Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 949
  • 979

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jos nyt vakavammin, niin jostain itse luin, että pääasiassa 300-500€ hintaluokassa, joka kuulemma on se suosituin hintaluokka grilleissä, on jo useita laadukkaita grillejä. Tuo Cello, mistä itse kyselin, on normaalisti kuitenkin sen 499€ ja muutenkin osat näytti olevan suht laadukkaita, niin luulen, että menen tuolla.

Kiitos vastauksista kaikille! :D
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Grillin osto edessä kun vanha lähti kaatopaikalle.
Minä suosittelen vilpittömästi Weberiä, mikäli kaasugrilli on haussa. Kotona on ollut kesästä 2009 sama kolmen polttimon Spirit -malli. Kaasupolttimoiden suojat olen uusinut, muutoin ei mitään ongelmaa ja kovalla käytöllä on, eikä loppua näy. Mökillä vielä pari vuotta vanhempi Genesis -malli kolmella polttimolla sekin. Siihen uusin tänä kesänä kaasupolttimot, muutoin ei mitään ongelmaa.
Vuosihinnaksi ei tule iso summa ja tosiaan varaosia saa tilattua. Toimitusaika voi vain olla kovin pitkä. Niin kävi minulla kaasupolttimoiden kanssa.

Nykyään harrastan enemmän pitkäkestoista hiiligrillausta. Siihen minulla ei ole käytössä kuin peruspallo. Hyvät briketit, niin homma toimii. Laadukkaampi pallo pitäisi hankkia, onko suosituksia? Kamado-grilli varmaan, mutta mikä?

Edit. Oikeasti, unohda se Cello!
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos nyt vakavammin, niin jostain itse luin, että pääasiassa 300-500€ hintaluokassa, joka kuulemma on se suosituin hintaluokka grilleissä, on jo useita laadukkaita grillejä. Tuo Cello, mistä itse kyselin, on normaalisti kuitenkin sen 499€ ja muutenkin osat näytti olevan suht laadukkaita, niin luulen, että menen tuolla.

Kiitos vastauksista kaikille! :D
En sano tuosta että älä osta, mutta jos etsit helppoa käytettävyyttä niin tuosta löytyy speksien perusteella melkoisesti putsattavaa. Nuo putkipolttimet ja päälla olevat pellit kertoo että niihin pelteihin kertyy törkyä jota puhdistaa. Riippu toki niin paljon mitä siinä grillissä aikoo valmistaa. Perus possunfileet tai broiskut ei pintamaustettuna tiputtele oikeastaan mitään, mutta jos aikoo tehdä safkaa joka tiputtelee, kannattaa kiinnittää huomiota.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minä suosittelen vilpittömästi Weberiä, mikäli kaasugrilli on haussa. Kotona on ollut kesästä 2009 sama kolmen polttimon Spirit -malli. Kaasupolttimoiden suojat olen uusinut, muutoin ei mitään ongelmaa ja kovalla käytöllä on, eikä loppua näy. Mökillä vielä pari vuotta vanhempi Genesis -malli kolmella polttimolla sekin. Siihen uusin tänä kesänä kaasupolttimot, muutoin ei mitään ongelmaa.
Vuosihinnaksi ei tule iso summa ja tosiaan varaosia saa tilattua. Toimitusaika voi vain olla kovin pitkä. Niin kävi minulla kaasupolttimoiden kanssa.
Weberisteille hienoa kun varaosia tarjolla. Kuulostaa olevan todellakin tarpeen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nuo putkipolttimet ja päälla olevat pellit kertoo että niihin pelteihin kertyy törkyä jota puhdistaa.

Minkälaisia polttimoita ja lämmönjakopeltejä(?) kannattaisi etsiä, jos tavoitteena on helppo puhdistettavuus?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Weberisteille hienoa kun varaosia tarjolla. Kuulostaa olevan todellakin tarpeen.
Siis häh? Kolmeentoista vuoteen toisessa grillissä kerran varaosan tarve ja toisessa viiteentoista vuoteen kerran varaosan tarve. Minä luulen, että Cellon olisin samalla kulutuksella joutunut uusimaan kokonaan useamman kerran. Ei mulla ole tässä mitään muuta tarvetta kuin halu vastata kysyvälle, että Weber on ollut minun kokemuksen mukaan loistava ja pitkässä juoksussa edullinen grilli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Satasella ei saa weberiä, eikä mitään muutakaan lähellekään kelvollista hiiligrilliä, ja muutamalla kympillä ei myöskään minkäänlaista kaasugrilliä. Siksi tuo mukaasi vetämä muutaman kympin pallogrilli oli kovin outo veto varsinkin kun kysyjä ei ollut laisinkaan kiinnostunut hiiligrilleistä. Ei edistä kaasugrilleistä kysyjän päätöstä millään lailla kertoa, että parin kympin hiiligrilli on paska vehje. Se pitäisi jokaisen ymmärtää ilman kommenttejakin ja ihmettelen suuresti miten olet moisen hairahtunut ostamaan. Luulitko saavasi laadukkaan tuotteen ja olit tyytyväinen kun löytyi näppärästi huoltsikalta?
No helvetti kun se oli vain vertauksena mukana, koita nyt tajuta. En missään vaiheessa kehottanut ostamaan a) pallogrilliä b) weberiä c) vittu yhtään mitään, hei.

@iibor Kannattaa ostaa joku vaikeasti puhdistettava Weber tarpeettomilla lisäosilla.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minkälaisia polttimoita ja lämmönjakopeltejä(?) kannattaisi etsiä, jos tavoitteena on helppo puhdistettavuus?
Pelkän puhdistettavuuuden kannalta valurautapoltin ilman mitään peltejä päällä. Noihin putkipolttimiin verrattuna ikuinen, itsellä olleet samat polttimet sen reilun 15 vuotta ja muutaman kerran joutunut pyyhkäisemään teräsharjalla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itsellä oli ennen tuollainen landmann/rebel/mustang/cello/kobe/jne tyylin kaasugrilli, nehän ovat pitkälle hyvin samanlaisia. Sitten paloi hermoi siihen lämmönjaon epätasaisuuteen. Kolmella pääpolttimella oleva Weber nyt käytössä, toimii muuten loistavasti ja on ilo käyttää. Syksyllä heitän hupun sen päälle, keväällä 2min purku, 10min putsaus ja 2min kasaus. Ei muuten onnistu joka grillillä. Ja nuo paksummat valurautaritilät on muuten mahtava keksintö. Kuten taittuva ritilä siinä yläreunassa. Myös toimiva lämmönsäätö on aika kiva. Todellinen grillausala päihittää myös 5-6 polttimen halpisgrillit.

Helvetin pihi ihminen olen, autoina +20v vanhat romut ja iso osa vaatteistakin jo mopoiässä, enkä oikein tykkää maksaa mistään paljoa. Mutta Weber vaan vakuutti itseni, enkä ole sen ostoa katunut. Myös kavereiden mökeillä /kämpillä kun ollaan grillattu, niin ei kaasuissa vaan Weberille pärjää mikään. Se Weberin parempi pallo on sitten myös loistava, kamadot pärjää sille kyllä, mutta ne sitten maksavat 2-4x enemmän.

Itse suosittelen suoraan ostamaan sen spiritin tai jos viitsii lyödä enemmän rahaa, niin sitten genesis. Ei tarvitse myöhemmin katua. Kun jos myöhemmin pääset kokeilemaan Weberiä tositoimissa ja silmät avautuu, niin voi alkaa vituttamaan. On muutamalla omalla kaverillla käynyt noin
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
No helvetti kun se oli vain vertauksena mukana, koita nyt tajuta.
Tajuan kyllä. Ota ihan rauhallisesti. Millään en kyllä pysty keksimään mitä lisäarvoa kaasugrillin hankkimista pähkäilevä henkilö saa kokemuksestasi parin kympin pallogrillistä.
 
Itsellä oli ennen tuollainen landmann/rebel/mustang/cello/kobe/jne tyylin kaasugrilli, nehän ovat pitkälle hyvin samanlaisia. Sitten paloi hermoi siihen lämmönjaon epätasaisuuteen. Kolmella pääpolttimella oleva Weber nyt käytössä, toimii muuten loistavasti ja on ilo käyttää. Syksyllä heitän hupun sen päälle, keväällä 2min purku, 10min putsaus ja 2min kasaus. Ei muuten onnistu joka grillillä. Ja nuo paksummat valurautaritilät on muuten mahtava keksintö. Kuten taittuva ritilä siinä yläreunassa. Myös toimiva lämmönsäätö on aika kiva. Todellinen grillausala päihittää myös 5-6 polttimen halpisgrillit.

Helvetin pihi ihminen olen, autoina +20v vanhat romut ja iso osa vaatteistakin jo mopoiässä, enkä oikein tykkää maksaa mistään paljoa. Mutta Weber vaan vakuutti itseni, enkä ole sen ostoa katunut. Myös kavereiden mökeillä /kämpillä kun ollaan grillattu, niin ei kaasuissa vaan Weberille pärjää mikään. Se Weberin parempi pallo on sitten myös loistava, kamadot pärjää sille kyllä, mutta ne sitten maksavat 2-4x enemmän.

Itse suosittelen suoraan ostamaan sen spiritin tai jos viitsii lyödä enemmän rahaa, niin sitten genesis. Ei tarvitse myöhemmin katua. Kun jos myöhemmin pääset kokeilemaan Weberiä tositoimissa ja silmät avautuu, niin voi alkaa vituttamaan. On muutamalla omalla kaverillla käynyt noin
Se on just näin kuten kerroit. Itselläni oli joku v. 2004 ostettu Landmann. Puukehikko oli hatara ja ei tykännyt ulkoilmasta. Polttimet ruostuivat ja niitä sai harjailla/putsailla. Lämmönjako tasaisen surkeaa. Rasvapelti hankala käyttää, semmoinen levy alapuolella johon piti laittaa hiekkaa. Viisi vuotta käytin, kunnes heitin koko paskan romulavalle. Grilliä ei saanut enää kunnolla kuumaksi, enkä viitsiny halpaan grilliin uusia polttimia ostaa.

Tilalle ostin vuonna 2010 Weber Spirit S320 -kaasugrillin. Maksoi silloin vajaa 800€. Genesis oli silloin liian kallis (yli 1000€). Upea kiiltävä ulkonäkö. Grillin sai todella kuumaksi koko grillausalaltaan. Miinuksena polttimien kytkimet sivussa, jotka vievät laskutasopinta-alaa. Nykyään Webereissä kytkimet edessä. Posliiniemaloidut polttimien päällä olevat "kulmaraudat" voisi jo uusia, mutta niidenkin paikkaa vaihtamalla saa lisää käyttöikää. Saksasta saa tilattua varaosia 30-40% halvemmalla.

Lahjoitin grillin tänä kesänä isälleni, jonka Gampingaz-halpisgrilli oli tullut tiensä päähän. Kommentti isältäni kertoi kyllä paljon. Nyt hän kuulemma tietää miksi grillipihdit ovat niin pitkävartisia... ettei sormet pala, kun lihoja kääntelee. Grilli on helppo pitää puhtaana. Grillauksen jälkeen grilli täysille pariksi minuutiksi ja harjaa tuhkat pois. Sama ennen käyttöä. Muuta ei tarvita. Grilli on siis nyt 12 vuotta vanha ja edelleen huippukunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tajuan kyllä. Ota ihan rauhallisesti. Millään en kyllä pysty keksimään mitä lisäarvoa kaasugrillin hankkimista pähkäilevä henkilö saa kokemuksestasi parin kympin pallogrillistä.
Otan rauhallisesti, kokeilin vain viestiä tavallasi.

Etkä todellakaan näytä tajuavan, onnea siitä.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lihojen hinnat kyllä nousseet huimasti viime kesästä, ei oikein kauppiaat uskalla tilata mitään erikoisempaa. Esim. picanha, maminha, naudan short ribsit , brisket ja flank steakit (Jenkki ja aussi) kuulemma n. 2-3 kerta kallimpaa kuin edellisenä suvena. Vaikeuksia löytää itsekään kunnon lihoja grilliin. Toki jotain rasvattomia kotimaisia löytyy, mutta ei ne ole mistään kotoisin.

Iloksen Lidlistä löytyi tänään Picanhaa, joka näytti ihan hyvältä, piti ottaa testiin. Samoin entrecoteeta ja aika onnettoman näköisiä flank steakeja, mutta otin silti.

Picanha ja maminha ovat kyllä parhaimmat grillilihat omaan makuun. Reverse searilla johonkin 52 asteeseen, suola ja pippuri ja ääntä kohti. Ai ettien että.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lihojen hinnat kyllä nousseet huimasti viime kesästä, ei oikein kauppiaat uskalla tilata mitään erikoisempaa. Esim. picanha, maminha, naudan short ribsit , brisket ja flank steakit (Jenkki ja aussi) kuulemma n. 2-3 kerta kallimpaa kuin edellisenä suvena. Vaikeuksia löytää itsekään kunnon lihoja grilliin. Toki jotain rasvattomia kotimaisia löytyy, mutta ei ne ole mistään kotoisin.
Oulussa Torin Lihamestarilla oli ainakin alkukesästä hyvä tarjonta, eivätkä hinnatkaan olleet ampaisseet hurjaan nousuun. Saapa nähdä, mikä on tilanne, kun menen juhannuslihoja hakemaan. Puolikas brisketti ja lammasta pitäisi saada. Toki mukaan tarttuu aina jotain yllättävää, kun laadukkaassa lihakaupassa asioi.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oulussa Torin Lihamestarilla oli ainakin alkukesästä hyvä tarjonta, eikä hinnatkaan olleet ampaisseet hurjaan nousuun. Saapa nähdä, mikä on tilanne, kun menen juhannuslihoja hakemaan. Puolikas brisketti ja lammasta pitäisi saada. Toki mukaan tarttuu aina jotain yllättävää, kun laadukkaassa lihakaupassa asioi.
Mä ostin tuossa pari kk sitten Kotkan City marketista jenkki flankkarin ja olikohan kilohinta jotain yli 40 euroa. Nyt tuttu joka saa tukusta ilmoitti, että sitä kautta kilohinta about 35 euroa. Viime kesänä oli n. 20 euroa tai alle.

Noh, possu on vielä halpaa ja maggara!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Grillin ostamiseen pätee sama viisaus kuin auton ostamiseen: et perkele kysy yhtään kenenkään mielipidettä siihen, mitä olet ajatellut hankkia, koska se oma valintasi on ihan kaikilla tavoilla täysin väärä. Lisäksi olet tyhmä ja huono ihminen.

Sattuipa sopivasti äsken pienimuotoinen rasvapalo omaan grilliin. Liekit löi komeasti kannen alta, ja savupilvi näkyi varmaan Lempäälään asti. No nyt on grilli puhdas sisältä. Uusi rasvapelti ja uudet lämmönjakopellit onkin jo tulossa postissa, kun pari päivää sitten tilasin.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Joo tein. Ja ihan kiusallani kaikkia Weberistejä kohtaan ostin tuon Cellon ;)

Katsotaan, milloin rupeaa kaduttamaan vai rupeaako.
Kyllä siinä vaiheessa alkaa kaduttamaan kun käsiin tulee syyliä ja kämmenselissä alkaa kasvamaan pitkät karvat.

Onko kukaan tilannut Atrialta lihoja? Siellä ilmeisesti joku tilausmyynti tietyille asuinalueille.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä ostin tuossa pari kk sitten Kotkan City marketista jenkki flankkarin ja olikohan kilohinta jotain yli 40 euroa. Nyt tuttu joka saa tukusta ilmoitti, että sitä kautta kilohinta about 35 euroa. Viime kesänä oli n. 20 euroa tai alle.
Karua on. Oulussa Lidlistä ostin vielä puolitoista viikkoa sitten puolentoista kilon naudan sisäfilepötkylän 30€ kilohinnalla. Sittemmin en ole punaista lihaa ostanut. Minä en ole siis vielä karuihin hintoihin törmännyt. Saapa nähdä, joko hinnat saa näkemään minut punaista juhannusostoisilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lihojen hinnat kyllä nousseet huimasti viime kesästä, ei oikein kauppiaat uskalla tilata mitään erikoisempaa. Esim. picanha, maminha, naudan short ribsit , brisket ja flank steakit (Jenkki ja aussi) kuulemma n. 2-3 kerta kallimpaa kuin edellisenä suvena. Vaikeuksia löytää itsekään kunnon lihoja grilliin. Toki jotain rasvattomia kotimaisia löytyy, mutta ei ne ole mistään kotoisin.

Iloksen Lidlistä löytyi tänään Picanhaa, joka näytti ihan hyvältä, piti ottaa testiin. Samoin entrecoteeta ja aika onnettoman näköisiä flank steakeja, mutta otin silti.

Picanha ja maminha ovat kyllä parhaimmat grillilihat omaan makuun. Reverse searilla johonkin 52 asteeseen, suola ja pippuri ja ääntä kohti. Ai ettien että.
Grillaatko tuon Picanhan kokonaisena vai pihveinä? Kerran kokeillut ja oli ihan kuivaa vaikka jätin mediumiksi tai saattoi livetä medium+. En tosin valmistanut ”reverse sear”. Oli tosin kotimaista lihaa eli ehkä siinä oli liian vähän rasvaa. :)

Entrecoten teossa taasen en ole epäonnistunut kertaakaan.

Amatööri kyselee.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Grillaatko tuon Picanhan kokonaisena vai pihveinä? Kerran kokeillut ja oli ihan kuivaa vaikka jätin mediumiksi tai saattoi livetä medium+. En tosin valmistanut ”reverse sear”. Oli tosin kotimaista lihaa eli ehkä siinä oli liian vähän rasvaa. :)

Entrecoten teossa taasen en ole epäonnistunut kertaakaan.

Amatööri kyselee.

Kokonaisena on oma suositus, jos haluat varman päälle niin pinnat kiinni grillillä ja loppu uunissa paistomittarin kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös