Marjamäelle kenkää!

  • 577 099
  • 3 859

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Muistaakseni Virkkunen on aiemmin maininnut, että urheilutoimenjohtajan onnistumista tarkastellaan viiden vuoden jaksoissa. Eihän se tosiaan kauhean hyvältä näytä, jos kohta aletaan olla siinä tilanteessa, että tuollainen viiden vuoden heikompi jakso alkaa olla lähellä ja päävalmentajat vaan vaihtuu siinä välissä. Mielestäni jos päävalmentajan potkuihin taas päädytään, niin tulisi samalla tehdä suurempaa uudistusta organisaatiossa ml. miesten edustusjoukkueen apuvalmennus.
Kaikkein hauskintahan siinä Virkkusen kommentissa niistä "viiden vuoden tarkastelujaksoista" oli, että se tarkastelujaksohan vaihtui juuri sopivasti, oliko nyt sen Mannerin viimeisen kauden ja Mikkolan viime kauden välillä, vai totesiko Virkkunen siinä, että tulee vaihtumaan nyt tässä viime kauden ja tämän (nykyisen) kauden välissä tjsp. Virkkunenhan ei toki yhtään maininnut, että mitkä ne tarkastelujaksojen vuodet olivat, mutta jotenkin se siinä juuri sopivasti vaihtui, että niitä epäonnistuneita kausia ns. ripoteltiin sinne sekaan ja saatiin ne Mannerin menestysvuodet sinne joukkoon, että kokonaisuus kääntyy hyvin positiiviseksi. Ja jotenkin se tarkastelujakso siinä päättyi juuri sopivasti, ettei tarvitse kahta (saatika nyt kolmea) peräkkäistä floppi-kautta arvioida putkeen, koska sehän näyttäisi jo todella pahalta Ahon kannalta...

Totuus on, että Kärpät kyntään nyt kolmatta vuotta putkeen, mutta hei! Hittovie, näitä kolmea kyntö-kauttahan ei voida kuitenkaan arvioida yhdessä pötkössä (kun pohditaan Ahon onnistumista UTJ:n roolissa), kun se tarkastelujakso vaihtui sopivasti tuossa välissä. Höh! Seuraava väliarvio Ahon onnistumisesta työssään siis tiedossa joskus vuonna 2027...?

Mutta ihan oikeasti, niin, en minäkään ole Marjamäen työhön tämän alkukauden osalta tyytyväinen, alisuoritettu on ja rankasti, kone yskii, joukkue on meritoitunut ja kokenut, mutta silti joukkueessa ei ole minkäänlaista rutiinia ja ns. "jännettä" sekä suoritusvarmuutta, koska Kärpät, jos kuka on sellainen joukkue (kun tuotakin kokenutta nimilistaa katsoo), niin, jolla pitäisi olla myös todella kova rutiinitaso sekä minimaalinen hyvän ja huono päivän ero.

Mutta onhan tämä nyt vähän hupaisaa ja erikoista, kun täällä ollaan nyt 27 ottelun jälkeen laittamassa Latea jo tylysti nyt pihalle (kausi ei ole edes puolivälissään vielä) ja hoetaan, miten "lähtölaskenta on alkanut" jne., samalla kun jotkut olivat vielä viime kauden lopullakin sitä mieltä, että "jos se laiva Mikkolan johdolla vielä nyt kääntyisi ja sormet ristiin..." ja samalla Aho on saanut nyt työharjoitella UTJ:n pestissä jonkun pitkälti reilu 10 vuotta (lasketaanko ne Aran pimeät vuodet, kun Aho ei silloin virallisesti tainnut ollut Kärppien UTJ?) ja kun yrittää vähän kritisoida ja kyseenalaistaa Ahon positiota (surkeiden vuosien jälkeen), niin se on heti väärin ja liian rajua pohdintaa, ja reilun 10 vuoden TET-jakso ei riitä vieläkään loppuarviointiin, että annetaanko ihan virallisesti töitä vai ei...Aho on nyt toiminut työssään Kärppien UTJ:na (viralliselta titteliltään) 11 vuotta, näistä 6 voidaan laskea onnistuneiksi ja 5 epäonnistuneiksi. Koska kuten tiedämme, Kärppien huiput ovat korkeita, mutta kun sukelletaan, niin sukelletaan rajusti ja syvälle.

Tuosta voi sitten jokainen miettiä, että onko tuollainen "fifty-fity" -jakauma todellakin se standardi ja vaatimustaso, jollainen Oulun Kärppien UTJ:llä pitäisi olla. Kuten todettua ja korostetaan vielä: Ne Kärppien sukellukset - silloin kun ne siellä menestysjaksojen välissä tulevat -, niin ei eivät ole mitään sellaisia tapparamaisia "runkosarjan 4. ja pronssipeli" -tyyppisiä, vaan ne ovat todella todella syviä ja synkkiä jaksoja, kun haetaan vauhtia ihan kunnolla ja ollaan jopa (kuten Mikkolan alaisuudessa viime kauden helmikuussa todella uhkaavasti näytti) luisumassa kokonaan ulos kymmenen sakista. Onko tuo muka riittävä standardi Kärppien UTJ:lle tai siihen, mitä se urheilupuolen toiminnan ja johtamisen pitäisi olla tasaisuudeltaan ja varmuudeltaan?

Edit. typot
 
Viimeksi muokattu:

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
@Håkanhead varmaan helpompaa, jos noin kovasti ottaa hengen päälle, on aloittaa sellainen yhden miehen tai naisen protesti. Ei kukaan sinua pakota sinne Kärppiin rahaa työntämään nytkään.
Helppohan se sinun on sieltä Tampereelta huudella. Teillä on siellä uusi areena, jossa on kiva katsoa hyvää voittavaa lätkää ja ottaa vaikka pari kaljaakin pelin aikana. Leinonenkin varmaan naurattaa naisia pelin aikana uudessa aitiossaan seksiviiksillään, kun joukkueen tekemisestä ei tarvitse kantaa huolta, kun kuitenkin keväällä taas pelaatte finaaleissa.

Me täällä vedetään aivan saatanan vanhassa ladossa ylihintaista kaljaa ja toivotaan, että jää kestäisi pelin loppuun asti, tai nykyotteilla ettei kestäisi, jotta tuota konttaamista ei tarvitsisi katsella loppuun asti.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Kärpät on melkein varmin nakki Liigassa pelaamaan playoffeja. Kyllä tässä(kin) ketjussa ne takit nopeasti suhisee taas, kun Kärpät on voittoputkessa. Niinhän se aina menee.

Mutta olet oikeutettu mielipiteeseesi enkä muutenkaan halua täällä teidän hiekkalaatikolla provoilla tämän enempää.

Tässä sarjassa melkein jokainen joukkue on varma nakki pelaamaan playoffeja, ymmärrät Tapparan kannattajana, että täällä Oulussakaan ei tavoitteena ole pudotuspelit, vaan mestaruus. Tällä touhulla ei olla lähellä mestaruutta. Suora pudotuspelipaikka on siinä ja siinä.
 

huertas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ohhoh, tästä olisi kiva kuulla vähä lisää kun näin voimakas väite heitetään ilmaan. Mitä minä olen kuullut, nii kopissa olis kaikesta huolimatta helkutin hyvä meno ja luotto siihen että homma rupee vielä toimii.
Pelaajan läheiseltä kuultua. En nyt kovin tarkasti pysty kertomaan mistä oli puhetta, mutta kyseinen pelaaja ei Marjamäestä kovin mukavia ollut puhellut. Ylimielisenä piti ja ihmetteli Laten tapaa nollata pelit yöelämässä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta onhan tämä nyt vähän hupaisaa ja erikoista, kun täällä ollaan nyt 27 ottelun jälkeen laittamassa Latea jo tylysti nyt pihalle (kausi ei ole edes puolivälissään vielä) ja hoetaan, miten "lähtölaskenta on alkanut" jne., samalla kun jotkut olivat vielä viime kauden lopullakin sitä mieltä, että "jos se laiva Mikkolan johdolla vielä nyt kääntyisi ja sormet ristiin..." ja samalla Aho on saanut nyt työharjoitella UTJ:n pestissä jonkun pitkälti reilu 10 vuotta (lasketaanko ne Aran pimeät vuodet, kun Aho ei silloin virallisesti tainnut ollut Kärppien UTJ?) ja kun yrittää vähän kritisoida ja kyseenalaistaa Ahon positiota (surkeiden vuosien jälkeen), niin se on heti väärin ja liian rajua pohdintaa, ja reilun 10 vuoden TET-jakso ei riitä vieläkään loppuarviointiin, että annetaanko ihan virallisesti töitä vai ei...Aho on nyt toiminut työssään Kärppien UTJ:na (viralliselta titteliltään) 11 vuotta, näistä 6 voidaan laskea onnistuneiksi ja 5 epäonnistuneiksi. Koska kuten tiedämme, Kärppien huiput ovat korkeita, mutta kun sukelletaan, niin sukelletaan rajusti ja syvälle.
Samanlaisia havaintoja olen itsekin tehnyt. Ja tuota samanlaista "jos se laiva nykyisen päävalmentajan johdolla vielä nyt kääntyisi ja sormet ristiin..." -ajattelua nähtiin myös Suikkasen aikana. Muistaakseni kourallisella nimimerkkejä sitä kärsivällisyyttä oli niinkin paljon, että kun Kärpät lopulta antoi kauden päätyttyä Suikkaselle potkut, sitä pidettiin virheenä ja oli epäreilua antaa Kaitsulle vain yksi kausi aikaa näyttää ja pelättiin, että jatkossakin Kärppien toimintatapa olisi mallia "tulos tai hätäisesti ulos".

Toki moni noista Suikkasen potkujen kritisoijista ei enää palstalle kirjoittele joko lainkaan tai on kirjoittanut hyvin harvakseltaan viime vuosien aikana, joten vaikea sanoa, että mikä se suhtautuminen Marjamäen potkuihin tällä hetkellä olisi. Sellaisista edelleen kirjoittavista nimimerkeistä, jotka eivät Suikkasen tai Mikkolan potkujen kannalla olleet tulee ainakin näin äkkiseltään mieleen @Goner , joka kommentoi aiemmin tänään Marjamäen mahdollisiin potkuihin seuraavaa:

Olen ollut todella, todella harvoin valmentajan potkujen kannalla. (en olisi potkinut Suikkasta enkä Mikkolaakaan). Mutta nyt alkaa olla lähellä. Eilinen peli oli anteeksiantamattoman huono, eikä tuossa ole nyt minkäänlaista punaista lankaa oikeastaan missään osa-alueella.

Mutta tässäkin näkyy se, että kannattajat arvostavat erilaisia asioita ja näkevät asiat eri tavoin. Joillekin Suikkasen ja Mikkolan alaisuudessa nähty pelitapa saattoi näyttäytyä pelaajille vapauksia tarjoavana, viihdyttävämpänä tai potentiaalisempana kun taas Marjamäen aikana nähty peli tylsemmältä, passiivisemmalta ja pelaajia kahlitsevammalta.

Vastaavasti Marjamäen pelaajamateriaali on Kärpissä tavannut olla parempi kuin Suikkasen tai Mikkolan käytössä oleva materiaali, joten heidän voisi ajatella olevan epäreilummassa asemassa Marjamäkeen verrattuna. Toisaalta mielestäni tässäkin tulisi huomioida, että Marjamäki itse on ollut aktiivisesti rakentamassa valmentamiaan joukkueita ja omalla vetovoimallaan saanut nimekkäitä pelaajia houkuteltua Kärppiin. Jollakin taas saattaa olla Marjamäestä käsitys ylimielisenä mulkerona (voi pohjautua osittain tosiasioihin ja osittain villeihin kuulopuheisiin, vaativat valmentajat eivät varmasti 24/7 ole mukavia), kun taas Suikkanen ja Mikkola ovat rempseämpiä ja sitä myötä pidettävämpiä (ainakin mielikuvissa).
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Pelaajan läheiseltä kuultua. En nyt kovin tarkasti pysty kertomaan mistä oli puhetta, mutta kyseinen pelaaja ei Marjamäestä kovin mukavia ollut puhellut. Ylimielisenä piti ja ihmetteli Laten tapaa nollata pelit yöelämässä.
Nämä on taas niitä vaarallisia huhuja kun itse olen kuullut päinvastaista. Eli jommalle kummalle on syötetty väärää tietoa, enkä ainakaan omia lähteitä epäile hetkeäkään, kun paljoa lähemmäs sitä koppia ei pääse.

Se mikä tunnelma siellä kopissa on, on tiedossa vain niillä jotka päivittäin siellä kopissa ovat.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Nämä on taas niitä vaarallisia huhuja kun itse olen kuullut päinvastaista. Eli jommalle kummalle on syötetty väärää tietoa, enkä ainakaan omia lähteitä epäile hetkeäkään, kun paljoa lähemmäs sitä koppia ei pääse.

Se mikä tunnelma siellä kopissa on, on tiedossa vain niillä jotka päivittäin siellä kopissa ovat.
Ja tietenki eri ihmiset voi kokea saman tiimin sisälläkin asiat eri tavalla, olla kuppikuntia yms oppositioa.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Olkoon Marjamäki vaikka helvetin kova mies kolailemaan lunta, mutta tärkeimmän eli tuloksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Voit olla melkeinpä mitä tahansa jos tulos on materiaalin mukaista, mutta jos tulos alkaa laahaamaan, niin kenkää tulee ennemmin tai myöhemmin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nämä on taas niitä vaarallisia huhuja kun itse olen kuullut päinvastaista. Eli jommalle kummalle on syötetty väärää tietoa, enkä ainakaan omia lähteitä epäile hetkeäkään, kun paljoa lähemmäs sitä koppia ei pääse.

Se mikä tunnelma siellä kopissa on, on tiedossa vain niillä jotka päivittäin siellä kopissa ovat.
Juu, näissä on kyllä ihan hyvä olla tarkkana ettei ala muodostua mitään virheellisiä palstatotuuksia. Itse jos olen jotain vääristeltyjä Marjamäen sanomisia vaikkapa bongannut palstalla, niin niihin olen kyllä tavannut puuttua ja oikaista.
 

Aho#5

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien ykköstavoite runkosarjassa on CHL paikka ensi kaudeksi. Jos sitä ei saavuteta niin Marjamäelle on annettava kenkää. Kylmä fakta.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Vastaavasti Marjamäen pelaajamateriaali on Kärpissä tavannut olla parempi kuin Suikkasen tai Mikkolan käytössä oleva materiaali, joten heidän voisi ajatella olevan epäreilummassa asemassa Marjamäkeen verrattuna. Toisaalta mielestäni tässäkin tulisi huomioida, että Marjamäki itse on ollut aktiivisesti rakentamassa valmentamiaan joukkueita ja omalla vetovoimallaan saanut nimekkäitä pelaajia houkuteltua Kärppiin. Jollakin taas saattaa olla Marjamäestä käsitys ylimielisenä mulkerona (voi pohjautua osittain tosiasioihin ja osittain villeihin kuulopuheisiin, vaativat valmentajat eivät varmasti 24/7 ole mukavia), kun taas Suikkanen ja Mikkola ovat rempseämpiä ja sitä myötä pidettävämpiä (ainakin mielikuvissa).
Nämä jutut pelaajamteriaaleista, mitä esim. Marjamäellä ja Mikkolalla on ollut käytössään ovat myös vähän niin ja näin. Kyllä, Marjamäellä on varmasti isossa kuvassa parempi materiaali käytössään, kuin mitäpä vaikka Mikkolalla tai muutamalla muullakin Kärppiä valmentaneella henkilöllä. Mutta tässä pitää nimenomaan myös omasta mielestäni nostaa tuot pointti esille, jonka hyvin nostitkin, eli, että Marjamäki on itse ollut aktiivisesti ja aloitteellisesti mukana joukkueen kasauksessa ja tuli keväälläkin sillä ryminällä sisään, että "nyt muuten perkele rakennetaan sellainen joukkue, että pomminvarmasti pärjätään ja millään pultsariporukalla ei todellakaan lähdetään taistelemaan mistään ynnä muut sijoista yms." (tämä sitaatti ei suoraan Lauri Marjamäen sanoma, jottei joku luule nyt väärin, hymiö tähän :).

Toki urheilu ei ole aina noin (eli siis koskaan) helppoa ja yksinkertaista, että tullaan vaan ja hankitaan hyvät pelaajat ja menestytään tässä vaan, kun kaikki menee niin kuin suunniteltiin jne., kuten olemme kaikki saaneet huomata nyt. Mutta anyway, lähinnä juuri sitä, että Marjamäkin itse löi kovan statementin pöytään ja halusi osallistua joukkueeseen ja kasata sellaisen ryhmän, kuin Oulun Kärppillä pitääkin olla. Oliko joku Lauri Mikkola sellainen henkilö, joka kävi jumalauta joka ikinen päivä siellä Harri Ahon toimiston oven takan koputtelemassa ja irvistelemässä sekä piinaamassa ja vaatimassa uusia pelaajia tyylillä "tarvitaan parempia pelaajia, haluan ton kaverin ja ton kaverin ja ton jne."? Epäilen tätä vahvasti. Mikkola jotenkin omaan silmään vaikutti sellaiselta kaverilta, joka oli vain tyytyväinen ja iloinen siitä, kun sai toimia Oulun Kärppien päävalmentajana. Ehkä siinä tullaa myös siihen kokemuseroon Marjamäen kanssa, koska Mikkola oli ensimmäistä kauttaan päävalmentajana (kaikki oli niin uutta ja ihanaa) ja pääsi vielä valmentamaasa rakastamaansa seuraa eli Kärppiä, joten varmasti oli jo siitä todella innoissaan.

Mikkola jotenkin vain iloisena hyväksyi sen, kun Aho tuli puhelemaan, että "onkos ok, että lähdetään kauteen, niin että toi Mustonen on tossa yhtenä kärkisentterinä", Mikkola: "nojoo, on se :) ", Aho: "joo, ja on varmaan oko, että lähdetään kauteen ainoastaan kahdella kunnon sentterillä?", johon Mikkola varmaan siihenkin todennut, että "joo, kyllä sekin käy :)". Ihan varmasti se Marjamäen karisman ja jo olemassa olleet meriitit kasvattivat myös Marjamäen palleja ja asemaa sen verran, että hän pystyikin vaatimaan ja saamaan, mutta silti, epäilen, että oliko Mikkola (vaikkakin keltanokka oli) sellainen irvistelijä-tyyppi siellä Ahon oven takana sekä halusi olla vahvasti joukkueen rakennuksessa mukana (ja niissä kahvipöytäkeskuteluissa ja pöydissä mukana oma-aloitteisesti), halusi itselleen ne hiekkalaatikon hienoimmat lelut ja priima ajoneuvon alleen.

Joten en tätäkään nyt suorilta pistäisi sen piikkiin, että "yhyy, Marjukalle annettiin kaikki valmiiksi, mutta Mikkolaa kohdeltiin väärin ja eri tavalla kun sai huonomman joukkueen, eikä saanut yhtä hyviä, kuin Marjukka jne." Totta kai saa paremman, jos ei jumalauta itse vaadi ja halua sitä parasta. Ei tässä elämässä muutenkaan ilmaiseksi mitään tarjoilla, vielä harvemmin sitä parasta A-luokkaa tulee kukaan tyrkyttämään nenän eteen, jos et itse sitä pyydä ja vaadi. Marjamäki, jos kuka, taas on todella vahvasti tuollainen irvistelijä tyyppi ja tulee sillä asenteella mukaan, että mihinkään kädenlämpöiseen paskaan ei lähdetä käsiä työntämään tai millään huonoilla leluilla leikkimään, jos rahaa on niihin kaikkein kalleimpiin ja hienoimpiin. Ja sellaiset statementit lyötiinkin pöytään ja itse niihin keskusteluihin ja päätöksentekoprosesseihin Marjamäki itse itsensä väkisin änkesi (taisi avata sitä Kärppien pelaajarekry-prosessia, jossa Latella suuri rooli Kukkosen ja Ahon kanssa jne.).

Tulee mieleen tuosta Lauri Mikkolasta eräs Ika Lehkosen esimerkki tältä syksyltä tuosta Kalju Corner -podcastista, kun kertoi, että mitä katuu valmentajauransa alkutaipaleelta eniten, ja vastasi sen, että hitto sentään oli liian kiltti ja mukava, ja etnekin ihan sysipaska kuulemma vaatimaan parempaa ja vaatimaan ennen muuta parempia pelaajia. Perkele vie, kun olisi pitänyt olla siellä UTJ:n oven takana joka päivä vaatimassa niitä pelaajia ja osoittaa ketkä kaikki haluaa juuri sillä asenteella "mä haluun ton, mä haluun ton, mä haluun ton..." ja vaikka saakin ne haluamansa pelaajat, niin olla heti seuraavana päivänä vaatimassa perkele lisää ja koko ajan parempia pelaajia, koska niin ne muutkin huippuvalmentajat tekee.

Totesi myös, että ajatteli silloin nuorena koutsina liian paljon joukkueen budjettia ja raha-asioita jne. Mutta Ika totesi siihenkin nyt jälkikäteen, että paskanmarjat, kun tuli väärin ajateltua, ei se ole valmentajan työ ajatella sitä budjettia tai mitään tuollaisia asiotia, ne paukkuu kuitenkin ja se on muiden työ huolehtia ne asiat, että päinvastoin, sen budjetin olis joka kausi pitänyt kuulemma paukkua reilusti yli ja niin, että tuntuu. Ika nosti todella hyvän pointin siinä esille: koska eihän arvostelevaa yleisö ja fanejakaan (isossa kuvassa ja suurissa määrin) voisi paskanvertaa kiinnostaa nuo budjetit ja vastaavat. Koko ajan täälläkin ollaan (kuten toki itsekin olen) vaatimassa vaan niitä parempi pelaajia ja lisää lisää lisää. Faneja ja katsojia kiinnostaa tasan ainoastaan voitto ja voittaminen, ihan sama paljonko on dollareita käytetty siihen joukkueeseen.

Ja sama mentaliteetti pitäisi olla valmentajalla. Ihan sama paljon on käytetty rahaa, koko ajan pitäisi vaatia parempia pelaajia ja budjettien paukkua. Koska edelleen, niin ne kovimmat valmentajat tekee ja on koko ajan vaatimassa itselleen huippujoukkueita ja materiaalia. Luulenpa, että jos Lauri Mikkola saisi palata aikakoneella taaksepäin, niin itsekin ehkä toimisi hieman eri suhteen sen joukkueen kasauksen ja pelaajavaatimusten suhteen. Ei muuta kuin sinne Ahon oven taakse vaan joka ilta paukuttelemaan, kolkuttelemaan ja irvistelemään ja, jos ei Aho officen ovea vastaa, niin sitten kotiovelle asti, että "nyt perkele annat mulle parempia pelaajia, ei näillä wellmanneilla ja kumppainella tästä touhusta tuu jumalauta yhtään mitään".

Toki tähän loppuun pitää myös sanoa se Marjamäen kyky myydä itsensä, ideansa ja visionsa eroaa isosti, jos vertaa vaikka Mikkolaan. Marjukalla oli selkeät suunnitelmat, ideat ja ajatukset pelistä, menestyvästä joukkueesta ja millainen sen pitäisi olla, miten eri pelaajien roolit, selkeä käsitys mitä tarvitaan ja millaisia pelaajia jne. Ja kun Marjamäki on vielä supliikki ja hyvä puhumaan, niin noiden selkeiden visoiden ohella ja hyvät puhujanlahjat yhdistettynä, niin varmasti saa myös tahtonsa helpommin läpi. Taasen päinvastoin niin tääläkin tuli jo aiemmin vähän käytyä läpi sitä Mikkolaa ja miten ei ehkä osannut parhaalla mahdollisella tavalla (tärkeitä taitoja/asioita mm. karisma, supliikkius, myyntitaidot ja ihmissuhde-/vuorovaikutustaidot) myydä niitä visoitaan myöskään pelistään joukkueelleen ja tuskin myöskään pelaajahankinnoista toimistolle tai olla tarpeeksi jämäkkä ja tiukka sen suhteen.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Toki moni noista Suikkasen potkujen kritisoijista ei enää palstalle kirjoittele joko lainkaan tai on kirjoittanut hyvin harvakseltaan viime vuosien aikana, joten vaikea sanoa, että mikä se suhtautuminen Marjamäen potkuihin tällä hetkellä olisi. Sellaisista edelleen kirjoittavista nimimerkeistä, jotka eivät Suikkasen tai Mikkolan potkujen kannalla olleet tulee ainakin näin äkkiseltään mieleen @Goner ,

Joo vähemmistössä ollan oltu. Ehkä juuri pääpointtini on se, että sekä Suikkanen että Mikkola operoi erilaisilla pensseleillä vs. Marjamäki nyt. Varmasti on valmentajan vetovoimastakin kyse, ja eittämättä isompi/tunnetumpi nimi saa houkuteltuja pelaajia mukaansa. Fakta on myös se, että budjetti on tällä kaudella merkittävän paljon suurempi.

Enkä usko realistisesti, että Marjamäki nyt kenkää saa. Olen todella huolissani vain siitä, miltä tuo peli aidosti näyttää. Eilinen oli toinen pohjakosketus perjantaisen Lahden jälkeen. Hyökkäyspeli on nyt käytännössä sitä että kiekko päätyyn ja sitten mennään laitoihin vääntämään. Joukkue kyllä taistelee, eikä vaikuta laiskalta, mutta tuo pelitapa ei tuota tällä hetkellä mitään. Kyllä nämä kotitappiot ja "yksi tehty maali" alkaa väistämättä näkyä myös lipunmyynnissä.

Liigalizeä kuunneelleena, esim. Lennu Peterellin arvostus Marjamäkeä kohtaa tuntuu olevan aika nolla, ja rivien välistä olin kuuntelevani, ettei esim. viime keväänä kaikki pelaajat olleet hirveän tyytyväisiä siihen "bussiträppiin" mitä Marjamäki peluutti.

Mutta valmentajapotkut kulminoituu yleensä paljolti siihen, seisooko joukkue valmentajansa takana. Jos näin ei ole, potkut ovat väistämättömät ennen pitkää. Tätä on vaikea arvioida ulkopuolisena, mikä on tämän hetken tilanne. Fakta vain on, että suunnan on muuttuttuva aika pian.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta valmentajapotkut kulminoituu yleensä paljolti siihen, seisooko joukkue valmentajansa takana. Jos näin ei ole, potkut ovat väistämättömät ennen pitkää. Tätä on vaikea arvioida ulkopuolisena, mikä on tämän hetken tilanne. Fakta vain on, että suunnan on muuttuttuva aika pian.
Minusta on vaikuttanut siltä, että joukkue on nimeomaan pelannut valmentajalleen. Nöyrästi on menty illasta toiseen keskialueelle trappiin ja pelattu passiivisesti puolustuksen kautta. Kun valmennus on lähtenyt aktivoimaan pelaamista pelaajat ovat pelisuunnitelmaa pyrkineet toteuttamaan.

Jotenkin pikkaisen kaipaisin sitä, että olisi enemmän sellaisia innovatiivisia henkilökohtaisia pelisuunnitelman vastaisia ratkaisuja kuin S.Ahon keväällä tekemä mestaruuden ratkaissut maali.

Kärpät on pelannut ajoittain loistavasti, välillä löysäillen ja välillä pakottaen. Tässä hetkessä uskon henkisen ongelman olevan juuri siinä, mitä Ohtamaa sanoi eilisen pelin jälkeen, eli rentous uupuu. Pelaaminen menee monella tasolla pakottamiseksi.

Ei ole potkujen aika. Nyt on aika katsella peiliin ja tehdä sen jälkeen yhdessä kaikki tarvittava muutoksen eteen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä Träppimäki tämän kauden saa varmasti valmentaa loppuun, mutta jos ja kun tämä päättyy mahalaskuun niin monoa tulee.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Minusta on vaikuttanut siltä, että joukkue on nimeomaan pelannut valmentajalleen. Nöyrästi on menty illasta toiseen keskialueelle trappiin ja pelattu passiivisesti puolustuksen kautta. Kun valmennus on lähtenyt aktivoimaan pelaamista pelaajat ovat pelisuunnitelmaa pyrkineet toteuttamaan.
Samaa mieltä, ja kun joukkueessa on Anttilan/Ohtamaan kaltaisia johtajia, niin varmasti joukkue on sitoutunut, ja niinkuin mainitsinkin, ei vaikuta yhtään laiskalta.

Tämä ei silti poissulje sitä, että osa ei välttämättä ole nykyiseen pelitapaan älyttömän tyytyväinen.

Mutta ei tässä vielä kannata minustakaan luovuttaa. Jotenkin vain huolettaa, ettei selkeää muutosta ole tullut. Pelitapaa on kyllä yritetty muokata, mutta kyllä tuossa edelleen samoja ongelma on. Varmasti on myös henkistä lukkoa ja painetta, varsinkin ylivoiman suhteen.

Neljä peliä ennen joulua. Vieraspelit piristynyttä Jypiä vastaan + Tappara. Ja kotona SaiPa sekä Kookoo. Varsinkin kotipeleissä pitäisi näyttää nyt oululaisyleisölle jotakin muuta kuin tunteetonta kliinistä "nollanollaa".
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärppien ykköstavoite runkosarjassa on CHL paikka ensi kaudeksi. Jos sitä ei saavuteta niin Marjamäelle on annettava kenkää. Kylmä fakta.
Tämä on hyvä pitää mielessä. Jos tätä tavoitetta ei saavuteta, kyseessä on todella paha epäonnistuminen ja floppi. Ikävintä tässä tilanteessa on se, että jo paria viikkoa ennen joulutaukoa voidaan sanoa, että tämä tavoite tuskin toteutuu. Se kertoo kyllä karusti kuinka päin helvettiä alkukausi on vedetty.
 

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Liigalizeä kuunneelleena, esim. Lennu Peterellin arvostus Marjamäkeä kohtaa tuntuu olevan aika nolla, ja rivien välistä olin kuuntelevani, ettei esim. viime keväänä kaikki pelaajat olleet hirveän tyytyväisiä siihen "bussiträppiin" mitä Marjamäki
Sarja ja pelaajat erit, mutta samaahan kuului pelaajilta myös, osin suoraan ja osin rivien välistä, Jokereissa. Tämä on mielestäni kaksiteräinen miekka. Valmentajan tehtävä ei ole primääristi miellyttää pelaajia vaan luoda voittava pelitapa ja kokonaisuus. Jos Kärpät johtaisi tällä hetkellä sarjaa mitään napinaa tuskin kuuluisi. Kääntäen kun homma ei toimi odotetusti niin pelaajien päät menee myös helpommin ko.pelisysteemissä jumiin ja uskoa siihen kuuluisaan prosessiin vaaditaan pelaajilta enemmän.
Samaa mieltä, ja kun joukkueessa on Anttilan/Ohtamaan kaltaisia johtajia, niin varmasti joukkue on sitoutunut, ja niinkuin mainitsinkin, ei vaikuta yhtään laiskalta.
Anttila on varmasti kovissa peleissä mies, joka voi nousta esille, mutta esim.Anttilan kipparoima Jokerit ailahteli läpi kausien samalla tavalla kuin Kärpät nyt. Jokereissa oli ainakin kahden kerroksen väkeä tässä katsannossa. Oli joukkueen pelillinen kärki, joka kiekon kanssa ratkaisi tai ei ratkaissut voittoja ja sitten oli "teamAnttila" eli nöyrät puurtajat, joilta sai joka ilta saman suoritteen hyvässä ja pahassa. Tämä kiekollinen kaarti myös selvästi otti niitä eri vapauksia-hyvässä ja pahassa. Kun ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut.

Kärppähyökkäyksen osalta ne katseet pitää kääntyä Kemppainen,Turunen,Kunyk, Leskinen&Junttila viisikkoon. Ison rahan haut tälle kaudelle. Täältä pitää tulla ne säännölliset pelien ratkaisut. Muiden osalta on kiva jos osallistuu tulostalkoisiin, mutta tuon osaston pitää hoitaa neljä iltaa viidestä.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Samaa mieltä, ja kun joukkueessa on Anttilan/Ohtamaan kaltaisia johtajia, niin varmasti joukkue on sitoutunut, ja niinkuin mainitsinkin, ei vaikuta yhtään laiskalta.

Tämä ei silti poissulje sitä, että osa ei välttämättä ole nykyiseen pelitapaan älyttömän tyytyväinen.

Mutta ei tässä vielä kannata minustakaan luovuttaa. Jotenkin vain huolettaa, ettei selkeää muutosta ole tullut. Pelitapaa on kyllä yritetty muokata, mutta kyllä tuossa edelleen samoja ongelma on. Varmasti on myös henkistä lukkoa ja painetta, varsinkin ylivoiman suhteen.

Neljä peliä ennen joulua. Vieraspelit piristynyttä Jypiä vastaan + Tappara. Ja kotona SaiPa sekä Kookoo. Varsinkin kotipeleissä pitäisi näyttää nyt oululaisyleisölle jotakin muuta kuin tunteetonta kliinistä "nollanollaa".
Joukkue ei tosiaan välttämättä ole laiska, vaan lamaantunut. Siitä on ikään kuin kuristettu kaikki tehot ja yksilötaito, ja se toteuttaa robottimaisen tunteettomasti Marjamäen "visiota" jostakin. Ainakaan siihen eivät kuulu riittävä luistelunopeus, minkäänlainen luovuus, rohkeus tai voitonnälkä. Tuo touhu on yksinkertaisesti munatonta ja surkeaa. Ohtamaan ja Anttilan johtajuus ei myöskään tuossa apaattisessa kokonaisuudessa näy, muuten kuin sillä, että Anttila yrittää joka pelissä kaikkensa.

Aika mahdoton kuvitella, että yksikään joukkueen pelaaja tällä hetkellä ajattelee, että pelitapa ja -otteet olisivat tasolla, jolla niiden pitääkin olla tässä vaiheessa. Tuosta ei ole pitkä matka siihen, että tyytymättömyys sekä turhautuminen kroonistuvat, ja prosessi parhaimmillaankin jurnuttaa paikoillaan. Yleensä huippujoukkueissa nousee kauden mittaan yllättäviäkin yksilöitä esille samalla kun kärkiukot suorittavat tasollaan. Kärpissä ei näy merkkejä kummastakaan ilmiöstä. Päinvastoin: tuntuu että useampi taantuu kuin pääsee edes lähelle odotusarvoaan.

Noista neljästä pelistä ennen joulua on realistisesti odotettavissa 2 voittoa sekä 2 tappiota. SaiPa on.. no, SaiPa, ja KooKoon peli on syöksykierteessä. Noita matseja EI voi hävitä, etenkään kotona. JyP sen sijaan on nousussa, ja tuleva runkosarjan ykkönen Tappara hoitaa Kärpän kädenlämpöiset pyristelyt rutiinilla.

Ei tämä tosiaankaan hyvältä näytä. Kärki ei ole auttamattomasti vielä karussa, mutta kun miettii tämänhetkisten TOP6-jengien suorittamista suhteessa Kärppien vastaavaan, synkäksi vetää mietteet.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Suikkasella ja Marjamäen toisella tulemisella on se yhtäläisyys, että molemmat paaluttivat alkuun, ettei kompromisseja tehdä. Marjamäki tarkoitti sillä, että viihdyttävyys ei ole arvo, jolla pelikirjaa määritellään. Suikkasella taisi olla vitutusta aiemmista valmennuksista, kun ei menty ihan niin kuin hän oli halunnut.

Kummankin ongelma on siinä, että kun peli ei näytä siltä miltä pitäisi niin pakotettu pelin muutos tuntuukin kompromissilta - ja sitähän ei oltu hakemassa. Egoa säästävä ratkaisu on mennä vielä syvemmälle siihen entiseen, jos vaikka tilanne muuttuisi. Osaako Marjamäki niellä ylpeytensä ja tehdä muutoksia? Uskon kyllä, että osaamista siihen löytyy, jos vain mies taipuu.
 

Apis17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pelaajan läheiseltä kuultua. En nyt kovin tarkasti pysty kertomaan mistä oli puhetta, mutta kyseinen pelaaja ei Marjamäestä kovin mukavia ollut puhellut. Ylimielisenä piti ja ihmetteli Laten tapaa nollata pelit yöelämässä.
Okei, pystytkö avaamaan sen verran antia, että oliko kyseinen pelaaja joukkueessa jo ennen Marjamäen saapumista Ouluun? Tai onko kenties kyseessä junnu. Kuten @Arthur Morgan totesi niin vaarallisia väitteitä ilman riittävää totuutta. Itse olen kuullut tosiaan aivan päin vastaista. Petopodi ja Kalevan radio haastattelut ovat tukeneet kuulemani. Mutta aina on niitä kuppikuntiakin. Tietääkseni vain kuppikuntani eivät ole olleet samaa perhettä vaan erilissiä jos sellaisia ovat edes olleet. Surullista jos joku on ulkopuolella.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pelaajan läheiseltä kuultua. En nyt kovin tarkasti pysty kertomaan mistä oli puhetta, mutta kyseinen pelaaja ei Marjamäestä kovin mukavia ollut puhellut. Ylimielisenä piti ja ihmetteli Laten tapaa nollata pelit yöelämässä.

Olen ihmetellyt kovasti tätä viime aikojen ilmiötä, jossa tuntuu olevan tarpeen levittää todella ilkeämielisiä huhuja valmentajista tai pelaajista. Jos tämä olisi normaalia työelämää niin tällaiset vihjailut lähentelee kunnianloukkausta, mutta niin vaan niitä saadaan jääkiekon piirissä ihan joka viikko - ei ole kuin pari viikkoa kuin joku HPK:sta vihjaili Pikkaraisen "entisistä ongelmista" ja nyt täällä vihjaillaan "Marjamäen tarpeesta purkaa pelit atomeiksi baareissa".

Ensin täällä esitettiin Marjamäestä ajatus, ettei kemiat joukkueen kanssa toimi ja menihän siinä pari viikkoa niin tuotiin jo uuttakin informaatiota, että jonkun pelaajan lähipiiristä on kuulunut että Marjamäki viihtyy yöelämässä. Miten tämä liittyy millään tavalla joukkueen kemioihin? Näin foorumeilla luodaan keinotekoisia totuuksia yhdistelmällä "tietoa". Toivoisin, että tällainen lopetetaan. Marjamäkeä vastaan varmasti löytyy riittävästi pelillisiä argumentteja, ei tarvitse piehtaroida hänen henkilökohtaista elämäänsä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toivoisin, että tällainen lopetetaan. Marjamäkeä vastaan varmasti löytyy riittävästi pelillisiä argumentteja, ei tarvitse piehtaroida hänen henkilökohtaista elämäänsä.
Ottamatta kantaa asiaan sen enempää, totean, ettei työmatkalla yöelämässä viihtyminen ole pelkästään henkilökohtainen asia. Ja se, että Marjamäki on näin toiminut, on kuitenkin tosiasia. Enkä yhtään ihmettele, jos tuollainen toiminta jotakin pelaajaa ärsyttää. Jokainen alainen varmasti toivoo, että pomo ei tule väsyneenä töihin. joukkuehengen kannalta on puolestaan sitä parempi, mitä useampi pelaaja on tyytyväinen toimintakulttuuriin ja johtamistapoihin. Kyllä tässäkin asiassa avoimuus on varmasti se, millä kannattaa mennä eteenpäin.

Mitä tulee @huertas nimimerkin väitteisiin huonosta joukkuehengestä, niin yhden pelaajan läheiseltä mahdollisesti kuultu pettymys päävalmentajaan, ei tee joukkuehengestä huonoa. Jokaisesta joukkueesta löytyy aina eriäviä mielipiteitä, luonnollisesti, koska ihmiset ovat erilaisia omine mieltymyksineen. Se ei poista sitä, etteikö voitaisi yhteisen tavoitteen eteen tehdä yhdessä töitä. Minä olen kuullut, että Kärppien joukkueen sisällä vallitsee erittäin hyvä ja toisista välittävä yhteishenki. Ja kyllä, jokaisella pelaajalla on silti myös omat ilonsa ja surunsa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ettei työmatkalla yöelämässä viihtyminen ole pelkästään henkilökohtainen asia. Ja se, että Marjamäki on näin toiminut, on kuitenkin tosiasia. Enkä yhtään ihmettele, jos tuollainen toiminta jotakin pelaajaa ärsyttää.

Kyllä minä piirrän itse tähän aivan selvästi henkilökohtaisen rajan. Asioista voi olla jokainen mitä mieltä hyvänsä ja toisaalta jääkiekkovalmentaja ei ole tavallinen pulliainen sikäli, että hänen täytyy myös kestää sitä henkilöön kohdistuvaa kiinnostusta ja poikkeuksellista seurantaa, mihin ikinä meneekin. Mutta jos tämä tai jokin muu asia hiertää työyhteisössä niin silloin työyhteisön on kollektiivisesti syytä miettiä asioita - työyhteisö on kuitenkin edelleen työyhteisö, jossa jokainen saa omalla persoonallaan toimia sellaisena kuin on. Jos muiden työkavereiden toimintamallit vapaa-ajalla häiritsevät niin silloin näistä asioista on hyvä puhua joukkueen sisällä.

Minä olen Tampereella käynyt aika usein baareissa itsekin istumassa työpäivän jälkeen iltaa viime vuosina. Olen yhdessä paikallisessa nähnyt parhaimmillaan samalla kertaa Marjamäen, Tapolan, Kiven ja Rautakorven hakemassa olutta. Oluen nauttiminen/juominen vapaa-ajalla ei ole rikos, valmentajilla on täysi oikeus tähän toimintaan ja minulle se tulee jatkossakin olemaan henkilön yksityiselämään liittyvä asia. Toinen asia on se, jos töissä suoriutumista jollakin tavalla häiritsee baarissa ravaaminen, mutta ainakaan tiettävästi tämä ei ole Marjamäenkään kohdalla se perusongelma. Puhumattakaan siitä, että ei ole kuin muutama vuosi, kun Iltasanomat ehdotti jonkun Rantasen suulla, että joukkueen on hyvä varata mökki välillä ja ryypätä kunnolla isolla porukalla.

Alkoholi on osa suomalaista arkielämää ja meidän kansallisia ongelmia on hyvinkin paljon kytkeytyneenä siihen. Kuitenkin baarissa käymisessä ja asioiden pohtimisessa yksinään kaljan ääressä on pitkä matka alkoholiongelmaan. Kyllä jokainen saa ihmetellä omassa päässään, miksi joku "huippuvirassa oleva" henkilö käy ystäviensä kanssa baarissa, mutta se, missä määrin asiasta pitää puhua ja kuinka paljon se kuuluu kellekään - se on vähän toinen juttu. Minusta se ei kuulu kenellekään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös