Ylinopeussakotus

  • 197 664
  • 1 084

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli sitten ajettua uudella autolla 100km/h 60km/h alueella. Sakkoja 250euroa, kortti pois. Tarvitsen päivittäin työssäni töitä tehdessä autoa. Onko kellään hajua auttaako se tuon kortti homman kanssa? Ts. lyhentääkö aikaa yhtään? Ja onko kellään vastaavaa tapausta, kauanko kortti on pois? ylitys on raju, sillä luulin kyseessä olevan 80km/h alue koska tie oli maantie ja hiljainen, enkä vauhtia huomannut. Tyhmästä päästä kärsii koko keho, mutta toivottavasti säilytän työpaikkani.
Yhdeltä tutulta lähti viime kesänä kortti ja tarvitsi myös töissään autoa. Oli vielä koeajalla uudessa firmassa, joten ei voinut muuta kuin jatkaa ajamista varovasti. Ajokieltoa oli muistaakseni kuukausi tai kaksi ja sen viimeisenä iltana klo 20 poliisi skannasi ihan sattumalta rekkarin huomaten, että kuski on ajokiellossa, ja naps, ajokielto uudesti päälle ja isot sakot. Jollain kirjelmällä sai sitä uutta ajokieltoa lyhennettyä, mutta sen jälkeen otti työttömänä olleen isänsä mukaan työajoihin kuskiksi.

Tarinan opetus on se, että poliisi tarkastaa silloin tällöin rekisterinumeroita ja huomaa, jos auto on katsastamatta tai kuski ajokiellossa. Eli jos riskillä ajaa ajokiellosta huolimatta, niin kannattaa sen lisäksi, että ajaa hiljaa, ajaa myös jonkun toisen nimissä olevalla autolla. Toinen vaihtoehto on palkata joku kuljettajaksi tai ajaa taksilla. Ajokieltoa tuskin saa poistettua sillä, että tarvitsee autoa, sillä lähes jokainen voi vedota siihen nykyään.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Ajan päivässä n. 100km ja lomautus uhkaa jos pitkäksi aikaa kortti pois... no, oma syy tietysti, mutta kun nyt duunissa sais ajaa, niin se olis ok. Yhtään rikkomusta mulla ei ole, tosin kortti ollut vasta 1v 2kk..

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ajan päivässä n. 100km ja lomautus uhkaa jos pitkäksi aikaa kortti pois... no, oma syy tietysti, mutta kun nyt duunissa sais ajaa, niin se olis ok. Yhtään rikkomusta mulla ei ole, tosin kortti ollut vasta 1v 2kk..
Eiköhän polliisi sano, että olisi kannattanut miettiä näitä juttuja ennenkuin kaahailee. Ja tottahan se on.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Eiköhän polliisi sano, että olisi kannattanut miettiä näitä juttuja ennenkuin kaahailee. Ja tottahan se on.

Täysin totta enkä mä kenenkään muun niskoihin syytä vieritä. Omaa huolimattomuutta kun luulin rajoitukseksi 80km/h ja siitäkin meni vielä yli.. No katsotaan mitä tuleman pitää, kunhan työpaikka säilyis.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ajan päivässä n. 100km ja lomautus uhkaa jos pitkäksi aikaa kortti pois... no, oma syy tietysti, mutta kun nyt duunissa sais ajaa, niin se olis ok. Yhtään rikkomusta mulla ei ole, tosin kortti ollut vasta 1v 2kk..

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Yksi ystäväni työskenteli myyntiedustajana heidän perheyrityksessä, ja sakkoja kertyi liian paljon vuoteen. Ylitykset eivät olleet suuria per kerta, joten puhumalla sai kyllä ison palan pois siitä ajokiellosta. Kokonaan sitä ei puhumalla kumottu. Puhuttelussa asemalla todettiin, että sakkoja on liikaa, muttei kilometreihin nähden kuitenkaan älyttömän paljon.

Lieventävänä oli jollain tasolla se, millaisia ylityksiä oli tullut ajettua. Tuo, että olet vielä 1-vaiheen kortilla kaiketi, ei ole lieventävä juttu. Asiallista keskustelua ymmärtävät kyllä asemalla.

Minulle kävi niin, että tuli 1-vaiheessa yksi sakko liikaa (n. 20 ylitys 80 km/h alueella, päin punaisia x 2). Viimeinen tuli 2-vaiheen suorittamisen jälkeen, ja jo valmiiksi menin korttia hakemaan bussilla, koska tiesin, etten kortin kanssa sieltä lähde. 1-vaiheen kortti ehti lisäksi jo vanhentua parilla päivällä Sorille päin suunnatessani kortin hakuun, mutta ajolupa oli voimassa sen 2-vaiheen suorittamisen tähden.

Asioista keskusteltiin, punaisia päin ajaminen sai ansaitsemaansa moitetta, ja sanktio oli, että jouduin hankkimaan 1-vaiheen kortin uudelleen, ts. kirjalliset ja inssi uusiksi. Siihen paloi rahaa ja vapaapäiviä, kortti oli pois reilun viikon verran. Kalliiksi kävi, kun lisää edellä kerrotun sakkoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
~koko teksti~
Jees, kyllä ne poliisit ymmärsivät autossakin minua, mutta totesivat että ylitys on niin raju ettei voi mitään, eikä voikkaan, olihan se helvetin paljon yli rajotuksen, toki siinä vaihtui juuri rajoitus, mutta silti vauhtia oli aivan liikaa.. Huolimattomuutta, mutta silti, oma vika. Täytynee vain asemalla olla nöyränä ja sanoa että onneksi se oli tutka eikä esim lyhtypylväs tai pahimmassa tapauksessa muu kulkija johon "törmäsin".. Sakot ja inssien uusiminen ei haittaa, kunhan kortti ei olisi kauaa pois, en todellakaan haluaisi tulla lomautetuksi. Kiitos jo tähänastisista viesteistä kaikille !
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Onko eroa ajaako peltipoliisiin vai liikkuvaan partioon?
Ajelin viime syksynä peltipoliisin tutkaan 128km/h 80km/h rajotuksella ja ei lähtenyt kortti. Sakkoa noin 470 euroa vaan ja kehotuksena ajella pikkasen rauhallisemmin :)
Varmaa tietoa mulla ei ole, mutta saattaapi olla ettei kamerakuvien perusteella voi viedä korttia, sillä niistä ei välttämättä voi saada varmuutta, kuka autoa on ajanut. Eli tällöin kortin vieminen auton omistajalta kyselemättä ei liene mahdollista. Törkeissä tapauksissa voivat varmasti auton haltijaa kuulustella, mutta jos haltija pokkana väittää ettei muista kuka on autoa ajanut, niin en tiedä voivatko viedä korttia.

Itse aiheesta, kerran olen saanut ylinopeussakot. 95km/h 80-alueella ja kamera räpsähti. Ei mennyt edes päiväsakoille, vaan postissa tuli 60e rikesakko. Tästä on tosin varmaan n. 5 vuotta aikaa, voi olla että rajat ovat nykyisin tiukempia.

Kerran myös kamera räpsähti kun ajoin 60km/h alueella jonossa liikenteen vauhtia. Huomasin kameran, mutta katsoin että vauhtia on korkeintaan 65 eikä muillakaan räpsy, niin en viitsinyt hiljentää. Haitariliikkeen vuoksi minulla ilmeisesti oli pari kilometriä tunnissa enemmän nopeutta kuin edellä menevillä, ja postissa tuli kirjallinen huomautus (65km/h),
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaa tietoa mulla ei ole, mutta saattaapi olla ettei kamerakuvien perusteella voi viedä korttia, sillä niistä ei välttämättä voi saada varmuutta, kuka autoa on ajanut....

Tämä taisi olla tilanne silloin kun peltipoliisit astuivat palvelukseen, että kotirauha suojasi auton sisätiloja ja niitä ei saanut kuvata. Jos en nyt ihan väärin muista, niin tuo muutettiin niin, että auton kuskin saa tunnistaa kuvasta auton sisällä, mikäli se on mahdollista. Ainahan sitä voisi ajella joku naamari päässään tietenkin jos haluaa sakot välttää.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Jees, kyllä ne poliisit ymmärsivät autossakin minua, mutta totesivat että ylitys on niin raju ettei voi mitään, eikä voikkaan, olihan se helvetin paljon yli rajotuksen, toki siinä vaihtui juuri rajoitus, mutta silti vauhtia oli aivan liikaa.. Huolimattomuutta, mutta silti, oma vika. Täytynee vain asemalla olla nöyränä ja sanoa että onneksi se oli tutka eikä esim lyhtypylväs tai pahimmassa tapauksessa muu kulkija johon "törmäsin".. Sakot ja inssien uusiminen ei haittaa, kunhan kortti ei olisi kauaa pois, en todellakaan haluaisi tulla lomautetuksi. Kiitos jo tähänastisista viesteistä kaikille !

Toivotan onnea yritykselle. Tämä ylinopeuspelleily alkaa karata käsistä. Ajat ylinopeutta eikä mitään tapahdu -> ajokortti lähtee ja mahdollisesti menettää työpaikan. Puhutaan kuinka nopeusvalvonta tuottaa niin ja niin paljon, tapauksessasi voisi laskea paljonko se maksaa valtiolle.

Linkitin toiseen ketjuun tapauksen jossa mopoautoilija jyräsi pyöräilijän kuoliaaksi ja 300 euroa sakkoja.

Ei kai tässä voi muuta kuin antaa myötätuntoa jos se jotain auttaa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Kerran myös kamera räpsähti kun ajoin 60km/h alueella jonossa liikenteen vauhtia. Huomasin kameran, mutta katsoin että vauhtia on korkeintaan 65 eikä muillakaan räpsy, niin en viitsinyt hiljentää. Haitariliikkeen vuoksi minulla ilmeisesti oli pari kilometriä tunnissa enemmän nopeutta kuin edellä menevillä, ja postissa tuli kirjallinen huomautus (65km/h),

Itsellä räpsähti kertaalleen peltipoliisi, niinkin huikean ylityksen kuin 63 km/h. Voimassa oli siis 60 nopeusrajoitus. Kyllä hieman nauratti, kun tuli himaan asiasta huomautus.

Muistaakseni noissa peltipoliisien kuvissa lisäongelmia tuottaa mm. autoa ajavan sukupoli/kuvan perusteella arvioitava ikä. Eli jos auton omistajaksi on merkattu vaikka nuori mies ja sitä ajaa vanhahko nainen, eivät poliisit välttämättä tee asian eteen mitään, sillä auton kuljettajan tulee olla tunnistettavissa kuvassa. Tai näin se oli ainakin jokin aika sitten. Tiedä sitten onko enää voimassa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Muistaakseni noissa peltipoliisien kuvissa lisäongelmia tuottaa mm. autoa ajavan sukupoli/kuvan perusteella arvioitava ikä. Eli jos auton omistajaksi on merkattu vaikka nuori mies ja sitä ajaa vanhahko nainen, eivät poliisit välttämättä tee asian eteen mitään, sillä auton kuljettajan tulee olla tunnistettavissa kuvassa. Tai näin se oli ainakin jokin aika sitten. Tiedä sitten onko enää voimassa.

Aikamoista popcornmeinikiä tämä ketju kokonaisuudessaan, mutta kommentoidaan sen verran, että nykyään auton omistaja on vastuussa siitä, että oikea kuski autolle löytyy. Tämän takia Trafi vaatii, että esim isojen firmojen liisinkiautoissa on merkittynä "autovastaava" ja hän on taas vastuussa siitä, että tiedetään kuka autoa on ajanut.
 

12961

Jäsen
Aikamoista popcornmeinikiä tämä ketju kokonaisuudessaan, mutta kommentoidaan sen verran, että nykyään auton omistaja on vastuussa siitä, että oikea kuski autolle löytyy. Tämän takia Trafi vaatii, että esim isojen firmojen liisinkiautoissa on merkittynä "autovastaava" ja hän on taas vastuussa siitä, että tiedetään kuka autoa on ajanut.

Tämähän taitaa olla asian laita pelkästään rikesakkojen osalta. Päiväsakkoihin johtavasta rikoksesta suoritetaan aina "tutkinta", eikä niistä voi laittaa vastuuseen muuta kuin tutkinnan perusteella syylliseksi todettua. Useimmitenhan näissä tapauksissa teko myönnetään suoraan, mutta mikäli asiassa on epäselvää, ei auton omistaja/haltija/pääasiallinen kuljettaja todellakaan saa suoraan mitään seuraamuksia.

Ajakaa kameroihin siis kovaa (>20 km/h ylinopeutta), mikäli aiotte välttää sakot.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Aikamoista popcornmeinikiä tämä ketju kokonaisuudessaan, mutta kommentoidaan sen verran, että nykyään auton omistaja on vastuussa siitä, että oikea kuski autolle löytyy. Tämän takia Trafi vaatii, että esim isojen firmojen liisinkiautoissa on merkittynä "autovastaava" ja hän on taas vastuussa siitä, että tiedetään kuka autoa on ajanut.

Tämä ei pidä paikkaansa. Edelleenkin on poliisin asia selvittää kuka autoa on kuljettanut. Jos ajoneuvon omistaja, haltija tai käyttövastaava ei kykene asiaa poliisille selvittämään, niin tästä ei tule heille mitään sanktiota.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kuinkas nopeasti noista linnunpöntöistä otettu kuva löytyy tänä päivänä omasta postilaatikosta? Keväällä muistaakseni uutisoitiin, että ainakin pk-seudulla kierto olisi jo parin viikon luokkaa. Tai ainakin se oli lähiaikojen tavoite.

Omalla kohdallani pönttö välähti viimeksi 12-tiellä pari kuukautta sitten, eikä vieläkään ole kuulunut mitään. 80 km/h alueella oli todellinen nopeus melko tarkkaan 95 km/h, eli käsittääkseni 70 €:n rikesakko sieltä pitäisi tulla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinkas nopeasti noista linnunpöntöistä otettu kuva löytyy tänä päivänä omasta postilaatikosta? Keväällä muistaakseni uutisoitiin, että ainakin pk-seudulla kierto olisi jo parin viikon luokkaa. Tai ainakin se oli lähiaikojen tavoite.

Jossain oli just juttua että jonkin järjestelmän päivityksen ja organisaation uudelleen järjestelyjen takia osa kameran ottamista kuvista on jäänyt käsittelemättä ja siten myös sakottamatta ja ko. kuvat ovat "hävinneet" tms. joten on ihan mahdollista että sakot jää tulematta... Itsellä on kolme kertaa käynyt niin että kamera on välähtänyt mutta kotiin(omaan tai kenenkään muunkaan) ei ole kirjeitä tullut. Joten ei ihan tavatonta mutta harvinaista toki.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo nyt ei ole ollenkaan harvinaista. Jos ylitys on pienehkö kamera välähtää, mutta siitä ei sakkoja tule, joten eivät huomautuksiakaan aina lähettele.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tuo nyt ei ole ollenkaan harvinaista. Jos ylitys on pienehkö kamera välähtää, mutta siitä ei sakkoja tule, joten eivät huomautuksiakaan aina lähettele.
Viidesti on Suomessa telkänpönttö välähtänyt, eikä sakkoa tai huomautusta ole tullut. Kolmesti olen ajanut 60:n alueella noin 70km/h (+/- 5) samaan kameraan täällä Oulun suunnilla, kerran Mäntsälän ja Lahden välillä ja kerran jossain Varkauden ja Mikkelin välillä. Jälkimmäisistä en osaa sanoa, että menikö miten yli, muttei räpsäytyksistä huolimatta ole postia kuulunut.

Voi sitä aikaa, jos telkänpöntöt alkavat valvomaan keskinopeuksia. Alinopeuttahan ei tietysti ole lainkaan, koska se vitun papparainen on voinut pysähtyä laskemaan alleen pönttöjen välillä...
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tämä ei pidä paikkaansa. Edelleenkin on poliisin asia selvittää kuka autoa on kuljettanut. Jos ajoneuvon omistaja, haltija tai käyttövastaava ei kykene asiaa poliisille selvittämään, niin tästä ei tule heille mitään sanktiota.
Näin on asian laita. Kerran menin poliisilaitokselle katsomaan kameratolpan kuvia. Kuskia en tunnistanut, mutta repsikan tunnistin takin perusteella. Hänestäkin osasin sanoa vain lempinimen, sukunimen ja puhelinnumeron. Asia oli osaltani sillä selvä.

Kysyin vielä lopuksi, miksi repsikan kasvot on peitetty? Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä:
- Tuossa taannoin oli sellainen tapaus, jossa nainen tuli katsomaan autonsa kuvaa ja kyllä se nainen oman ukkonsa tunnisti repsikan penkiltä, mutta se kuskina ollut nainen oli kyllä täysin vieras tälle naiselle. Nykyään sitten toimitaan näin.

Jossain oli just juttua että jonkin järjestelmän päivityksen ja organisaation uudelleen järjestelyjen takia osa kameran ottamista kuvista on jäänyt käsittelemättä ja siten myös sakottamatta ja ko. kuvat ovat "hävinneet" tms. joten on ihan mahdollista että sakot jää tulematta... Itsellä on kolme kertaa käynyt niin että kamera on välähtänyt mutta kotiin(omaan tai kenenkään muunkaan) ei ole kirjeitä tullut. Joten ei ihan tavatonta mutta harvinaista toki.
Tämä myös pitää paikkansa. Lisäksi läheskään kaikki kuvat eivät aina onnistu. Etenkin talvella on omat haasteensa, rekkari lumessa etc.

Omalta osaltani välähdyksistä n. 7/19 on tuottanut maksukehoituksen sakon muodossa. Kauan sitten sain yhdestä 20 km/h ylityksestä tuli kolme kirjettä. Ensimmäinen oli ns. tiedoksianto, jossa mm. luki selvästi, että itseään tai perheenjäseniään vastaan ei tarvitse todistaa ts. ei tarvitse tunnustaa. Toinen ja kolmas kirje olivat aivan vastaavia, mutta niistä tämä lakitekstin osuus oli jätetty pois. Mitään ei maksettu ja koskaan ei noiden jälkeen kuulunut enää mitään. Rikos on jo vanhentunut. Tosin laki on tuon jälkeen muuttunut jonkin verran tuolta osin, kuten monet varmasti tietävät.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Olen aina ihmetellyt ajoneuvon kuljettajia, jotka onnistuvat noihin kiinteisiin tolppiin ylinopeutta ajamaan, että miten ihmeessä se on mahdollista? Valoisaan aikaan tolpat näkyvät satojen metrien päähän ja pimeälläkin riittävän kauas. Ajetaanko niihin ylinopeutta tahallaan vai onko ajokortin haltijoissa liian paljon sellaisia henkilöitä, joilla todellisuudessa ei olisi edellytyksiä ajokorttia omistaa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen aina ihmetellyt ajoneuvon kuljettajia, jotka onnistuvat noihin kiinteisiin tolppiin ylinopeutta ajamaan, että miten ihmeessä se on mahdollista?
Joskus ihmettelin tätä asiaa itsekin, mutta Se on elämänkokemuksen myötä selvinnyt. Vaikka ylinopeussakkoja en ole saanutkaan, niin viitisen kertaa on kamera välähtänyt (tämä siitäkin huolimatta, että naviin on kamerat ladattu). Useinhan näissä yhdistyvät pitkä ajomatka, väsymys, vakionopeudensäädin ja valitettavasti myös kännykän käyttö, eli ihan aiheesta tulevat. Menee joskus nuo nopeusrajoitustenkin vaihtumiset tuolloin ohi (100 -> 80 km/h).

oikeastaan vain kerran muistan tilanteen joka ei ollut "omaa hölmöilyä". Ohitin edellä olevan auton kanssa pitkän rekan ja vastaan tuli auto, jolloin oli pakko palata omalle kaistalle juuri kohdassa jossa on tolppa.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Olen aina ihmetellyt ajoneuvon kuljettajia, jotka onnistuvat noihin kiinteisiin tolppiin ylinopeutta ajamaan, että miten ihmeessä se on mahdollista? Valoisaan aikaan tolpat näkyvät satojen metrien päähän ja pimeälläkin riittävän kauas. Ajetaanko niihin ylinopeutta tahallaan vai onko ajokortin haltijoissa liian paljon sellaisia henkilöitä, joilla todellisuudessa ei olisi edellytyksiä ajokorttia omistaa?

Onhan noita tolppia sijoiteltu "yllättävästi" ohituskaistojen loppuihin, mutkien ja nyppyjen taakse tai semmoisen maaston eteen josta lintupönttöä ei välttämättä erota kovin kaukaa. Sikäli ajaessa hieman oudompaa tietä tuon voi jollain tasolla ymmärtää. Tutulla tiellä hölmöily onkin sitten jotain täysin käsittämätöntä. Itse on tullut aikoinaan ajettua todella paljon Tuusula-Hyvinkää -väliä ja edelleen huomaan automaattisesti tarkastavani nopeuden n. 100 metriä ennen jokaista tolppaa. Sama käy myös Lahti-Vääksy -välillä
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mielenkiintoista luettavaa täällä.

Olinkin jo odotellut sakkolappua kohtaamisestani välähtäneen peltipoliisin kanssa, kun ajoin 80 km/h alueella mittarin mukaan yli 100 km/h. Vahinkohan tuo oli, sillä saatanallisen päiväsakkosysteemin takia yritän tarkasti välttää kuvatun tapaisia tilanteita. Tapahtuneesta on vierähtänyt aikaa jo yli 3kk, joten kirje on tainnut jäädä lähettämättä.

Vuosien varrella peltipönttö on räpsäyttänyt kohdallani ehkä 5-6 kertaa. Ylinopeudet ovat olleet aina pieniä, yleensä vähän yli tai alle 10 km/h. Tuo yllä kuvattu noin +20 km/h on suurin ylitys kohdallani. Ikinä en ole saanut edes huomautusta. Mielestäni tuo on jo erikoista. Työkaverini on kertonut ajaneensa muutamasti ylinopeutta peltipöntölle, samanlaisia pienehköjä ylityksiä. Hänellä tuloksena on ollut kaksi rikesakkoa ja muista kerroista lähes aina huomautus. Olisiko kerran jäänyt hänellä huomautuskin saamatta.
 

hege

Jäsen
Iso ero ruotsalaisessa ja suomalaisessa systeemissä valvontakameroiden osalta, Ruotsissa on selvä varoitusmerkki ennen kameraa ja kamerat yleensä sijoitettu ennen risteystä tms. paikkaa missä nopeusrajoitusta on alennettu eli funktio lienee ensisijaisesti lisätä turvallisuutta "pakottamalla" hidastamaan nopeutta. Täällä kameravalvonnan fuktio tuntuu olevan "yllättää" suoran tien päässä keskellä ei mitään... Eli kerätä rahaa ja ehkä kaunistella jotain poliisin tilastoja.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Iso ero ruotsalaisessa ja suomalaisessa systeemissä valvontakameroiden osalta, Ruotsissa on selvä varoitusmerkki ennen kameraa ja kamerat yleensä sijoitettu ennen risteystä tms. paikkaa missä nopeusrajoitusta on alennettu eli funktio lienee ensisijaisesti lisätä turvallisuutta "pakottamalla" hidastamaan nopeutta. Täällä kameravalvonnan fuktio tuntuu olevan "yllättää" suoran tien päässä keskellä ei mitään... Eli kerätä rahaa ja ehkä kaunistella jotain poliisin tilastoja.

Minä kyllä olen nähnyt Suoomessa kameroita pääasiassa ennen/lähellä risteyksiä ja sellaisilla paikoilla, joissa on ollut enemmänkin liikenneonnettomuuksia. Kumpi meistä mahtaa olla oikeassa?
 
Iso ero ruotsalaisessa ja suomalaisessa systeemissä valvontakameroiden osalta, Ruotsissa on selvä varoitusmerkki ennen kameraa ja kamerat yleensä sijoitettu ennen risteystä tms. paikkaa missä nopeusrajoitusta on alennettu eli funktio lienee ensisijaisesti lisätä turvallisuutta "pakottamalla" hidastamaan nopeutta. Täällä kameravalvonnan fuktio tuntuu olevan "yllättää" suoran tien päässä keskellä ei mitään... Eli kerätä rahaa ja ehkä kaunistella jotain poliisin tilastoja.
Väärin tunnettu. Zoomaa mille tahansa tienpätkälle, niin valtaosa kameroista on risteysalueilla. Sakkovakuutus - Suomen liikennekamerat
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös