Hei!
Terveiset Ukrainasta, josta palasimme maanantaina. Yhteensä 3351km kertyi matkaa bussilla. Paluumatka 32:n pakolaisen kanssa kesti yhteensä 38h.
Äitienpäivä vietettiin siis melko erilaisissa olosuhteissa kuin normaalisti.
Itselläni vielä tunteet melko vahvasti pinnalla ja kokonaisanalyysiä on vaikea muodostaa: erityisen vaikeaa oli todistaa perheiden hajoamista,sitä kun isät joutuivat hyvästelemään vaimonsa ja lapsensa parkkipaikalla. Itse kahden lapsen isänä tilanne tuntui kokolailla ylitsepääsemättömältä ja edelleen koen vahvaa henkistä ja fyysistä pahanolon tunneta näistä tilanteista.
Olimme Lvivissä ja sen lähiympäristössä. Toimitimme sairaala- ja erityisesti lastentervikkeita, joista siellä on valtava pula.
Maan sisäinen pakolaisuus on valtavaa ja varsinkin Lvivin juna-aseman ympäristössä pois haluavien määrä on iso. Itse olimme jo etukäteen sopineet evakuoitavat perheet (siis äidit lapsineen), joten näille lukuisille kyselijöille jouduimme tarjoamaan eioota.
Arki kaupungissa pyörii suhteellisen normaalisti, vaikka ilmahälytyksiä on lähes päivittäin. Ydinkeskustan alueella ohjusiskujen jälkiä ei näkynyt, vaan ne on kohdistuneet enemmän ns. strategisiin kohteisiin kaupungin ympärillä. Lviviin annettiin ilmahälytys n. tunti sen jälkeen kun olimme aloittaneet matkan kohti Puolan rajaa.
Kaupunkiin johtavat kulkuväylät on osin linnoitettu ja armeijan tarkastuspisteitä on useita: osa miehitettyjä osa ei.
Ilmahälytystilannetta pystyy muuten seuraamaan melko kätevän kännykkäsovelluksen kautta, joka näyttää reaaliaikaisesti, missä päin hälytyksiä on ja mihin esim. ohjukset ovat sitten iskeytyneet.
Rajamuodollisuudet molemmin puolin ovat äärimmäisen kuluttavia, rekkajono Ukrainan puolelle oli 22km pitkä. Itse matkasimme Humanitarian-kylttien alla, joten pääsimme kiilaamaan muita busseja melko näppärästi (siis näitä kaupallisia kuskeja, jotka kuljettavat ihmisiä 150e:n maksua vastaan rajalle).
Se arvostus, jota Ukrainan kansaa kohtaan koen tällä hetkellä jotain semmoista, jota en pysty tähän sanoin kuvaamaan.
Kuten sanoin, aika väsynyt ja ristiriitainen olo tällä hetkellä. Varmaan tovi menee ,ennen kuin saan muodostettua itselleni järkevän kokonaiskuvan matkasta.