Ylinopeussakotus

  • 197 977
  • 1 084

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sovellus tietää jopa onko pöntössä oikeasti kamera ja ottaa sen huomioon. Itse olen esimerkiksi hämmästynyt siitä kuinka harvassa peltipöntössä on oikeasti kamera sisällä.
Kehä ykkösellähän on nykyään melkein jokaisessa. Aluksi oli jossain kolmessa kun siitä uutisointiin tolppien pystytyksien jälkeen, nyt vähän aikaa sitten kun näitä tsiigailin niin näin monella Kehä1 pätkällä joka pöntössä kameran.

_
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kehä ykkösellähän on nykyään melkein jokaisessa. Aluksi oli jossain kolmessa kun siitä uutisointiin tolppien pystytyksien jälkeen, nyt vähän aikaa sitten kun näitä tsiigailin niin näin monella Kehä1 pätkällä joka pöntössä kameran.

_

Ei muuten ole. Siellä on "valekameroita" eli pönttö ei ole tyhjä vaan sinne on asennettu "valekamera". Sen tunnistaa suhteellisen helposti metallisesta heijastavasta väristä ylemmässä kolossa, kun oikean kameran linssi on musta ja vähemmän "metallinen".

Tästä oli juttua myös lehdissä jokin aika sitten.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei muuten ole. Siellä on "valekameroita" eli pönttö ei ole tyhjä vaan sinne on asennettu "valekamera". Sen tunnistaa suhteellisen helposti metallisesta heijastavasta väristä ylemmässä kolossa, kun oikean kameran linssi on musta ja vähemmän "metallinen".
Tästä oli juttua myös lehdissä jokin aika sitten.
Totta, nyt muistankin tuon jutun kun otit puheeksi. On ne ovelia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
...niin noin isolla tiellä joku 60-70km/h nopeusrajoitus on todella naurettava.
Eikös Kehä I:llä ole lähes koko matkalla 80 km/h nopeusrajoitus? Siis silloin kun siellä ei tehdä remonttia. Lännessä ja idässä on pienemmät, kun siellä on valot monessa risteyksessä. Ja valoja ei voi olla, jos rajoitus on suurempi kuin 70 km/h.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös Kehä I:llä ole lähes koko matkalla 80 km/h nopeusrajoitus? Siis silloin kun siellä ei tehdä remonttia. Lännessä ja idässä on pienemmät, kun siellä on valot monessa risteyksessä. Ja valoja ei voi olla, jos rajoitus on suurempi kuin 70 km/h.
Eikös länsipää leppävaarasta tapiolaan ole 60kmh tunneli 70kmh turun motarille jne. Ilman mitään remontteja.

_
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Eikös länsipää leppävaarasta tapiolaan ole 60kmh tunneli 70kmh turun motarille jne. Ilman mitään remontteja.

_
On. Ja siinä Lepuskin tunnelissa on hemmetti soikoon neljä kaistaa ja 60 km/h rajoitus.

Ennen kameroita kehällä ajettiin 80-alueella aina 100-110 km/h ja se oli silti maan turvallisimpia teitä suhteutettuna liikennemääriin. Nykyisellään se on vain ja ainoastaan hitaampi.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Suomalaisessa päätöksenteossa pyritään siihen, ettei palkansaajalle vahingossakaan jäisi euron euroa säästöön. Kaikki ylimääräinen on saatava imuroitua valtion kanssaan. Jos ei muuten, niin vaikka sitten sakottamalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, ja ei ole ensimmäinen kerta kun "veron" korotus pienentää kumulatiivista kertymää. Ihmiset aika hyvin optimoi näissä tilanteissa.

Eilen A-studiossa oli aiheesta juttua. Jäin miettimään sitä kun poliisi siinä sanoi puhuttaessa kameratolppien vaaroista, että ihmiset paniikkijarruttaa tolpan kohdalla varmuuden vuoksi esim. 80kmh -> 60kmh koska eivät ole varma rajoituksesta ja jarrutus siis varmuuden vuoksi. Tämä sitten aiheuttaa tilanteita kun esimerkiksi joku ei-paikkakuntalainen vetää jonossa äkkijarrut kun ei tunne tietä ja rajoitusta jos on vaikka sivukadulta tullut pääväylälle. Miksi eivät laita samaan tolppaan nopeusrajoituskylttiä? Jos kerran peltipoliisin "virallinen" tarkoitus on liikenneturvallisuus.

Toinen legendaarinen on ohituskaistojen lopussa olevat tolpat. Sakotuksellisesti hyvä paikka, turvallisuusnäkökulmasta ei niinkään.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Toinen legendaarinen on ohituskaistojen lopussa olevat tolpat. Sakotuksellisesti hyvä paikka, turvallisuusnäkökulmasta ei niinkään.

Tuossa Tampere-Rauma välillä on käytännössä jokaisessa paikassa missä nopeus tippuu 100 -> 80km/h samantien kamera. Monta kertaa miettinyt, että ei ole turvallisuusnäkökulmasta tai taloudellisesta näkökulmasta järkevää. Monesti myös poliisit harjottelijoidensa kanssa tutkaamassa nopeuksia ohituskaistoilla, mikä on aivan älytöntä.
Kylällä näkee harvoin tutkan kanssa ketään, vaikka amikset aina kiihdytteleekin revitellen. Varmasti taajamissa sakkoja tulisi vähemmän, mutta turvallisuuteen vaikuttaa enemmän. Ohituskaistalla voit vetää törkeää ylinopeutta suhteellisen turvallisesti, kun taas taajamassa 10-20km/h voi tappaa jonkun helposti.

Ihan aivotonta ruveta noita rukkaamaan. Tuloksia oli tullut sakkojen perimmäien tarkoituksen kautta, niin on kyllä aivan dorkaa lähteä sitten tiukentamaan rajoja ja korottamaan sakkoja lisää tulojen vuoksi. Vielä kun lähtevät näiden sakkoitkijöiden kelkkaan, jotka kovista tuloistaan lähtien saaneet 30k sakot ylinopeudesta ja tehdään sakkokatto, niin tiedetään keneltä nämäkin rahat halutaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eikös Kehä I:llä ole lähes koko matkalla 80 km/h nopeusrajoitus? Siis silloin kun siellä ei tehdä remonttia. Lännessä ja idässä on pienemmät, kun siellä on valot monessa risteyksessä. Ja valoja ei voi olla, jos rajoitus on suurempi kuin 70 km/h.

Ainakin Pirkkolan kohdilta kun lähtee länteenpäin aina Länsiväylälle asti, niin aika mielivaltaisesti siinä seilataan 60 ja 70km/h rajoituksilla. Onhan siinä liikennevaloja kyllä, mutta niin on myös kilometrien välejä, jossa voisi hyvin painella sen 100km/h noin isolla tiellä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Suomalaisessa päätöksenteossa pyritään siihen, ettei palkansaajalle vahingossakaan jäisi euron euroa säästöön. Kaikki ylimääräinen on saatava imuroitua valtion kanssaan. Jos ei muuten, niin vaikka sitten sakottamalla.

Valtionvarainministeriön talousarvio vuodelle 2017 oli noin 6 miljardia euroa alijäämäinen eikä nykytahdilla tasapainoon päästä vuosiin, jos milloinkaan. On ihan selvä, että valtio tulee käyttämään ihan kaikki keinot ottaa rahat sieltä missä sitä on sakotus mukaan lukien. Tossa on vaan sellainen huono puoli, että ahneella on tietynlainen loppu. Ihmiset muuttavat käyttäytymistään. Autoilijat välttävät sakot entistä tehokkaammin ja hyvät veronmaksajat muuttavat ulkomaille.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Varmaan on tässäkin langassa jo mainittu, mutta muutama kuukausi sitten haastateltiin radiossa liikennelääketieteen professoria, jonka mukaan vähäisistä ylinopeuksista rankaisemisessa ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, vaan kyse on puhtaasti rahan keräämisestä. Jos oikeasti haluttaisiin lisätä liikenneturvallisuutta, niin paikoissa, joissa onnettomuuksia enemmän tapahtuu, pitäisi laskea nopeusrajoitusta. Tämä olisi haastatellun professorin mukaan liikenneturvallisuuden kannalta huomattavasti tehokkaampi keino vähentää onnettomuuksia kuin valvonnan lisääminen. Kyseisessä haastattelussa on myös hyvää settiä mm. suomalaisten jättisakkojen mielekkyydestä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja siinä Lepuskin tunnelissa on hemmetti soikoon neljä kaistaa ja 60 km/h rajoitus.
En halua kuulostaa kukkahatulta koska paikan tullen ajan mielellään reippaasti varsinkin suljetuilla alueilla kypärä päässä. Mutta juuri tuossa paikassa näkee ihme syöksyvirityksiä sellaiseen semiruuhka-aikaan kun on autoja paljon ja ajetaan se 60-70kmh, porukkaa tulee Lintuvaarasta rampilta tunneliin ja seilaa kaikki kaistat läpi ja samalla toiseen suuntaan vaihdetaan "ohituskaistalta" sisään kun mennään pohjois-leppävaaraan. Tuossa on matalampi rajoitus ihan ok. Mutta paras ratkaisu olisi muuttuvat rajoitukset!
Niitä ei kuulemma tule motareillekaan koska jonkun tieinsinöörin mukaan maksaa "miljoonan yksi pätkä", kallista tekniikkaa näköjään. Viimeisin hyvä tieto tuohon liittyen oli legendaarisen kiihdytysbaanan eli turun motarin alun rajoituksen muutto. Uutisoitiin puoli vuotta sitten että tiputetaan 80kmh kehä 2.lle saakka, nyt viimeisin tieto on että tuohon tulee muuttuva rajoitus ja ilmeisesti ruuhka-aikoina 80kmh ja muutoin huntti.

_
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuossa Tampere-Rauma välillä on käytännössä jokaisessa paikassa missä nopeus tippuu 100 -> 80km/h samantien kamera. Monta kertaa miettinyt, että ei ole turvallisuusnäkökulmasta tai taloudellisesta näkökulmasta järkevää. Monesti myös poliisit harjottelijoidensa kanssa tutkaamassa nopeuksia ohituskaistoilla, mikä on aivan älytöntä.
Ja sitten on ne pari 100km/h alueella olevaa kameraa, toinen kun Huittisten jälkeen käännytään 2-tieltä 12-tielle, niin olisiko eka alamäki minkä alla tuo on, lisäksi joskus oli vielä se sininen 80km/h lätkä, eli nopeussuositus ja toinen sitten Eurasta Huittisiin päin, Biolanin jälkeen, niin näissäkin kohdissa ihmiset jarruttavat 80km/h-nopeuteen. Itsekkin tuota teen varsinkin syksyisin, kun olen 99% varma ettei talvinopeuksia ole vielä tullut, mutta ei se 200€ sakko innosta. Porissa ja Turussa on ainakin myös havaittavissa että tien sivuun parkkeerattu pakettiauto aiheuttaa tarpeettomia jarrutuksia ja haittaa liikennettä. Ihmiset oppineet varomaan kamera-autoja ja tuollainen aiheuttaa haittaa liikenteelle.

Lisäksi itse ajelen mittarin mukaan 85km/h 80km/h -alueella (todellinen nopeus 82km/h), niin koitan itse ainakin keskittyä seuraamaan liikennettä ja aamuisin/iltaisin myös tien reunustaa, enkä ehdi ihan kokoajan nopeutta vahdata. Alamäessäkin saattaa välillä nopeus lipsahtaa sakkorajoille. Tai joskus muuten ihan vaan epähuomiossa. Enkä puhu nyt mistää +20km/h ylinopeuksista, vaan juurikin niistä 5-10km/h. Jos vieraalla tiellä ajelee ja bongaa kameran tien vierestä, niin kyllä siinä aika usein tulee tehtyä "refleksijarrutus", vaikka nopeus olisikin juuri oikea.

Turvallisuus onneksi paranee tällä kaikella.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eikös länsipää leppävaarasta tapiolaan ole 60kmh tunneli 70kmh turun motarille jne. Ilman mitään remontteja._

On. Ja siinä Lepuskin tunnelissa on hemmetti soikoon neljä kaistaa ja 60 km/h rajoitus.

Joo, niinhän onkin. Unohdin tuon välin Turun motarilta tunnelin itäpuolelle Lepuskin kohdalla. (Tai toiseen suuntaan kulkiessa Lintuvaaran kohdalta Turun motarille. Se voi olla alempi se rajoitus siinä Lepuskin kohdalla myös melun takia. En tiedä. Tunnelissa olevan 60 km/h jotenkin ymmärrän. Ja kun länteen mennään, niin siinä Laajalahden / Villa Elfikin risteyksessä on jo liikennevalot. Ja niitä on tasaisin välein koko loppumatkan.

Ainakin Pirkkolan kohdilta kun lähtee länteenpäin aina Länsiväylälle asti, niin aika mielivaltaisesti siinä seilataan 60 ja 70km/h rajoituksilla. Onhan siinä liikennevaloja kyllä, mutta niin on myös kilometrien välejä, jossa voisi hyvin painella sen 100km/h noin isolla tiellä.

Kyllä Pirkkolasta saa Lintuvaaran kohdille ajella 80 km/h, siinä vähän ennen tunnelia tippuu ensin seitsemäänkymppiin ja juuri ennen tunnelia kuutenkymppiin. Reilusti yli Vihdintien rajoitus on kuitenkin 80 km/h.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
jos rahaa tulee liian vähän niin ottaisivat käyttöön sellaisen entisistä itä-blokin maista tutun sakotuskäytännön että sakkoja voisi antaa ilman aihettakin esim jos kuski näyttää maksukykyiseltä. Samaten poliisit voisivat alkaa keräämään lahjuksia erilaisia palveluksia vastaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se voi olla alempi se rajoitus siinä Lepuskin kohdalla myös melun takia. En tiedä.
Tästä oli muuten kirjoitus länsi-väylässä kun tunneli valmistui. Kun otit puheeksi muistui mieleen, eli osasyy varmasti myös 60kmh nopeuteen on uudet talot heti tunnelin suulla siinä kallion päällä ja jutussa kerrottiin myös että talot oli varustettu erikoislasein jotta ääntä ei pääsisi asuntoihin sisään.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kohti mennään ruotsin mallia joka on 6kmh ja rikesakko postiin
Ylinopeuden rikesakkorajaan tehtiin eilen muutos – sakko napsahtaa nyt entistä herkemmin - Autot - Ilta-Sanomat

Suomessa siis siirryttiin maanantaina 7kmh rikesakkopolitiikkaan entisen 8kmh sijaan.
Osuinkohan oikeaan aikaan kun sunnuntain etelä-suomen kierroksella tolppa sokaisi mut kun olin paha ihminen ja ajoin letkassa mittarin mukaan 8-10kmh yli. Toivottavasti ei ole kovin tarkat mittarit volkkareissa. Sitten vielä motarillakin mun iloinen kaasujalka oli samat noin 10kmh yli kun moottoritien huoltovälikön puskan takana väijyi kamera-auto, ei ainakaan salama lyönyt mutta rikesakkorajoilla mennään.

Ainoa ongelma tässä on vaan se että huomautus on tullut postiin jo aiemminkin huimasta 4kmh ylityksestä kaupunkialueella. Tietääkö joku missä ajassa niitä huomautuksia piti olla enemmän jotta nekin koituu ongelmaksi?

_
 

Masentaja

Jäsen
Ruotsissa tuli lomalla ajeltua tuhannen kilsaa ja siellä oli hienosti ennen jokaista kameratolppaa kameran merkki, jonka jälkeen vallitseva nopeusrajoitus ja sen jälkeen kamera. Ja varmasti aikaa riittävästi reagoida esim nopeuteen jos on päässyt lipsahtaa. Lisäksi siellä välillä varoitetaan nopeusrajoituksen putoamisesta esim 200m ennen rajoituksen alkua joissakin paikoissa. Keskikaide systeemi on periaatteessa ihan hyvä vaikka kyllä se rekkaa ohittaessa hurjalta tuntu kun ihan vieressä se vaijerikaide ja toisella puolella rekka joka lähtee seilaa sun kaistalle kun oot rinnalla. Mutta näitä rekan alle ajajia olisi paljon vähemmän jos suomessakin olisi kaikki yli 60km/h rajoitetut tiet kaidoitettu.

Ja mitä näihin rajoituksiin ja sakkorajoihin tulee, tuo on puhdasta rahastusta. Ihan sillä, että sillä ei ole merkitystä ajaako kuljettaja 85 vai 86 vai 80, ei mitään väliä mihinkään turvallisuuteen liittyvään. Sillä on väliä, jos vetää 80km/h alaueella 120km/h niin se vaikuttaa turvallisuuteen. Ja niitä ei yleensä paljon tolpat kiinnosta koska ne on useimmiten narkkeja/juoppoja/kortittomia jne joilla ei ole mitään väliä. Mun mielestä moottoriteillä pitäisi nopeudet nostaa 130km/h ja isommilla hyväkuntoisilla maanteillä 110km/h. Samalla heikompia 80km/h teitä vois muuttaa esim 70km/h teiksi. Turvallisuuden takia. Maailma on nykyään hieman eri kuin 70-luvulla vai millon se oli kun rajoitukset tuli voimaan. Autot on hieman parempia, tiet parempia, ainakin pääväylät, jne. Nykyiselle toiminnalle ei ole perusteita olemassa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jos oikeasti haluttaisiin vähentää autoilijoiden keskinopeuksia ja lisätä sitä kautta liikenneturvallisuutta, niin oikea keino olisi nopeusrajoitusten alentaminen. Tämä voitaisiin myös varsin tehokkaasti kohdentaa niihin tieosuuksiin, joissa tilastojen mukaan syntyy eniten vakavia onnettomuuksia. Samalla voitaisiin korjata monin paikoin rapakunnossa olevaa tieverkkoa sekä leventää kapeita kohtia valtateissä sekä rakentaa uusia ohituskaistoja. Sekin olisi turvallisuutta lisäävä tekijä.

Puuttumiskynnyksen alentamisen ainoa tavoite on sakkotulojen lisääminen. Samaan aikaan poliisi on hankkimassa 60 uutta kameraa sijoitettavaksi tolppiin. Tämän lisäksi sakkoja on edelleen tarkoitus korottaa, vaikka edellinen korotus tehtiin vain vuosi sitten. Kaikkea edellämainittua toimintaa ohjaa yksi draiveri ja se on sakkotulojen maksimointi.

Hyvä puoli asiassa on, että osallistuminen talkoisiin on edelleen vapaaehtoista ja autoilija voi osoittaa olevampi fiksumpi kuin päätöksentekijä. Tämä ei ole edes kovinkaan vaikeaa ja sakkotulojen jääminen kauaksi budjetoidusta osoittaa myös, että näin tapahtuu. Kuljettajan apuna toimivat vakionopeudensäädin, sekä kehittyneet sovellukset, joissa autoilijat voivat jakaa käytännössä reaaliaikaista informaatiota poliisien liikkuvista sekä kiinteistä valvontapisteistä. Aikaisemmin ongelmana oli, ettei käyttäjiä ollut tarpeeksi, mutta jostain kumman syystä viime aikoina käyttäjien määrä on kasvanut voimakkaasti. Itse esimerkiksi käytän vakionopeudensäädintä lähes aina sekä sen lisäksi waze nimistä sovellusta, jota suosittelen kaikille, jotka haluavat välttää epähuomiossa ylinopeudesta aiheutuvat sakot.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ruotsissa tuli lomalla ajeltua tuhannen kilsaa ja siellä oli hienosti ennen jokaista kameratolppaa kameran merkki, jonka jälkeen vallitseva nopeusrajoitus ja sen jälkeen kamera. Ja varmasti aikaa riittävästi reagoida esim nopeuteen jos on päässyt lipsahtaa. Lisäksi siellä välillä varoitetaan nopeusrajoituksen putoamisesta esim 200m ennen rajoituksen alkua joissakin paikoissa.
Aivan loistavaa liikennesuunnittelua. Näin se pitäisi mennä suomessakin mutta ei riitä munaa tehdä tuota koska se sakkotulojen maksimointi.

Täytyykin tutustua tuohon waze-navigointiin. Tarkoitus ei ole päästä posottelemaan huolella tuolla liikenteessä vaan lähinnä välttää vahingot ohitustilanteissa ja vastaavissa kun todellinen nopeus vahingossa käväisee yli rajoituksen kun ei ole vakkari päällä.

_
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Itse esimerkiksi käytän vakionopeudensäädintä lähes aina sekä sen lisäksi waze nimistä sovellusta, jota suosittelen kaikille, jotka haluavat välttää epähuomiossa ylinopeudesta aiheutuvat sakot.

Todella hyvä systeemi muuten. Itsellä tasan sama toimintamalli ja lisäksi olen kerran saanut tuohon livevaroituksen edessä olevasta puskapoliisista. Hyvä navigaattori muutenkin, ellei peräti paras.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Joo Dennis Palsternakka kirjoittaa jo nyt kynä sauhuten jonkun perheyhdistyksen sanelemaa vastinetta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
On. Ja siinä Lepuskin tunnelissa on hemmetti soikoon neljä kaistaa ja 60 km/h rajoitus.

Ennen kameroita kehällä ajettiin 80-alueella aina 100-110 km/h ja se oli silti maan turvallisimpia teitä suhteutettuna liikennemääriin. Nykyisellään se on vain ja ainoastaan hitaampi.

Vaikka on vähän vanha niin lainataan silti. Kehä 1 oli kyllä onnettomuustilastoissa aivan kärkipäätä Suomessa. Esim Stadista mainittiin Kehän eritasoliittymien olevan onnettomuuskärjessä vuodesta toiseen vähän kärjessä oleva liittymä vaihdellen. Toki onnettomuudet suhteessa liikennemäärään on eri asia mutta Kehä 1 on sellainen tie, jossa onnettomuudet hidastavat Kehän ja sisääntuloväylien liikennettä, vaikka käsittääkseni harvoin siellä kukaan esim hengestään pääsee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös