vaiheessa) käyttävän.

Itse en noista änärijutuista mitään tiedä, joten niitä en kommentoi, mutta tänään saa onneksi nähdä tv:stä tämän Sheddenin viimeisen mahdollisuuden pelastaa nahkansa hyökkäyspelin kanssa.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Todellisuudessa Sheddenin vaimo oli lyhyesti kysynyt, että oletko se sinä Mr Sihvonen ja sitten muutaman sanan kohteliaasti Sihvosen kanssa vaihtanut ja Sihvonen oli myöskin ollut koko keskustelun ajan hyvin kohtelias tyyliin yes, madam. Ihan kohteliaaseen jenkkityyliin molemmat - kuten amerikkalaiset ja varsinkin naiset ulkomailla esíintyvät.

Paskaa tuli sitten oikein kunnolla erittäin ikävään sävyyn seuraavassa Urheilulehdessä. Oikein itkemisen kanssa. Jutun voit kaivaa itse esim. netistä. Minä en sellaista paskaa viitsi kaivella.

Tähän vielä lisäykseksi täälläkin väitetty episodi Right Wing -ravintolasta, jonne Sihvonen oli (ammatti?)päissään ilmestynyt jakamaan myös muutaman arvionsa Sheddenin vaimosta. Tuosta tuohtuneena Shedden oli imeisesti kommentoinut Hämeenlinnan lehdistötilaisuudessa jotain tyyliin "don't you ever insult her again, you f*****g piece of shit".
Korostetaan vielä vahvasti, että edellä mainittu on siis jatkoajassa esillä olleista kirjoituksista poimittua.
 

Illuminatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Taito
P.Sihvonen kirjoitti:
sillä ehdolla, ettei Shedden lähde tärvelemään puolustustaan toisessa pelissä nähdyn fiasko-prässin keinoilla.

Mulla ei ole pelejä videolla enkä ole niitä uudestaan katsonut mutta melkoisen varma olo on siitä, että nimenomaan ensimmäisessä finaalissa Kärpillä oli enemmän ylivoimahyökkäyksiä Jokereiden organisoitumatonta puolustusta vastaan. Vaikka toisessakin finaalissa oli omat heikot hetkensä (mm. Viuhkolan läpiajo ja Ucjikin kaatumiseen päättynyt läpiajo) niin kokonaisuutena sanoisin, että puolustus toimi tiistaina Helsingissä huomattavasti paremmin kuin Oulun pelissä, jossa Kärpillä oli uskomaton määrä 3-2, 2-1 ja 1-0 hyökkäyksiä.

En osaa analyyttisesti verrata Jokereiden pelistrategioita noiden kahden pelin välillä mutta vahvasti olen sitä mieltä, että parempaan suuntaan mentiin. Aika köykäiseltä tuntuu Sihvosen perustelu, että ensimmäinen peli oli Jokereiden puolustukselta parempaa, kun hävittiin vaan 3-2 ja tiistain peli huonompaa, kun turpiin tuli 4-2. Kuitenkin pelillisesti Jokerit oli painostusjaksoineen ja hyvine maalipaikkoineen huomattavasti lähempänä Kärppiä kuin ensimmäisessä pelissä. Lauantaina Jokereiden voitto olisi ollut pelitapahtumiin nähden vääryys, tiistaina ei lainkaan. Jos se oli fiaskokiekkoa niin toivon näkeväni sitä myös tänään.

En siis ymmärrä miksi pitäisi pyrkiä palaamaan pelityyliin, jonka kanssa oltiin huomattavasti enemmän vaikeuksissa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
tuuski kirjoitti:
Nyt on nimimerkki cobol käyttänyt viimeisenkin oljenkorren. Se, että kokeilit kepillä jäätä änäri-kortin kanssa ja se kusi.

Höpöhöpö. Älä viitsi kirjoittaa yhtä skeidaa kuin Sihvonen asiasta, josta kumpikaan ette tiedä mitään.

Ihan vinkkinä vaan sellainen, että mun toinen duuni on seurata NHL-pelejä ja tehdä niistä arviot. Olen nähnyt noin 750 NHL-ottelua, joista osa paikan päällä Pohjois-Amerikassa.

Joka kehtaa Sihvosen lailla väittää etteikö NHL:ssä käytetä pitkää avaussyöttöä osana peliä useampien joukkueiden toimesta, on niin pimennossa kuin vain voi olla. Vinkkinä annoin jo Pittsburghin avauspelin, jossa Gonchar avaa pitkällä syötöllä esim Crosbylle. choose_life kertoi tuossa Dallasin avauksista vähän ylempänä.

Kukaan ei tietenkään tarkoita sitä, että esim Pittsburgh ei käyttäisi muita avaustapoja. Mutta eivät pitkät pystyavaukset ole NHL:ssä lainkaan tuntemattomia ja pelkkää AHL-tavaraa, kuten Sihvonen kuvittelee.
 
Hei, antakaa Petterin olla...ei se tiedä mitä se tekee. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta ei niitä ole pakko huomioida. Toisaalta Petterin hattuun semmonen sulka, että ainakin on sanut "keskustelua" aikaan. Fiksun keskustelun ja naurettavan pelleilyn välillä on kuitenkin hienon hieno raja ja tämän keskustelun osalta danger zone lähestyy vauhdilla...

Hieman hämää tämä koko keskustelu itseasiassa. Tuntuu siltä, että jokainen täällä haluaaa saada huomiota ja päästä pätemään hienoilla analyyseillä siitä kuinka ylivoimapelaaminen kulminoituu rosterin leveyden kuudennen frekvenssin diagonaaliseen suffiksiin. Meikäläisen maalaisejärjellä, jos ketään kiinnostaa, Kärpät ovat osoittaneet olevansa kaikin puolin parempia. Parempi pelitapa, parempi materiaali. Jokereiden materiaalista ei saa edes hyvällä tahdolla Kärppiä parempia, mutta ymmärän täysin Sheddenin pelitavan mollaamisen.

Valmentajaksi hommattaan duunari/jyräyskiekon nimeen kumartava valmentaja ja joukkue täytetään tämän valmentajan valitsemilla duunareilla. Sitten ihmetellään, että kuinkas perkuleessa noilla vastustajilla onkaan taitavammat pelaajat kuin meillä. Tekevät ylivoimamaalejakin ja kaikkee toisin kun meidän puukädet.

Kärpät pelaa hyökkäysvoittoista ja taitoonperustuvaa kiekkoa ja rosteri on sen mukainen. Jokereilla taas oman pelitavan mukainen. Eli huonompi materiaali on huonomman pelitavan seuraus. Se materiaalien ero mitä täällä paljon kuulutetaan on loppupeleissä Sheddenin ja hänen "pelikirjansa" seurausta.

Ei muuta, paska haisee ja banjot soi....

EDIT :

cobol kirjoitti:
Osa ketjun kirjoittajista ei näytä ymmärtävän sitä faktaa, että materiaali ja nimet selässä ei lopulta ratkaise mitään. Jos ratkaisisi, NY Rangers olisi mestari vähintään joka kolmas vuosi. Kalliista pelaajistaan huolimatta NY Rangers pääsee edes playoffeihin noin kerran 10 vuodessa, joten se siitä materiaalista. Hyväkin materiaali voidaan pilata tolkuttoman huonolla valmennuksella, maalivahtipelillä tai sillä, että sinänsä laadukkaasta materiaalista ei voi kukaan rakentaa yhtenäistä joukkuetta.

Eipä tuossa ole mitään väärää edelleenkään. Mutta se vaan on niin, että osa ei tuota tajua.

Kuullostaa aika paljon viime kauden jokereilta ainakin minun korvaani :D

Mutta tosissaan taas hetki. Sinun mukaasi siis materiaalieroja Kärppien ja Jokereiden välillä ei ole? Koska materiaali ei merkitse mitään? Eli Jokerit häviää Kärpille vain ja ainoastaan sen takia, että Shedden on huonompi valmentaja? Just jetsulleen jees.... roger that.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
cobol kirjoitti:
Ihan vinkkinä vaan sellainen, että mun toinen duuni on seurata NHL-pelejä ja tehdä niistä arviot. Olen nähnyt noin 750 NHL-ottelua, joista osa paikan päällä Pohjois-Amerikassa.

Ja silti porukka täällä repeilee NHL-kommenteillesi. Esim. heitto siitä, että jos materiaali ratkaisisi, niin Rangers olisi mestari vähintään joka kolmas vuosi:)

Ei sinänsä, että tämä toisi mitään lisää keskusteluun, mutta tuollaiset heitot ovat vaan niin paljon ristiriidassa petaamasi kuvan kanssa.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Joo kyllä täytyy peesata cobolia tässä Nhl/Pohjois-Amerikkalaisessa pelityylikeskustelussa. Toki nuo edellämainitut rintamahyökkäykset ja jopa silloin tällöin keskialueen poikittaissyötöt ovat yleistyneet, mutta kyllä se on melkein kaikilla joukkueilla pääsääntö, että keskialueella ei ruveta tusaamaan. Se ylitetään mahdollisimman nopeasti. Mitään selän taakse jättöjä ja takakiertoja keskialueella ei liiemmälti näy. Pääsääntöisesti maalipaikat luodaan Sheddenin tavoin syvältä, ei "keskialueelta".

Tämä oli vaan tällaisen kompetenssittoman jatkoaikalaisen ponnetonta tematiikkaa.


Tuolta linkistä löytyy Nhl-matseja jos joku haluaa lisää analysoida. Löytyy vanhempaa ja uudempaa peliä:

http://video.google.com/videosearch?q=owner:nhl
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
sopuli kirjoitti:
Ja silti porukka täällä repeilee NHL-kommenteillesi. Esim. heitto siitä, että jos materiaali ratkaisisi, niin Rangers olisi mestari vähintään joka kolmas vuosi

No sepä on mielenkiintoista. Tässä vielä tuo viittaamasi kirjoitus:

Osa ketjun kirjoittajista ei näytä ymmärtävän sitä faktaa, että materiaali ja nimet selässä ei lopulta ratkaise mitään. Jos ratkaisisi, NY Rangers olisi mestari vähintään joka kolmas vuosi. Kalliista pelaajistaan huolimatta NY Rangers pääsee edes playoffeihin noin kerran 10 vuodessa, joten se siitä materiaalista. Hyväkin materiaali voidaan pilata tolkuttoman huonolla valmennuksella, maalivahtipelillä tai sillä, että sinänsä laadukkaasta materiaalista ei voi kukaan rakentaa yhtenäistä joukkuetta.

Eipä tuossa ole mitään väärää edelleenkään. Mutta se vaan on niin, että osa ei tuota tajua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rafael kirjoitti:
Joo kyllä täytyy peesata cobolia tässä Nhl/Pohjois-Amerikkalaisessa pelityylikeskustelussa. Toki nuo edellämainitut rintamahyökkäykset ja jopa silloin tällöin keskialueen poikittaissyötöt ovat yleistyneet, mutta kyllä se on melkein kaikilla joukkueilla pääsääntö, että keskialueella ei ruveta tusaamaan. Se ylitetään mahdollisimman nopeasti.

Kiitokset ja kiitokset videoista. Sihvonen veti tässäkin asiasta itseään turpaan ja alkaa jo hävettämään tämä Sihvosen kyykyttäminen tällaisen kiekkoharrastelijakatsojan toimesta. Ensin Jokerien materiaali, sitten Shedden ja nyt vielä iso ja paha NHL.

Petterille antoisia hetkiä tutustumisessa pohjois-amerikkalaiseen kiekkoon. Aloita vaikka noista videoista.
 

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Totta on, että NHL:ssä pelataan huomattavasti enemmän pitkillä avauksilla. Yksi suuri syy tähän on nimenomaan pienempi kaukalon koko. Pienessä kaukalossa kun Sihvosen mainitsevat etäisyydet eivät kasva karvaajien ja puolustuksen osalta niin suureksi ja kulmapeli muutenkin korostuu. Pienemmässä kaukalossa karvaajat eivät pelaa itseään yhtä helposti ulos ja etäisyyksien ollessa lyhyempiä niin karvauksen alta on huomattavasti vaikeampi tulla pois. Aktiivinen ja syvälle pelaava karvaus ei johda samalla lailla vastahyökkäyksiin. Päinvastoin kiekonriistoilla saadaan itse tilanteita.

Toisaalta hyökkäysten osalta korkeampi henkilökohtainen taito mahdollistaa nopeampien ja pidempien syöttöjen antamisen. Pienessä kaukalossa hyvin pelaavaa viisikkopuolustusta vastaan on vaikea rakentaa suoria hyökkäyksiä. Tämän joutui HPK jo toteamaan Jokereita vastaa NHL:ää isommassakin kaukalossa. Vaikka itse edelleen pidän Sheddeniä hyvänä valmentajana niin olen sitä mieltä, että myös hitaammalle lähdölle olis oltava keskustan kautta pelattu vaihtoehto. Huonot avaukset ja laiturien huono liike johtaa huonoimmillaan todella seisovaan ja surkeaan hyökkäyspelaamiseen hitaissa lähdöissä.

Tiivistettynä olen sitä mieltä, että Shedden tyyli avata pitkillä toimii silloin kun vastustajan puolustus ei ole ehtinyt organisoitumaan ja omalla joukkueella on käytössä T. Salmelaisen ja J. Ridan tyylisiä pelaajia.

NHL:ssä saammekin sitten ihailla juuri tätä monipuolisempaa peliä jossa löytyy useampia vaihtoehtoja niin puolustamiseen kuin hyökkäämiseen. Siitä olen Sihvosen kanssa ehdottomasti samaa mieltä, että englantilaista jalkapallokulttuuria kaivattaisiin suomen jääkiekkoon. Tämän keskustelun taso on kuitenkin mielestäni jo sinnepäin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
cobol kirjoitti:
Osa ketjun kirjoittajista ei näytä ymmärtävän sitä faktaa, että materiaali ja nimet selässä ei lopulta ratkaise mitään. Jos ratkaisisi, NY Rangers olisi mestari vähintään joka kolmas vuosi. Kalliista pelaajistaan huolimatta NY Rangers pääsee edes playoffeihin noin kerran 10 vuodessa, joten se siitä materiaalista. Hyväkin materiaali voidaan pilata tolkuttoman huonolla valmennuksella, maalivahtipelillä tai sillä, että sinänsä laadukkaasta materiaalista ei voi kukaan rakentaa yhtenäistä joukkuetta.

Ei saatana. Haluaisin nähdä sen NHL-asiantuntijan, joka oikeasti on sitä mieltä, että Rangersilla on tällä vuosituhannella ollut TOP-3 materiaali jollain kaudella :)
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
cobol kirjoitti:
Kukaan ei tietenkään tarkoita sitä, että esim Pittsburgh ei käyttäisi muita avaustapoja. Mutta eivät pitkät pystyavaukset ole NHL:ssä lainkaan tuntemattomia ja pelkkää AHL-tavaraa, kuten Sihvonen kuvittelee.

Kaikki joukkueet avaavat pystyyn silloin, kun se on tarkoituksenmukaista. Niinkuin Kärpät tekee hyvin useasti. Muistetaan vain Mikkolan (?) pitkä syöttö Oulussa Pesosen, Hirson ja Järventien rykelmään. Siitä kiekko "tarttui" ylöspäin röyhkeästi rynnistäneen Pesosen mukaan ja Pesonen teki maalin.

Ei kai kukaan ole missään väittänyt, etteivät nämä aika ajoittain vaaralliset pystysyötöt ole käyttökelpoisia jokaiselle joukkueelle?
Hyökkäyspelisuunnitelmana omasta päädystä nopealla, lyhyellä syötöllä sentterille tai laiturille ja siitä hyökkäjien rintamana lyhyillä syötöillä kenttä leveällä vauhdilla ylöspäin on yksi tapa lähteä hyökkäyksiin. Niitä jos joukkueella esiintyy useita yhden erän aikana, voidaan puhua nyt kiistanalaisesta "modernista" hyökkäyspelistä. Näitä oli viime yönä sekä Nashvillellä että varsinkin San Josella paljon niinkuin oli myös pitkiä avauksia pakilta hyökkääjille laitaan tai siniviivalle.

Minä arvostan cobolin kirjoituksia ja olen valmis keskustelemaan Sheddenin Jokereiden ja NHL-joukkueiden pelitavoista. Minun täytyy vaan ensin katsoa NHL-pudotuspelejä ja vasta sitten kirjoittaa näkemästäni oman käsitykseni. Tänäänhän on tilaisuus nähdä ensin Kärpät-Jokerit peli ja sitten myöhemmin NHL-pelejä.
Palataan asiaan ja annetaan keskustelun mennä eteenpäin kunkin omien kykyjen mukaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös