Mä olen aina Marvel elokuvissa miettinyt kuka siivoaa jäljet. Samoja ajatuksia nytkin.Kova työ tulee olemaan, kun kaikki tuon kolonnan raadot joudutaan vielä siivoamaan.
Oikeasti järkyttävää.
Mä olen aina Marvel elokuvissa miettinyt kuka siivoaa jäljet. Samoja ajatuksia nytkin.Kova työ tulee olemaan, kun kaikki tuon kolonnan raadot joudutaan vielä siivoamaan.
Ukkini opetti minulle nuo samat kansalaisen perustaidot kultaisella 80-luvulla.Tunnustan osaavani venäjää: Stoi ja Ruki vehr (tai jotain sinne päin) noilla pärjännee...
Tuskin niitä sinne lähetettäisiin, jos ei olisi pilotteja käytössä. Mikäänhän ei estä sitä, että ulkomailta saadaan myös asiansa osaavia pilotteja apuun.Paljonko Ukrainasta löytyy koulutettuja hävittäjälentäjiä? Ei se nyt ihan niinkään toimi, että jollekin rekkakuskille isketään ohjekirja kouraan ja sanotaan, että lähdehän poika lentämään.
En tosin hetkeäkään usko, että yksikään maa lähettäisi mihinkään maahan avustuksena valtaosaa hävittäjäkalustostaan vaikka kuinka yhteisellä asialla oltaisiin.
Videolla yksi esimerkki Venäjän omistamista "imuripommeista". Ainakin yksi tuollainen on Ukrainaan tai sen rajan lähettyville tiettävästi raahattu.
Jos tykistöä olisi käytössä, niin eiköhän sitä käytettäisi. Jenkithän vain välittää tiedustelutietoa, eivätkä voi vaikuttaa siihen miten Ukraina tuota tietoa hyödyntää.Itse olen ihmetellyt tuota Venäjän panssaroitua letkaa jota nyt on ilmeisesti seurattu pidemmän aikaa erilaisista tutkita ja sateliiteitä. Eikö Ukrainalla todellakaan ole mitään tykistöstöä jolla tuota torjua vaan sen annetaan tulla tuohon Kiovan liepeille? Muutenkin mitä tämä jenkkien tiedustelu nyt on olevinaan, että käytännössä seurataan reaaliajassa missä Venäjä on ja sitten odotetaan, että ovat tyyliin polttopullon heitto etäisyydellä kohteesta. Kärjistettynä. Toki siellä niitä kertakäyttö sinkoja on jonkun verran, mutta suora näköetäisyys siihenkin tarvitaan.
Jotenkin mitä itse tiedän Suomen puolustusvoimista (hyvin vähän). Niin eikö tuollaisella tiedustelulla, Suomen tykistöllä ja hävittäjillä Suomi olisi pitänyt vastustajan kokoajan vähintään 30-50 km etäisyydellä halutusta rajasta?
Tätä minäkin olen kieltämättä hieman ihmetellyt, että eikö todellakaan tuollaiselle massiiviselle letkalle voida tehdä mitään, joka on suorastaan kuin tarjottimella ja ajoneuvot etenevät täysin peräkanaa. En tietenkään oleta, että tuollainen letka tuhottaisiin noin vain sormia napsauttamalla viimeistä kulkupeliä myöten, mutta nyt tosiaan näyttää, että se etenee täysin vapaasti ilman minkäänlaisia ongelmia.Itse olen ihmetellyt tuota Venäjän panssaroitua letkaa jota nyt on ilmeisesti seurattu pidemmän aikaa erilaisista tutkita ja sateliiteitä. Eikö Ukrainalla todellakaan ole mitään tykistöstöä jolla tuota torjua vaan sen annetaan tulla tuohon Kiovan liepeille? Muutenkin mitä tämä jenkkien tiedustelu nyt on olevinaan, että käytännössä seurataan reaaliajassa missä Venäjä on ja sitten odotetaan, että ovat tyyliin polttopullon heitto etäisyydellä kohteesta. Kärjistettynä. Toki siellä niitä kertakäyttö sinkoja on jonkun verran, mutta suora näköetäisyys siihenkin tarvitaan.
Jotenkin mitä itse tiedän Suomen puolustusvoimista (hyvin vähän). Niin eikö tuollaisella tiedustelulla, Suomen tykistöllä ja hävittäjillä Suomi olisi pitänyt vastustajan kokoajan vähintään 30-50 km etäisyydellä halutusta rajasta?
Jos tykistöä olisi käytössä, niin eiköhän sitä käytettäisi. Jenkithän vain välittää tiedustelutietoa, eivätkä voi vaikuttaa siihen miten Ukraina tuota tietoa hyödyntää.
Kyllä käsitykseni mukaan Suomen kalusto on valovuosia Ukrainaa edellä. Ukrainan kalusto oli suorastaan kivikautista ennen kuin kalustoa alettiin parantamaan ja modernisoimaan muutamia vuosia sitten.Tässä pohdin, että onko itselläni luulot Suomen puolustusvoimista liian korkeat vai onko Ukrainalla jotenkin heikohkot kalustot.
Mutta eikö oikea tulkinta ole, että tuollaisella vihollisen strategialla, noin tarkalla tiedustelulla ja Suomen kalustolla Venäläiset joukot tuhottaisiin epäsuoralla tulella jo hyvän matkan päästä?
Tuskin on kyse siitä, että eivät voi tehdä yhtään mitään, mutta siellä tiedostetaan, että vielä on aikaa tuoda kalustoa asemiin, miinoittaa kulkuväyliä ja valmistautua muilla tavoin pysäyttämään venäläisten kulkuetta. On järkevämpää pyrkiä pysäyttämään tuo kulkue kunnolla ja järjestäytyneesti, kuin epämääräisiä ja hätäisiä iskuja käyttäen.En ole asiantuntija, mutta kuulostaa huolestuttavalta, jos ukrainalaisilla ei ole suorituskykyä (ilmaiskut, miinoitus, tykistö jne.) tehdä tuolle yhtään mitään.
Ukraine invasion: Would Putin press the nuclear button?
Melko pelottava kirjoitus Putinista BBC:llä. Vähän samaa olen itsekin hiljaa päässä pohtinut. Aivan täysin sekopää ja arvaamaton suuressa ydinasevaltiossa. Itse uskon kuitenkin, että joku Putinin pysäyttää harkitessaan napin painamista.
Miten niistä videoista tunnistaisi että kyseessä on suomalaiset aseet?Jos siinä vaiheessa pidäkkeet häviävät merkittävissä määrin Kremlissä ja julkisuuteen tulee videota, jossa suomalaisilla aseilla mätkitään venäläisiä, niin voiko tulla kostoiskuja? Siis ei sotilaita on the ground, mutta just jotain Iskander ohjusiskua tai tykistö pistää rajalla kostoiskuja esim. Lappeenrantaan. Mitäs me voidaan siinä vaiheessa tehdään? Onko meillä sellaista kyvykkyyttä, että ohjukset saataisiin alas, ennen kohdetta?
Kyllähän tässä pelko persiissä on sen suhteen, että venäläiset tunnistavat perunalla kuvatusta ja twitteriin ladatusta videosta sen @Lertin rynkyn, jossa on se kuuluisa lommo ja joka puoltaakin jonkin verran oikealle. Ja sen jälkeen alkaakin sitten rytistä tällä puolen rajaa.Miten niistä videoista tunnistaisi että kyseessä on suomalaiset aseet?
Ja vaikkei tunnistaisikaan, jos todisteita suomalaisista aseista seuraavaa tekosyytä varten halutaan, niitä myös saadaan, vaikka se esitelty ase olikin AK-101, mutta kuka niitä niin tarkkaan kattelee... Ase ku ase!Kyllähän tässä pelko persiissä on sen suhteen, että venäläiset tunnistavat perunalla kuvatusta ja twitteriin ladatusta videosta sen @Lertin rynkyn, jossa on se kuuluisa lommo ja joka puoltaakin jonkin verran oikealle. Ja sen jälkeen alkaakin sitten rytistä tällä puolen rajaa.
Ei ne skapparit turhaan käskenyt huolehtimaan aseen kunnosta, ja nyt siitä maksetaan sitten kovaa hintaa.
Venäläiset kyllä keksii syyn hyökätä Suomeen jos ne haluaa hyökätä, ei siitä hätää.
Toivottavasti tuolla Länsi-Ukrainassa on saatu koottua paljon uusia joukko-osastoja, ja heidät pystytään piakkoin aseistamaan tällä aseavulla, jota heille on luvattu ympäri maailmaa. Uusia taistelupalvelukseen ilmottautuneita ihmisiähän siellä oli yli 100 000, joten päänupeissa laskettuna Ukraina tuskin tulee enää jäämään juuri yhtään venäläisille jälkeen.
Venäjä on käynnistämässä massiivista hyökkäystä ilmeisesti aika pikapuolin, ja jossain vaiheessa tuolla jo rintamilla olevilla ihmisillä vaan loppuu voimat taistella vastaan. Hengestä se ei varmasti jää kiinni, mutta aseistus taistella teknistä ylivoimaa vastaan loppuu jossain vaiheessa väkisinkin kesken, jos eivät saa apujoukkoja.
Kiovassa on oletettavasti edelleen valtava määrä taisteluhalukkaita ihmisiä. Jos heillä vaan olisi riittävästi aseita (etenkin PST-aseita), niin Venäjä voi lähettää ihan minkä hyvänsä kuolemanarmeijan sinne, ja siitä seuraa heille aivan uskomaton katastrofi, jos lähtevät täysimittaiseen kaupunkisotaan.