Siirtoikkuna ja draftijärjestelmä ei syrji ketään, tämä nyt esilläoleva herrasmiessopimus syrjii Jokeriessa pelanneita pelaajia. Siinä on se ero.
Nyt esillä oleva, väitetty herrasmiessopimus, väitetysti syrjii Jokereissa pelanneita pelaajia. Todisteena meillä on joku, ilmeisesti kokouspöytäkirja, jossa tällaiseen mahdolliseen sopimukseen ilmeisesti viitataan. Voi olla, että tuo viittaus on ollut huono (ilmaisuasultaan) mutta jos lähtökohta on ollut, ettei asiakirja ole julkinen ja kaikki sopijaosapuolet ovat tienneet, mitä tällä mahdollisesti huonollakin ilmaisulla on tarkoitettu, niin voi olla luultavaa, ettei yksityiskohtaa ole nähty niin tärkeäksi, että se olisi pitänyt tuohon asiakirjaan korjata. Emmekä me tiedä edes sitä, onko tuo kuva otettu lopullisesta asiakirjasta, vai vasta muokattavissa olevasta asiakirjasta. Sen takia yhdeltä nimimerkiltä kysyin täällä, että näkeekö hän siinä kuvassa allekirjoituksia (koska itse en muista nähneeni, tosin vilkaisin kuvaa vain hyvin nopeasti), joka voisi viitata, että asiakirja on ikäänkuin lopullinen, tarkistettu ja hyväksytty sellaisenaan.
Kyllähän Liigan mahdollinen herrasmiessopimus voi olla (varsinkin, jos se on vain suullinen) sellainen, että se vaatii tietyn prosessin läpikäynnin, jokaiselta kesken kauden KHL:n suunnalta tulevan, työttömän pelaajan kohdalla. Sääntö voi olla myös sellainen, että tällaisen pelaajan voi rekrytä, jos yhdelläkään Liiga seuralla ei ole tähän mitään vastaan. Sääntö voi sen lisäksi sanoa, että jos yksikin joukkue vastustaa ja hankkijajoukkue silti haluaa pelaajan hankkia, voidaan yhteistyössä vaatia maksettavaksi sakko. Tämä sakko pitäisi olla yksimielisen päätöksen takana. Syrjittäisiinkö nyt yksittäistä joukkuetta? Voisiko joku huolimaton näissä oloissa silti kirjoittaa salassapitoon tarkoitettuun kokouspöytäkirjaan sillä tavalla, kuin nyt esillä olevassa tapauksessa on tehty?
Jos Liiga päättäisi linjata omiin sääntöihin, että kesken kauden ei saa palkata pelaajia, joilla on kuluvan kauden aikana ollut sopimus johonkin seuraan ulkomaisissa sarjoissa, on se ihan laillinen kilpailusääntöjen alaisuuteen kuuluva sääntö. Jos siinä säännössä asetetaan eriarvoiseen asemaan yksittäisen seuran tai sarjan pelaajat, aletaan menemään jos siihen, että se ei täytäkään noita poikkeuskohtia, joilla kilpailusäännöt saadaan eriytettyä EU-lainsäädännöstä.
Voiko säännön muokata siten, että pelaajia saa draftata Liigaan vaikka seuraavien sääntöjen mukaan.
A) Liigan markkina-alueekseen määrittelemän alueen ulkopuolella alkavan/kuluvan kauden aikana sopimuksen omannut, nyt työttömänä olevan pelaajan voi draftata, rekrytä ja siirtoikkuna aukeaa välittömästi, jos kohta B ei täyty
B) Liigan markkina-alueekseen määrittelemän alueen sisäpuolella, alkavan/kuluvan kauden aikana sopimuksen omannut, nyt työttömänä olevan pelaajan voi draftata, rekrytä ja siirtoikkuna aukeaa välittömästi, jos ko. pelaajan sopimus on ollut arvoltaan kuluvalta vuodelta alle summan X. Jos summa X täyttyy, voi pelaajan draftata, rekrytä ja siirtoikkuna aukeaa välittömästi, jos jokainen Liiga joukkue sen hyväksyy. Jos tällaista hyväksyntää ei saada, voi pelaajan draftata ja rekrytä, mutta siirtoikkuna aukeaa tällaisen pelaajan kohdalla vasta alkavan/kuluvan kauden jälkeen.
Sitten tuo X määriteltäisiin siten, että sen sisäpuolelle mahtuisi vaikka Mestiksen viisi tai kymmenen kalleinta pelaajasopimusta. Syrjisikö nyt vain yhtä joukkuetta, joka toimisi Liigan katsoman markkina-alueen sisäpuolella. Olisiko tällainen käytäntö hyväksyttävä, vaikka käytännössä lopputulos muistuttaisi hyvin paljon, nyt väitettyä tilannetta.