Ei kukaan sinun valintojasi kritisoi, sinulla on oikeus elää elämäsi kuten haluat. Ei se sitä faktaa poista, että alhainen syntyvyys on ongelma, eikä siitä tarvitse vaieta, jottei jollekulle tulisi paha mieli. Maahanmuutolla asiaa voi tietysti paikata, mutta jotta väestö ei ala supistua, tarvittaisiin Suomessa 2,1 hedelmällisyysluku, kun nyt mennään arvossa 1,3. Tämä näkyy jo nyt mm. eläkejärjestelmän kestävyyslaskelmissa.En ole itse ikinä ajatellut asiaa tollaisesta näkökulmasta, koska kyllä ihan yhtä lailla me lapsettomat ihmiset pidämme omalta osaltamme huolta tämän yhteiskunnan säilymisestä.
Ensinnäkin mä olen itse lapsettomana maksanut myös niitä veroja tälle yhteiskunnalle paljon enemmän, kun mitä olisin pystynyt maksamaan perheellisenä, kun en olisi pystynyt olemaan edes lähelle niin joustava omia työnantajiani kohtaan, kun olen ollut käytännössä katsoen aina valmis jäämään ylitöihin ja perumaan niitä sovittuja vapaapäiviäni, jos työnantajani on sitä tarvinnut. Lisäksi mulle ei ole tarvinnut maksaa niitä lapsilisiä, lasten koulutusta, päivähoitoa, terveydenhoitoa yms. yhteiskunnan kannalta kalliita ja "haitallisia" palveluita.
Vaikuttaa vaan mun mielestäni aika tällaiselta tyypilliseltä nykyajan populistiselta paatokselta, jossa ollaan niin huolissaan siitä "vääränlaisesta" elämäntavasta, jossa se ydinperhe ei olekaan enää se ainoa ja oikea elämäntapa.
Tuo verolaskelmasi on myös siltä osin väärä, että koulutus, terveydenhoito ja lapsilisät eivät varsinaisesti olisi sinulle vaan niille lapsille, jotka sitten työurallaan noita "maksaisivat takaisin". Menot jäävät syntymättä, mutta niin jäävät tulotkin.