Luovutatko verta?

  • 12 956
  • 104

Käytkö verenluovutuksessa?

  • Käyn.

    Ääniä: 97 32,0%
  • En, koska ei kiinnosta.

    Ääniä: 122 40,3%
  • Olen käynyt, mutta olen ottanut tatuoinnin ja siksi en käy.

    Ääniä: 7 2,3%
  • En käy koska olen homoseksuaali.

    Ääniä: 17 5,6%
  • Kiinnostukseni on vastikään herännyt kyseiseen toimintaan.

    Ääniä: 60 19,8%

  • Äänestäjiä
    303

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Olisin käynyt taannoin luovuttamassa, mutta meidän perheen kauniimpi osapuoli oli ottanut juuri kielilävärin... Tuli molemmille vuoden banni...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Se on sitte meikäläisen veret luovutettu. Tohtori määräsi kolesterolilääkityksen ja uusien sääntöjen mukaanhan se estää luovutuksen. Harmin paikka, pitänee keksiä jotain korvaavaa avustustoimintaa mistä tulee pikkuvaivalla hyvä mieli. Ehdin sentään kerran laittaa puumerkkini kampanjavihkoon.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
kettu666 kirjoitti:
Ja kammoan niitä mummuja kumihanskat kädessä.
Ei muuta kuin lähimpään videovuokraamoon katsomaan, josko sieltä löytyisi "The Singing Detective" ja siitä kohtaus, jossa Katie Holmes vetää kumihanskat käteensä. Mikään matka ei ole enää liian pitkä.
Mutta älä ammu, jos hoitsu onkin enempi tuollaista Jope Ruonansuu -tyyppiä.

Itse en käy luovuttamassa, terveydellisistä syistä. Muutaman kerran on mulle kyllä jouduttu punasoluja antamaan, joten "iso käsi" kaikille luovuttajille.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
mäkine kirjoitti:
Mä oon käyny nyt 10 kertaa. Kohta pitäis taas mennä.
No en sitte menny tiistaina vaikka töistä Joukolla lähtivät. Oli kova flunssa. Mutta jos parin viikon päästä sitte.
 
Viimeksi muokattu:

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Täytyypä vastata tähän kysymykseen kirjallisesti, koska äänestyksessä ei ollut sopivaa vaihtoehtoa...

Luovuttaisin mielelläni verta, mutten voi. Sairastamani harvinaisen virustaudin vuoksi minulle langetettiin vuonna 1998 turvallisuussyistä kahdenkymmenviiden vuoden verenluovutuskielto. Vereni siis kelpaa seuravan kerran vuonna 2023...
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puscutractori kirjoitti:
Sairastamani harvinaisen virustaudin vuoksi minulle langetettiin vuonna 1998 turvallisuussyistä kahdenkymmenviiden vuoden verenluovutuskielto. Vereni siis kelpaa seuravan kerran vuonna 2023...
Huih! Ompas pitkä banni ..
 

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
En käynyt luovuttamassa verta edes intissä. Jostain syystä en pidä neuloista ja muusta rekvisiitasta mitä luovutuksessa joutuu sietämään. Verenluovutushan toki on tärkeää ja sillä pelastettaan paljon ihmishenkiä. Äärimmäisessä hädässä sitä varmaan omat pelot ei paljon haittaisi veren luovutusta mutta nykyisellään ei ole tullut mentyä.
 

scholl

Jäsen
Ei ole oikeaa kohtaa. Itse en luovuta verta, koska yleensä jos otetaan enemmän verta esim. verikokeita varten niin alkaa tulemaan jossain vaiheessa ns. huono olo. En siis viitsi lähtemään tuonne ja mahdollisesti hankkia itselleni tajun veks.
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pikkusisko soitti eilen et mee luovuttaa verta heti. Kuulemma iso pula. No oonhan mä sen itekin huomannut lehdistä. Kaipa sitä täytyy muutama desi käydä luovuttamassa :)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Sain eilen tekstarin: "Avunpyyntö Veripalvelusta! Lapsipotilas tarvitsee runsaasti verivalmisteita. Jos voit auttaa 23.-24.11. klo 8-11 vastaa tekstaten, soitamme sinulle"

No eihän tuota voi pienen tytön isä vastustaa. Ojensin käteni tänä aamuna, 11. kerta kaiken kaikkiaan oli.


Käsittämätöntä että tuossa äänestyksessä on annettu noin paljon ääniä tälle ei kiinnosta-vaihtoehdolle. Toivottavasti kyseessä on kuitenkin ymmärtämättömyys eikä väliinpitämättömyys.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
mäkine kirjoitti:
Toivottavasti kyseessä on kuitenkin ymmärtämättömyys eikä väliinpitämättömyys.

Tai toivottavasti edes osittain oma mokani siitä, että en laittanut vaihtoehtoa "muusta syystä en voi luovuttaa". Onhan paljon terveydellisiäkin syitä, miksi ei voi. No oli miten oli.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilen kävin pussillisen luovuttamassa. Samalla osoitin kiinnostukseni luuytimen luovutukseen. Tuli hyvä mieli.

Kuinkahan pitkä tauko pitää pitää, ennekuin huolivat seuraavan pussillisen?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kyllä käyn ja olen julkisesti haastanut ihmisiä luovuttamaan verta. Hyvään tarkoitukseen se menee. Yhdellä pussillisella voi parin ihmisen hengen pelastaa. Ei oo paha rasti.

Kuinkahan pitkä tauko pitää pitää, ennekuin huolivat seuraavan pussillisen?
60 päivää.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kyllähän sitä tulee käytyä. Tosin itse käyn "vain" pari kertaa vuodessa, koska tuntuu että loska-aikaan 60 päivän välein tehty luovutus heikentää omalla kohdallani vastustuskyvyn liian alas, sitten vedetään koko kevät-talvi puolivaloin.. Tämä siis omaa analyysiä, tai ainakin näin mulle on käynyt. Mummolta opittua kotilääkäröintiä;D

Tosiaan, ajatus siitä että omalla panoksella saattaa pelastaa ihmishengen, riittää minulle siihen että oma kortensa on kannettava kekoon. Etenkin kun yksi hienoimmista ihmisistä kenet tunnen on vastasyntyneenä joutunut verenvaihtoon ja näin ollen pelastunut. Eli jos pystyn vaikuttamaan siihen että vastaava pelastuminen tapahtuu, niin ei kahta sanaa. Lisäksi omaa veriryhmääni, A (Rh) neg. kysellään veripalvelusta jatkuvasti, sitä ryhmää taisi olla vain 5-6% väestöstä.

Ja saahan siellä hyvät kahvit ja voikkarit ynnä muut pipparit..xD
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
No ei löytynyt oikeaa vaihtoehtoa meikäläiselle. Nuorempana luovutin säännöllisesti, mutta nyttemmin asun ulkomailla, joten Suomessa vain käydessä ei veripalveluun taida olla asiaa. Jos (seksi)elämäntapanne ovat suhteellisen säännölliset niin verellenne on kyllä käyttöä. Työskentelin aikoinaan sairaalan laboratoriossa, myös verikeskuksessa, joten sitä verentarvetta on kyllä läheltäkin päässyt näkemään.

Täytyypäs ottaa selvää miten täällä nykyisessä asuinpaikassa pääsee verenluovuttajaksi. Kevyt olo siitä aina tuli.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nuorempana luovuttelin usein, sekä hihasta hyötykäyttöön että nenästä nakkikioskien jonoissa. Nyttemmin molemmat ovat jääneet, tosin eri syistä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kaikki JA:laiset luovuttamaan - verta siis. Veripalvelu kaipaa kipeästi luovuttajia. Itse lähtisin, mutta flunssaisena pitää odotetaan muutama viikko.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyis kyllä mennä, mutta oon niin pirun laiska luovuttamisen suhteen. Tärkee asia ja hyvä että porukka käy luovuttamassa. Kyllä määkin vielä joskus luovutan!
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Soittivat tuossa pari viikkoa sitten ja pyysivät seuraavana aamuna tulemaan luovuttamaan. Kuulemma meni jollekin lapselle, joka kipeästi sitä tarvitsi. Hieno fiilis ja taisi olla nyt kai kuudes kerta kun olen käynyt. Hyvä fiilis siitä tulee ja saa kaiken muun lisäksi hyvät voileivät ja kahvit.

Kerhon loistavien esitysten takia tosin taisi lapsi saada ns.pahaa verta..
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaverin kanssa käytiin viikko sitten.
Tosin meillä se on suhteellisen helppoa, Veripalvelu on koulun vieressä. Niillä mummuilla ei kyllä ollut kumihanskoja kädessä, eikä kukaan niistä tainnut olla mummukaan. Työharjoittelussa lasten syöpäosastolla tuli kyllä selväksi että verta ja luovuttajia todella tarvitaan, joten sovitaanko että tästä lähtien vellihousuilu ja tissiposkeilu ei ole oikea syy olla luovuttamatta..?
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Nostellaas...

Veripalvelu on viime aikoina on esillä varsin negatiivisissä merkeissä, mikä ei varmasti ole ainakaan lisännyt innostusta verenluovutukseen. Fakta kuitenkin on että Veripalvelulla on tärkeä rooli suomalaisessa terveydenhuollossa.

Mä kävin eilen luovuttamassa verta. Käynti oli jo 30., joten pyöreästi 3 krt/vuosi tahdilla olen aikuisikäni käynyt. Mitään sen ylevämpää ajatusta ei taustalla ole koskaan ollut. Mulla on luonnostaan suht korkea hemoglobiini ja kummassakin kädessä suht paksu verisuoni, joten luovutus ei kestä montaa minuuttia eikä jälkeenpäin ole lainkaan heikotusta. Jos olo olisi luovutuksen jälkeen huono niin tuskin tulisi ainakaan noin tiuhaan käytyä.

Eilen tuli luovutuksen jälkeen laskeskeltua että jos yhdellä luovutuksella verta otetaan 450 ml, niin 30 luovutusta tarkoittaa 13,5 litraa. Aikuinen mies sisältää noin 5 litraa verta, joten vuoden päästä mä olen kierrättänyt vereni jo kolme kertaa. Onhan se ainakin kiva ajatella että tuosta olisi ollut jollekin jotain hyötyä.

Mites muut suhtautuvat verenluovutukseen? Helsingissä on ilmeisesti parissakin paikassa mahdollista luovuttaa myös vain plasmaa ja verihiutaleita. Onko tuota joku jatkoaikalainen käynyt kokeilemassa?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Edellisen kerran, kun olen luovuttanut verta, se oli jääkiekkokentällä.

En ole siis kertaakaan luovuttanut oikeasti verta, ja tuskin menen myöhemminkään, vaikka verenluovutus on tärkeä asia. En silti niin paljon rakasta piikkejä, että menisin luovuttamaan verta.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Kuutisen vuotta olen saanut luovuttaa ja viime kerralla joulukuun alussa annettiin kouraan paperi, jonka mukaan luovutuskertoja on kertynyt 18. Verenluovutuksesta tulee hyvä olo ja verestä on toivottavasti apua jollekin. Suurimmat syyt omalle verenluovutukselleni ovat kuitenkin: a) voin päteä sillä, että olen hyvä ihminen, koska luovutan verta ja b) haluan luovuttaa useammin kuin isäni, jolla on mennyt jo 50 luovutuskertaa rikki.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Edellinen kertani oli vajaa kuukausi sitten ja se taisi olla 12. luovutuskertani. Pyrin luovuttamaan verta säännöllisesti mahdollisuuksien puitteissa. Viimeksikin oli pussit (veripussit siis) ihan tyhjinä, joten kyllä siitä luovutuksesta hyvä mieli jäi, kun joku sitä vertani tulee kuitenkin tarvitsemaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Pyrin käymään luovuttamassa aina kahden kuukauden välein, mikä on miehillä minimiaika. Välillä ulkomaanmatkat ovat tuoneet joitain karensseja ja välillä omat urheilut ovat estäneet luovuttamisen. Luovutuskertoja takana n. 24. Ensimmäinen kerta oli armeijassa. Sen jälkeen pitkä tauko kunnes tyttöystävä houkutteli luovuttamaan. Kuulun myös luuydinluovutusrekisteriin. Siltä suunalta ei vielä tarvetta luovutukseen ollut. Hieno harrastus, suosittelen lämpimästi kaikille. Saa itsekin hyvän mielen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös