Luovutatko verta?

  • 12 936
  • 104

Käytkö verenluovutuksessa?

  • Käyn.

    Ääniä: 97 32,0%
  • En, koska ei kiinnosta.

    Ääniä: 122 40,3%
  • Olen käynyt, mutta olen ottanut tatuoinnin ja siksi en käy.

    Ääniä: 7 2,3%
  • En käy koska olen homoseksuaali.

    Ääniä: 17 5,6%
  • Kiinnostukseni on vastikään herännyt kyseiseen toimintaan.

    Ääniä: 60 19,8%

  • Äänestäjiä
    303
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Englanti ongelma !

Itse en voi luovuttaa verta koska kuulun ryhmään joka oli englannissa niinä vuosina kuin hullunlehmän tauti oli pahimillaan, en siis kelpaisi luovuttajaksi tästä syystä. Näin olen sen kokenut. Muuten menisin varmasti, ja mikä pahinta veriryhmäni olisi ilmeisesti myös ihan kelpo luovutus kamaa. Harmittava juttu !

veini
 
Sv veinikretski kirjoitti:
Itse en voi luovuttaa verta koska kuulun ryhmään joka oli englannissa niinä vuosina kuin hullunlehmän tauti oli pahimillaan, en siis kelpaisi luovuttajaksi tästä syystä. Näin olen sen kokenut.

veini

Sen kyllä huomaa että jotain siitä hjullun lehmän taudista on jotain tarttunut kun olet köökissä hommaillut.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kerran olen käynyt luovuttamassa. Lähdin aluksi vaan kaverin matkaan mutta kun hemoglobiini oli 173 hoitaja suositteli lämpimästi luovuttamista ja niinhän sitä sitten luovutettiin. Nyt pitäisi käydä toisen kerran luovuttamassa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Oleppa Peku varovainen !

Potnapekka kirjoitti:
Sen kyllä huomaa että jotain siitä hjullun lehmän taudista on jotain tarttunut kun olet köökissä hommaillut.

Oleppa Peku varovainen kun siellä kesäterasseilla olet käsiojossa ovella, ettei kukaan ota senkkaa nenästä :)

veini

Ps. Minulla on muuten intiaani veri joka kelpaisi melkein kaikille !
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Puoli vuosikymmentä sitten kävin jonkun kerran täyttämässä pussini, sittemmin toimitus unohtui. Ehkä lievä neulakammo aiheuttaa sen, ettei muutoin helposti ylikierroksilla käyvä moraalikeskus yleensä hälytä, kun kävelen SPR:n Veripalvelun ohitse. Hemoglobiinini tosin on jatkuvasti niin korkealla, että säännöllinen luovuttaminen voisi tehdä hyvää.

Monte-Cristo kirjoitti:
Verenluovutuksen "homopykälä" ei ole mitään varsinaista syrjintää ja homofobiaa, vaan varotoimi HIVin varalta. Verenluovutuspalvelun sivuilla perustelu on seuraava: "Tuoreiden HIV-tartuntojen määrä [miestenvälistä seksiä harrastavilla on] noin kymmenkertainen koko väestöön verrattuna."

Ihmisryhmiä koskevaa syrjintää ja fobioita perustellaan poikkeuksetta tilastollisilla faktoilla. Tilastoista huolimatta mustalaiset, entiset nyrkkeilijät ja muut pahikset ovat rikoslain edessä ainakin periaatteessa tasavertaisia kaikkien kunnon kansalaisten kanssa. Ja jos tätä tasavertaisuutta alettaisiin sorkkimaan, se tuntuisi tilastoista huolimatta useimpien mielestä loukkaukselta tasa-arvoa kohtaan.

Minä en yhtään tiedä minkälaista mättöä tämä mainitsemasi varsinainen syrjintä on, mutta pidän vähintään kerran miestenvälistä seksiä harrastaneiden verenluovutuskieltoa kristallinkirkkaana tavallisen syrjinnän esimerkkitapauksena. Siinä terveydestään aina huolta pitäneeltä miesseksiä harrastavalta maanviljelijäpariskunnalta (sellainen muuten on olemassa) tai siltä yhden kerran elämässään tuohon ihanuuteen erehtyneeltä evätään mahdollisuus johonkin toimintaan sen takia, että jossakin toisessa kulttuuripiirissä, josta nämä kolme edellämainittua ovat ehkä kaikkien muiden kunnon ihmisten tavoin vain lehdistä lukeneet, on tyyppejä, jotka juoksevat irtosuhteesta toiseen riskeistä välittämättä.
 
Viimeksi muokattu:

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Juuri kävin luovuttamassa ekaa kertaa ja oli oikein positiivinen kokemus. Kivihaassa käväisin, ja henkilökunta oli todella mukavaa ja asiantuntevan oloista. En voi sanoa, että olisi ollut mitään epämiellyttävää. Eipä sen neulan pistoakaan juuri edes tuntenut. Hemoglobiini oli 140. Veriryhmää ei sitten saanutkaan vielä tietää, mutta voi olla, että käväisen parin päivän päästä sitä kysymässä. Todennäköisesti se on A+.

Olo on mainio. Mitään "oireita" en oikeastaan missään vaiheessa ole huomannut. Ehkä hieman tuntui tuossa kun pitkään istui ja nousi ylös, mutta muutoin ei mitään vaikutusta. Ilman muuta menen uudestaan heti kun taas sellainen paikka tulee. Kyllä voin ihan suositella.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Pari ämpärillistä

Juu, kohta pari ämpärillistä on tullut luovutettua. Ensimmäinen kerta oli joko duunissa Oriolassa tai intissä. Sandiksessa luovuttaminen oli toki vapaaehtoista: luovutat ja pääset sodeen loppupäiväksi, muussa tapauksessa täyspakkauksessa juoksua saaren ympäri pimeän tuloon asti. Toisessa luovutuksessa olikin vapaaehtoisia jo huikeat 100%!.

Primääri syy luovuttamiseen on tietysti se, että täti valkoisessa takissa vannottaa juomaan mahdollisimman paljon. Ennen meninkin aina vetämään vähintään kymmenen stobea heti operaation jälkeen. Hyvin on kolissut.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Gags kirjoitti:
Tuhannet kiitokset näistä, sillä huomasin että nykyään käyttämäni allergialääke onkin sallittujen listalla ja näin aiempi väitteeni tässä ketjussa vereni kelpoisuudesta ei pidäkään paikkaansa ja voin mennä verta luovuttamaan. Eli kohta on AB Rh POS-verta taas saatavilla 400gr enemmän sitä tarvitseville.

Näinhän tässä kävi minullekin. Parisenkymmentä kertaa aikanaan -70 -80 lukujen taitteessa kävin, mutta allergialääkityksen takia aikanaan jouduin lopettamaan. Nykyisin en allergialääkitystä enää tarvitse, mutta verenpainelääkkeiden luulin luovutuksen estävän. Täytyypä tämän kesäflunnssan jälkeen käydä kysäisemässä kelpoisuus.

t. hanu
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tänään paukahti 50 kertaa täyteen. Olin laskenut väärin ja kuvittelin että nyt olisi vasta 49:s kerta. Sain oikein palkintopinssinkin. Nyt sitten alkaa taivallus kohti seuraavaa tasalukemaa.

Ensi kerralla hommaan tulee muutos. Nyt kun on tottunut käymään Läntisellä Pitkälläkadulla ja runsaan kuukauden päästä veripalvelu muuttaa torin viereen. Hyvä muutos, koska nyt saavat varmasti enemmän heräteluluovuttajia, kun paikka on peremmin esillä.

Pitäisikö muuten laittaa haastekampanja pystyyn ja katsoa minkä veripalvelullisen kiekkokaupungin JA-laiset luovuttavat eniten verta kiekkokauden aikana?
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jii kirjoitti:
Pitäisikö muuten laittaa haastekampanja pystyyn ja katsoa minkä veripalvelullisen kiekkokaupungin JA-laiset luovuttavat eniten verta kiekkokauden aikana?
Ei huono idea lainkaan ! Kuinkas tulos varmistetaan, vai luotetaanko vaan ihmisten rehellisyyteen? ; )
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Rinoa kirjoitti:
Ei huono idea lainkaan ! Kuinkas tulos varmistetaan, vai luotetaanko vaan ihmisten rehellisyyteen? ; )

Tehdään haastekampanja Veripalvelun kautta, jolloin joka Veripalvelussa on vihko johon laitetaan luovutuksen yhteydessä nimi tai ehkä tässä tapauksessa nimimerkki. Yleensä Veripalvelu antaa kampanjan voittajalle jonkin palkinnon, mutta tässä tapauksessa palkinnon kohdistaminen olisi aika vaikeaa. Luovutusmäärä jaettaisiin kaupungin asukasluvun mukaan, jottei Helsinki nyt heti voittaisi. Voittajakaupungista arvotaan yksi luovuttaja, joka saa Vuoden Verevin Jatkoaikalainen -arvonimen. Ehkä se voisi olla sellainen kunniataulu, jonka Veripalvelu lupaa ja siihen kaiverrus.

Haastekampanja voisi nimeltään "Verta jäällä"

Käyn kysäisemässä miten tuo kampanja tarkemmin ottaen toimisi.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jii kirjoitti:
Käyn kysäisemässä miten tuo kampanja tarkemmin ottaen toimisi.
Kuulostaa hyvältä! Kerrohan heti mitä sanoivat...
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keskiviikkona Tampereen Veripalvelussa käydessäni ainakin paikallisilla kauppakamareilla oli jonkunlainen haastekampanja menossa ja lomakkeita tiskillä.

Niin, menin luovuttamaan, kun Veripalvelusta tuli kiireellinen tilaus. Mutta harmikseni en voinutkaan tällä kertaa luovuttaa, koska vesirokkorokotteen ottamisesta oli vasta kaksi viikkoa. Neljä viikkoa on karenssi.

Vesirokkorokote siksi, että on ilmeisen kiusallinen tuo rokko näin aikuisiällä ja sitä nyt sattuneesta syystä on ympäristössä liikkeellä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jii kirjoitti:
Tehdään haastekampanja Veripalvelun kautta, jolloin joka Veripalvelussa on vihko johon laitetaan luovutuksen yhteydessä nimi tai ehkä tässä tapauksessa nimimerkki. Yleensä Veripalvelu antaa kampanjan voittajalle jonkin palkinnon, mutta tässä tapauksessa palkinnon kohdistaminen olisi aika vaikeaa. Luovutusmäärä jaettaisiin kaupungin asukasluvun mukaan, jottei Helsinki nyt heti voittaisi. Voittajakaupungista arvotaan yksi luovuttaja, joka saa Vuoden Verevin Jatkoaikalainen -arvonimen. Ehkä se voisi olla sellainen kunniataulu, jonka Veripalvelu lupaa ja siihen kaiverrus.

Haastekampanja voisi nimeltään "Verta jäällä"

Käyn kysäisemässä miten tuo kampanja tarkemmin ottaen toimisi.

On muuten ihan loistava idea. Tulee talven aikana varmaan pari kertaa muutenkin käytyä luovutuksessa, mutta kyllähän tommonen haastekampanja aina mukava olis.
 

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
En luovuta vertani, mutta spermapankki onkin sitten toinen juttu koska siihen suostuisin jos joku kiva naikkonen auttelisi siellä aina miehiä valmisteluissa.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jii kirjoitti:
Pitäisikö muuten laittaa haastekampanja pystyyn ja katsoa minkä veripalvelullisen kiekkokaupungin JA-laiset luovuttavat eniten verta kiekkokauden aikana?
Mitäs tälle kampanjalle kuuluu tänään?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Rinoa kirjoitti:
Mitäs tälle kampanjalle kuuluu tänään?

En ole ehtinyt tekemään asialle vielä mitään. Yritän tänään lounarilla käydä kyselemässä miten homman käytännössä toimisi.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
OK, kävin kyselemässä asiasta ja olivat kiinnostuneet ja sanovat, että hyvä idea. Se mitä nyt tarvitsemme on yhteyshenkilöt joka kaupunkiin / veripalveluun. Kiinnostuneet käsi ylös.

Paikat:
Helsinki, Kivihaka........Fanduli
Helsinki, Yrjönkatu......Rinoa
Hämeenlinna
(Joensuu)
Jyväskylä
(Kokkola)
Kuopio
Lahti
Lappeenranta
(Mikkeli)
Oulu
Pori
(Rovaniemi)
(Seinäjoki)
Tampere
Turku..............Jii
(Vaasa).........Imhotep

(suluissa) olevat eivät ole SM-liigakaupunkeja, mutta jatkiksia sielläkin on, joten annetaan olla mukana. Sm-liiga kaupungeista Rauma on ainoa, jossa ei ole veripalvelua.

Sen jälkeen kun olemme löytäneet riittävästi yhteyshenkilöitä voimme pistää asiaa eteenpäin. Yhteyshenkilön tarvitsee käydä verapalvelun paikassa todennäköisesti antamassa yhteystietonsa ja viemään paikalle vihon, johon nimien keräys alkaa.

Kampanjan detaljit:

"Verta jäällä" kampanja-aika Sm-liiga runkosarja 2006-2007 14.9.2006-6.3.2007.

Jokaisessa mukana olevassa veripalvelussa on lista, johon vertaluovuttavat jatkoaikalaiset laittavat nimimerkkinsä. Kampanjan loputtua yhteyshenkilö käy hakemassa vihon pois ja laskee luovutuskerrat. Eniten suhteessa kaupungin väkilukuun verta luovuttanut kaupunki voittaa ja sen kaupungin luovuttajien kesken arvotaan Verevin Jatkoaikalainen arvonimi.

Editoin viestiä sitä mukaan kun vapaaehtoisia yhdyshenkilöitä ilmaantuu.
 
Viimeksi muokattu:

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
"Verta jäällä" :-D

Hmm.. ..itse ajattelin käydä tänään ns. liikkuvan veripalvelun pisteessä (niitä on useita ympäri Suomen, ne siis kiertävät paikkakuntia, joilla ei ole omaa Veripalvelun toimipistettä ja keräävät käsittääkseni kolmanneksen kaikesta luovutetusta verestä) luovuttamassa, voisin samalla ehkä kysäistä heidän halukkuuttaan ottaa vihko mukaan.

Mutta toisaalta, noita liikkuvia on ehkä kuitenkin liian monta ympäri Suomen maan, eikä jokaiseen kuitenkaan saada vihkoa mukaan. Sit joku neulapeikkoinen jatkislainen saa itsensä raahattua johonkin liikkuvaan pisteeseen, alistuu kohtaloonsa, ottaa neulan suoneensa, huutaa aivonsa narikkaan.. ..ja kaiken tämän jälkeen saa tiskiltä vastaukseksi: "Ei meillä täällä mitään sellaista vihkoa ole..". Liian traumaattinen vaihtoehto!

Fanduli voisi täten hoidella tuon Helsinki, Kivihaka pisteen hoitsut meidän talliin.
 

Imhotep

Jäsen
(Vaasa) yhteyshenkilö Imhotep

Mukana ollaan. Vaikkakin ehdin juuri käymään hetki sitten luovuttamassa, eli muut paikkakunnat saakoon yhden pussin etumatkaa...
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rinoa voisi ottaa tuon Hgin Yrjönkadun kun siellä itse kuitenkin käyn aina kun käyn : )
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Kävin hetki sitten ensimmäisen kerran isäni innoittamana. Taatto on itse lähes sadan kerran kävijä, joka kyseli muutamaan otteeseen josko minua kiinnostaisi. Nyt on homma saatu alulle. Hyvä olo ja hyvä mieli jäi. Tädit olivat mukavia ja palkkiokseni nappaama kuningatareskimo hyvä.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voisin ehkä mennäkkin mutta ei ole hajuakaan että minne pitää mennä. Ja kammoan niitä mummuja kumihanskat kädessä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
kettu666 kirjoitti:
Voisin ehkä mennäkkin mutta ei ole hajuakaan että minne pitää mennä. Ja kammoan niitä mummuja kumihanskat kädessä.

Mee Turkuun.

Mä oon käyny nyt 10 kertaa. Kohta pitäis taas mennä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös