Mainos

Ylinopeussakotus

  • 202 281
  • 1 084

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Eilen oli ratsia kakkostiellä Loukun kohdalla, heti ohituskaistan jälkeen. Tuo paikka sijaitsee entisen Nummi-Pusulan alueella, lieneeköhän tuo Lohjaa nykyään? Joka tapauksessa siellä Forssan ja Karkkilan välisellä korpitaipaleella.

Suzukilla tulin kohti Helsinkiä, ja paikka paikoin nopeus nousi kyllä melko korkeaksi ohitustilanteissa. Vaan tuntuipa ihan helkkarin hyvältä, kun satuin köröttelemään pikkuisen päälle sataa tuossa kohdassa. Jonkin verran oli autoja ohjattu tien sivuun, tuommoinen ohituskaistan päässä tutkaaminen on kyllä monelle turmioksi.

Loppumatkan ajelin varsin rauhallisesti, vuosi sitten kerätty 750 euron muistutus saa riittää vielä pitkäksi aikaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Varmuusvähennys tuli käyttöön muistaakseni kymmenisen vuotta sitten. Syynä tällaiseen oli se, että tuhansia tutkia ajettiin sveitsissä laboratorio oloissa, ja muistaakseni yhdessä tutkassa oli 1 km/h:n heitto ja yhdessä 2 km/h heitto.
Tämän jäälkeen Suomessa oli alkuun 2 km/h:n varmuusvähennys, mikä joitakin vuosia sitten muutettiin vielä varman päälle 3 km/h:n vähennykseksi.

Siis tarkoitin tuota 11km/h rajaa. Tiedän että normaalissa poliisin tutkassa ja kameratolpissa tuo varmuusvähennys on, mutta kamera-auton kyseenalaistan. En jaksanut valittaa kun tiesin kuitenkin virheeni, mutta jäi mietityttämään jo silloin tuo vähennys kamera-autojen suhteen.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
tuommoinen ohituskaistan päässä tutkaaminen on kyllä monelle turmioksi.
Näihinhän poliisi panostaa aika paljon. Selkeästi paras paikka tutkalle (saa antaa eniten sakkoja) koska niin moni ei tuolla kohtaa noudata nopeusrajoitusta.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Oleellista on hahmottaa se, että Turun Hallinto-oikeus päätyi täysin eri kannalle kuin KHO ja kumosi poliisin määräämän ajokiellon.

Jos asia olisi niin selvä kuin esitit, niin näin ei varmaan olisi tapahtunut?

Pätemisesi vaikuttaa oikeustieteen ylioppilaan innokkuudella tehdyltä pykälänviilaukselta, jossa on juuri käyty kurssi aiheesta ja nyt ollaan vähintään tohtoristason tietäjiä.

Kieltämättä harvoin näkee sitä, että asiasta mitään tietämätön henkilö hyökkää heti henkilöön menevillä "argumenteilla", henkilöä kohtaan, jolla ihan oikeasti on substanssi eri tavalla hallussa.

Se nyt todettakoon, että itselläni on melko hyvä käsitys tästä aihepiiristä ihan hallintolainkäytön tasolla. Voit sitten itse ottaa selvää, mikä instanssi tätä puolta hoitaa.

Myöskään Virolaisen Jyrki ei ole ihan linjoillasi.

Tässä häntä lainaten homman pihvi:
"KHO:n päätöksessä ei ole sinänsä mitään kummallista tai virheellistä, jos asiaa tarkastellaan puhtaasti legalistiselta kannalta eli pitämällä silmällä yksinomaan lain muotomääräysten tiukkaa ja sanamuodon mukaista tulkintaa. Kokonaan eri ri asia sen sijaan on, onko ratkaisu aineellisoikeudellisesti oikea ja tyydyttääkö KHO:n päätös oikeudenmukaisuuden vaatimuksia. "

Muutoin totean että tutustu Virolaisen perusteluihin asiasta, vaikka lienetkin jo etukäteen päättänyt että asiassa on toimittu täysin oikein.

Jyrki Virolainen nyt ei ehkä se totuuden torvi tuon bloginsa kautta käytävissä keskusteluissa ole. Ei hänen ulostulojaan toki pidä väheksyä, mutta kyllä siinä väkisinkin ongelmia on luvassa, kun emeritusstatuksella oleva entinen tieteenharjoittaja, jolla on kova hinku olla "keskustelun herättäjä", melko vapaamuotoisesti ottaa asioihin kantaa. Virolaisen ekspertiisiä ei myöskään ole hallintolainkäyttö tai ylipäänsä prosessi hallinto-oikeudessa, mikä kyllä väkisinkin näkyy. Kyllähän Virolaisesta ja hänen kannanottojensa vakuuttavuudesta saa kuulla monenkaltaista kokeneemmilta ihmisiltä, oli kyse sitten akateemisesta maailmasta tai ihan käytännön lainsoveltamisesta.

Jo tuo sananparsi "oikeudenmukaisuuden vaatimuksia" on melko problemaattinen, koska tästähän on aina kyse, kun julkisuudessa saadaan "ihmetellä" näitä seksuaali- ja väkivaltarikostuomioita sekä hätävarjelun liian tiukkaa soveltamista. Koko järjestelmä on melkoisissa ongelmissa, jos irtaannutaan liiaksi legaliteettiperiaatteesta ja otetaan ohjenuoraksi "yleinen oikeudenmukaisuuden vaatimus". On tietenkin aina ja ikuisuuskysymys, missä määrin "legalismi" (=oikeuspositivismi) ja "luonnoikeudellisuus" (puhumattakaan viimeisen täsmällisestä sisällöstä) ovat suhteessa keskenään. Edes perusoikeuksien roolista ja painoarvosta ei todellakaan olla yksimielisiä niin oikeustieteessä kuin lainkäytönkään tasolla. Ylipäänsä Virolainen tuossa syyttää liiallisesta "sanamuodon mukaisesta tulkinnasta", vaikkakin lopulta ilmenee, että ongelma onkin, että ollaan päädytty tekemään ratkaisu, jota ei juuri perustella lakiviittauksella. Hieman on Virolaisellakin nyt tuossa puurot ja vellit sekaisin.

Kuitenkin Virolainen jostain syystä kokonaan jättää käsittelemättä juuri tuon esilletuomani oikeusvoiman merkityksen sekä sen vaikutuksen kahden tuomioistuinlinjan osalta. Varsinkin, kun hallinto-oikeus toimii melko puhtaalla virallisperiaatteella, kun taas meidän rikosoikeudellinen prosessi perustuu nykyään akkusatoriseen periaatteeseen, jossa syyttäjän roolilla on tärkeä periaatteellinenkin merkitys. Olisi jo tämän kannalta kestämätöntä, että hallinto-oikeudessa ruvettaisiin tarkastelemaan syyllisyyskysymystä asetelmassa, joka olisi puhtaan inkvisitorinen - eli siis sellainen, josta Suomi ihan jo ihmisoikeusnäkökulmasta pyrki eroon! Edessä saattaisi nimittäin olla tilanne, jossa tämä kyseinen henkilö lähtee hakemaan ylimääräistä muutoksenhakua korkeimmassa oikeudessa, ja esittää näyttönä sitten hallinto-oikeuden päätöstä ja perusteluita syyllisyyskysymyksen osalta. Sitten kun asia palautettaisiin uudestaan ratkaistavaksi, ei tuota hallinto-oikeuden päätöstä yksinkertaisesti voitaisi ottaa näytöksi asiassa, mikä nyt olisi melko erikoinen tilanne kaikin puolin. Käytännössä siis kaksi eri tuomioistuinta saattaisivat ratkaista asian eri tavalla johtuen osaltaan ihan prosessuaalisista tekijöistä johtuen. Sellainen tilanne on kaukana kestävästä.

Virolaisella on se etu ihan jo akateemikkona, että hän ei joudu miettimään ratkaisujen tosiasiallisia vaikutuksia. Tällaisissa rikosoikeudellisissa asioissa tuollainen melko kategorinen toimivallan jaottelu on hyvin perusteltavissa, koska muussa tapauksessa on ihan aito vaara, että tämä suhde sekoittuu keskenään. Onhan jo ollut tapauksia, joissa KKO on käsitellyt asioita, jotka olisivat kuuluneet hallintolainkäytön kautta ratkaistaviksi, eli kokonaan toiselle linjalle. Esimerkiksi väitettään, jonka mukaan (korkein) hallinto-oikeus olisi voinut ottaa syyllisyyskysymyksen tutkittavakseen ja näin olisi pitänyt myös tehdä, jää täysin vaille perusteluita. Oikeastaan tuo loppuosa paljastanee Virolaisen kommentin pontimena olleen asian - kuumana perunana käyvän keskustelun tuomioistuinrakenteen muuttamisesta. Virolainen selvästi (tarkemmin asiaa perustelematta) on tuon "sulauttamisen" kannalla, kuten Pauliine Koskelokin, mikä selvästi tämänkin asian käsittelyyn vaikuttaa. Se kuitenkin peittää alleensa sen tosiasian, että ajokieltoasiat ovat lähinnä lillukanvarsia koko toimintakentässä, kun toisella puolella on merkittäviä vero-oikeudellisia kysymyksiä puhumattakaan rakennus- ja maankäytöstä.

Tässä suhteessa ihan oikeasti problemaattisia aihealueita ovat esimerkiksi viranhaltijan irtisanomisten yhteydessä usein käsiteltävät kysymykset työpaikkakiusaamisesta. Niiden arviointi ei varsinaisesti kuulu hallinto-oikeuden toimivaltaan, mutta taustakysymyksenä niiden arviointi on luonnollisesti miltei välttämätöntä.

Mutta Virolaisellehan tämäkin viesti olisi pitänyt osoittaa suoraan, nyt se menee hyvin todennäköisesti täysin "hukkaan".
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kieltämättä harvoin näkee sitä, että asiasta mitään tietämätön henkilö hyökkää heti henkilöön menevillä "argumenteilla", henkilöä kohtaan, jolla ihan oikeasti on substanssi eri tavalla hallussa.

Se nyt todettakoon, että itselläni on melko hyvä käsitys tästä aihepiiristä ihan hallintolainkäytön tasolla. Voit sitten itse ottaa selvää, mikä instanssi tätä puolta hoitaa.

Hyökkäsin lähinnä esitystapaasi vastaan, jossa esitit itsestäänselvyytenä että KHO:n päätös on oikea.

Kuitenkin alempi oikeusaste Turun hallinto-oikeus päätyi KHO:n kanssa eri kannalle (ja KHO:ssakin asian meni äänestyksen kautta), joka jo nähdäkseni osoittaa ettei kyseessä ole ihan niin yksioikoinen keissi.

Mutta kiitokset jatkopohdinnasta, asian toinen puoli avautui hieman paremmin.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Siis tarkoitin tuota 11km/h rajaa. Tiedän että normaalissa poliisin tutkassa ja kameratolpissa tuo varmuusvähennys on, mutta kamera-auton kyseenalaistan. En jaksanut valittaa kun tiesin kuitenkin virheeni, mutta jäi mietityttämään jo silloin tuo vähennys kamera-autojen suhteen.

Käsitykseni mukaan ei ole olemassa mitään valtakunnallista rajaa, mistä sakkoja voidaan alkaa kirjoittaa, vaan periaatteessa siihen riittäisi nykyään 4 km/h:n ylitys, missä varmuusvähennyksen jälkeen RV kirjoitettaisiin 1 km/h:n ylityksestä. Mikään ei estä sakon kirjoittamista yhden kilometrin ylityksestä.

Käytännössä noita ylinopeussakkoja kirjoittelevat liikenneryhmät ja he ilmeisesti käyttävät tuota varmuusvähennyksen jälkeen 8 km/h:n ylitystä alimpana rikesakkorajana valtakunnallisesti. JP:n partioita liikennesakkojen kirjoittaminen ei ole kiinnostanut koskaan ja tästä saadaankin paljon sapiskaa päällystöltä vuosittain, mutta sellaista se on.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Hyökkäsin lähinnä esitystapaasi vastaan, jossa esitit itsestäänselvyytenä että KHO:n päätös on oikea.

Kuitenkin alempi oikeusaste Turun hallinto-oikeus päätyi KHO:n kanssa eri kannalle (ja KHO:ssakin asian meni äänestyksen kautta), joka jo nähdäkseni osoittaa ettei kyseessä ole ihan niin yksioikoinen keissi.

Mutta kiitokset jatkopohdinnasta, asian toinen puoli avautui hieman paremmin.

Niin siis minähän en missään sanonut, että asia olisi jotenkin yksioikoinen (kysehän on periaatteellisesti hyvinkin merkittävästä asiasta). Toin esille, että ratkaisu oli perusteltu (hyväksyttävästi) tuosta mainitsemastani näkökulmasta käsin, vaikka sekin näkökulma on kritisoitavissa tietyiltä osin (ja juuri Virolaisen esillenostama tematiikka siinä ne ponnahduslaudat tarjoaa, vaikka Virolainen melko yksiulotteisesti tätä problematiikkaa esittikin). Noihin toimittajan suoranaisiin vääristelyihin toki otin kantaa, koska aihetta oli. Eiköhän jokainen juridiikkaa edes etäisesti tunteva tiedä, että eri oikeusasteet voivat päätyä eri ratkaisuihin perustellusti ilman, että kyse olisi puhtaasti väärän lain soveltamisesta tms.

Kuitenkin Virolaisen kannattama ratkaisu olisi niin ikään aiheuttanut kasan isoja ongelmia, joita hän ei syystä tai toisesta tuossa tuonut esille. Yksilön oikeusturva on sikäli aina täysin relevantti tekijä, mutta tässäkin tapauksessa henkilö on itse aiheuttanut itsellensä väärän tuomion. Ylimääräinen muutoksenhaku on toki pitkä ja vaivalloinen prosessi, mutta tässä tapauksessa sitä ei voitane pitää kohtuuttomana, koska valittaja on vasta ihan toisessa prosessissa nähnyt relevantiksi tuoda tätä uutta näyttöä asiassa esille. Omalla tavallaan Virolaisen kirjoitus on jopa hieman populistinen (eritoten vetoaminen tuohon "oikeudenmukaisuuden vaatimukseen" menee enemmän poliittisen retoriikan kuin juridisen argumentaation puolelle).

Joskin itse hyvin mutulla arvioisin, että tuon kirjoituksen motiivi Virolaisella oli toimia jonkinlaisena inserttina tuon lopun väittämälleen, jonka mukaan nämä tuomioistuinlinjat pitäisi yhdistää. Se on toki eri asia, päästäisiinkö edes silloin tämänkaltaisista ongelmista eroon. Muutenkin koko kysymys on niin iso ja laaja (siis tämän tuomioistuinlinjojen mahdollinen yhdistäminen), että sen osalta keskustelun ei toivoisi typistyvän vain loppujen lopuksi melko vähäpätöisten ajokieltoasioden tai pysäköintivirhemaksujen problematiikkaan. Itselläni ei asiaan kovin vahvaa mielipidettä ole, mutta mikään kovin yksiselitteinen tai vähämerkityksellinen kysymys tämä mahdollinen yhdistyminen ei ole.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuohan on vain win-win. Joko autoilijat ajavat vastuullisemmin tai valtio saa enemmän sakkotuloja. Kerrankin järkevämpää politiikkaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Seuraavaksi hallitus varmaan keksi ylinopeusveron, joka koskee kaikkia autoilijoita. Veroa voidaan perustella sillä, että jokainen ajaa aivan varmasti ylinopeutta vaikka sitä ei voidakaan todistaa.
 

sinikettu

Jäsen
Loistavaa, että ylinopeussakon uhka on alkanut purea. Voisivat vielä ihan hyvin tuplata sakot. Mielenkiintoista on nähdä, onkohan tämä vaikuttanut auto-onnettomuuksien määrään.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän toi viestintä on oikeasti jo aika härskiä. Aivan avoimesti ollaan pahoillaan, kun sakkokassassa ei ole saavutettu toivottua kasvua, vaikka pitäisi olla tyytyväinen siitä, että autoilijat ovat siistineet ajotapojansa. Vai eikö ylinopeussakotuksen perimmäinen tarkoitus olekaan saada ihmisiä ajamaan rauhallisemmin ja sitä myöten vähentää erilaisia onnettomuuksia ja muita haittoja?

Sairasta paskaa tuo viestintä tässä asiassa, sanon minä.
 
Valehtelisivat vaikka. Toisaalta tietänevät, että tökkää perustuslakivaliokuntaan, mutta saavatpahan viestittyä kirstun olevan tyhjä.

Olaus Petri pyörii kyllä nyt haudassaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten tiedettyä, turvallisuuden kanssa ylinopeussakotuksella ei ole juurikaan tekemistä tätä nykyä. Pelkkää sikamaista rahankeruuta by Perseensilmä-Sipilä&co. Portugaliin karkaaville veropakolaisille ei voida mitään mutta tavallisia suomalaisia kustaan silmän lisäksi nenään ja korvaan. Samaan aikaan teiden korjausvelka on aivan järkyttävä. Nicely done!
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Loistavaa, että ylinopeussakon uhka on alkanut purea. Voisivat vielä ihan hyvin tuplata sakot. Mielenkiintoista on nähdä, onkohan tämä vaikuttanut auto-onnettomuuksien määrään.
Kehä ykkösellä kameroiden lisäys vaikutti onnettomuuksiin nostavasti. Jännä nähdä mitä käy, kun kameroiden määrä melkein tuplataan muuallakin.
 

sinikettu

Jäsen
Kehä ykkösellä kameroiden lisäys vaikutti onnettomuuksiin nostavasti. Jännä nähdä mitä käy, kun kameroiden määrä melkein tuplataan muuallakin.
Lisätietoa tästä. En löytänyt googlaamalla. Puolisen vuotta ovat näköjään olleet toiminnassa, joten pitkän aikavälin tilastoja ei ole edes vielä kerinnyt tulla.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Lisäksi tuo Kehä I on tällähetkellä aikamoinen työmaa kokonaisuudessaan, joka varmaan vaikuttaa onnettomuuksiin. Esimerkiksi heinäkuussa kun ajoin lännen suuntaan ja piti kääntyä hämeenlinnanväylälle keskustaan päin, niin aika kovan äkkijarrutuksen sain tehdä, kun huomasin liittymän. Tuolloin nyt liikennettä ei ollut näköpiirissä, mutta voin kuvitella minkälaista tuhoa olisin voinut aiheuttaa normaalissa arkiliikenteessä tuolla suorituksellani.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eiköhän tuo rikesakko olisi rahankeräysmielessä viisasta pitää niin alhaisena ettei se hetkauta sellaisen saajaa. Sillä tavalla niitä sakkoja saisi eniten kirjoittaa. Ja kun tosiaan yleensä nuo onnettomuuksin johtavat ylinopeudet eivät yleensä ole rikesakkoalueella niin ihme jos tuollainen kikkailu jotain turvallisuutta parantaa.
Toinen sakotuksen paikka voisi olla nuo selvästi alle suositusnopeuden ajavat autoilijat. Ne saavat aina jonkun vatipään polttamaan pinnansa ja kaahaamaan mielenköyhästi vaikka kolmentoista auton ohi. Ja on se nyt perseestä, että välillä näkee jonkun koppimopon jarruttavan takana olevaa tukkirekkaakin. Se ei pääse Smartista ohi eikä seuraavakaan uskalla lähteä kun pitäisi mennä molemmista ohi. Jos ei uskalla ajaa, voi siirtyä edestä tai sitten poliisille oikeus liputtaa se "alinopeutta" ajava tiensivuun ja rikesakko kouraan.
Ihan mutu väite mutta 10 km alinopeutta ajavat aiheittavat ainakin välillisesti suuremman riskin liikenteessä kuin 8km ylinopeutta ajavat. OK, tiestä ja paikasta riippuen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lisätietoa tästä. En löytänyt googlaamalla. Puolisen vuotta ovat näköjään olleet toiminnassa, joten pitkän aikavälin tilastoja ei ole edes vielä kerinnyt tulla.
Jos joku jaksaa etsiä, niin kyse oli tyyliin huhtikuu vs. huhtikuu -vertailusta. Mutta selkeän tilastollinen totuus kuitenkin.

Joka tapauksessa ykköskehä nyt oli muutoinkin yksi turvallisimmista teistä koko maassa joten kameroille ei mitään sen kaltaista tarvetta edes ollut. Pelkkää rahastusta koko juttu. Ja vittuilua varmaan myös jotta saataisiin jengi johonkin dösiin murjottamaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin naurattaa ja paljon tämä yhtälö. Siellä on kädet syyhyten päätetty alentaa rajoja lisärahojen toivossa ja sitten kun on alkanut lukuja tulemaan pöytään niin kirottu, että voi perkele nyt ne ajaakin hiljempaa. Jossain siellä taustalla varmaan se lähtökohtainen tarkoitusperäkin eli liikenneturvallisuus vielä huhuilee, mutta kovasti tuntuu unohtuvan.
Noh, eiköhän me tosiaan joku pakollinen lisävero jo kohta saada, koska "Kyllähän ihmiset ajaa ylinopeutta".

Odotellaanpa vaan milloin alkaa valtio tajuamaan, että liikennevaloista voisi saada helposti tienestia kun jengi ajelee punaisia päin. Ja ei älkää ymmärtäkö väärin mielestäni se olisi jopa jollain tasolla hyvä idea saada valvontaa siihenkin touhuun ja varmasti vähentäisi touhua. Toki äkkijarrutukset ja mahdolliset peräänajot saattaisi jollain tasolla lisääntyä, joten monta puolta.
Jenkeissä ainakin paljastui vain sellainen juttu Chicagossa noista punaisten valojen kameroista, että joillekin liikennevaloille olivat säätäneet valojen vaihtumisen aikoja, joten punainen saattoi tullakin puoli sekuntia aiemmin kuin toisissa ja mukavasti pamahti kaupungin kassaan pari miljoonaa vuodessa sakkorahaa sen ansiosta.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Äärimmäisen vastenmielistä. Vielä rikesakon korotuksen aikoihin asiaa perusteltiin puhtaasti liikenneturvallisuuden parantumisella. Nyt aivan pokkana myönnetään, että asialla ei niinkään ole tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa vaan ainoa tavoite on kerätä rahaa valtion kassaan ja nyt harmittaa, kun ihmiset ajavatkin siivosti. Salkkari-Sebastianin sanoin: "ei jumalauta".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tolppien lisäksi on alkanut Kehä ykkösellä näkymään sivareitakin. Paljon kun ajalen länsi-helsingissä ja itä-espoossa niin nyt lähipäivinä useamman kerran sivari skoda siniset ja punaset valot päällä pysäyttänyt autoja niin Kehä 1:llä kuin Turun motarillakin. Viimeksi eilen. Onko nyt joku tehoratsia vai onko pysyvä trendi mielenkiintoista seurata. Nimittäin aiemmin en ole nähnyt näillä seuduilla kuin ehkä pari pysäytystä vuodessa nyt viikossa jo monta.

_
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Päätöksentekijät kuvittelivat varmaan autoilijoiden olevan itseään tyhmempiä.

Nykyaikana on todella helppoa välttää epähuomiossa ylinopeuden takia sakotetuksi joutuminen, kun tiedot peltipoliiseista, kamera-autoista ja nopeutta mittaavista poliiseista ja niiden sijainnista saa realiajassa autoon kännykän sovelluksen avulla, joka varoittaa kuljettajaa automaattisesti.

Sovellus tietää jopa onko pöntössä oikeasti kamera ja ottaa sen huomioon. Itse olen esimerkiksi hämmästynyt siitä kuinka harvassa peltipöntössä on oikeasti kamera sisällä.

Muualla investoidaan keskinopeusvalvontaan, kun Suomi edelleen lisää pistemäistä valvontaa, joka on siis helposti vältettävissä. Tuskin menee kauaa kun autot osaavat itse hiljentää vauhtia valvontapisteen kohdalla kuljettajan ajaessa epähuomiossa liian kovaa.

Ihan sama vaikka sakotuskynnystä lasketaan tai maksuja korotetaan, kun valvonta on suunniteltu niin että epähuomiossa sakotetuksi joutuminen on koko ajan helpompi välttää.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tolppien lisäksi on alkanut Kehä ykkösellä näkymään sivareitakin. Paljon kun ajalen länsi-helsingissä ja itä-espoossa niin nyt lähipäivinä useamman kerran sivari skoda siniset ja punaset valot päällä pysäyttänyt autoja niin Kehä 1:llä kuin Turun motarillakin. Viimeksi eilen. Onko nyt joku tehoratsia vai onko pysyvä trendi mielenkiintoista seurata. Nimittäin aiemmin en ole nähnyt näillä seuduilla kuin ehkä pari pysäytystä vuodessa nyt viikossa jo monta.

_

Enpä mä muutenkaan käsitä hyvällä tahdollakaan tuota Kehä I tolppa-miinoitusta. Yleensä kun ajan siellä, niin on kova ruuhka ja nopeudet matelee. Sitten kun ei ole ruuhkaa, niin noin isolla tiellä joku 60-70km/h nopeusrajoitus on todella naurettava. Usein haen kyllä vaihtoehtoisia reittejä, jos se vaan on mahdollista/järkevää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös