Luovutatko verta?

  • 12 923
  • 104

Käytkö verenluovutuksessa?

  • Käyn.

    Ääniä: 97 32,0%
  • En, koska ei kiinnosta.

    Ääniä: 122 40,3%
  • Olen käynyt, mutta olen ottanut tatuoinnin ja siksi en käy.

    Ääniä: 7 2,3%
  • En käy koska olen homoseksuaali.

    Ääniä: 17 5,6%
  • Kiinnostukseni on vastikään herännyt kyseiseen toimintaan.

    Ääniä: 60 19,8%

  • Äänestäjiä
    303

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tällaisen äänestyksen ajattelin avata, kun en muista ainakaan nähneeni aiemmin.

Tänä päivänä monesti lehdissä ja televisiossa lukee uutisaiheita, että SPR:n veripalvelu toivoo ihmisiä verenluovutukseen, kun verivarastot ovat hyvin vähäiset ja näin varsinkin kesällä sitä tarvitaan ilmeisesti vielä enemmän. Kysytäänkin, että kuinka moni jatkoaikalaisista käy verenluovutuksessa? Itse kävin ekan kerran siis intissä ja sen jälkeen aina silloin tällöin, hiukan huonon terveydentilan vuoksi jonkin aikaa jouduin olemaan käymättä, mutta nyt taas.

edit: Itse vielä senkin vuoksi mielelläni käyn verenluovutuksessa, että oma veriryhmäni on type O- joka on yleisluovuttaja, eli oma vereni käy kaikille, mutta minulle käy ainoastaan oman ryhmän veri ja meitä on noin 2% suomalaisista.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Osaako muuten kukaan sanoa että voiko astmaatikko luovuttaa verta? Muutaman kerran on mielessä käynyt mutta kun olen epäillyt kelpoisuuttani, ei ole tullut tehtyä mitään asian eteen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
vintsukka kirjoitti:
Osaako muuten kukaan sanoa että voiko astmaatikko luovuttaa verta? Muutaman kerran on mielessä käynyt mutta kun olen epäillyt kelpoisuuttani, ei ole tullut tehtyä mitään asian eteen.

En muista, että siinä lomakkeessa, mikä pitää joka kerta täyttää, että onko esteitä luovutukselle, että siinä kysyttäisiin astmasta mitään. Jos mielenkiintoa on niin ei ole paha rasti kävellä veripalveluun ja kysyä. Kestää ehkä noin 15 sekuntia tiedon hakeminen :) Tuli muuten mieleen, että miehillehän verenluovutus sinällään on kuulemma ihan tervettäkin, koska miehen veri ei uudistu samalla tavoin kuin naisilla, jotka nyt luovuttavat verta joka kuukausi ihan muutenkin.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

"Joku muu" -vaihtoehto puuttuu, joten äänestin tuota "ei kiinnosta" -vaihtoehtoa. Kammoan neuloja, joten siinä mielessä ei kiinnosta, mutta sitähän en sano ääneen ettei miehekkyyteni saa kolhuja tyttöilystä, vaan julkisesti kerron luovuttamattomuuteni johtuvan tatuoinnistani.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Borgie kirjoitti:
"Joku muu" -vaihtoehto puuttuu, joten äänestin tuota "ei kiinnosta" -vaihtoehtoa. Kammoan neuloja, joten siinä mielessä ei kiinnosta, mutta sitähän en sano ääneen ettei miehekkyyteni saa kolhuja tyttöilystä, vaan julkisesti kerron luovuttamattomuuteni johtuvan tatuoinnistani.

No ei kai neulakammo ole mitenkään ämmämäistä ihan niinkun oikeasti. Tokihan moni asia katsotaan hameväen ongelmaksi, vaikka todellisuudessa se olisi ihan yhtä yleistä molemmilla sukupuolilla. Ja joo ois pitäny kai laittaa "joku muu"-vaihtoehto, mutta jäi nyt sitten. Itse en yleensä katso kun minua pistetään millä neulalla tahansa, mutta muuten se ei häiritse. Jos jotain ihmistä pistän neulalla niin se ei ole mikään ongelma. Intissä tuli lämärinä se testattua kun kanyyleitä tyrkittiin toisiimme. :)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos on tatuointi, niin eikö silloin saa luovuttaa?

EDIT: Löytyikin veripalvelun sivuilta:

"Tatuointi, pigmentointi, lävistys: 6 kuukauden tauko verenluovutuksessa (C- ja B-hepatiittitartunnan mahdollisuus)"
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Taisi mennä just 20. kerta tuossa taannoin. Tuntuu piristävän ainakin meikäläistä niin kivasti tuo että käyn mielelläni. Ensimmäinen ilta on hieman nuutunut olo, mutta siitä seuraavat 3-4 päivää on todella freesi ja hyvä olo. Nestettä vaan juo hirvittävästi niin ei tule huonoa oloa ainakaan itselleni yhtään.

Muistaakseni alapainoraja verenluovutukseen on 50kg joka on mielestäni täysin naurettavaa. Itse olen roteva 100 kilonen möhkäle jolla tuo 480 millilitraa ei tosiaan tunnu juuri missään mutta useita kiloja olen nähnyt kun pienet naiset käyvät luovuttamassa ja sen jälkeen kyökkäilläänkin puolitajuttomassa tilassa seuraava tunti.

Niin joo, jos dokaa luovutuspäivän illalla tai seuraavana päivänä niin alkoholi iskee aika siistillä tavalla. Ei ehkä kuitenkaan kannata ensikertalaisen kokeilla. Heh.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Niin ja muuten kun laitoin tuon homo-vaihtoehdon tuohon niin toki sen ymmärrän, että tällaisessa hyvinkin homogeenisessä heteromiesten keskustelupalstassa tuo vaihtoehto voi aiheuttaa jossain ihmisissä hiukan hymyilyä, mutta ihan vakavissani sen kyllä siihen laitoin. Oli nimittäin joku aika sitten paikallisuutisissa haastattelussa paikallisen veripalvelun johtaja ja hän sanoi, että about viidentoista vuoden aikana hänen eteensä on kerran tullu mies kuka olisi halunnut luovuttaa verta, mutta ei voinut seksuaalisen suuntatumisensa vuoksi. Tästäkin on nyt sitten jo puhuttu, että pitäisikö kyseinen pointti poistaa esteistä, koska tilastollisestihan suurin osa hiv-tartunnoista tänä päivänä tulee hetero-seksistä ja kun kaikki veri joka tapauksessa testataan eikä heterotkaan saisi virallisen säännön mukaan luovuttaa verta muistaakseni kahteen kuukauteen jos on harrastanut irtosuhteita. Tämän kun itse hyvin sinkkuna muistan niin aina voi helposti omalla tunnolla laskea, että milloinka sitä voikaan taas mennä luovuttamaan verta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Olen käynyt ja kävisin edelleenkin, jos vereni SPR:lle kelpaisi. Veressäni ei sinällään ole mitään vikaa, itse asiassa se on oikein härän verta, mutta käyttämäni antihistamiinit käytännössä estävät verenluovutuksen, koska niissäkin on aika pitkä varoaika ja käytän niitä melkeinpä säännöllisesti. Sama pätee varmasti edellä kysyttyyn astmaankin eli lääkitys saattaa käytännössä estää, vaikkei itse sairaus estäisikään.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
avatar kirjoitti:
Tällaisen äänestyksen ajattelin avata, kun en muista ainakaan nähneeni aiemmin.

Tänä päivänä monesti lehdissä ja televisiossa lukee uutisaiheita, että SPR:n veripalvelu toivoo ihmisiä verenluovutukseen, kun verivarastot ovat hyvin vähäiset ja näin varsinkin kesällä sitä tarvitaan ilmeisesti vielä enemmän. Kysytäänkin, että kuinka moni jatkoaikalaisista käy verenluovutuksessa? Itse kävin ekan kerran siis intissä ja sen jälkeen aina silloin tällöin, hiukan huonon terveydentilan vuoksi jonkin aikaa jouduin olemaan käymättä, mutta nyt taas.

edit: Itse vielä senkin vuoksi mielelläni käyn verenluovutuksessa, että oma veriryhmäni on type O- joka on yleisluovuttaja, eli oma vereni käy kaikille, mutta minulle käy ainoastaan oman ryhmän veri ja meitä on noin 2% suomalaisista.

Käyn ja olen vapaaehtoisena mukana järjestämässä verenluovutustapahtumia omalla paikkakunnallani. Ekan kerran tuli käytyä intissä ja siitä lähtien säännöllisesti luovutan. Täältä löytyy O+ -verta.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valitettavasti en löytänyt tuosta itselleni sopivaa vaihtoehtoa.

Eli ole kyllä käynyt, mutta viimeksi seuraukset olivat sen verran kehnot, etten ole mennyt sen jälkeen. Tämä tapahtui siis armeijassa ja vaivuin tajuttomuuteen siihen pöydälle. Syynä saattoi olla joko takana ollut raskas taisteluharjoitus ja sen tuoma väsymys tai sitten verenluovutus ei vaan sovi minulle.

Ajatusta kannatan toki lämpimästi, suvussa tuo kulkee vähän perintönäkin. Isäni on saanut SPR:ltä useammankin tunnustuksen verenluovutuksesta. Terveysvaikutuksia ei ilmeisesti tarkkaan tunneta, mutta niinhän ne sanovat, että sama positiivinen vaikutus sillä olisi kuin kuppaamisellakin. Puhumattakaan nyt siitä, mitä hyvää sillä voi jollekin tarvitsevalle saada aikaan, mikä tietenkin on pääasia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo, että homoseksuaalit eivät saa luovuttaa verta, on kyllä naurettavinta puppua, mitä olen taas vähään aikaan kuullut! Siis mitä helvettiä? Nykypäivänä ja nyky-yhteiskunnassa tälläistä soopaa? Onko homot muka joku eri laji, kun niiden veri ei sovi ihmisille? Vai onko tässä taas jotain sellaista käsittämätöntä pelkoa, että kunnon heteromiehestä tuleekin homo, jos hän saa homon verta. Voi hellanlettas... Ei ole todellista...

***

En ole itse luovuttanut koskaan verta, koska voi olla, että elopainoni ei ole riittävän suuri, että saisin sitä edes luovuttaa. Eikös siinä ole se joku raja, mitä ihmisen tulisi painaa, ennen kuin voi luovuttaa verta? Muussa tapauksessa voisin kyllä jopa harkitakin, en tosin edes tiedä verityyppiäni, mutta kai se ihan käypää on.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Niin se on tosiaan kahden kauppa. Joku saa apua verestäsi ja oma veresi uudistuu ja näin ollen myös parantaa terveydentilaasi. Juu no kuten jo aiemmin todettua, olisi pitänyt olla vähintään se "joku muu"-vaihtoehto niille vaikka jotka eivät vaan voi käydä jostain muusta syystä. Itse olen kerran joutunut lopettamaan luovuttamisen kesken kun rupesi sen verran kovaa huippaamaan, mutta sen jälkeen ei taas ole ollut mitään ongelmaa. Olin mukamas ilmeisesti omasta mielestäni aamupäivällä syönyt tarpeeksi, mutta empäs sitten kuitenkaan. Ei jäänyt siitä mitään traumoja sen kummemmin, että katsii joskus käydä kokeilemassa, kyllä ne sen keskeyttää heti kun vaan pyytää, ei ne siellä väkisin ketään kuppaa :)

edit: korjitusvriheitä
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ted Raikas kirjoitti:
Tuo, että homoseksuaalit eivät saa luovuttaa verta, on kyllä naurettavinta puppua, mitä olen taas vähään aikaan kuullut! Siis mitä helvettiä? Nykypäivänä ja nyky-yhteiskunnassa tälläistä soopaa? Onko homot muka joku eri laji, kun niiden veri ei sovi ihmisille? Vai onko tässä taas jotain sellaista käsittämätöntä pelkoa, että kunnon heteromiehestä tuleekin homo, jos hän saa homon verta. Voi hellanlettas... Ei ole todellista...

Niin todellista se on kuin vaan voi, valitettavasti. Kai se on joku ikivanha säännös, kun siis olihan homoseksuaalisuus vielä rikos joskus 70-luvun lopulla ja luokiteltiin vielä 80-luvun puolella sairaudeksikin. :/ Kai se perimmäinen syy on aikanaan ollut se, että on pelätty hiv-tartuntoja. Tiedä häntä, mutta kyllä kai sitä muutosta tuohon sääntöön kovasti ollaan ajamassa. On se kieltämättä aika naurettavaa.
 
Tuli joskus käytyä pari kertaa. Viimeisellä kerralla tosin taju lähti. En ilmeisesti ollut syönyt tarpeeksi. Itse asiassa en ylitä tuota painorajaa eli 50kg. Tänään just mietin jos menisin, mutta en viitsinyt. Liian kuuma ja vähän heikko olo sen takia. Jos on ihan hyvä olo ja muuten niin ei siinä ongelmaa ole.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eipä ole sen kummemmin mitään mielipidettä asiaan, että ei se kai sitten kiinnosta. En ole koskaan käynyt, mutta en nyt pidä mahdottomana ajatusta, että kävisin joskus, jos vaan saisi aikaiseksi.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Luovuttaisin varmaan muuten mutta pelkään neuloja
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
.jarska kirjoitti:
Niin joo, jos dokaa luovutuspäivän illalla tai seuraavana päivänä niin alkoholi iskee aika siistillä tavalla. Ei ehkä kuitenkaan kannata ensikertalaisen kokeilla. Heh.

Jeps, arvaappa mikä oli intissä ensireaktio tämän kuultuamme? Luovuttamaan verta -> sotkuun vetämään ykköstä :) Kyllä se taisi hieman nousta päähänkin, ja ainakin kusihätä tuli.

avatar kirjoitti:
No ei kai neulakammo ole mitenkään ämmämäistä ihan niinkun oikeasti. Tokihan moni asia katsotaan hameväen ongelmaksi, vaikka todellisuudessa se olisi ihan yhtä yleistä molemmilla sukupuolilla.

Akkojen panettelua! Ota avatar äkkiä yhteyttä jagsiin ja Karpoon, sinä olet feminismin uhri, kaamea aivopesu on tehnyt tehtävänsä.

Turhan on akkojen tulla höpöttämään jos vähän synnytyksessä nipistää, kun me poijaat vedeltiin nuijasodassa hurreja turpaan yhdellä kädellä, toinen oli lyöty irti jo alkulämmittelyssä. Noilla hurmeisilla taistelukentillä eroteltiin miehet pojista, raajat vartaloista...

Niin, köh, tosiasiassahan naisilla taitaa olla isompi kipukynnys...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Borgie kirjoitti:
Akkojen panettelua! Ota avatar äkkiä yhteyttä jagsiin ja Karpoon, sinä olet feminismin uhri, kaamea aivopesu on tehnyt tehtävänsä.

En ole feminismin uhri. Itseasiassa feminismi ihan puhtaana ajatuksena on aika kuvottava. Tasa-arvo on ihan hyvä tavoite kaikille, koska kyllähän kaikkeen pitää valita aina paras eikä mikään sukupuoli saa olla peruste yleensäkään millekään. Ja kyllä sitten kerron kun sukupuoleni joskus vaihtuu naiseksi. :)
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käyn 1-2 kertaa vuodessa, tässä on reilu kymmenen kertaa ehtinyt yhteensä kertyä. Useamminkin voisi käydä mutta sitä on vaan niin saamaton.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen käynyt vajaa parikymmentä kertaa, mutta nyt on ollut pitempi tauko alaselän kipujen ja niiden takia nautittujen lääkkeiden takia. Toisaalta elimistö paranee muutenkin paremmin, kun verta on riittävästi.

Kunhan tuon selän kuntoon saan, alan taas luovuttelemaan. Tulee niin hyvä olo luovutuksesta, oma veri kun on melkoista puuroa (hemoglobiini ollut luovutuksissa keskimäärin 175, maksimi 187).

Olen ilmoittautunut myös luuydinluovutusrekisteriin muutama vuosi sitten, ainakaan vielä ei ole kutsua tullut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En löytänyt sopivaa vaihtoehtoa, en kuitenkaan kelpaa luovuttajaksi voimakkaan ja säännöllisen (päivittäisen) psyykelääkityksen tähden. Muussa tapauksessa veren luovuttaminen olisi varmaan ihan harkinnan arvoinen juttu.

vlad.
 
Terveydenhoitaja patisti verenluovutukseen, oli vissiin arvot kohdallaan. Pitänee joskus käydä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös