Ivan Puopolo saattaa aiheuttaa joissain valmiiksi näppylöitä, mutta kannattaa todella kuunnella tämä jakso. Haastateltavana on tutkimusprofessori Ilkka Leinonen luonnonvarakeskuksesta, jonka Puopolo antaa vääntää rautalangasta, mistä tässä Suomen hiilinielujen heilahtelusta, erityisesti metsien ja maaperän osalta on kysymys. Haastattelu järkyttää, voiko tälläista todella tapahtua sivistysvaltioista koostuvassa Euroopan unionissa. Omat poiminnat:
1)
Laskentatavat voivat vääristää tuloksia, Suomen "moderneimmat" laskentatavat eivät välttämättä tuota varmempia tuloksia. Siis oikeasti? Viimekädessä epävarmoilla laskentatavoilla maksetaan mahdollisesti jopa miljardeja hyvityksenä, siis ehkä vain mittavirheiden takia!!
2)
Ilmaston lämpeminen kiihdyttää kylmän Suomen metsien ja maaperän päästöjä ja vähentää niiden hiilinieluja. Kehitys jolle me suomalaiset emme käytännössä voi yhtään mitään. Sama ilmaston lämpeminen taas lisää Etelä-Euroopan hiilinieluja luonnon tasapainoittaessa itse itseään. Kehitys, jonka eteen italialaiset, jne, eivät ole tehneet yhtään mitään. Professori Leinonen pitää itse koko maaperä- sektorin huomioimista eri maiden ilmastotavoitteissa järjettömänä, koska jäsenmaat eivät voi kehitykselle mitään. Maallikona ihmettelee suu auki, että kun etelä-eurooppalaiset hakkasivat metsänsä jo antiikin aikana ja altistivat maaperän eroosiolle ja luontotuholle, niin nyt nämä chillailevat, kun pohjoisen raukkojen rajojen asukkaat maksavat heille metsiensä keskeltä.
3)
Metsät ovat parhaita hiilinieluja noin kolmikymppisinä, vanhat metsät muodostavat päästölähteen. Hakkuilla pitäisi pyrkiä nuoriin metsiin. Ja Suomessa valtion ohjauksessa suojellaan lisää metsäalaa, vanhojen metsien pinta-ala siis kasvaa ja siten myös rahalla kompensoitavat päästöt. Oikeasti???
4)
Suot ovat päästölähde ja nämä päästöt lisääntyvät luonnon monimuotoisuuteen liittyvien ennallistamisohjelmien myötä. Nämäkin luonnon palautumista lisäävät päästöt Suomi korvaa rahalla. Mitä tähänkin sanoisi...
Toisin sanoen, Suomen kannattaisi luopua Lapista ja Kainuusta, joissa on paljon soita ja vanhoja metsiä ja antaa ne Ruotsille, jolloin niistä muodostuisi hiilinieluja. Sekä Ruotsi, että Suomi saisi lisää pelivaraa ilmastopolitiikassa, win win- molemmille!!!
Tätä järjetöntä peliä ei pysty kukaan puhaltamaan poikki, tällä älyvapaalla linjalla mennään, koska Brysselissä on näin päätetty. Tulee mieleen Neuvostoliiton hankkeet; Karjalan kannaksella piti kasvattaa maissia, valtava Araljärvi tapettiin ohjaamalla laskevia vesiä muualle, jne. Siperian jokien virtaussuuntien muuttamisesta ydinkärjillä sentään luovuttiin, mutta keskusbyrokratian jälki oli kyllä kammottavaa. Minä, joka olen vankka EU:n integraation kannattaja, alan kyllä välillä epäillä tätä touhua.
Luonnonvarakeskus selittää metsien hiilinielulaskelmia, jotka ovat herättäneet kuohuntaa Suomea uhkaavan hyvitysmaksun ja EU-maiden erilaisten laskentamenetelmien vuoksi. Ero Ruotsiin ei selity pelkästään laskentamallilla, laitos arvioi.
www.iltalehti.fi