Ylioppilaskirjoitukset

  • 291 294
  • 1 533

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyykös täältä tämän syksyn kirjoittajia?

Täältä löytyy. :)
edit: Ja tosiaan syksyn urakka päättyy keskiviikkona A-englannin kirjalliseen osuuteen. Vähän jänskättää ku ei oo toi enkku ikinä ollu mikään vahva osa-alue... läpipääsy puhtaasti tavoitteena.

Keväällä olis ohjelmassa yhteiskuntaoppi, äidinkieli, B-ruotsi (ja ehkä lyhyt matematiikka).

Itsellä urakka alkoi viime viikolla kun ruotsin kuuntelu oli. Se nyt meni miten meni, 39/90 pistettä. Tosin omaan tasoon nähden tuo oli jopa odotuksiin nähden hyvin, varsinkin kun mukaan ottaa vielä opettajien mielipiteet syksyn kuunteluista, joka oli monien mukaan vaikein ikinä. Lisää tästä voi lukea täältä (linkki YLEn sivuille, aiheena Ruotsin yo-kuuntelun vaikeus).

Kirjallinen osuus itsellä alkaa sitten tämän viikon perjantaina, kun on edessä toisessa kotimaisessa kirjallinen osuus. Ruotsissa ei itsellä ole minkäänlaisia tulosvaatimuksia, kunhan läpi pääsen. Ylimääräisenä mukana ja valitsin koko aineen kirjoitettavaksi perusteella "miksen menisi kokeilemaan".

Ensi viikon perjantaina sitten vielä terveystieto edessä ja siihen jäävät itselläni tämän syksyn kirjoitukset. Terveystietokin on ylimääräisenä mukana ja siinäkään ei kummoisia tulostavoitteita itsellä ole.

Keväällä sitten 4 pakollista, eli lyhyt matikka, englanti, äidinkieli ja yhteiskuntaoppi. Näistä selvästi vahvin aine on yhteiskuntaoppi, josta lähden hakemaan E:tä. Englannista olisin tyytyväinen M:ään, matikasta ja äidinkielestä sitten B-C on luultavasti varsin lähellä totuutta.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Ilmoittaudutaan mukaan. Tarkoituksena olisi nyt syksyllä kirjoittaa maantieto ja keväällä sitten englanti, äidinkieli, historia sekä b-ruotsi. Maantiedon kirjoitukset ovat siis luvassa viikon päästä perjantaina, onneksi on kuitenkin ennen NHL-kauden alkua niin tulee edes vähän luettua. Aika vähäistä on ollut panostus ja toivomuksena olisikin, että tulisi mahdollisimman paljon kysymyksiä kakkos- ja kolmoskurssilta jotka ehdottomasti olivat mielenkiintoisimmat. Ykköskurssi oli ainakin äärimmäisen tylsä.

Täytyy olla tyytyväinen, että historiassa kysymykset koskivat nyt nuijasotaa ja 1800-luvun Suomea, jotka on ehkä itselleni se heikoin osa-alue. Maailmansodista ja ennen kaikkea kylmästä sodasta olen erittäinkin kiinnostunut ja HI3-kurssilta arvosanaksi napattu 10 antaa uskoa hyviin koevastauksiin ainakin kyseisistä aiheista. Muinaishistoria ei ole ihan niin hyvin tiedoiltaan hallussa ja ei se kyllä niin paljoa kiinnostakkaan.

Tsemppiä kirjoituksiin palstaveljille!
 

Bäcks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Washington Capitals
Täällä pistettiin myös urakka käyntiin maanantaina. Biologialla aloittelin, joka oli ylimääräinen koe, ja ihan positiiviset fiilikset jäi kokeesta. Kaikki muut tehtävät menivät ihan kohtalaisen hyvin, paitsi jokeri saattoi jäädä vähän turhan lyhyeksi ja kapeaksi sisällöltään. Mitään arvioita en uskalla heittää mitä sieltä tulee, täytyy vain odotella kärsivällisesti tuloksia. Biologian kurssien keski-arvo oli 8,5, joten M kai se olisi hyvä tulos.

Nyt onkin siis syksy paketissa ja jää hyvin aikaa seurata alkavaa NHL-kautta. Keväällä on sitten edessä pakolliset äikkä, enkku, matikka ja yhteiskuntaoppi. Yhteiskuntaoppia odotan varsinkin mielenkiinnolla, koska se on ennakkoon se kaikista vahvin.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
maanantaina 16.26 kirjoitti:
Voiko paskemmin mennä unohin sit vahingossa kännykän taskuun ylioppilaskokeessa ja kun ohjeita kerrottiin niin sanottiin et tarkistakaa ettei kellään oo vaan unohtunu puhelimia taskuun. No mä aattelin et ei mulla oo mitään puhelinta taskussa, en koskaan pidä sitä siel, se o aina laukus. No ylläripylläri jeij rehtorin puhuttelulle huomenna ja joo mä luulin et tulee hyvä numero ku oli helppo koe mut saas nähä prkl mite käy

9 tuntia sitten kirjoitti:
Arvatkaas kenen tän syksyn kaikki kirjotukset hylätään!!!!!

Onneksi tämän kaltaisia kavereita vielä löytyy facebookin listoiltani jolle voi aina nauraa. Kuinka tyhmä voi olla? Keskimäärin kerran elämässä kirjoitetaan ylioppilaaksi niin eikö nyt jumalauta voi sen verran keskittyä, että ottaa nämä jutut huolella.

Älkää te palstaveljet menkö näin helppoihin.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Joo-o hieman ottaa päähän tuo Englannin YO-koe. Kuuntelusta hyvät pisteet (75) mutta sitten eteen tuli kirjallinen koe! Luetun ymmärtämisen tekstit olivat helppoja, mutta ne kysymykset! Monessa kohtaa oli tekstin perusteella kaksi oikeaa vastausta.

Kaiken huippuna oli yksi avo-kohta jossa piti kertoa mitä artikkelissa oli kirjoitettu virheellisesti Titanic-elokuvasta, täysiin pisteisiin vaadittiin kuitenkin selvitys siitä mitä elokuvassa oli tehty väärin verrattuna tosielämään :DD

Noo, eipä sillä ole paljoa väliä tuleeko M tai C.
 
Itse olen vaikuttanut vastaavan juuri siten miten YTL oli ajatellut, huolimatta siitä että teksti oikeastaan toisin sanoo. Varsinainen luetunymmärtäminen siis. Se joulukohta varmaan herättää keskustelua, itse sain sen kyllä oikein. CSI-teksti taisi olla epäselvin (siis luonnollisesti kysymyksien osalta), kohdat 21 & 22 samaan kategoriaan tuon edellisen kanssa.

Helpohkolta se kyllä tuntui, mutta turhaan tuli menetettyä muutamia pisteitä idioottimaiseen höntyilyyn. Noh, kuuntelu (77p) ja luettu/monivalinnat (arviolta 60p) meni kyllä ihan hyvin, aine ja avot ratkaiseekin sitten minkä arvosanan saa. Tosin väliäkö tuolla.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Itse kirjoitan nyt syksyllä lyhyen englannin, äidinkielen, historian ja yhteiskuntaopin. Keväälle jää sitten fysiikka ja pitkä matikka. Historia on vahva aineeni (joka kurssi 10, jo ala-asteelta) mutta meni hiukan penkin alle. Kysymykset olivat vaikeita ja väistelivät ikävästi vahvimpia alojani.

Onneksi tämän kaltaisia kavereita vielä löytyy facebookin listoiltani jolle voi aina nauraa. Kuinka tyhmä voi olla? Keskimäärin kerran elämässä kirjoitetaan ylioppilaaksi niin eikö nyt jumalauta voi sen verran keskittyä, että ottaa nämä jutut huolella.

Älkää te palstaveljet menkö näin helppoihin.

En olekaan ainut? :D Minulle kävi samoin viime perjantaina äidinkielen tekstitaidossa. Olin ruokalassa jo ajatellut laittavani puhelimen reppuun (joka siis piti jättää ruokalaan) mutta unohdinkin sen hermostuksissani kun oli ensimmäinen kirjoituskerta. Sitten tajusin sen joskus yhdentoista maissa kun laitoin miettiessäni käden taskuun. Tunsin kännykän ja kauhistuin kun ymmärsin, että se oli myös täysin päällä. Kuka tahansa olisi voinut soittaa milloin vain! Mietin kuumeisesti vaihtoehtoja. Valvoja istui vieressäni mutta onnistuin huomaamatta poistamaan taskussa näppäinlukon ja sammuttamaan puhelimen. Jos olisin päättänyt antaa asian olla niin olisin voinut selvitä asiasta ilman seurauksia mutta kaksi metriä minusta kaksi metriä oikealla istunut valvoja (jonka pöytä oli vielä minuun päin kääntynyt) olisi voinut epäillä jotain. Viittasin ja valvoja tuli viereeni. Annoin hänelle sitten kännykän kuiskaten unohtaneeni sen taskuun. Hän vei sen kansliaan valvontavuoronsa päättyessä. Kännykän havaitsemisen ja viittaamisen välillä kului noin 20 sekuntia.

Kun olin kahden aikoihin valmis kävelin huojentuneena kansliaan kun en ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, olin iloinen yllättävän hyvin menneestä tekstitaidosta. Siellä minua odottikin rehtori, sihteeri, opo ja kaksi valvojaopettajaa huolestuneina spekuloimassa eri vaihtoehdoilla. Minua kuulusteltiin noin tunti ja laadittiin siinä sivussa virallinen päätös joka lähetettiin YTL:aan. Sen mukaan kyseessä oli inhimillinen vahinko, puhelin oli pois päältä eli sitä ei oltu voitu käyttää (selitin sammuttaneen sen ennen kirjoituksia jotta se ei soisi repussa), en käynyt kertaakaan vessassa tai muualla kirjoitustilan ulkopuolella joten en voinut käyttää sitä yms. Pointti oli se, että en ollut rikkonut sääntöä TÖRKEÄSTI eli saan jatkaa kirjoituksia. Myös valvojan lausunnon mukaan nostin käteni heti huomatessani puhelimen (noo aika on suhteellista :D) joten puhelin ei ollut tarkoituksella mukana. Eiköhän tuollainen paperi mene YTL:ssa ilman kähinöitä läpi. Kyseessä oli todellakin vahinko ja olen todella kiitollinen rehtorille joka hoiti asian hyväkseni ja näki paljon vaivaa asian eteen. Ei ole YTL:sta vielä kuulunut mitään. Mutta olisi ehkä kuitenkin pitänyt vain olla hiljaa sammutettuani puhelimen... Nyt en ota kännykkää edes mukaan kirjoituspäivinä.

edit. Meiltä ei kyllä varmistettu ettei puhelimia ole mukana. Historiassa varmistettiin sitten senkin edestä.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Nyt on sitten lottorivi julkistettu. 142 pistettä alustavasti kuuntelusta ja monivalinnoista, joten aine ja avot täytyy kyllä tarkistaa natsilinjalla jos en ämmää saa.

Mulle näyttäs tulevan alustavasti 131 (kuuntelu 75 ja monivalinnat 56).

Jää siihen C:hen, mutta mitäpä väliä sillä on :D
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eiköhän tuollainen paperi mene YTL:ssa ilman kähinöitä läpi.

En halua pelotella, mutta jos Suomessa on joku sairaanloisen tarkasti sääntöjen välimerkkeäjä rakasteleva elin, niin se on YTL. Tällaiset tilanteet tuomitaan valitettavan usein "varoittava esimerkki"-periaatteella opiskelijan tappioksi, mutta toivotaan parasta. Kerro miten kävi, kun päätös tulee.

Apmp-:lle sen, että olet ensi perjantaina menossa kirjoittamaan maantiedettä.
 

nipsu11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En halua pelotella, mutta jos Suomessa on joku sairaanloisen tarkasti sääntöjen välimerkkeäjä rakasteleva elin, niin se on YTL. Tällaiset tilanteet tuomitaan valitettavan usein "varoittava esimerkki"-periaatteella opiskelijan tappioksi, mutta toivotaan parasta. Kerro miten kävi, kun päätös tulee.

Toivottavasti selviät ilman sanktioita mutta meidän ruotsin opettajamme antoi meille ohjeeksi, että jos vahingossa huomaamme puhelimen jääneen taskuumme (kuten sinun tapauksessasi), ÄLKÄÄ ilmoittako siitä valvojalle. Muutama vuosi takaperin erään lukiomme oppilaan kaikki syksyn kirjoitukset nimittäin hylättiin juuri sinuni tilanteesi kaltaisessa tilanteessa, jossa oppilas oli kiltisti nostanut kätensä pystyyn heti huomattuaan unohtuneen puhelimen. Tästä oli sitten tehty YTL:ään ilmoitus ja hylkäyshän sieltä oli napsahtanut. En tosin tiedä, oliko tällä meidän lukiomme oppilaalla ollut puhelin päällä vai ei, mutta aika peloissani olisin sinun pöksyissäsi... Kerro ihmeessä, miten kävi, sitten kun tiedät. Pidän peukkuja pystyssä puolestasi.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Peukut pystyyn, että menee läpi mutta...

Säännöt ovat kuitenkin säännöt ja YTL:ssä pelataan lähinnä niin, että jos on kännykkä huomattu -> automaattinen hylkäys. Täytyy kuitenki muistaa, että sitä kännykkää on voitu käyttää ja tällöin se olisi väärin muita kirjottajia kohtaan. Kannattaa laskea odotuksia ainakin niin, että hylkäisivät vain yhden aineen eivätkä kaikkia. Se olisi parasta mitä voisi toivoa.

Omissa kirjoituksissa erään henkilön kaikki kevään aineet hylättiin sen takia, että oli jäänyt kännykkä taskuun mutta vaikka oli ilmoittanut siitä n. 5min paperin saamisen jälkeen. Että silleen, silloinkin toiveena oli opettajien mukaan, että hylättäisiin vain kyseessä ollut aine mutta ei. Oli tutun kuuppa vähän kuumana sen jälkeen mutta minkäs teet, syksyllä uudestaan.
 

~KarKaus~

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Kiekko-Espoo

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Vielä ei ole ratkaisua kuulunut mutta kyllä noita teidän vastauksia lukiessa alko pelottaan... optimistisuuteni perustui opettajieni optimistisuuteen. Ja rehtori sanoi että hänellä on päätösvalta tässä asiassa ja paperi vietiin YTL:ään tarkistettavaksi koska niin täytyy toimia. Sit ne voi tehä jonkun valituksen päätöksestä jolloin mennään oikeuteen tai jotain. En täysin ole selvillä mitä tapahtuu jos rehtorin päätöstä vastustetaan. Jos kaikki hylätään niin vaihdan lyhyen enkun keväälle pitkään kun silloin on aikaa harjoitellakin sitä enkä kirjoita enää yhteiskuntaoppia. Mut me tutkittiin niitä lakipykäliä opettajien kanssa ja rehtorin päätös on ilmeisesti lainmukainen, koska sitä pystyi tulkitsemaan siten.

Huh kun pelottaa... lisäksi Tappara kusee, NHL alkaa vasta lokakuussa ja koeviikko menee ristiin kirjoitusten kanssa. Historiakin kai sitten kusi, ceetä väittää opettaja (sanoi että nousee YTL:ssa) ja tekstitaidosta 9/18 pistettä. Kyllä nyt koetellaan miestä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mä en tajua, että mikä vitun järki siinä on, että pitää hylätä kaikki aineet. Itselläni oli kyllä aina puhelin mukana, koska niitä säilytettiin kansliassa sellaisessa korissa, jossa oli kaikki puhelimet kasassa ja periaatteessa kuka tahansa olisi voinut ottaa kenen tahansa puhelimen, kun ketään ei sitä laatikkoa vahtinut. Lisäksi oli ilmoitus "säilytys omalla vastuulla". Mene siinä nyt sitten laittamaan 500€ puhelinta sinne. Siinähän voi näyttökin naarmuuntua. Mitään ongelmia ei syntynyt, vaikka puhelin oli aina taskussa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mitään ongelmia ei syntynyt, vaikka puhelin oli aina taskussa.

Kukin tavallaan, mutta aikamoisen riskin tuossa olet ottanut. Ihmettelen miksei puhelinta voi jättää kirjoituspäivänä suosiolla kotiin, jos kokee sen säilyttämisen ongelmaksi koululla? Todella ikävä tuo Shardin tilanne ja kuten sanottua, niin toivotaan että tässä tapauksessa käy armo oikeudesta, jos/kun on tapahtunut aivan rehellinen unohdus. Toisaalta ymmärrän myös YTL:n pointin ja tiukkuuden puhelimien suhteen ja hyvä tähän olisi saada esimerkiksi selvä nollatoleranssi, jossa saliin tuotu puhelin aiheuttaa aina ko. aineen hylkäämisen. Loppuisivat epäselvyydet. Tuo kaikkien aineiden hylkääminen on kieltämättä ylimitoitettua, jos selvää vilppiä ei voida todistaa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Mä en tajua, että mikä vitun järki siinä on, että pitää hylätä kaikki aineet.

Pelotevaikutus. Jos hylättäisiin vain yksi aine, joku voisi vielä ajatella, että riski ei ole niin paha, etteikö kannattaisi yrittää. Mutta jos kaikki hylätään...
 
Kukin tavallaan, mutta aikamoisen riskin tuossa olet ottanut. Ihmettelen miksei puhelinta voi jättää kirjoituspäivänä suosiolla kotiin, jos kokee sen säilyttämisen ongelmaksi koululla? Todella ikävä tuo Shardin tilanne ja kuten sanottua, niin toivotaan että tässä tapauksessa käy armo oikeudesta, jos/kun on tapahtunut aivan rehellinen unohdus. Toisaalta ymmärrän myös YTL:n pointin ja tiukkuuden puhelimien suhteen ja hyvä tähän olisi saada esimerkiksi selvä nollatoleranssi, jossa saliin tuotu puhelin aiheuttaa aina ko. aineen hylkäämisen. Loppuisivat epäselvyydet. Tuo kaikkien aineiden hylkääminen on kieltämättä ylimitoitettua, jos selvää vilppiä ei voida todistaa.
Toisaalta onko kukaan koskaan nähnyt, että kokeen aikana/jälkeen tehdään tarkastuksia? En ole minä ainakaan. Periaatteessa siis voisin itsekin napata kännykän huoletta taskuun, kunhan ei ole farkut jalassa, jolloin se näkyisi. Reisihousuissa pysyisi sen sijaan täysin huomaamatta. Tosin äänetön kun ei toimi, niin ainakaan nykyistä iphonea en uskaltaisi ottaa.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse taas en ymmärrä, että mikä siinä on niin vaikeaa mennä sinne ilman sitä puhelinta? Onko nykyajan ihmiset niin addiktoituneet siihen kapulaansa, että eivät voi jättää sitä kotiin yhden koulupäivän ajaksi? Tosin kyllä itsekin pidän lähes aina kännykkää mukana, mutta kyllä jos on kyseessä yo-kirjoitukset/pääsykokeet tms. niin kyllähän nyt kännykän sillon viitsii kotiin jättää.
 

Altec

Jäsen
C:tä tavoiteltiin B-Ruotsista, mutta B:hen jäi. Ei tässä auta, kun jatkaa eteenpäin. Englannista ainut tavoite oli läpimeno ja eiköhän se toteudu. Vielä olisi perjantaina edessä yhteiskuntaoppi, lähdetään hakemaan M-kirjainta.
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Just. Alustavien tulosten perusteella historia jäisi pisteen päähän L:stä ja enkku muutaman pisteen päähän E:stä...

Ennen historian koetta oli aika suuret odotukset, mutta kyllä tuo koe ainakin itselleni oli vaikea, tai ainakin aihealueiden puolesta vaikeampi kuin mihin olin varautunut. Siksi E tuntuisi ihan hyvältä, mutta jos se nyt jää pisteen päähän L:stä niin kyllä muuten vituttaa hetken aikaa.

Enkku taas... Olin ajatellut, että mahdollisuudet voisi olla nappisuorituksella siihen M:ään, ainakin kurssiarvosanojen perusteella. Melkein putosin tuolilta kun laskeskelin alustavia pisteitä yhteen ja katsoin YTL:än sivuilta pisterajoja... Kaunis syyspäivä täällä tänään :)

Joko muilla on alustavia tuloksia enkusta?
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
C:tä tavoiteltiin B-Ruotsista, mutta B:hen jäi. Ei tässä auta, kun jatkaa eteenpäin.

Itse vielä odottelen tuloksia B-Ruotsista, kunhan nyt edes läpi pääsisi, B:tä tosin toivon.
Omalla koululla tuntuu olevan laiskat korjaajat YO-kokeissa, kun muut saavat jo tuloksia, mutta meidän koululla suurimmalle osalle ei ole ilmoitettu vielä mitään.

Niin ja ylihuomenna itsellä jatkuu YO-kirjoitukset, kun edessä terveystieto. Lukeminen jäänyt vähän turhan vähälle, tosin tämäkin aine ylimääräisenä.
 
Niin ja ylihuomenna itsellä jatkuu YO-kirjoitukset, kun edessä terveystieto. Lukeminen jäänyt vähän turhan vähälle, tosin tämäkin aine ylimääräisenä.
Mitä tuo sitten käytännössä vaikuttaa että onko aine ylimääräisenä vai pakollisena?

Huomenna käyn katsomassa enkun alustavat tulokset, toivottavasti pisterajat nousee niin ei jää harmittamaan se E joka luultavasti jää parin pisteen päähän viime vuoden rajoista. :)
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tuo sitten käytännössä vaikuttaa että onko aine ylimääräisenä vai pakollisena?

No sinällään ei mitään, itsellä nuo ylimääräiset vaan mukana periaatteella "Käyn kokeilemassa". Ruotsista numerot lukiossa väliltä 5-6 ja moni itseä huomattavasti parempi jättänyt koko aineen kirjoituksen väliin. Itsellä ylimääräisenä, joten se mahdollisuus, että sieltä hylätty tulisi, ei haittaa kirjoituksiani, mutta mahdollinen A-C tuo lisäpisteitä ajatellen tulevaa opiskelupaikkaa. Monessa paikassahan pelkästään lasketaan kirjoitusten pistemäärät (A=2p,...,L=7p?), ei keskiarvoja tai muuta.

Pakollisethan on sitten pakko päästä läpi (paitsi jos kirjoittaa tarvittavan määrän ylimääräisiä ja saa niistä kohtalaisia arvosanoja). Siellä sitten itsellä huomattavasti vahvemmat aineet, matikka, englanti ja yhteiskuntaoppi. Sekä tietysti äidinkieli.
 

roctum

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täältä vielä yksi innokas abiturientti mukaan geimeihin. Kirjoituksista nyt 3/4 klaarattu eli ruotsin kuuntelu (70,5/90p), lyhyen saksan kuuntelu (75/90p) ja ruotsin kirjallinen (monivalinnat: 70/75p, muista ei vielä tietoa).

Ruotsin kuuntelu oli vaikea ainakin omasta mielestäni, mutta kerrankin vahvasti (9/10) sujuneet avot pelastivat. Normaalisti olen saanut tuollaista 75-82 pisteen saaliita, joten ihan ok pisteet. Enää odotan jännityksellä aineiden ja avoimien pisteitä kirjallisesta osasta ja toivon sormet ristissä, että L:n pisteraja tipahtaisi 250 tietämille, niin olisi mahdollisuus siihen. E nyt on jo käytännössä varma sillä tuo 140,5 pistettä jo haavissa ja 134 pisteeseen vielä mahdollisuudet.

Lyhyen saksan kuuntelut menivät hyvin, avoimissa yksi vaikea kohta "Mitä kettu teki ja miksi?", joka jo kysymyksen luettuanikin ihmetytti ja ihmetytti kuullun jälkeenkin. Siitä 6 pistettä pois, mutta tulokseen olen tyytyväinen. Kirjallisesta osasta, joka on siis ensi maanantaina, lähden hakemaan ~180 pistettä, joka sitten takaisi sen E:n, mutta saas nähdä miten äijän käy.

Tsemiä kaikille vielä lukemiseen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös