Ei ollut tarkoitus vain nokittaa, vaan lypsää sinulta selvä vastaus, sori jos tuntui röyhkeältä. Myönnän, että olen kyllästynyt itseruoskintaa harjoittaviin ihmisiin, jotka heiluttavat tuomiopäivän kelloja ja jakavat täysin irrationaalisia ohjeita paniikin keskellä.
Minä en soita näitä kelloja, en lietso epätoivoa, enkä haluaisi maksaa mitään syyllisyyden ilmastoaneita. Mutta arjessa minä ja perheeni olemme tehneet jotain (ihmisoikeuksien ja ihmisarvon edistämisen lisäksi) luontokadon ja myös ilmaston hyväksi. Vanhempani työskentelivät vuosia Afrikan savannialueilla, luoden koulutusmahdollisuuksia nuorille ja opettaen perheille vaihtoehtoisten energialähteiden käyttöä puiden kaatamisen ja siitä seuraavan eroosion estämiseksi. He ovat tietysti voineet syyllistyä hiilinielujen katoamiseen, koska en tiedä miten ilmastonmuutos lasketaan EU:n mittareilla vaikuttavan päiväntasaaja alueen puustossa, ovatko metsiä säilyttämällä lisänneet päästöjä, koska eroosion kuluttama paljas, kuiva maa ei taida olla päästölähde. Pitäisikö Suomen valtion maksaa tuosta korvauksia, koska vanhempani toimivat Suomen ulkoministeriön rahoituksella, oikeata päästökolonialismia pelastaa savannien puut.
Minä taas olen yrittänyt luoda palestiinalaiskoulujen kautta toimintamalleja erityisesti muovijätteen vähentämiseksi. En tiedä kumpaan laskennallisesti maailma ensin tuhoutuu, muoviin vai ilmastonmuutokseen? Ette voi uskoa, miltä Länsirannan kaupunkien, kylien ja peltojen reuna-alueet näyttävät. Muovijätettä kaikissa mahdollisissa muodoissa ja se ei kyllä ole mitenkään Israelin syy. Palestiinassa rakastetaan muovia, kaupoissa kaikki paketoidaan muoviin vaikka kanafile tai tomaatti kerrallaan. Pellot muovitetaan rikkaruohoilta.... Vaikka laittaisi minkä värisiä roskiksia kulmat ja piha täyteen, roskat eivät niihin tietä löydä. Eräs vanha arabi sanoi, että "arabit ovat lähteneet autiomaasta, mutta autiomaa ei ole lähtenyt heistä. Kun tottuu, että tuuli ja hiekka peittää kaiken alleen, miksi siivota mitään". Mutta en luovuttanut, ohjelmat pyörivät vaikka kädestä pitäen ja hammasta purren on asioita pitänyt selittää niin hallinnolle kuin tavallisille perheille, uudestaan ja uudestaan. Ja taas uudestaan.
Euroopassa kannattaisi lopettaa typerä päästökauppa, kun se ei näköjään toimi. Paljon järkevämpää olisi käyttää siinä liikkuvaa raha ilmastoa koskevaan tuotekehtykseen. Ja satsata ydinvoimaan koko EU:n alueella, lopettaa sen typerä kampittaminen. Me koetaan täällä syyllisyyttä, listään jakoluvelvoitteita ym. kun samaan unioniin kuuluvat saksalaiset laittavat ydinvoimalansa kiinni ja avaavat uudelleen hiilikaivoksia. Rahallako niistä päästöjen lisäyksen vaikutuksista päästään? Itse olen kannattanut ydinvoimaa vuosikymmenet, silloinkin kun vihreät vaikuttajat maalittivat ydinvoiman puolesta eduskunnassa äänestäneet häpeäkiveen.