Koska niitä johtopäätöksiä voi sitten tehdä? Keväällä on jo liian myöhäistä. Moni pelaaja Kärpissä alisuorittaa todella pahasti tällä hetkellä. Kärppien pelikin heilahtelee todella paljon ja puolustuspelaaminen on ollut koko kauden pääosin heikkoa alivoima mukaan lukien.
En halua enkä minä voi kieltää kärppäläisiä tekemästä johtopäätöksiä. Tässä vellova keskustelu on täysin normaalia ja pitäisin itse epänormaalimpana sitä, jos täällä olisi riehakas ja luottavainen tunnelma. On tosiasia, että Kärpät on suhteessa materiaaliinsa alisuorittanut, mutta itse olen eri mieltä syistä.
Minulla on edelleen äärimmäisen hyvä kuva Marjamäestä ihmisenä ja valmentajana. Jostain syystä toi kova kritisointi häntä kohtaan on jäänyt päälle siitä maajoukkuepestistä alkaen ja tuntuu olevan mediassa laajemminkin sellainen sylkykuppi, ettei osaa mitään ja pelaa tai peluuttaa aivan vääränlaista jääkiekkoa. Pelitavat on hyvin polarisoivia juttuja ja niille annetaan melkein joka joukkueessa suomalaisessa keskustelussa aivan liian suuri arvo. Jääkiekko ei ole valmentajien peli vaan se on pelaajien peli - Kärpissä kovin suuri osa keskustelusta suuntautuu nyt Marjamäkeen, vaikka sen pitäisi enemmänkin suuntautua pelaajien tekemiseen.
Valmentaja ei tee yhtään maalia. En ole nähnyt tällä kaudella Kärpiltä yhtään sellaista peliä, jossa se ei itse olisi pystynyt tuottamaan riittävää määrää laadukkaita maalipaikkoja pelin voittamiseen. En myöskään usko, että se oli eilen Marjamäki, joka komensi joukkueen seisomaan omalle puolustusalueelle kolmanneksi eräksi puolustamaan kahden maalin johtoa vaan enemmänkin pelaajat valitsivat tämän lähestymistavan. Nuo kaikki virheet, joilla Kärpät pelin hävisivät olivat yksilötason hölmöilyä eli pelaajat ottivat kurittomia jäähyjä ja pelasivat todella löysästi. Kultakypärän henkilökohtainen seisoskelu ratkaisi voiton JYPille jatkoajalla.
Minä en osta teoriaa yhtään keneltäkään siitä, että Marjamäen kiekko olisi tullut jollekin Kärppien pelaajalle yllätyksenä. Marjamäellä on uraa valmennuksesta reilusti yli 10 vuotta ja jokainen on maajoukkuetta myöden nähnyt sen, millaista peliä Marjamäen joukkueet haluavat pelata. Kun joukkue on koottu juuri sellaiseksi kuin Marjamäen joukkueet usein kootaan niin minussa se herättää huutonaurua, että yhtäkkiä nämä tähdet eivät sitten tienneetkään mihin ovat tulossa.
Kärppien prosessi on kesken. Ja minusta se vaikuttaa ulos siltä, ettei Oulussa ole ilmeisesti ainakaan faneihin asti syntynyt kovin syvää ymmärrystä siitä, mitä Kärpissä on tapahtunut vuodesta 2020 alkaen. Jo Mannerin aikana keula lähti tukevasti sukeltamaan, Mikkola jatkoi samasta ja Marjamäki on palkattu suoristamaan kurssia. Jos joukkueessa on tapahtunut noin paljon - kuten nyt lähes koko aiemman johtajiston eläköityminen - niin onhan se aika kova odotus, että pelkästään nimilistalla kaikki on puolessa vuodessa sitä samaa kuin oli silloin viimeksi, kun Marjamäki Ouluun saapui. Prosessit ottavat aikaa ja kovasti näitä prosesseja kritisoidaan. Lähtökohta ympäristössä on se, että Kärpät vaan tulee ja jyrää itsensä mestaruuteen kuten se on niin usein tehnyt. Kärpät on kuitenkin kovassa murrosvaiheessa, jonka syvyys näyttää yllättävän perinteiset oululaiset.