Sitähän ei toki tiedetä, mitä tuo kaveri laskee Venäjän lisäksi kiekon supermaiksi, mutta kait voitaisiin olettaa maiden (Euroopassa) olevan Suomi, Ruotsi, Tshekki ja Slovakia.
Onhan se niinkin, että venäläisillä on ajoittain tapana liioitella, mutta Sveitsi jääkiekon supermaa?
Kyllä mä rankkaisin Sveitsin "jääkiekon supermaaksi" aika herkästikin ennen Slovakiaa. Muutamaa poikkeusta (3?) lukuunottamatta
IIHF:n rankingeissakin Sveitsi on tainnut olla Slovakian edellä koko 2000-luvun.
Tässä Slovakian ja Sveitsin vertaamisessa on joka tapauksessa kyse ihan näkemyseroista.
@Jaws illa on asiasta takuuvarmasti täysin päinvastainen näkemys kuin Kettuherralla. Enemmän epäilen (linkittämääsi juttua lukematta), että haastateltu KHL-johtaja on vain käyttänyt termiä "jääkiekon supermaa" sellaisella Tamimaisella laveammalla katsannolla (vrt. "maailmanluokan pelaaja").
Aivan täysin tälle päivälle päivitettyä tietoa mulla ei ole Sveitsistä, mutta mun käsitykseni mukaan siellä ei ole yhdelläkään perinteisellä seuralla pienintäkään aikomusta siirtyä NLA:sta KHL:n. Muutama vuosi taaksepäin oli jotain suunnitelmia jonkun uuden "KHL-muoviseuran" perustaminen johonkin Bernin kantoniin, mutta ne puheet loppuivat viimeistään Lev Prahan kohtaloon.
Oma arvioni kuitenkin on, että mahdollinen uusi KHL-seura ("jääkiekon supermaasta") tulee kuitenkin saksankieliseltä alueelta. Kääntäisin katseeni lähinnä DEL:n ja siellä kahteen suurseuraan:
Eisbären Berlin tai
Kölner Haie. Mun käsittääkseni KHL haluaisi enemmän kuin mielellään jonkun saksankielisen seuran mukaan toimintaansa. Juuri tästä syystä voidaan hyvinkin olettaa, että KHL-pomo käyttää Saksastakin nimitystä "jääkiekon supermaa". Kyseiset joukkueet ovat kuitenkin toistuvasti tyrmänneet KHL:n lähentely-yritykset.
Hyvin todennäköisesti KHL tarvitsisikin jonkun muun saksankielisen joukkueen nk. "päänavaajaksi" Saksan markkinoille. KHL-pomojen seuraava kohde onkin ollut Itävallassa
EC Red Bull Salzburg. Itävallan kutsuminen kuitenkin "jääkiekon supermaaksi" menisi jo kaikessa tamimaisuudessaankin huumorin puolelle. Salzburgin joukkueen tavoite on kuitenkin ensisijaisesti siirtyä pelaamaan DEL:n. Reilun sadan kilometrin päässä Salzburgista sijaitsee kuitenkin toinen Red Bullin sponsoroima joukkue, joka pelaa jo DEL:ssa:
EHC Red Bull München.
Salzburg => DEL ja München => KHL?
Eiköhän se tuleva KHL-laajennusjoukkue löydy noista neljästä edellämainitusta?
Näiden lisäksi tulee vielä pari vaihtoehtoa mieleen - tosin nämä vaatinevat ne
@Barcelona n mainitsemat pari vodkasnapsia. Milanon seudullehan ollaan kaavailtu KHL-joukkuetta jo varmasti viitisen vuotta:
Hockey Milano Rossoblu. Lisäksi Puolan jääkiekkopomot haaveilevat omasta KHL-joukkueesta:
Olivia Gdansk. Niin hullulta kuin koko kuvio kuulostaakin, niin neuvottelut olivat ilmeisesti harvinaisen pitkällä jo kaudelle 2013-14. Areenahan Itämeren rannikolla on jo valmiina:
Ergo Arena.