Yliarvostetuimmat bändit

• 108 591
  • 885

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
polvipetteri kirjoitti:
Joka tapauksessa tuo albumi nosti yhtyeen maineeseen, joka sitten kantaa kai tähänkin päivään asti. Pointtini edelleen on kuitenkin se, että tekemällä jonkun hyvin myyvän raidan tai peräti albumin avulla on mahdollista saavuttaa sellainen kuulijakunta, joka ostaa sitten niitä heikompiakin tuotoksia parempia odotellessaan. Kun sitten niiden hyvien albumien suhde vähemmän hyviin on alakantissa, ollaan ainakin hyvin lähellä tavoitelemassa yliarvostetun bändin titteliä.

Mitä sinä oikein horiset? Se että pari yksittäistä levyä on kaupallisesti suositumpia kuin muut tekee muista automaattisesti huonoja?

polvipetteri kirjoitti:
Ja nyt kun vauhtiin päästiin, niin pakko laittaa yksi minulle mysteeriksi jäävä bändi listalle: Nirvana. Tämän myönnän perustuvan ihan henkilökohtaisiin tuntemuksiini, mutta en ole ikinä voinut ymmärtää miksi niillä räkäbiiseillä on saatu radio- tai tv-soittoaikaa.

Tarttuvat, simppelit angstibiisit myyvät. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Varmasti jossain määrin yliarvostettu, mutta ymmärrettävistä syistä, 80-luvun bändit ajoivat itsensä umpikujaan ja Nirvana ja muut olivat vastaisku täysin päinvastaisella sanomalla.

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Niin no siis jos puhutaan vain Timo Rautiaisesta nyt ns. sooloartistina niin ehkä, mutta jos puhutaan Trio Niskalaukauksesta niin on kyllä melkoinen virhe sanoa, ettei kyseinen bändi mitään sano.

Mutta muuten oli melko jännä huomata, että listalta löytyy kolme bändiä, mitkä ovat taasen juuri allekirjoittaneen mielestä niitä kovinmpia :D

Eipä mulle ainakaan tuo Trio Niskalaukauskaan mitään sano eli ei se silloin kai virhe ole? :) Itse en jaksa seurata ko artistin taustabändejä niin paljoa, että pysyisin ajan tasalla kuka/ mikä siellä milloinkin soittelee.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
sivurauta kirjoitti:
Eipä mulle ainakaan tuo Trio Niskalaukauskaan mitään sano eli ei se silloin kai virhe ole? :) Itse en jaksa seurata ko artistin taustabändejä niin paljoa, että pysyisin ajan tasalla kuka/ mikä siellä milloinkin soittelee.

Niin eli siis sä et ole juurikaan kuunnellut Trio Niskalaukauksen biisejä? Kun eihän Trio Niskalaukaus mikään taustabändi ole vaan Timo Rautiainen vain bändin lopettaessa aloitti oman soolouransa.

Trio Niskalaukaus on kuitenkin tässä metallibändien hutussa niin loistava poikkeus . Eri asia on sitten tietysti se, että jos vain katsotaan bändin melodista tuotantoa niin eipä siellä nyt mitään suuria hittejä varmaankaan ole, mutta kun kiinnostus bändiin syntyykin lähinnä lyriikoista. Mutta siinä nyt kait on sitten niin suuria eroja, että mitä kukakin musiikilta haluaa. Toiset haluavat vain melodiaa ja toiset sanoja niiden päälle, millä on merkitystä.

Joskin Jarkko Martikaista saa myöskin kiittää monista bändin hyvistä lyriikoista, mutta ei se mielestäni bändiä itsessään alenna vaikka sanoituksia onkin tullut ulkopuolisilta tekijöiltä. Pääasia, että ne ovat hengen mukaisia ja hyviä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
HN kirjoitti:
Itse asiassa en ole kovinkaan vakuuttunut siitä, että Money olisi edes erityisen tunnettu kappale ns. suuren yleisön keskuudessa.
Minä puolestani luulen, että nimenomaan Money on ainakin Suomessa melko tunnettu kappale suuren yleisön keskuudessa. Suurella yleisöllä tarkoitan omavaltaisesti tässä yhteydessä yleisöä, joka ei juuri Pink Floydin levyjä ostele. Syy tähän luulooni on se, että kappale oli muistaakseni Radiomafiassa jonkun pelivihjeohjelman tunnusmusiikkina. Ainakin siis sen alku on monelle tuttu.

Itse pidän yliarvostettuina kaikkia niitä bändejä, jotka ovat suosittuja, mutta joiden musiikista en itse pidä.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Designer kirjoitti:
Syy tähän luulooni on se, että kappale oli muistaakseni Radiomafiassa jonkun pelivihjeohjelman tunnusmusiikkina. Ainakin siis sen alku on monelle tuttu.
Muistaakseni Radio City ainakin viimeisinä vuosinaan soitteli tuota myös kohtalaisen paljon.
Designer kirjoitti:
Itse pidän yliarvostettuina kaikkia niitä bändejä, jotka ovat suosittuja, mutta joiden musiikista en itse pidä.
Itse puolestani pidän yliarvostettuina kaikkia niitä bändejä, jotka ovat suosittuja ja joiden musiikista itse pidän.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kakkonen kirjoitti:
- AC/DC
- U2
- Beatles

- Mikko Alatalo
Nuo nyt tuli ensimmäisinä mieleen. Esim, Alatalon tuotanto...mitä sieltä löytyy? Känkkäränkkä?
VT kirjoitti:
Jaa Mikko Alatalo yliarvostettu bändi? Tokitoki.
Jos luit koko ketjun, tai edes vähän alusta niin havaitsit että kyseessä oli bändi tai artisti,joka on yliarvostettu.

Nojoo, onhan Alatalo kovan luokan tekijä on musiikkimarkkinoilla, enkä tiedä voiko yksittäistä artistia verrata (tai laittaa samalle listalle) vaikka Beatlesiin, AC/DC:n tai U2:n kanssa? Onhan noilla muilla mun listan bändeillä enemmän nimeä kuin Alatalolla mutta Alatalo on keskittynyt enemmän suomalaiseen musiikkiin.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
kakkonen kirjoitti:

Don't push me ;)

Mutta eräs ehkä pikkuriikkisen yliarvostettu bändi, jota täällä ei ole mainittu on legendaarinen New Kids On The Block !

Luulenpa, että etenkin Jatkoajan siskot voivat kertoa muisteluksiaan ja tuntemuksiaan tästä Bostonin ihmeestä.

Muistan, että pidin yhdestä heidän kappaleestaan ollessani ~11 -vuotias ja se biisi oli "Tonight". Muuten se oli IHAN USKOMATTOMAN JÄRKYTTÄVÄÄ SKEIDAA.

Aina kun poikien musaa kuuli, tuntui, että korviin menee enemmän paskaa kuin silloin kun putosin puuceen reiästä pää edellä alas. No ei vaiskaan, en tippunut, mutta samapa sille. Biisien taustat taisivat tulla samanlaisesta automaattiurusta kuin mitä Kalevi Härvällä on. Laulu muistutti erehdyttävästi lampaan määkinää.

Luokan tytöt olivat punaposki-hurmiossa ja luokankin seinillä oli Nyykkäreiden julisteita ja arvatenkin tyttöjen himoissa (kaksoismerkitys) oli NKOTB- pussilakanaa, pieluksenpäällystää, seinäkelloa, rannerengasta ja -kelloa. Tytöt olivat niin sekaisin, etteivät he seuranneet opetusta vaan itkivät ja nauroivat yhtä aikaa odotellessaan että pääsevät näkemään bändin livenä Helsinkiin. Aivan kuin he olisivat heränneet orastavan naiseutensa ensimmäiselle soitimelle!

Jäsenet:

Jordan Knight (suosituin Nyykkäri)
Jonathan Knight (HMV-Nyykkäri)
Joey McIntyre - Äänenmurrokseton nyykkäri, jolla kasvoivat munakarvat päässä
Donnie Wahlberg - Paha Nyykkäri
Danny Wood - HMV-Nyykkäri

Muistan NKOTB-manian ollessa suurimmillaan, että Suosikissa bändi rankattiin kaikkien aikojen suosituimmaksi Beatlesinkin ohi. Jos Beatles oli suositumpi kuin Jeesus, niin kuinka suosittu NKOTB sitten oli? Suositumpi kuin Uusis? Häh?

Sir Smuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Florida Panthers
sivurauta kirjoitti:
Jokusia voisin kanssa itsekkin tänne mainita.

RHCP
Oikeasti varmaan maailman yliarvostetuin bändi. Mauton, hajuton ja väritön.

Kuinkas kauan olet bändiä seurannut vai oletko ollenkaan. Meinaan että jos yhtään olet tietoinen bändin varsinkin alkuaikojen touhuista niin et varmasti kutsui bändiä HMV:ksi. Sittemmin meno kieltämättä laantunut.

Yliarvostetuimmat bändit:
U2
Iron Maiden

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
No mutta Donnie Wahlberghän on sittemmin sentäs näytellyt Band of Brothersissa :D Ei sinänsä, että ihan hyvin se siinä vetikin.

Toi oli kyllä kovaa kamaa kun olin ala-asteella.

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
No mutta Donnie Wahlberghän on sittemmin sentäs näytellyt Band of Brothersissa :D Ei sinänsä, että ihan hyvin se siinä vetikin.

QUOTE]

Joo Donnielle propsit mielestäni ihan pätevä näyttelijä. Hyvät suoritukset Band of brotherissa, Boomtownissa ja Runawayssa

d2uce

Jäsen
Monte-Cristo kirjoitti:
Biisi ei ole U2:n ja Green Dayn tekele, vaan coveri 70-luvun lopussa - 80-luvun alussa vaikuttaneelta skottilaiselta punk-bändiltä The Skids. Yhtyeen kitaravirtuoosi Stuart Adamson perusti sittemmin "säkkipillirokkia" soittaneen Big Countryn.

Eikös siinä tule alussa coverointia House of the rising sunistakin pätkä? Vai onko sekin The Skidsin biisissä? Tästä käsityksestä siis tämä tilkkutäkki -termi jonka U2 ja Green Day ovat parsineet valmiista palasista kasaan. Mutta kiitos tiedoista, aina oppii uutta!

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Sir Smuli kirjoitti:
Kuinkas kauan olet bändiä seurannut vai oletko ollenkaan. Meinaan että jos yhtään olet tietoinen bändin varsinkin alkuaikojen touhuista niin et varmasti kutsui bändiä HMV:ksi. Sittemmin meno kieltämättä laantunut.

Yliarvostetuimmat bändit:
U2
Iron Maiden

Ihan yhtä järkyttävällä tuuballa se sinäkin tunnut omat argumenttisi ampuvan ihan oma-aloitteisesti alas.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
HN kirjoitti:
Asia ei kuitenkaan ole ihan näin. Jo Pink Floydin ensimmäinen albumi, vuonna 1967 ilmestynyt The Piper at the Gates of Dawn, nousi UK:n albumilistan sijalle 6, ja levyltä lohkaistu single See Emily Play saavutti saman sijoituksen sinkkulistalla. Piperia on luonnehdittu mm. yhdeksi kaikkien aikojen vaikutusvaltaisimmista rock-levyistä. Se mahtuu niin Q Magazinen kuin Rolling Stonenkin julkaisemalle kaikkien aikojen parhaiden albumien listalle.

On totta, että DSotM on Pink Floydin myydyin levy, mutta bändin suosio oli suuri jo ennen sen ilmestymistä ja jatkui erittäin suurena sen ilmestymisen jälkeenkin. Esimerkiksi sitä seuraavan levyn, vuonna 1975 julkaistun Wish You Were Here:n, biisit Shine on You Crazy Diamond ja Wish You Were Here ovat takuulla tunnetumpia kappaleita kuin yksikään yksittäinen DSotM:in biisi. The Wall on sitten tietysti ihan oma lukunsa. Another Brick in the Wall, Hey You ja Comfortably Numb ovat nekin uskoakseni huomattavasti tunnetumpia kappaleita kuin esim. Money ja Time DSotM:ilta. Another Brick on muuten Pink Floydin historian ainoa ykkössinkku.

DSotM taas oli albumina ykkössijalla. Tuosta Moneyn tunnettuudesta suhteessa esimerkiksi Wish You Were Heren biisien tunnettuuteen voidaan olla montaa mieltä.

Tässä kohtaa pitää kummenksua sitä, että ensin heität (anteeksi vaan) ylimieliseltä vaikuttavan yhden lauseen kommentin DSotM-levyn hittibiiseihin kohdistuen ja nyt lasketteletkin jo knoppitietoa koko PF:n tuotannosta. Ihan kuin et olisi alkuun tiennyt mitään DSotM:n biiseistä ja nyt kun sieltä se yksi hittibiisi ylitse muiden nostettiin, sillä ei olekaan merkitystä.

HN kirjoitti:
Mitä taas tulee omituiseen väitteeseesi Dark Siden jälkeisestä Pink Floydista "huhuilumusiikkina", niin enpä oikein tiedä, miten siihen pitäisi suhtautua. Kyllähän nimenomaan DSotM on melkoisen vaikeaselkoista ja ambienttia "huhuilua" sen jälkeiseen - huomattavasti helpommin lähestyttävään, radioystävällisempään ja ns. tarttuvampaan - tuotantoon verrattuna. Vertaa nyt hyvä ihminen Dark Sidea vaikka The Walliin tai myöhemmän ajan A Momentary Lapse of Reasoniin ja kerro sitten uudelleen, että mikä oli sitä huhuilua ja mihin verrattuna.

Mainitsin mielestäni tuolla edellä tuon Wallin esimerkkinä siitä, että tuotannossa on myös tuon DSotM:n lisäksi ollut yleisöystävällisiä albumeita, huhuilun seassa. Ja totta on, että tuo sijoittuu sinne kaikkein eniten suureen yleisöön uppoavan tuotantoon. Mutta on sitä kyseinen yhtye tehnyt välissäkin levyjä, kuten tuossa jo osan luettelitkin. Eivätkä ne kaikki ole laadukkaita. Ja jos mietitään sitä suuren massan ostoriehakkuutta, voisi kuvitella noiden "välilevyjen" myynnin jääneen niiden hard core -fanien varaan.

HN kirjoitti:
Olisit sanonut suoraan, ettet pidä Pink Floydista. Perustelusi sille, että bändi on yliarvostettu, ovat kestämättömät.

Tämä menee taas tälle vuosien takaiselle linjalle kanssasi. Totta on, että en pidä PF:N musiikista, mutta kyllä tässä yritellään tarkastella asiaa ulkopuolisesti. Rivien välistä olen päättelevinäni (ks. ensimmäinen kommenttisi), että sinulla ei ole suurempaa käsitystä PF:n tuotannosta, sen laadukkuudesta tai huhuiluominaisuuksista, mutta pääsitpähän nyt piikittämään ja toteamaan muutaman biisiesimerkin tuella näennäisen käsityksesi Pink Floydin musiikista.

Luulen, että lähdit tähän keskusteluun vähän vahingossa. Tietämyksesi monen musiikkkigenren ja yhtyeen/artsitin suhteen olet osoittanut monesti, mutta tässä sain vaikutelman, että et ole omimmillasi. Vai vaikuttaako sitten mainitsemasi PF-dissaamisasenteeni myös luetun ymmärtämiseen.

Golden AWe kirjoitti:
Mitä sinä oikein horiset? Se että pari yksittäistä levyä on kaupallisesti suositumpia kuin muut tekee muista automaattisesti huonoja?

Teit tuon päätelmän ihan itse. Muuten, millä sitä musiikin laadukkuutta; hyvyyttä tai huonoutta mitataan? Onko myyntilistoilla mitään tekemistä sen kanssa? Luotetaanko siinä kriitikoihin vai muodostaako musiikin kuluttaja itse oman mielipiteensä? Kuka sen tason määrittelee? Onko yliarvostusta se, että levyä ostetaan, vaikka musiikki ei olekaan tasokasta?

Tiedän kanssasi yhteisestä suosikistamme keskusteltuamme, että meillä on eri näkemykset myös sen suhteen, onko DLR se ainut oikea vai kykenikö SH säilyttämään tietyn tason VH:n tuotannossa tuoden kuitenkin jotain uutta sille puolelle, minkä hävisi Davelle tietyissä ominaisuuksissa. Vaikea määritellä, vaikka tiedän, että sinulla on oma vahva käsityksesi asiasta...

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
polvipetteri kirjoitti:
DSotM taas oli albumina ykkössijalla. Tuosta Moneyn tunnettuudesta suhteessa esimerkiksi Wish You Were Heren biisien tunnettuuteen voidaan olla montaa mieltä.

Tästä ei muuten voi todellakaan olla kuin yhtä mieltä. Pink Floydista kun on jutskannut ihmisten, suomalaisten ja muun maalaistenkin, kanssa, niin kyllä WYWH on se biisi, joka tunnetaan jos tunnetaan. ABitW toki tiedetään myös. Toisekseen en ymmärrä miten olet viitsinyt (näin taas minä tulkitsen rivien välistä) uhrata näin paljon aikaa Pink Floydin albumien, kappaleiden ja vihdoin koko ilmiön tyhjentävään analysointiin, kun et edes musiikista pidä. Ihailen omistautumistasi musiikille.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että Pink Floydin tuotanto ei ole tasaista. Se on kuitenkin aika kiistaton fakta, että bändiä on kuitenkin arvostettava siinä missä monia muitakin oman alansa ehdottomia pioneereja.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eipä lie tässä ketjussa vielä mainittu Neil Youngia, tuota Kanadan J. Karjalaista.

Ikinä en ole ymmärtänyt mikä tässä hepussa kolahtaa? Äänensä on kiimaisen hirven moikinaa ja hän laulaa jopa epävireisesti. Silti on mies Rock And Roll Hall Of Famessa ja Hollywoodin Walk Of Famessa.

Kaipa hänellekin oma yleisönsä on, ei noita kunnianosoituksia varmaan turhaan ole jaettu, mutta itse pidän miestä yliarvostettuna.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aika vaikea tätä on objektiivisesti arvioida, joten teen täysin subjektiivisen arvion. Kuitenkin mielestäni on pakko erotella nämä muutaman vuoden pinnalla olleet bändit kauemmin eläneistä. Tietenkin voi ajatella, että jo useamman vuosikymmenen ikä antaa aihetta jonkinlaiselle arvostukselle. Uudemmista tulee mieleen ensimmäisenä Coldplay. En voi keksiä mitään syytä tämän suosiolle. Muutenkaan näissä uusissa punkkirokki pändeissä ei ole yleensä mitään uutta. Rock ei vaan synny pelkästään tuottamalla. Toisinpäin se kyllä toimii paremmin. Jotain missä on alussa rock, voidaan tuottaa ja tuotteistaa menestykselläkin. Aiheeseen:

Oasis - En voi ymmärtää hypetystä. Mielestäni taustamusiikkia parhaimmillaankin. Radiosoitto ja levymyynti on kuitenkin ollut aika massiivista. Nyttemin tosin laantunut.
U2 - Tämä on tullut tässä ketjussa varmaan useimmin. Ei lisättävää.
Rolling Stones - Nykyinen toiminta ei ansaitse saamaansa arvostusta. Ei tule mieleenkään, että lähtisin keikalle. Omalla tavallaan jo säälittävää. Vanhaa tuotantoa tulee kuitenkin kuunneltua. Tulee väistämättä mieleen, että olisi kannattanut lopettaa ajoissa.

Kotimaisista tulee mieleen nämä mestarit Kirkaa ja ehkä Hectoria lukuunottamatta. Suuri osa tuotannosta on jostain kopsattua ja kömpelösti suomennettua.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
polvipetteri kirjoitti:
Teit tuon päätelmän ihan itse. Muuten, millä sitä musiikin laadukkuutta; hyvyyttä tai huonoutta mitataan? Onko myyntilistoilla mitään tekemistä sen kanssa? Luotetaanko siinä kriitikoihin vai muodostaako musiikin kuluttaja itse oman mielipiteensä? Kuka sen tason määrittelee? Onko yliarvostusta se, että levyä ostetaan, vaikka musiikki ei olekaan tasokasta?

Musiikin laadukkuutta mitataan sillä miten hyvältä se kuulostaa, muita kriteerejä ei ole.

Pink Floyd on varmasti yliarvostettu jos on siinä käsityksessä että vuosikymmeniä kestänyt suosio on pelkästään "parin hitin" ansiota. Mutta kerro nyt:

polvipetteri kirjoitti:
Mutta on sitä kyseinen yhtye tehnyt välissäkin levyjä, kuten tuossa jo osan luettelitkin. Eivätkä ne kaikki ole laadukkaita. Ja jos mietitään sitä suuren massan ostoriehakkuutta, voisi kuvitella noiden "välilevyjen" myynnin jääneen niiden hard core -fanien varaan.

Mistä välilevyistä sinä nyt oikein puhut? Animals-levy = "välilevy"? Yksi levy, välilevyjä? Jos taas tarkoitat The Wall-levyn jälkeisiä, bändihän hajosi käytännössä, eikä kukaan varmasti väitäkään noita parhaiden levyjen tasoisiksi, ikinä missään?

Avuksi: http://www.pinkfloyd-co.com/disco/disc_idx.html

Saa jatkaa myös: http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=34172&highlight=pink+floyd

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uleåborgir kirjoitti:
Eipä lie tässä ketjussa vielä mainittu Neil Youngia, tuota Kanadan J. Karjalaista.

Ikinä en ole ymmärtänyt mikä tässä hepussa kolahtaa? Äänensä on kiimaisen hirven moikinaa ja hän laulaa jopa epävireisesti. Silti on mies Rock And Roll Hall Of Famessa ja Hollywoodin Walk Of Famessa.

Kaipa hänellekin oma yleisönsä on, ei noita kunnianosoituksia varmaan turhaan ole jaettu, mutta itse pidän miestä yliarvostettuna.

Itse Niilon fanina voisin kommentoida hieman. Eli todellakin hieman oman yleisön juttu. Lisäksi materiaali on osittain country-henkistä, joten huomio jää tältä osin pienemmälle Suomessa. Uran aikana on syntynyt paljon levyjä ja tuotantoa, vaihtelevalla menestyksellä. Mukaan mahtuu paljon akustista touhua kuin myös rankempaa rock-revittelyäkin. Totta, musikaalisesti mies ei ole mikään Mozart: laulu ja soitto ei aina ole ollut juuri hertzilleen vireessä mutta toisaalta se kuuluu tälläiseen singer/songwriter-touhuun.

Ehkäpä suurin syy miksi itse tykkään ko. herrasta ovat hänen sanoitukset ja akustiset levyt. Minusta hänellä on paljon kerrottavaa jo omien kokemustensa perusteella ja tapa, jolla hänen uransa on kehittynyt ja elänyt vuosien varrella, on kunnoitettavaa. Huolimatta erilaisista levyistä urallaan, Neil on kuitenkin aina säilyttänyt sen oman "soundin" ja tyylin, josta hänet tunnetaan ja jota fanit arvostavat.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä olen ymmärtänyt Youngista persoonana, niin ei tosiaankaan ole ollut koskaan muuta kuin ihan oman tiensä kulkija, tuskin ruvennut koskaan tekemään musiikkia massojen ehdoilla tai siksi, että joku haluaa kuulla jotain tietynlaista. Välittyy enemmänkin sellainen syrjäänvetäytyvä maalaismies hänestä. Eikös hän jossain syrjäisellä ranchilla elelekin, eikä pahemmin julkisuudessa paistattele.

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
Uleåborgir kirjoitti:

Itse pidän kyllä miehen pelkistetystä ja parhaimmillaan nerokkaista kappaleista. Soitto ja laulu ei ole koskaan olleet musiikissa tärkeintä vaan hyvät biisit. Sama pätee moneen muuhunkin suosikkiini. Minusta tuo Karjalaisvertaus ontuu, koska JK on tehnyt aina tuollaista viimeisen päälle tuotettua ja osin helppoa aikuispoppia. Tosin taisitkin viitata persoonalliseen laulutapaan.. Niilosta kuitenkin harvoin pääsee sitä sanomaan samaa.. Ja onhan kyseessä kuitenkin grungen kummisetä.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pink Floydista:
polvipetteri kirjoitti:
Ovat muutaman tunnetumman biisin varjolla saaneet muka oikeutuksen tehdä juuri sellaista musiikkia kuin haluavat ja täytyy myöntää, että se ei ole musiikkia, jota minä haluaisin kuunnella.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kenellä on oikeus tehdä sellaista musiikkia kuin itse haluaa ja kenellä ei? Ja miten se oikeutus ansaitaan?

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
HN kirjoitti:
Vaikka Pink Floyd on itselleni yksi tärkeimmistä ja rakkaimmista bändeistä, olen sitä mieltä, että se on tietyissä piireissä ja yhteyksissä myös yliarvostettu. Siinä, että kutsuu Pink Floydia yliarvostetuksi, ei siis ole lähtökohtaisesti mielestäni mitään väärää, kunhan tukeutuu hieman kestävämpiin perusteluihin kuin sinä dissausviestissäsi.

Ok, HN. Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Tuossa selailin välissä hiukan ketjuja ja löysinkin sinut sitten Pink Floyd -keskustelun alta varsin avartavasti esittelemässä ajatuksiasi. Jäin vaan odottelemaan, miten jatkaisit asian tiimoilta edellisen viestini jälkeen. Lähden tästä kaivamaan luotia jalastani...

Homma lähti oikeastaan väärille raiteille tuosta ensimmäisestä heitostasi ja sen jälkeen tässä oiottiin ja väärinymmärrettiin muutamia sanomisiani eikä se alun perin tarkoittamani ajatus huhuilusta tullut oikein ymmärretyksi. Homma meni heti alusta inttämiseen levynjulkaisuvuosista jne. Mitäs menin sörkkimään ilmeisen ruuhkaiseen muurahaispesään.

Mutta aika hyviä kommentteja löytyi täältä JA:n Pink Floyd -osastolta. Hiukan tunnettakin saatiin mukaan, mikä ei ole ollenkaan huono asia. Itsekin olisin varmaan älähtänyt, jos Van Halen olisi tälle listalle eksynyt.

Noh, ei se mielipide vastustuksesta muutu kuitenkaan. Golden AWekin totesi, että musiikin laadukkuutta mitataan sillä, miltä musiikki kuulostaa. Minusta Pink Floydin tuotanto on (muutmista poikkeuksista huolimatta) huhuilua ja näin ollen yliarvostettua, mutta sainpa huomata hyvien kommenttien ja perusteluiden tuella, että moni on asiasta toista mieltä. Henkilökohtaisia mielipiteitä tässä kaiketi kuitenkin kyseltiin.

Sinänsä muuten hauska huomata, että toistaiseksi Pink Floyd on herättänyt eniten puolusteluja. Kertonee jotain suosiosta.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
polvipetteri kirjoitti:
Noh, ei se mielipide vastustuksesta muutu kuitenkaan. Golden AWekin totesi, että musiikin laadukkuutta mitataan sillä, miltä musiikki kuulostaa. Minusta Pink Floydin tuotanto on (muutmista poikkeuksista huolimatta) huhuilua ja näin ollen yliarvostettua, mutta sainpa huomata hyvien kommenttien ja perusteluiden tuella, että moni on asiasta toista mieltä. Henkilökohtaisia mielipiteitä tässä kaiketi kuitenkin kyseltiin.

Ei täällä alunperin kyselty mitään järkevää, pelkästään tämmöinen heitto "yliarvostetuista" bändeistä, joka on siis sinunkin määrittelyn mukaan samaa kuin se joka ei kuulosta henkilökohtaisesti hyvältä. Otsikko voisi siis olla "Kuuluisa bändi tai artisti josta et tykkää?".

En silti tiedä vieläkään mitä välilevyjä ja huhuiluja sinä oikein tarkoitat, missä välissä kerettiin "huhuilemaan", sillä pari alkupuolen "erilaista" levyä, joihin joku saattaisi viitata, ovat soundtrackejä elokuviin, mutta ne ovat levyjä joita kukaan ei oikeastaan koskaan edes mainitse. Muuten bändin ura meni alun kokeiluista koko ajan eteenpäin kunnes se saavutti huippumenestyksensä, ja sitten Waters lähti menemään.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ted Raikas kirjoitti:
Mitä olen ymmärtänyt Youngista persoonana, niin ei tosiaankaan ole ollut koskaan muuta kuin ihan oman tiensä kulkija, tuskin ruvennut koskaan tekemään musiikkia massojen ehdoilla tai siksi, että joku haluaa kuulla jotain tietynlaista. Välittyy enemmänkin sellainen syrjäänvetäytyvä maalaismies hänestä. Eikös hän jossain syrjäisellä ranchilla elelekin, eikä pahemmin julkisuudessa paistattele.

Ymmärrän mainiosti sen suosion, jota Neil nauttii oman tiensä kulkijana, koska sellainen jollakin tapaa herättää arvostusta, vaikka musiikki ei aina korvia hivelekään. Uskon, että osa hänen kannattajistaan arvostaa miestä juuri omalaatuisuutensa vuoksi, eikä niinkään musiikin tai pikemminkin yksityisten kappaleiden takia.

Näin on mielestäni myös Frank Zappan ja varhaisen Genesiksen laita, vaikka itse pidänkin Gabrielin aikaisesta Genesiksestä musiikinkin takia. Gabriel mahtoi aikoinaan olla niin ihmeellinen heppu, joka pukeutui keikalla muun muassa kaaliksi, että sillä sai jo faneja. Tällaiset ulkomusiikilliset seikat ovat monen muunkin suosion taustalla.

muzakian kirjoitti:
Itse pidän kyllä miehen pelkistetystä ja parhaimmillaan nerokkaista kappaleista. Soitto ja laulu ei ole koskaan olleet musiikissa tärkeintä vaan hyvät biisit. Sama pätee moneen muuhunkin suosikkiini. Minusta tuo Karjalaisvertaus ontuu, koska JK on tehnyt aina tuollaista viimeisen päälle tuotettua ja osin helppoa aikuispoppia. Tosin taisitkin viitata persoonalliseen laulutapaan.. Niilosta kuitenkin harvoin pääsee sitä sanomaan samaa.. Ja onhan kyseessä kuitenkin grungen kummisetä.

Minäkin pidän erityisesti kappaleista, enkä niinkään genreistä tai artisteista lukuun ottamatta suursuosikkejani kuten Beatlesia, Queenia, Led Zeppeliniä ja Metallicaa. Niiltä ei mielestäni juuri paskoja biisejä löydy.

En pidä O-Zonestakaan, mutta Dragostea Din Tei on mielestäni huippubiisi, vaikka tämä vähän hävettääkin myöntää. En pidä U2:ta minään. Pidän sitä kovasti yliarvostettuna, mutta silläkin on mielestäni yksi elämää suurempi kappale: One.

Tapauksessa Radiohead on kehissä hyvin paljon sellaista, että ollaan pitävinään musiikista, ja siten todistellaan "älykkyyttä", koska Radiohead on leimautunut jonkinlaiseksi "nuorisoälymystön" suosikiksi. Uskon vain, etteivät läheskään kaikki Radioheadin levyjen omistajat siitä oikeasti pidä, vaan kuuntelisivat mieluummin vaikka Tony Halmetta tai Jamppa Tuomista.

RHCP on jotenkin aina ärsyttänyt basistin munasillaan soittamisineen, mutta mielestäni se on nyt väsännyt uuden klassikon Snow, (Hey Oh).

Karjalaisvertaus Youngiin ei ollut tosiaankaan mikään kovin osuva, mutta kuten asian ymmärsit, niin oikein käsitit.

Ja sitten vielä yhteen yliarvostettuun bändiin:
Simply Red
Bändi on myynyt 50 miljoonaa levyä. Minkä ihmeen takia?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy