Silloin, kun B.B King levytti 10. levynsä, ei ollut Oasista. Silloin, kun B.B King levytti 20. levynsä, ei ollut Oasista. Silloin, kun B.B King levytti 30. levynsä, ei kukaan ollut kuullut Oasiksesta mitään.
Kuka on B.B King?
Silloin, kun B.B King levytti 10. levynsä, ei ollut Oasista. Silloin, kun B.B King levytti 20. levynsä, ei ollut Oasista. Silloin, kun B.B King levytti 30. levynsä, ei kukaan ollut kuullut Oasiksesta mitään.
Vielä 10-vuotta ikää lisää ja luukutan Mambaa autossa täysillä.
Oasis. Myynyt yli 70 miljoonaa levyä ja todetaan, että fanikunta on todella laaja. Itsekin tiedän jotain rockista, mutta en osaa nimetä yhtään Oasiksen kappaletta. Ei osaa rock-tuttavapiirinikään. En tunne ketä kuuntelisi Oasista, siis kuuntelisi. Ehkä hekään (ystäväni) eivät tiedä mitään rockista. Jotkut Gallagherit siellä tappelee keskenään. Tai onko se edes rockia? Eikös se ole poppia? En mä siitä tiedä mitään muuta kuin, että Sweet oli sellaista purkkarockia.
Bruce Springsteen (meniköhän oikein toi sukunimi edes)
Mega-luokan stadionien täyttäjä ympäri maapallon jostain syystä. Yksinkertaista musaa tavisukolta. Ei vaan kolahda meikälle. Arvostusta tuntuu nauttivan suuresti.
Kyllä. Tavallisuuteen Springsteenin suosio juuri perustuu. Napakkoja rokkibiisejä tavallisten kansalaisten elämästä; toiveista, haaveista ja pettymyksistä.Tätä en ymmärrä. Kappaleilla kuten The River ja Born in the USA on ollut valtava merkitys tavallisten amerikkalaisten tunteiden tulkkina, ja on niihin (pettymyksen, turhautumisen, raivon ym. tunteisiin) samaistuttu tälläkin puolella Atlantin. Tavisukko no joo, mutta sehän voidaan sanoa myös: katu-uskottava. The River on kirjoitettu siskon avioliitosta, yleensäkin nuo tarinat taitaa olla ihan eletystä elämästä paljolti.
Ja hittilista on pitkä kuin nälkävuosi, ja väittäisin siinä kyllä musiikillista neroutta häivähtävän yhdessä jos toisessakin biisissä. Se on tietysti makuasia mikä kolahtaa ja mikä ei.
Itsehän näistä Amerikan isoimmista nimistä tiputtaisin stadionin lavalta Madonnan mieluummin kuin Brucen. Kova se on jumppaamaan, ja tietysti tunnettu myös näyttelijänä ja siitä että on kuuluisa, mutta hyviä biisejä ei riitä alkuunkaan siihen malliin kuin Springsteenillä. Oletan, että konserttiin mennään katsomaan kuuluisuutta eikä niinkään kuuntelemaan musiikkia.
Onkohan sulta mennyt tämän ketjun ja keskustelun idea jotenkin ohi? Eihän tähän aiheeseen ole olemassakaan mitään täysin faktoihin perustuvia rationaalisia vastauksia, koska arvostukseen ja sen ansaitsemiseen vaikuttaa niin moni asia. Käytännössä tässä on kyse vain ja ainoastaan jokaisen henkilökohtaisista mielipiteistä ja näkemyksistä.Aika kovia paalutuksia täällä vain on. Lähtisin kyllä siitä, että jos joku poppoo on omassa maassaan myynyt kultaan oikeuttavan määrän lättyjä ja vaikka olisi maailmalla muuten tiedostamaton yhtye, niin eihän tuollainen musiikillinen anti ole missään nimessä yliarvostettua. Kielimuurit ovat yleensä näiden artistien esteenä nousta maailmankartalle, sillä laulanta vedetään yleensä sillä kotimaan kielellä. Tästä kärsivät lähes kaikki muut paitsi ne maailmalla kauppaa tehdessä käytettävät kielet.
Useimmin näitä esiintyjiä lokeroidan juuri tähän yliarvostettuun joukkioon, koska musiikki ei taivu omaan makuun. On vähintäänkin hauskaa lukea näitä perusteluja, kun artistit ovat myyneet maailmalla kymmeniä ja taas kymmeniä platinalevyjä. Ei ne artistia enemmän tai vähemmän fanittavat miljoonat/kymmenet miljoonat ihmiset kaiketi kauhean väärässä ole. Mut ne kuuluisat makuasiat...
Ultra Bra onnistui sanoittamaan aikuistumisensa kanssa kipuilevien tiedostavien kaupunkilaisnuorten elämän tehden siitä sukupolvikokemuksen. 70-luvun poliittisen laululiikkeen ajoistakin oli kulunut tarpeeksi aikaa, että Kerkko Koskinen pystyi päivittämään soundin sopivan retroon popmuottiin olematta tunkkaista ja julistavaa. Vihdoin kaikilla humanisteilla oli oma lempibändi! Täällä maalla diggailtiin varmaan enempi isosta soinnista. :)
Jokaisen musiikki-ihmisen pitäisi nähdä Bruce Springsteen ainakin kerran livenä. Aivan huikea kokemus oli aikoinaan Turun keikka.
Yliarvostettua: kaikki mainstream musiikki.Kun tätä ketjua lukee niin olisi kiva myös tietää niitä bändejä jota oikeasti arvostatte..tuntuu että näitä yliarvostettuja löytyy vaikka muille jakaa. Onko niitä aliarvostettua ?
Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä.
U2 on tainnut saada tässä ääniä, ja sinne menee omanikin. Tykkään kyllä alkupään biiseistä, tyyliin "New Year's Day" yms. Mutta jossain kohtaa nasahtanutta megasuosiota en ymmärrä.
Anthrax - jotain kertoo se, että 30-40 vuotta vanhan bändin settilistalla kirkkaimmat tähdet ovat edelleen lainabiisejä. En ole koskaan ymmärtänyt, että millä logiikalla tämä bändi kuuluu Big Fouriin?
Testament - bändi joka monen mielestä voisi korvata Anthraxin Big Fourissa. Testament on vähän kuin Metallica, jos ne olisi äänittäneet levyilleen Escapen tai Eye Of Beholderin tasoisia biisejä kahdeksan kappaletta ja kaksi oikeasti kovaa biisiä. Levyjä löytyy kyllä omastakin hyllystä ja keikoilla nähty viitisen kertaa, mutta jotain rosoisuutta kaipaisin ja nykyisellään liian tasapaksua.
Niin ja se bändi, jonka Anthraxin pitäisi korvata, on Exodus. Mutta ei siitä hienosta orkesterista sen enempää tässä ketjussa.
Siitähän ne amerikkalaiset tykkäävät. Puuronharmaata geneeristä raskasta rockia ja karheaääninen laulaja. Varma menestysresepti Jenkeissä.Siis hyi vittu miten geneeristä paskaa.
Siitähän ne amerikkalaiset tykkäävät. Puuronharmaata geneeristä raskasta rockia ja karheaääninen laulaja. Varma menestysresepti Jenkeissä.
Waltarin musiikkia kuvaa parhaiten oksennus lumihangessa: on siellä kaikenlaista väriä, mutta lopputulos on luotaantyöntävä.
Satuin kuulemaan Bad Wolves -yhtyeen versioinnin The Cranberriesin Zombiesta. Alkoi korvat vuotamaan verta ja tuli migreeni. Siis hyi vittu miten geneeristä paskaa. En tiedä arvostaako joku tätä bändiä, mutta ilmeisesti joku, koska sitä soitetaan radiossakin ja silloin tämä bändi kuuluu "yliarvostetuimmat bändit" -laariin heittämällä. Kaiken lisäksi tuo laulaja on ilmeisesti Trumpia kannattava vaimonhakkaaja.
Samanlainen reaktio tuli viimeksi silloin kun Disturbed suoritti väkisinmakaamisen Sound of Silence -kappaletta kohtaan. Tässä vedetään Simon- ja Garfunkel -parkoja oikein kunnolla kuivana kakkoseen:
Rasti seinään: aina positiivisesti musiikkia ja artisteja syynäävä @Pavlikovsky ei nyt hakenutkaan tällä kerralla positiivista kulmaa. Mutta mitäpä suotta, saa rehellinenkin olla. Tässä tapauksessa rehellisyyteen on myös pätevä syy. Massan mukana on maailman sivu ostettu aika kevyttäkin tekelettä, enkä minäkään jaksa ymmärtää jonkin Oasiksen ”hyvyyttä” oikein edes aluksi. Tyhjänpäiväinen ja rasittava orkesteri jos minulta kysytään, ja voin vastata ihan kysymättäkin.Oasis. Myynyt yli 70 miljoonaa levyä ja todetaan, että fanikunta on todella laaja. Itsekin tiedän jotain rockista, mutta en osaa nimetä yhtään Oasiksen kappaletta. Ei osaa rock-tuttavapiirinikään. En tunne ketä kuuntelisi Oasista, siis kuuntelisi. Ehkä hekään (ystäväni) eivät tiedä mitään rockista. Jotkut Gallagherit siellä tappelee keskenään. Tai onko se edes rockia? Eikös se ole poppia? En mä siitä tiedä mitään muuta kuin, että Sweet oli sellaista purkkarockia.
Älä muistele pahalla.Arvaatte varmaan, mikä kappaletta ämyri suolsi uumenistaan, kun kapteeni nakkasi kytkimen päälle.
Vasta 25 vuotta olen muistellut pahalla. Pientähän tämä. Huonomminkin olisi toisaalta voinut mennä, Tilkassa ei soinut Matti eikä Teppokaan.Älä muistele pahalla.
Mä sain hiukan vastaavan yliherkkyyden erääseen 60-luvun klassikkoon, kun baarin cd-soitin hiukan jumitti. Se jumitti silleen ovelasti, ettei ihan äkkiä edes havainnut, että biisi oli loopissa. Ironista siinä oli se, että kertsissä hoettiin "silence is golden". Vartin päästä olin valmis allekirjoittamaan biisin sanoman. Mulla oli just tikkamatsi viikkokisoissa kesken, joten en kehdannut ihan heti henkilökunnalle asiasta reklamoida. Aasinsiltana todettakoon, että The Tremoloes lienee yliarvostettu.Vasta 25 vuotta olen muistellut pahalla. Pientähän tämä. Huonomminkin olisi toisaalta voinut mennä, Tilkassa ei soinut Matti eikä Teppokaan.