Luovutatko verta?

  • 12 948
  • 104

Käytkö verenluovutuksessa?

  • Käyn.

    Ääniä: 97 32,0%
  • En, koska ei kiinnosta.

    Ääniä: 122 40,3%
  • Olen käynyt, mutta olen ottanut tatuoinnin ja siksi en käy.

    Ääniä: 7 2,3%
  • En käy koska olen homoseksuaali.

    Ääniä: 17 5,6%
  • Kiinnostukseni on vastikään herännyt kyseiseen toimintaan.

    Ääniä: 60 19,8%

  • Äänestäjiä
    303
Kävin n 60 kertaa mutta sitten todettiin sokuri tauti ja tuli luovutuskielto niin pitkäksi aikaa kunnes lääkkeen käyttö mahdollisesti loppuu.
100 kertaa oli tavoite kävin säännöllisesti 3 kk välein.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole käynyt luovuttamassa verta, mutta viime aikoina on kyllä tullut mieleen, että josko sitä menisi joku kerta luovuttamaan verta. Ei se nyt kuitenkaan ole niin tuskallista, etteikö sitä kestäisi ja kuitenkin se veri menee hyvään tarkoitukseen. Tärkeätä hommaa joidenkin hengen kannalta, joten se vaiva on nyt yhden elämän pelastamiseen verrattuna erittäin pieni.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
30 kertaa täynnä...

Käyn. Säännöllisesti. Edellisellä kerralla tuli täyteen 30 luovutusta. Olen hieman ylpeä.

Miksikö käyn?
- veripalvelu lähellä
- ystävällinen henkilökunta
- voi tuntea tekevänsä jotain aidosti hyödyllistä, pyyteettömästi
- vaivanpalkaksi saa hyvät pullakahvit ja hyvän mielen
- luovuttaminen (tarkemmin siis se, että sairaaloilla on käytettävissä verta leikkauspotilaille jne) on oikeasti tärkeää
- saa säännöllisesti tietoon hemoglobiiniarvon, joten pysyy hieman kartalla myös omasta tilanteesta

Tapa tarttui armeijasta ja aion jatkaa, vaikka nykyisessä ammatissa sitä ei oikein suositellakaan. Olen kuitenkin huomannut, että luovutuksesta ei minulle ole mitää fyysistä haittaa. Olen valmis myös luuydinluovutukseen, jos kudostyyppiäni vastaavaa luovutusta tarvitaan.

Suosittelen!
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enpä ikävä kyllä saa luovuttaa verta epilepsialääkityksen takia, jonka jouduin nyt siis aloittamaan taas uudelleen. Vähän huonot oli vaihtoehdot äänestyksessä, joten jätin vastaamatta siihen kokonaan.

Edit: Enpä ikinä aloittanut tuota lääkitstä, joten toivo elää vielä, josko saisin sittenkin muutaman desin luovuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mommi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko ja Florida Panthers
Luovuttaisin kyllä, mutta vertani ei huolita.
Käytännössähän on lähes mahdotonta luovuttaa verta, jos ei elä pitkäaikaisessa (yli 3kk) kestäneessä parisuhteessa, vaikka muuten terve olisikin.
Verenluovutus ei itselleni niin iso asia ole. että alkaisin sen takia 3 kuukauden selibaattiin.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Vastasin viimeisen vaihtoehdon, eli olen vastikään vasta kiinnostunut toiminnasta, mutta itseasiassa tällä hetkellä en edes saisi luovuttaa verta. Pääsyynä päällä oleva lääkekuuri, ja kyllähän tuo kolmen kuukauden rajakin estäisi..

Joskus jos on mahdollista mennä, pitäisi varmaan. Tekisi edes joskus jotain hyvää kanssaihmisilleen.

edit: Ihan mielenkiintoista olisi kuulla SPR:n kanta sellaiseen skenaarioon, jossa luovuttaja on yli 3kk saman kumppanin kanssa ollut luovuttaja. Todennäköisesti eivät enää käytä kondomia siinä kohtaa. Mitä jos kumppani käynyt vieraissa ja saanut vaikka HIV:in ja tartuttanut sen luovuttajalle, mutta tämä ei näy missään testeissä?
 
Viimeksi muokattu:

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
Käyn. Siitä tulee hyvä mieli ja olokin "kevenee" sopivasti vähäksi aikaa. Olen ollut myös huomaavinani, että verenluovutuksen jälkeen (n. viikon ajan) kuningas alkoholi nousee nuppiin tavallista tehokkaammin. Ymmärtäähän sen, kun "nestettä" on tankissa normaalia vähemmän.

Rohkenin aikoinani mennä verenluovutukseen, vaikka olen koko ikäni kärsinyt synnynnäisestä liikuntavammasta (CP-vamma, jos se jollekin mitään sanoo). Eihän se kuitenkaan ole este luovutukselle, kun en ole koskaan - luojan kiitos -joutunut käyttämään mitään lääkkeitä. Pienellä paikkakunnalla on kuitenkin "mukava" seurata ihmisten ilmeitä, kun meikäläinen menee verenluovutukseen: varsinkin keski-ikäisten ilmeistä näkee, että heitä suorastaan pelottaa sen ihmisen puolesta, joka verensiirrossa tulee vertani saamaan. Ei paljon puutu, että he tulisivat sanomaan: "Sinun ei pidä vertasi luovuttaa - olethan itsekkin sairas". Taas yksi "loistoesimerkki" suomalaisten suvaitsevaisuudesta!
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaihtoehdot ovat todellakin huonot. Pakko oli vastata, että ei kiinnosta. Se on tottakin siltä osin, että veripalvelua ei minun vereni kiinnosta.

Hemoglobiini on perinnöllisesti alhainen ja vaikka sen testin läpäisisinkin, niin lääkitys estää verenluovutuksen.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
En käy en. Pelkkä ajatuskin verenluovuttamisesta ja neuloista saa oloni tuntumaan epämielyttävältä. Pienenä poikana minusta kupattiin aivan tarpeeksi verta. Lienee jotain lapsuudenajan traumoja tuo neulakammo ja oman veren näkemisestä aiheutuva ällötysreaktio...
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Alkiolainen kirjoitti:
Ei paljon puutu, että he tulisivat sanomaan: "Sinun ei pidä vertasi luovuttaa - olethan itsekkin sairas". Taas yksi "loistoesimerkki" suomalaisten suvaitsevaisuudesta!

Tuo on varmasti niin totta kuin vain voi ja miksei olisi kun omakohtaisesti sitä kokoajan koet ja onhan se valitettavaa. Itse olen jotenkin kummasti tässä teini-iän jälkeen koko ajan muuttunut humaanimmaksi ihmiseksi ja kaikki vähemmistöryhmät eivät enää ole mikään ihmetys itselleni. Tosin se ehkä johtuu hiukan myös siitä, että on ehtinyt tässä vuosien aikana omaamaan paljon hyvin erilaisissa elämäntilanteissa olevia ystäviä. Tuossa aiemmin olikin jo puhetta siitä, että onhan se myös melkoisen naurettavaa, että homot eivät saisi luovuttaa verta vielä tänäkään päivänä Suomessa. No se siitä.

Todellakin, olen nyt sitten pahoillani, että en laittanut äänestysvaihtoehtoihin esim. vaihtoehtoa "en voi terveydellisistä syistä luovuttaa" tai "jokin muu syy". Pahoitteluni. Tämä kuumuus vähän sumentaa ilmeisesti aivoja kun noin huonot vaihtoehdot sain aikaiseksi.

edit: Niin ja melkoisen asiallinen tulos tällä hetkellä gallupissa. Siis kun yli 30% ilmoittaa luovuttavansa verta ja 18% olevansa kiinnostunut etc. asiasta. Ei mielestäni kovin huono prosenttijakauma. Olisin kuvitellut, että yleisesti noin paljon eivät ihmiset käy verenluovutuksessa, mutta toisaalta eihän tuo otos nyt vielä toki ole välttämättä lähelläkään totuutta, mutta kai se nyt edes jotain suuntaa antaa. En ole mikään matemaatikko.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En luovuta, joskaan syy ei ole mikään noista yllämainituista vaihtoehdoista.

avatar kirjoitti:
Hyvä bändi.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen käynyt toistakymmentä kertaa.

Sittemmin itseään telova, loisiva paskasakki on käynyt vituttamaan niin paljon, että enää en käy. Toivottavasti niistä edes muutama kuolee verenhukkaan.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
60 päivän välein teemme diilin Veripalvelun kanssa. Ne saa 450 ml vertani ja minä pari kuppia kahvia ja kerrosleipää. Molempia hyödyttävä symbioosi.

48 kertaa takana, eli lokakuussa paukahtaa 50 kertaa täyteen. Tavoitteeni on luovuttaa elämäni aikana ainakin oman painoni verran. Eli noin 150 kertaa.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aikanaan olin aktiivi ja tuli parikymmentä kertaa käytyä. Silloinen työpaikka sijaitsi sopivasti Oulun veripalvelun läheisyydessä, joten käynti oli helppoa.

Mutta mutta.. Nyt valitettavasti annettava pyyhkeitä SPR:n suuntaan. Miksi ihmeessä (ainakin Oulussa) veripalvelun täytyy sijaita ydinkeskustassa sellaisella alueella, jossa parkkipaikkojen löytäminen on ensinnäkin erittäin tuskallista ja toisekseen myös kallista (vaikka tämä nyt ei rahakysymys olekaan). Paljon parempi olisi että se toimisto olisi jossain Raksilan marketeilla, Limingantullissa, Kaakkurin ostarilla tai muussa vastaavassa paikassa, joka olisi helppo tavoittaa sekä omin että julkisin kulkuneuvoin ja jossa parkkitilaa olisi yllin kyllin. Itse en valitettavasti ole niin aktiivinen että lähtisin ruuhkaan ja parkkipaikkataisteluun Isokadun hulabaloohon päästäkseni verenluovutukseen.

Old TJ
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Jii kirjoitti:
48 kertaa takana, eli lokakuussa paukahtaa 50 kertaa täyteen. Tavoitteeni on luovuttaa elämäni aikana ainakin oman painoni verran. Eli noin 150 kertaa.

Oho, hatunnoston arvoinen suoritus varsinkin kun tiedän, ettet kovin kovin vanhakaan ole vielä ;)

Itselläni on luovutuskerta 5 vuorossa seuraavaksi. Josko tässä heinäkuussa vielä ehtisi. Mukava fiiwis siitä tulee ja henkilökunta ainakin Turussa läntisellä pitkälläkadulla on mitä mukavinta.
 

Tobias

Jäsen
En ole koskaan luovuttanut verta, enkä tule koskaan luovuttamaan. Ja jos siellä on jotain parisuhdesääntöjä niin eihän se edes multa onnistuisi se veren luovuttaminen.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyn vaikka olen homoseksuaali, ha ha ha. Varokaa vaan ha ha ha.

Kyllä käyn, olisiko neljä luovutusta takana. Yksi keskeytyi kun pussi ei täyttynyt, piikki kyllä pistikin käsivarressa siihen malliin että ei tainnut mennä ihan kohilleen. Silloin kun onnistuu vaivattomasti, käyn varmasti jatkossakin. Hyvä mieli itselle, apu kaverille ja terveysvaikutuksetkin ovat kuulemma positiivisia.

Älkää pliis luulko homox kun kysyn (mä en kestäis), mutta ei kai sillä oikeasti ole väliä. Ennen luovutustahan pitää täyttää kaavake jossa on vaikka mitä kysymyksiä tyyliin "näitkö hevosia viime syyskuussa", mutta en muista kysymyksiä miesseksistä. Olisiko ollut jotain suojaamattomasta yhdynnästä ainakin?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Clocks kirjoitti:
Älkää pliis luulko homox kun kysyn (mä en kestäis), mutta ei kai sillä oikeasti ole väliä. Ennen luovutustahan pitää täyttää kaavake jossa on vaikka mitä kysymyksiä tyyliin "näitkö hevosia viime syyskuussa", mutta en muista kysymyksiä miesseksistä. Olisiko ollut jotain suojaamattomasta yhdynnästä ainakin?

Lomakkeessa kysytään 'miehet täyttävät'-osiossa, että 'oletko harrastanut seksiä miehen kanssa'. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta joltiseltaankin noin se menee. Siis ei sillä kysytä, että 'oletko homoseksuaali', mutta siis kautta rantain kysytään kuitenkin. Ja siis jos vastaat, että kyllä, niin ei käy. Mikä on sinällään kieltämättä tänä päivänä melkoisen älytöntä kun kaikki veri jokatapauksessa testataan. Toki se testi ei ole pitämätön, koska HIV:n saanella ihmisellä vasta-aineet saattavat ilmentyä vasta puolenkin vuoden päästä tartunnasta, mutta yleensä vähintään kahden kuukauden päästä, mikä siis on se raja, että ei saisi olla harrastanut irtosuhteita.

Niin ja onko sillä jotain väliä, jos jotain ihmistä luullaan homoksi? Itseäni joskus huvittaa, kun täällä meidän suurella kylällä (siis Lappeenrannassa) tiedän takuulla ihmisiä, jotka varmaan selkäni takana ovat joskus kelailleet, että "onkohan toi homppeli kun se hengailee tollasten kavereiden kanssa" (siis eräs ystäväni on bi-seksuaali mies). Voi elämän kevät. Ketä kiinnostaa ja siis oikeeesti, enää ei eletä missään keskiajalla. No omapahan on häpeänsä jos ihan tosissaan joku homofoobikko pitää vielä tänä päivänä olla.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Iceberg kirjoitti:
Oho, hatunnoston arvoinen suoritus varsinkin kun tiedän, ettet kovin kovin vanhakaan ole vielä ;)
Kun nuorena aloittaa, niin ehtii. Ensimmäisen luovutuksen aikaan olin 18 v 1 kk ja sen jälkeen muutamia vuosia lukuun ottamatta on käyty vähintään 3 kertaa vuodessa.

Eihän se luovuttaminen ole kuin itsestä kiinni. Ja kun vielä Veripalvelu sijaitsee työpaikan naapurissa, niin homma on tehty helpoksi.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
avatar kirjoitti:
Niin ja onko sillä jotain väliä, jos jotain ihmistä luullaan homoksi? Itseäni joskus huvittaa, kun täällä meidän suurella kylällä (siis Lappeenrannassa) tiedän takuulla ihmisiä, jotka varmaan selkäni takana ovat joskus kelailleet, että "onkohan toi homppeli kun se hengailee tollasten kavereiden kanssa" (siis eräs ystäväni on bi-seksuaali mies). Voi elämän kevät. Ketä kiinnostaa ja siis oikeeesti, enää ei eletä missään keskiajalla. No omapahan on häpeänsä jos ihan tosissaan joku homofoobikko pitää vielä tänä päivänä olla.

Olet ihan oikeassa. Itse kuulun riskiryhmään siinä mielessä, että osaan tanssia ja käsitellä tunteitani. Pidän vaan usein vaivattomampana olla antamatta aihetta minkäänlaisiin spekulaatioihin, ne eivät johda mihinkään. Puolustus jatkaa: Takavuosien paras kaverini osoittautui - jos ei homoksi - niin biseksuaaliksi. Eipä ollut itselleni mikään ongelma, ja vieläkin välillä jätkää ikävöin kun meni mokoma kuolemaan (ja ei, ei mihinkään "homotauteihin").
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen sitä epäillyt kuulopuheiden perusteella, että en saisi koskaan luovuttaa verta ja tuli sitten tämän ketjun innoittamana asia tarkistettua.

Oleskelu yhteensä yli 6 kuukauden ajan Britanniassa aikana 1.1.1980 – 31.12.1996 on pysyvä luovutuseste (variantin Creutzfeldt-Jakobin taudin eli hullun lehmän taudin ihmismuunnoksen mahdollisuus).

Ei voi mitään, muuten olisin varmasti mennytkin.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Mommi kirjoitti:
Käytännössähän on lähes mahdotonta luovuttaa verta, jos ei elä pitkäaikaisessa (yli 3kk) kestäneessä parisuhteessa, vaikka muuten terve olisikin. Verenluovutus ei itselleni niin iso asia ole. että alkaisin sen takia 3 kuukauden selibaattiin.
Niin, tuo kolmen kuukauden karenssiaika ei siis varsinaisesti koske lyhyt- tai pitkäaikaisia parisuhteita, vaan uusia petikavereita. Eli jos on sekstaillut uuden mimmin/jannun kanssa, ei kolmeen kuukauteen ole verenluovutukseen asiaa. Ei siihen jatkuvaa parisuhdetta tarvita.

Laitetaanpa linkkejä itse faktoihin, niin saavat ihmiset käydä tiirailemassa soveltuvuuttaan:
Kuka voi luovuttaa verta?
Lääkkeiden vaikutus verenluovutusmahdollisuuksiin

Verenluovutuksen "homopykälä" ei ole mitään varsinaista syrjintää ja homofobiaa, vaan varotoimi HIVin varalta. Verenluovutuspalvelun sivuilla perustelu on seuraava: "Tuoreiden HIV-tartuntojen määrä [miestenvälistä seksiä harrastavilla on] noin kymmenkertainen koko väestöön verrattuna." Mutta voipa sitä HIViä monelta heteroltakin saada.

Itse otsikon kysymykseen: kyllä, säännöllisen epäsäännöllisesti. Intistähän se lähti. Nyt en ole hetkeen käynyt, pitäisi kyllä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Armeijassa tuli luovutettua verta mutta oli oikeasti niin kivulias tapahtuma, koko hiton viisitoistaminuuttisen sattui käteen ihan törkeesti että jäänee kyllä minun viimeiseksi kerraksi tuo.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Monte-Cristo kirjoitti:
Laitetaanpa linkkejä itse faktoihin, niin saavat ihmiset käydä tiirailemassa soveltuvuuttaan:
Kuka voi luovuttaa verta?
Lääkkeiden vaikutus verenluovutusmahdollisuuksiin

Tuhannet kiitokset näistä, sillä huomasin että nykyään käyttämäni allergialääke onkin sallittujen listalla ja näin aiempi väitteeni tässä ketjussa vereni kelpoisuudesta ei pidäkään paikkaansa ja voin mennä verta luovuttamaan. Eli kohta on AB Rh POS-verta taas saatavilla 400gr enemmän sitä tarvitseville.
 
P

Playerofthegame

Suosittelen

Käyn melkein aina kun mahdollista. About 30 kertaa käyny. Aina ei ole veri kelvannut. Karenssia siellä saa melko helposti. Pelkkä flunssahan estää luovuttamisen.
Siellä saa hyvän mielen ja tuntee kerranki tekevänsä jotakin todella tärkeää. Niin, ja saahan siellä myös hyviä kahvileipiä ja jädeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös