Ylioppilaskirjoitukset

  • 289 263
  • 1 533

TimanttiLada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen kiekko ylipäätänsä
Oman rivinkin voisin tänne heittää, eli seuraavia tuli:
Historia E (oli vieläpä pisteen päässä L:stä ;) )
Yhteiskuntaoppi M
Palikkamatikka M
Äidinkieli M
Englanti B
B-Ruotsi B

Niinkuin näkyy, aika laskeva trendi oli opinnoilla. Nimittäin tuossa järjestyksessä ne kirjoitin. Historian vuosi sitten, yhteiskuntaopin ja matikan syksyllä ja keväälle jäi kielet. Hyvä alku ja paskainen loppu, vähän niinkuin Rauman Lukollakin.
 

Randy Marsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
M: Maantiede, Englanti, Ruotsi
C: Äidinkieli, Fysiikka
B: Pitkä matikka

Ihan jees loppujen lopuksi, tosin ainakin matikan olisi pitänyt olla pykälän korkeampi alustavien pisteiden perusteilla. Fysiikasta alustavat 29p, jonka piti olla käytännössä varma M. Lopulliset pisteet oli 25, mutta eipä toisaalta tuolla 29 pisteelläkään olisi M:ää irronnut. Tosi korkealla oli ainakin fysiikan pisterajat!
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Miksi muuten näissä ketjuissa ihmiset aina mainitsevat kuinka monen pisteen päähän joku arvosana jäi yhtä pykälää paremmasta arvosanasta, mutta eivät koskaan kuinka monta pistettä sinne huonompaan arvosanaan oli matkaa?

Eikö ole järkevämpää kirjoittaa "pisteen päässä X:stä" kuin "50 pistettä yli Y:n"? Niin, omaa huonouttansahan nuo pisteen päähän jäämiset ovat, mutta ei niitä enää 10 vuoden päästä jaksa ajatella. Nyt on vain mukava surkutella, se kun kuuluu meidän kansalliseen identiteettiimme.

Kävi käytyä Oulussa pääsykokeissa. Mukavalta tuntui, eiköhän siellä taas piste jäädä... anteeksi, mennä parikymmentä pistettä yli nollatuloksen!
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Ööh, saman aineen voinee siis näköjään kirjoittaa useammalla eri vaikeustasollakin? Ei kai siihen yo-todistukseen kuitenkaan tule merkintää kahdesta eri ruotsin kokeesta, eli varmaan vaan joko uudempi tai parempi jää voimaan? Kumpi sitten lienee parempi, pitkän ruotsin C vai keskipitkän E niin mitenhän sen voi edes määritellä...

Joo no itellä oli semmonen tilanne, että kirjotin kaikki pakolliset aineet jo syksyllä (joihin kuului pitkä ruotsi), mutta olin taktisesti jättänyt kurssimäärän vajaaksi, koska halusin ylioppilaaksi vasta keväällä. Syksyn ylioppilaskirjoitusten jälkeen sitten tajusin, että paikkaan, jonne olen hakemassa, ei tehdä mitään eroa sen suhteen, kirjoittaako pitkän vai keskipitkän ruotsin. Niitä siis jostain käsittämättömästä syystä pidetään samanarvoisina, vaikka ei liene vaikeaa päätellä kummasta saa korkeamman arvosanan.

Niinpä koska olin jo ylioppilastutkinnon suorittanut valmiiksi, oli minulla mahdollisuus täydentää ylioppilastutkintoani nyt keväällä ottamalla siihen lyhyempi ruotsi. Jos ylioppilastutkintoni olisi tullut valmiiksi vasta nyt keväällä, ei moista mahdollisuutta olisi ollut.

Muttajoo, ihme venkoiluahan toi oli. Joka tapauksessa kaksi lähtöpistettä tuotti itselleni lisää. Arvosana tosiaan tulee molemmista, sikälimikäli sillä nyt sinällään yhtään mitään väliä on... Jos ei muuta niin jäin lukiomme historiaan ensimmäisenä molemmat ruotsit kirjoittaneena ( muttei silti sanaakaan ruotsia osaavana :) )
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Muita jatkislaisia jotka ovat syksyllä kirjoittamassa jotain? Perse, että alkaa kaduttaa nyt, ettei kesällä tullut harjoiteltua historiaa yhtään. Tokihan tässä ehtii vielä kaikki kurssikirjat käydä läpi - tai ehtisi, jos olisi ahkera...
 
Muita jatkislaisia jotka ovat syksyllä kirjoittamassa jotain? Perse, että alkaa kaduttaa nyt, ettei kesällä tullut harjoiteltua historiaa yhtään. Tokihan tässä ehtii vielä kaikki kurssikirjat käydä läpi - tai ehtisi, jos olisi ahkera...

Silloin aikoinaan kun meikäläinen oli abiturientti, niin kirjoitin abisyksynä
ruotsin, englannin, reaalin (historia) sekä matematiikan.
Olin laatinut suht tiukan aikataulun kesäksi, jota noudatin.

Kevääksi jäin siis ainoastaan äidinkieli, joka oli lähinnä kakun pala.
Toki uusin reaalin ja englannin, mutta kun pohjalla oli kohtalaiset arvosanat, niin eipä ollut sellaista paniikintapaistakaan, kuten joillain muilla.
 

Purezone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Muita jatkislaisia jotka ovat syksyllä kirjoittamassa jotain? Perse, että alkaa kaduttaa nyt, ettei kesällä tullut harjoiteltua historiaa yhtään. Tokihan tässä ehtii vielä kaikki kurssikirjat käydä läpi - tai ehtisi, jos olisi ahkera...

Täällä täysin sama. Historiaa PITI lukea koko kesä, mutta... no kerkeäähän sen kertauskirjan tässä vielä lukemaan muutaman kerran, kunhan sen saa haettuea kaupasta ensiksi.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itelläkin on tuo historia nyt syksyllä. Tällä viikolla onnistuin vihdoin aloittamaan ykkös- ja kakkoskurssin kirjasta, ja pari kertaa se on nyt tullut luettua läpi. Ykköskurssista tuli aikanaan saatua puhdas kutonen, jonka jälkeen olin sataprosenttisen varma, etten historiaa ainakaan kirjoita. Noh, mieli ja numerot ovat muuttuneet, ja nyt ihmettelenkin, miten nukuksissa ihminen on voinut ollutkaan.

Tuosta kertauskirjasta pitää kysyä, että onko sillä väliä minkä teoksen ostaa. Nimittäin noitakin näyttää olevan (tietenkin) erilaisia eri tekijöineen. Itse olen käynyt lukion kurssit Heikkosen ja Ojakosken Muutoksen Maailma -kirjasarjan kanssa, joten kannattaako ostaa myös kyseisten herrojen tekemä kertauskirja, vai kenties kokeilla jotain muuta? Paitsi että, onkohan tuolla nyt väliäkään..

Tässä on kyllä mielenkiintoinen tilanne, kun viimeisen pakollisen kurssin suoritan vasta ekan jakson aikana ennen kirjoituksia. Samoin kuin kutoskurssin, vaikka sen ei olekaan pakko olla suoritettuna ennen kirjoituksia.

Toinen aine on sitten kemia, joka kyllä luo pientä vitutuksen fiilistä, koska tajusin vasta ylioppilaskokeeseen ilmottautumisen jälkeen kuinka paska siinä olenkaan. Kaiken lisäksi lehtorimme kertoi että syksyn kokeesta on odotettavissa suht vaikeaa, koska keväällä oli melkoisen helppo. Toisaalta eihän näistä tiedä.

Noh, kovaa duunia ja eräittäin kurinalaista elämää tämä vaatii. Onneksi McTavish palaa luultavasti vasta kirjoitusten jälkeen. :)
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Mulla on kaikki neljä pakollista jo käytynä, + 7. kurssi, joka on koulukohtainen syventävä. Ennen yo-koetta sopivasti ehtii käydä 5. kurssin, joten siinä saa kuitenkin hyvää treenausta ennen koetta. Varsinkin kun nämä Ruotsin vallan aikaiset Suomen tapahtumat ovat enemmän tai vähemmän pimeän peitossa. Koulussani on käytössä Otavan Forum-kirjasarja.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Suosittelen ehdottomasti historian 5. kurssin skippaamista, oli näet ehkäpä tylsin kurssi koko lukio aikana.

Muuten voisin skipatakin, mutta pitää ottaa vähän niitä sun näitä kursseja, jotta ehdin saada 75 kurssia täyteen. Skippaaminen on nimittäin maistunut :D
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Muuten voisin skipatakin, mutta pitää ottaa vähän niitä sun näitä kursseja, jotta ehdin saada 75 kurssia täyteen. Skippaaminen on nimittäin maistunut :D
Harkitse silti skippaamista.

Kiinnostuin historiasta lukion ykkösellä ns. tossisani ja olenkin näköjään aika monen muun palstatoverin tavoin kirjoittamassa sitä syksyllä. Sitä vitosta ei silti meinannut jaksaa istua. Ei mitenkään. Ihan tappavan tylsiä ihmissuhdesotkuja ja täysin turhia tietoja jostain nönnönnöö prinsseista ja prinsessoista. Ainoastaan biologia 2 pärjää tylsyydellään tälle.

Yksi kysymys tuosta kai maksimissaan yo-kokeeseen tulee ja olen ihan varma etten osaa siihen vastata.

Meillä myös käytössä Forum-kirjasarja, josta olen urhoollisesti kahlannut jo 32 sivua. Voisi kai sitä kohta tosissaan aloittaa, mutta ei tässä vielä mikään kiire ole.
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Onkos kenelläkään tietoa/kokemusta noista aikuislukioista/iltalukioista? Kanslia aukeaa ylihuomenna ja varmasti koulukohtaisten erojen mukaan mennään.

Mutta lähinnä sellaisia yleisiä juttuja, kuinka raskaaksi homma menee, kun töissäkin pitäisi käydä. 4:llä pakollisella aineella, jotka itse valitsee ja suorittaa hyväksytysti, saa jo valkolakin. Itsellä taustalla on 3-vuotinen amistutkinto viime keväältä, eli kuinka paljon nuo lukion kurssit muistuttavat sitten näitä amiksen matikkaa, äidinkieltä (vuorovaikutustaidot ja mitä kaikkea näitä olikaan), ym. Kun kuitenkin noin helpolla irtoaa lakki.
 

Telnyashka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SJS
Jepjep. Historia ja maantieto syksyllä. Historian 1 ja 2 kurssi tullut luettua, maantietoa ei yhtään. Tavoitteena saada A tai parempi. Historiasta en ota paineita, kiinostusta oli ja on, joten kai jotain olen oppinutkin.
Maantiedosta sitten en tiedä. Mitä lie kysyvät, liekö tiedän mitään. Maantiedosta kokemuksia, pärjääkö vain yleissivistyksellä?

Paskasti kursseja niin vähän, että piti kaksi vääntää kesällä. Toista en ole aloittanut ja toinen pahasti kesken. Kaksi ihanaa viikkoa edessä, sitten alan hommiin.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jepjep. Historia ja maantieto syksyllä. Historian 1 ja 2 kurssi tullut luettua, maantietoa ei yhtään. Tavoitteena saada A tai parempi. Historiasta en ota paineita, kiinostusta oli ja on, joten kai jotain olen oppinutkin.
Maantiedosta sitten en tiedä. Mitä lie kysyvät, liekö tiedän mitään. Maantiedosta kokemuksia, pärjääkö vain yleissivistyksellä?

Paskasti kursseja niin vähän, että piti kaksi vääntää kesällä. Toista en ole aloittanut ja toinen pahasti kesken. Kaksi ihanaa viikkoa edessä, sitten alan hommiin.
Miten voit kirjoittaa, jos pakolliset pitää olla suoritettu, eikä sinulla ole? Mitä järkeä sinun on edes kirjoittaa, jos et tiedä koko aineen sisällöistä yhtään mitään?
 

Telnyashka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SJS
Kurssit on käyty, tarkoitin vain, että olen kesän aikana ehtinyt kertaamaan historian 1 ja 2 kurssin. Maantietoa en ole kerrannut kesällä.

Kysyin vain, että minkälaisia kysymyksiä maantiedon kokeissa kysytään. Laaja aine katsos, enkä ajatellut ottavani paineita laittamalla rimaa korkealle (joka edellisestä viestistäni näkyy, pienenä vitsinä kylläkin). Eli mihin asia haaroihin kannattaa paneutua jne. Sain kyllä tiedot kaverilta, mutta kiitos huolenpidosta.
 
Syksyllä kirjoitellaan terveystieto, ja tavoitteena on päästä vähintään E:hen. Lueskelua on aloitettu 40 sivun verran, sääli sinänsä että ettei ole koko kesänä ollut aikaa lukea töiden ja harjoitusten vuoksi. Jää nähtäväksi mikä tulee olemaan todellinen panostus, sen verran lirpillä on tullut lukio tähän asti vedettyä...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kysyin vain, että minkälaisia kysymyksiä maantiedon kokeissa kysytään.

Täältä löytyvät kysymykset ennen ainereaalia. Täältä K04-S06-kokeet. Uudemmat löytyvät kätevästi perusgooglehaulla (esim. ylioppilaskoe maantiede *haluttu vuosi*) vuosikohtaisesti esim. Hesarin sivuilta. Sen verran vielä pienenä muistutuksena, että ylioppilaskokeissa et voi kirjoittaa maantietoa, koska se ei kuulu lukiossa opetettavien aineiden joukkoon.. Onnea kuitenkin syksyä ajatellen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kiitos linkeistä, lisää valoa tunneliin.

Lisäksi, jos haluaa panostaa niin BI&GE-opettajien liitto julkaisee seitsemän euron hintaista vihkosta, josta löytyy muistaakseni viiden viime vuoden kysymykset mallivastauksineen. Muutoinhan noita mallivastauksia ei suoraan esim. netistä löydä, mutta opettajallasi ne ovat eli häneltä voinee kysellä ainakin yksittäisiin tehtäviin mallivastauksia menneiltä vuosilta. Muutoinkin, jos lukiossanne järjestetään abikertauskurssi, niin ehdottomasti sinne mukaan.

Kokeesta nyt sen verran, että vaikea lähteä arvailemaan mitä tänä syksynä kysytään, kysymykset kun on tehty jo heti alkuvuodesta eli ajankohtaisuus pitää suhteuttaa siihen. Haitin maanjäristys ja siihen liittyvät asiat ykkös- ja kolmoskursseista tulevat näin nopeasti mieleen. Lisäksi nelos- eli tutkimuskurssin sisällöstähän tulee aina yksi kysymys paikkatietoaiheesta ja toinen omasta tutkimusalueesta eli siinä on ainakin kaksi varmaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muita jatkislaisia jotka ovat syksyllä kirjoittamassa jotain?

Itsellä on syksyllä edessä A-englanti ja B-ruotsi. Suunnitelmat kesälukemisesta ovat jostain ihmeen syystä jääneet ainoastaa suunnitelmiksi, joten luotetaan vanhaan osaamiseen. Kielet on mulla kuitenkin ollu aina aika vahvoja joten ei tässä nyt paniikkia ole.
 

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
Muita jatkislaisia jotka ovat syksyllä kirjoittamassa jotain? Perse, että alkaa kaduttaa nyt, ettei kesällä tullut harjoiteltua historiaa yhtään. Tokihan tässä ehtii vielä kaikki kurssikirjat käydä läpi - tai ehtisi, jos olisi ahkera...
Nostetaan vanhaa ketjua ylös, kun alkaa D-Day lähestymään. Maanantaina alottelen itse pitkän Englannin kuuntelulla, tiistaina vuorossa keskipitkä Ruotsi. Melko vaikeaa ollut tuo valmistautuminen noihin kuunteluihin, sillä itse en ainakaan ole monia metodeja keksinyt, kuin kuunnella vanhoja YO-kuunteluita koulussa ja jotain leffoja katella. Urakka jatkuu 20.9 Englannin kirjallisella ja saman viikon perjantaina paketoidaan Ruotsi loppuun. Näihin on tullut harjoiteltua tekemällä vanhoja YO-vihkoja, melko laaja on kyllä luetunymmärryksen osuus. Englannista tuli käytyä myös kesälomalla kertauskurssi, ja toki koulussa molemmista aineista on tullut hengailtua kertailukurssilla.
Hakusessa Englannista C ja Ruotsista M.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Juu. Tiistaina alkaa tämäkin show sitten omalta kohdalta. Vanhoja YO-kuultuja sekä TV-ohjelmia ja lisäksi tuolta YLE:n loistavilta abitreeni-sivustolta on tullut harjoteltua kuultua. Perkule, kun saisi siitä yli 60 pistettä lähemmäs 65, niin E olisi ihan mahdollinen. Nimittäin tämän kevään YO-vihkon, kun tein lähes ilman sanakirjaa viime viikolla, niin 87% oli oikein, joten ihan hyvältä pohjalta lähdetään sitten tuohon tekstin ymmärtämiseen. Yhteiskuntaoppi on toinen aine jonka kirjoitan näin syksyllä. E tai jopa L voisi olla tavoitteena, mutta siinä rajat on niin korkeat, että taitaa jäädä E:hen, vaikkakin YH on paras aineeni ollut lähestulkoon aina. Taloustieto menee lähes kuin vettä valaen, mutta muissa pitää vielä vähän terästää muistia. Isäni työskentelee talouden parissa ja sitä kautta tunnen talouden ja sen maailman aika hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
No mitenkäs pojat on mustailleet palleroita? Omasta mielestäni RUB-kuultu meni ihan hyvin. Mitä nyt jäi harmittamaan, etten muistanut mitä snygg ja hygglig tarkoittavat. Muuten luulisin monivalintojen menneen edes sinnepäin. Avoimissa viiminen kohta meni vähän ohi, mutta jotakin selitin, että alkomaahoolia ei tarjottu siksi, että haluttiin väen keskittyvän tanssiin.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Tässä on oikea rivi keskipitkän kuullunymmärtämiseen: 1c, 2b, 3b, 4a, 5a, 6c, 7b, 8b, 9a, 10c, 11c, 12a, 13a, 14c, 15b, 16a, 17b, 18b, 19c, 20c

Kaksi väärin. Aivan helkkarin tyytyväinen. Saa nähdä miten avoimet meni, mutta kun tavoite oli n. 65 pistettä ja tällä hetkellä plakkarissa 54, niin ei se varmaan kauaksi siitä jää. 4 pistettä avoimista riittäisi siihen, kun niistä kerran on 3 kerroin. Ainoa huono homma tässä on se, että näyttäisi ympäri Suomen sanottavan kuullun menneen hyvin. Pisterajat nousee... Noh toivottavasti ne tyrkkää haastavan kirjallisen sitten. Tavoite on M, mutta kuten toiseksi viimeiseen viestiin kirjoitin, niin E ei olisi mahdottumuus tällaisilla pisteillä, jota olen saamassa.
 

Baldrick

Jäsen
Itsehän sain tuosta englannista E:n, vaikkakin toivoin L:ää. En kuitenkaan jaksanut uusia, vaikka englanninkieli onkin leipälajini ja olisi koristanut kivemmin ylioppilastodistusta.

Nyt on sitten edessä historian ja lyhyen matematiikan kirjoitukset ja voisi aloitella pikkuhiljaa lukemaan. Varsinkin matematiikka on mennyt vituilleen, kun kurssit ovat menneet muuta tehdessä kuin opiskellessa ja olen joutunut kertauskurssilla opiskelemaan nämä asiat. Siihen voisi vähän vilkuilla tehtäviä, että vaikka B:n saisi. Toki luulen, että tulos on A. Historiasta C tai M on luultavasti tulossa.

No jos tässä rupiaisi pikkuhiljaa lukemaan, ettei tarvitse tätä kolmea ja puolta vuotta pidempään käydä. Inttikin alkaisi tammikuussa, niin sitä olisi inhottava siirtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös