Minä arvostan Kalevan kisat korkealle, kun arvotetaan suomalaisia yleisurheilijoita. Mainintasi Kalevan kisoista kyläkisoina kertoo sinun epärealisesta suhtautumisesta yleisurheiluun. Tänä kesänä Oona Sormusella on mahdollisuus viedä neljäs perättäinen Kalevan kisojen mestaruus. Se on perinteisessä keihäsmaassa upea suoritus.
Arvostan Kalevan kisat erittäin korkealle ja olen ollut todella usein katsomossa seuraamassa tätä hienoa tapahtumaa. Ylipäänsä suomalainen yleisurheilu ja vaikkapa tämä Eliitti-kisojen sarja on todella hieno juttu ja toisin kuin monessa muussa lajissa, suomalaiset ovat oikeasti varsin asiantuntevia yu-seuraajia.
Kalevan kisoissa keihäs ei perinteisesti ole ollut tasoltaan hirvittävän kova, mutta mikäs siinä.
Sormusen mestaruudet ovat kovia juttuja, mutta hyvin kaukana ollaan niistä tavoitteista, joista vuosia sitten hänen kohdallaan puhuttiin, mukaan luettuna olympiavoitto.
Kuka sinun mielestäsi on Suomen paras naiskeihäsvalmentaja kaksikon Korjus/Ingberg jälkeen, kun et arvosta Seppo Rätyä parhaaksi?
Jotenkin viesteistäsi haiskahtaa (korjaa jos olen väärässä), ettet niinkään ärsyyntynyt kommenteistani Oona Sormuseen liittyen, vaan rupesit hankaamaan vastaan, kun mainitsin epäilykseni Rädyn valmennuksesta ja tavasta harjoituttaa Sormusta.
Miksi näin?
Kuten jo totesin, niin mitään varmuutta minulla ei Rädyn metodeista ole ja siksi olin kiinnostunut kuulemaan, jos jollain olisi ollut jotain tähdellistä kerrottavaa asiaan liittyen. Kenelläkään ei kuitenkaan ole tällaista informaatiota ollut (ehkä
TKH:lla on, mutta hän ei ole hetkeen kirjoittanut).
Silmämääräisesti arvioituna Sormunen näyttää voimakkaalta heittäjältä, jonka tekniikka rakoilee ja tasaisuutta on vain nimeksi. Voimalla keihäs lentää päälle 53 metrin.
Haluaisin kuulla tarkemmin Seppo Rädyn metodeista valmentaa, toivottavasti ne eivät muistuta hänen omia metodejaan. Rädystä on jäänyt vahvasti se mielikuva, että kyseessä oli huippulahjakas heittäjä, joka myös heitti pitkälle, mutta kuinka pitkälle hän olisikaan heittänyt, jos treeni olisi ollut vähemmän paikkoja rikkovaa?
En ymmärrä, miksi Räty kerskailee esitellessään huonoja treeniolosuhteitaan, nähdäkseni isoin syy sille, miksi hän ollut vielä menestyneempi aikoinaan. Ja varmuudella terveempi.
Olin pari, kolme vuotta sitten Hifkin yu-toiminnan muutaman ihmisen kanssa katsomassa Thorkildsenin ja Teron yhteistreeniä, jossa etenkin norskin uudet metodit tekivät vaikutuksen.
Toivoisin myös Sormuselle enemmän tämäntyyppistä treeniä, jossa korostuu kehonhallinta, hyvä tasapaino jne, hän näyttää erittäin epätasaiselta heittäjältä, joka kiskoo keppiä "voimalla".