Tuota, näyttää siltä, että kielenkäyttö on vahvasti menossa siihen suuntaan - etkä sinä ole sellaisessa asemassa, että voisit sitä estää. Biologinen sukupuoli, toki kaikkine nyansseineen, on sitten fakta, jota sinä ja minä ja muut kaikki maailman aktivistit eivät voi päättää.
Tätä olen sanonut jo aiemminkin. Kielenkäyttö muuttuu. Olen sanonut, että tässä muutoksessa on mielenkiintoista nähdä, mitä suomenkielessä tulevaisuudessa tarkoitetaan esimerkiksi sanoilla "sukupuoli", "mies" ja "nainen".
Sinänsä tarve entisenkaltaisille sanoille tuskin jää pois, toisin sanoen, mitä todennäköisimmin myös tulevaisuudessa tarvitaan sanat, joilla viitataan biologiseen sukupuoleen, ulkoiseen sukupuoleen (näyttääkö fysiologisesti ihmisurokselta vai -naaraalta) sekä sanat näille kategorioille.
En lähde edes arvailemaan, mihin suuntaan kehitys menee. Sen määrittää tuleva tarve.
Niin pitkään kuin meillä on tarve määrittää ihmisten sosiaaliset sukupuolet, ei niiden määrää ole mielekästä rajata.
Niin, sosiaalista sanastoa määrittää se, mikä kulloisessakin ympäristössä ihmisten itsensä mielestä on tarpeellista tietää ja kertoa toisille ihmisille. Meidän aikaa leimaa iso tietotekniikan kehityksen seurauksena tullut murros eli some. Se ja monet muut kehitykseen liittyvät ilmiöt (esim. nettipelit) vaikuttavat väistämättä siihen, millaiset ominaisuudet koetaan tärkeiksi sanoittaa. Sukupuolen merkitys ihmisten luokittelussa on vähentynyt jo pitkään (100-150 vuotta) ja se tullee edelleen vähenemään, mutta merkityksettömäksi se tuskin muuttuu ihan hetkeen.
En itse kauheasti pidä humanismin tavasta lähteä määrittelemään sanastoa uusiksi ja keksiä uudissanastoa. Turhan usein sillä on funktiona enemmän pudottaa keskustelijoita pois kelkasta: jos et ole lukenut jotain tiettyä filosofia tai idealistia, sinulla ei ole käsitystä, mistä puhutaan.
Silti minusta sanaston _pitää_ elää tarpeiden mukaan. Meillä on sanastosta kadonnut aika paljon varhaisempiin elinkeinoihin (metsästys-keräily, paimentolaisuus, maatalous) ja sosiaalisiin luokkiin (aatelisto, talonpojat, porvarit, palvelusväki) liittyvää sanastoa, ja osaa niistä on uudelleenkäytetty. Sanasto muuttuu orgaanisesti. Ymmärrän esimerkiksi median tarvetta koettaa lanseerata sanastoa, mutta ymmärrän vähemmän tarvetta alkaa akateemisesti tuottaa sanastoa kansan suuhun. Kyllähän ne sinne tarttuvat, mutta valitettavasti kokevat matkalla usein merkityksen muutoksen, siis esimerkiksi aikanaan luotu poliittisesti korrekti "avohoitopotilas" on nimityksenä nykyään kansan suussa pahemman kuuloinen kuin "hullu".