Yle järjestää Tohlopissa helmikuun alkupuolella parin tunnin seminaarin aiheesta ”Miten saavutamme uusia yleisöjä”. Alustuksien aiheena ovat:
- Kioskin tarina – tyhjästä menestystuotteeksi parissa vuodessa (Antti Hirvonen, päällikkö, nuorisomediat)
- Tapaus DragonSlayer666 – kuinka hardcore gamerit saatiin innostumaan televisiosta (Riikka Takila, tuottaja)
- Tubekulttuurin nousu – nuorten idolit, sisällöt ja vuorovaikutus (Mikko Silvennoinen, tuottaja)
Kutsusta päätellen uusilla yleisöillä tarkoitetaan tässä 15-29 -vuotiaita suomalaisia. En tiedä miten teillä, mutta minun tuntemat 15-29 -vuotiaat eivät katso YLEä lainkaan, vaan pitävät sitä ”turhana laitoksena”, jos heillä edes mitään mielipidettä on.
Otos ei ole kovin suuri, muutama korkeakoulutettu ja opiskelija, mutta mikäli he ylipäänsä katsovat televisiota, niin eivät ainakaan YLEn kanavia.
En tiedä muuttuuko YLE tai muuttuvatko nuorten aikuisten mediakulutustottumukset, mutta vaarana on, että täydellinen eriytyminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen.