...
Seppo Rädyn menetelmät sopivat aikanaan hyvin hänelle itselleen. Sen kertovat tulokset. Suurimmalle osalle ne eivät kuitenkaan sovi. Olen yllättynyt, että Sormunen on pysynyt näin hyvin kasassa. Ehkä juuri hänen pieni kokonsa on varjellut häntä. Uskon, että Seppo on saanut ulosmitattua Sormusesta tuloksia kohtuullisen hyvin. Yleiseksi ohjenuoraksi Sepon menetelmistä ei kuitenkaan ole...
Ihan ensi alkuun vaan pahoittelut siitä, että sinulle kävi kuvaamallasi tavalla ja ura jäi loukkaantumisten takia kesken. Puhumattakaan sitten aikuisiällä jatkuneista vaivoista, todella valitettavaa!
Olen suurimmilta osin kanssasi samaa mieltä, mutta kyllä mielestäni vähän pidemmälle voi spekuleerata sen asian kanssa, että olisiko Räty voinut olla jopa parempi keihäänheittäjä, mikäli olisi treenannut eri tavoin, entä ravinto, palautuminen jne jne??
Minulle Seppo tulee aina olemaan yksi suurimpia suosikkejani ja hänen tuloksiaan tulen aina ihailemaan.
Valitettavasti olen kuitenkin huomannut, että hänen viime vuosien kannanottonsa ja kerskumisensa omista harjoitteistaan ja siitä, miten "aina oli paikat paskana" ei ole omiaan toimimaan hyvänä esimerkkinä nuorille heittäjille. Sanon tämän jonkun verran keihäsnuoria nähneenä entisenä (vaatimattoman tason) heittäjänä itsekin.
Aiemmin laajalti - ja mielestäni vähän harhaanjohtavastikin - esitellyistä Sormusen tilastoista tuli myös mieleen, että Oonahan on jo kaksvitonen, eli hänen ikäisenään samaten lupaavina pidetyt Ingeberg ja Rantanen olivat heitelleet ihan eri metriluvuille.
Toki vaikea sanoa, miten kovana lupauksena esim Rantasta aikanaan pidettiin, kun kyseessä on '70 syntynyt heittäjä ja en luonnollisesti tuolloin ollut maisemissa.
Rantanen on olympiavoittaja ja tuo voittoheitto on sellainen, jolla mitsku, mahdollisesti jopa kulta olisi otettavissa tänäkin päivänä. Mielestäni Sormusen pitäisi saada rutiinitaso yli 60m ja tuohon sitten piikiksi kuusvitosia, silloin hänen tavoitteensa näyttäisivät hieman realistisemmilta.
Eli aivan valtava vuori on kiivettävä 25v heittäjällä, valitettavasti.
Vielä on kuitenkin toivoa, odotellaan tämän kesän tuloksia jännityksellä.
Mielenkiinnolla odotan kesää ja sitä, kuka on Suomen menestynein naisyleisurheilija EM-kisoissa. Tällä hetkellä Oona Sormunen on vahva ehdokas tuohon saavutukseen, mutta kaikkea voi sattua kesän mittaan.
Eikös Latvala ole juossut erittäinkin lupaavasti?
Jos oletetaan, että Sormunen karsiutuu keihään finaalista, niin Latvalalle riittää tyyliin välieräpaikka Oonan lyömiseen..
Samoin tulee mieleen Neziri, joka nyt voi mennä em-tasolla pitkällekin, nappijuoksulla jopa finaaliin.