Ylioppilaskirjoitukset

  • 290 892
  • 1 533

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Huomenna olisi maantieto vuorossa ja vaikka aine onkin yksi vahvimmistani, niin tällä lukumäärällä ei kyllä odotukset ole kovin korkealla. Yksinkertaisesti en vain saanut aikaiseksi alottaa lukemista tarpeeksi ajoissa, joten ihan oma moka.

Katsoin kuitenkin hieman kevään mantsan-yo:ta ja jätän ainakin ne asiat lukematta jota siinä kysyttiin, tuskin kuitenkaan tulee samoja asioita kuin keväällä oli.

Mitenkäs muuten menetellään jos kokeeseen tulee jokin karttatehtävä, jossa on erilaisia värikoodeja tietyille asioille, mutta itse värisokeana olen suurissa vaikeuksissa noiden värien kanssa, kun ei sävyt tuppaa oikein erottumaan. Saanko jotain helpotusta sitten jälkeenpäin arviointiin vai pitääkö vain kylmästi jättää tuollainen tehtävä tekemättä vaikka muuten osaisin kyseisen alueen?
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No voi perhanan perhana.

Ruotsista tuli sitten alustavien pisteiden mukaan 107 pistettä, jolla viime vuoden pisterajoilla tulisi I (A:n sai viime vuonna 110 pisteellä). Opettaja kumminkin valoi vielä uskoa sanomalla "Pisterajat lienevät vaikean kokeen takia tavallista alhaisempana, joten mahdollisuuksia vielä on.". Näin toivotaan, todellakin. Vaikka I oli itsellä pelottelevana mielessä, läpipääsyä kumminkin toivoisi.

Nyt jännitellään sitten virallisia pisteitä ja pisterajoja.
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamulla ois sitten vuorossa Yhteiskuntaoppia. Lukemiset ovat jääneet lähinnä Wikipedian selailuun, mutta eiköhän tosta läpi mennä yleistiedolla. Kolme ja puolivuotta tuossa homeisessa laitoksessa on tullut istuttua, eikä motivaatio kovin korkella ole.
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja oikein mukavalta vaikutti koe. Eteenkin teht +10 (jokeritehtävä) vaikutti aika selviöltä, vaikkei siitä mitään faktatietoa ollutkaan, LOL.

Eikö siinä sen ison montun kohdalla vuoden 2008 finanssikriisiä haettu, joka muistini mukaan lähti liikeelle jostain USA:sta lähteneestä asuntolainasysteemistä, joka heijastui myös teollisuustuotannon heikkenemiseen ajan kanssa?? :D.


Jos C:n tosta sai lukematta niin ihan tyytyväinen voi olla.
 

roctum

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruotsista alustavien pisteiden mukaan 257,5. Tipahtaisivat nyt noi rajat sinne 250 pisteeseen niin ensimmäinen ällä plakkarissa. Tänään kävin vääntämässä vähän lyhyttä saksaa ja sieltä kova usko E:hen
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Terveystiedosta tuli alustavat pisteet. 17 pistettä, johon olen varsin tyytyväinen, kun otetaan huomioon se, etten lukenut kokeeseen pitkälti ollenkaan.

Vime vuoden tuloksilla tuolla olisi tullut C, se kelpaisi minulle oikein hyvin.
 

roctum

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lyhyestä saksasta 256 pistettä ja lähtee vahvana E:nä. Viime vuonna eximian raja oli 244 pistettä, jos oikein muistan.
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
A:na tai B:nä lähti äidinkieli, tuli M:nä takaisin. En ees oo vihanen :D

Huh, onnittelut! Essee varmaan noussut lautakunnassa?

Itsellä tuli sekä enkku että hissa takaisin samana arvosanana, molemmissa pisteen nousu. Hissan L:ään olen kyllä erittäin tyytyväinen. Harmaa päivä kirkastui vähäsen. Jälkeenpäin noita arvosanoja on kiva katsella mutta ei kyllä ennen koetta ja sen aikana naurattanut yhtään.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jatkoajassa on viisasta porukkaa, niin tulen itse tänne tyhmempänä kertomaan omat tulokseni. Kirjoitin siis ruotsin ja terveystiedon, molemmat ylimääräisinä. Ruotsi lähti I:n ja A:n rajalla, terveystieto B:n ja C:n rajalla. Tänään sitten sai tietää viralliset tulokset, Ruotsista A ja terveystiedosta B (sain 17p, C:hen vaadittiin 18p..). Ihan ok, terveystiedosta tietysti se C olisi ollut mukava saada.

Keväällä sitten paremmalla menestyksellä neljä pakollista ainetta eli YH, matikka, äidinkieli ja englanti.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Enkun alustavat pisteet nousivat lopulta aika reilusti ja tuli kirkkaasti se hakemani A. Historia sen sijaan lässähti ja tuli lopulta B:nä takaisin, vaikka C:nä lähti. Toki jäin vain sen pisteen päähän C:tä. Historia kuitenkin menee uusintaan keväällä, se on nyt viimeistään varma juttu. Vähän ounastelin jo syksyllä, kun meni koe sen verran metsään.

Keväällä vuorossa äidinkieli, B-ruotsi, yhteiskuntaoppi, lyhyt matikka ylimääräisenä ja tuo historia. Eli viisi ainetta menee nyt keväälle. Toki matikkaan ei ole tarkoitus panostaa juuri yhtään, vaan lähden ihan kokeilumielellä liikenteeseen. Onnistuessani voisi joku C tulla. Ruotsista B tavoitteena ja äikkä/yh/hissa haetaan ämmää.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Näkeekö noita omia tuloksia jostain muualta kuin koulun seinältä?

Kemian alustavat yhden pisteen yli M ja englannin pisteen yli E, kiinnostaisi siis tietää lopulliset tulokset :D

Kannattaa soittaa lukion kansliaan ja kysellä sieltä. Ainakin meille noin annettiin tulokset.
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
YH lähti 21 pisteen voimin lautakuntaan ja tuli maukkaasti 23p takaisin, alimmalla pistemäärällä siis tuo M tuli saavutettua. B:tä lähdin hakemaan mutta jokerit pelastivat helppoudellaan saumat parempaan arvosanaan.
 
Joopa joo, meillä jostain syystä pitää henkilökohtaisesti noutaa nuo kansliasta. En ois halunnukkaan tietää, prkl.

Laittaisivat nyt nuo tuonne nettiin, mutta taitaa olla turha toivo.

Meilläkin sai tietää pisteensä/arvosanansa soittamalla kansliaan/sihteerille. Henkilötunnus oli "tunnisteena" :)

Historiasta tuli C, pojo vaille M. Ei tosin vituta, koska ennen koetta oli tähtäimessä E/L, mutta metsäänhän se meni ja reilusti. Olisi mennyt M:kin korotukseen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minä kirjoitin aikoinani englannista ja ruotsista A:n. Lyhyestä matikasta napsahti C ja äidinkielestä sain C:n. B:n paperit ulos. Jee.

Kun siskoni 9 vuotta minua myöhemmin valmistui yloppilaaksi, niin olin ihmeissäni, kuinka helpoilta esimerkiksi historian kysymykset olivat. Tuntui, että L olisi tullut siitä ihan lukematta erikseen. Sitäkin epäilen, että äidinkielen arvosanani olisi parantunut useammankin pykälän.

Sitä vain, että lukiosta saa tietyn lähtötason ja siitä 10 vuoden päästä voi olla huomattavasti etevämpi niissä samoissa asioissa, vaikka ei varsinaisesti niitä aineita opiskelisikaan.
 

Nurmos_888

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Ducks
englanti ja psykologia

Englanti oli valtava pettymys. Sen piti olla syksyn kahdesta aineesta se "varma M", kun lähtöpisteet oli 240. No mitäs mitäs, raja 241 ja mun pisteet: 239! Kyllä voi syödä miestä. Meillä noin 70% parani pisteet tuon YTL:n ratkaisun jälkeen hyväksyä monta eri vastausta niissä luetunymmärtämisissä. Itselläni ne oli mennyt erittäin vahvasti, mutta se ero sitten tasaantui tuon myötä, kun monet saivat hyviä pisteitä niistä. Esimerkiksi kaverin 232 pisteen koe tuli takaisin 248, ja hänen luetunymmärtämisensä oli mennyt lähtöpisteissä muita osioita heikommin. Ei siinä, olihan niissä useissa monta erilaista tulkintatapaa, ja olihan tämän syksyn koe helpompi verrattuna kevään kokeeseen. C arvosanaan on tyytyminen, kun keväälläkään ei ole aikaa korottaa. Saatana.

Psykologia olikin sitten koe, joka oli lähtöpisteiden mukaan mennyt odotuksien alle. 25 pistettä ja M. Mutta YTL olikin nostanut pisteet 30 ja arvosanaksi E! 3 ensimmäisessä esseessä piste kaikista lisää ja jokerista 2! Opettajan mielestä olin kirjoittanut ohi aiheen paikoitellen jokerissa, mutta sensori oli eri mieltä.

Kevättä odotellessa.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Iltalehti: Kolme jäi kiinni kännykästä yo-kirjoituksissa, koko tutkinto hylätään

Tuosta Iltalehden uutisesta tuli tämä ketju mieleen:

Vielä ei ole ratkaisua kuulunut mutta kyllä noita teidän vastauksia lukiessa alko pelottaan... optimistisuuteni perustui opettajieni optimistisuuteen. Ja rehtori sanoi että hänellä on päätösvalta tässä asiassa ja paperi vietiin YTL:ään tarkistettavaksi koska niin täytyy toimia...
...Kyllä nyt koetellaan miestä.

Olitko Shard yksi kolmesta?
 
Meilläkin sai tietää pisteensä/arvosanansa soittamalla kansliaan/sihteerille. Henkilötunnus oli "tunnisteena" :)
Eipä siellä iltapäivällä vastattu. Miksiköhän tästäkin pitää tehdä niin vaikeaa, ei nuo nyt mitään kovin luottamuksellisia tietoja ole? Eivätkös nuo ensi viikolla tule seinälle kuitenkin? Mutta mikseivät jo tänään? Ihme touhua.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
A-englannista pamahti A vaikka B:tä odottelin. Pisterajoja tarkistettu huhujen mukaan ylöspäin viimekerrasta (kas kummaa?). Pisterajojen muutokset ovat muutenkin täyttä hevonpaskaa. Ei ole minun syyni mikäli joillain ei ole muuta tekemistä kuin osata englantia. Onneksi en arvosta todistuksia, riittää kun pärjää muutoin. Enkä muuten lukenut, ei huvittanut.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
A-englannista pamahti A vaikka B:tä odottelin. Pisterajoja tarkistettu huhujen mukaan ylöspäin viimekerrasta (kas kummaa?). Pisterajojen muutokset ovat muutenkin täyttä hevonpaskaa. Ei ole minun syyni mikäli joillain ei ole muuta tekemistä kuin osata englantia. Onneksi en arvosta todistuksia, riittää kun pärjää muutoin. Enkä muuten lukenut, ei huvittanut.

Pisterajoja ei sinänsä mitenkään "tarkisteta" ylöspäin, vaan ne määräytyvät kaikkien kokelaiden pisteiden mukaan. Sinänsä olet kyllä oikeassa, että pisterajojen hurja nousu johtuu pitkälti YTL:n perseilystä monivalintakysymyksissä. Tänä vuonna kolmessa kirjallisen kokeen monivalinnassa hyväksyttiin kaksi vastausta, mikä jo yksistään nosti pisterajoja aika paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös