Tässä taas huomataan ettei Daespoo ymmärrä sitä että kaupallisia kanavia ei kiinnosta se mitä suuri yleisö haluaa katsoa, koska heidän asiakkaitaan eivät ole katsojat vaan rahojaan mainoksiin sijoittavat yritykset. Ja niitä kiinnostaa enemmän saada ruudun ääreen oman intressinsä mukainen katsojasegmenti. Esim. K-kauppias ymmärtää että hänen kannattaa sijoittaa omat tuoteensa esim. kokkiohjelman mainoskatkolle, koska sen mainoksen näkevät juuri ne joita ruuanlaitto kiinnostaa.
Eihän joku "wanna-be-julkkikset autiosaarella" tyyppinen konsepti kerää oikeasti kovinkaan suuria katsojalukuja, eikä kaupalliselle kanavalle se olekaan tärkeää kunhan ne saa ne haluamansa 5000 mainostajilleen potentiaalista "jellyjortikan" ostajaa sinne ruudun ääreen.
Höpöhöpö, taas puhut täyttä tuubaa. Ymmärrän täysin mainostajien logiikan, se on se syy miksi esim. NHL:ssä pyörii isot rahat vaikka katsojaluvut jenkeissä kokonaisuutena ei pärjää kolmelle muulle suurelle lajille kansallisesti, NHL:n katsojaprofiili on kaikista neljästä paras mainostajille eli nuori, valkoinen ja hyvätuloinen mies.
Yleisesti ottaen mainoskanavia kiinnostaa erittäin paljon mitä suuri yleisö haluaa katsoa koska katsojamäärät on suoraan suhteessa mainostuloihin, 5000 potentiaalista ostajaa ei riitä mihinkään ellei kyseessä ole joku Kutosen 23.00 alkava uusinnan uusinta reality jostain kääpiövaimoista tms. Toki ohjelmapaikat täytetään kaiken maailman roskalla joiden mainoksilla saadaan katettua lähetyskulut ja lisenssimaksut mutta väite etteikö mainoskanavia kiinnosta "suuri yleisö" on täyttä roskaa.
Kun katsoo mitä on ne ohjelmat mitä oikeasti suuret massat haluavat katsoa niin voi kurkata vaikka Finnpanelin mittauksia:
Finnpanel - TV-mittaritutkimus
Uutisten ja ajankohtaisohjelmien lisäksi listalta löytyy kärjestä saksalainen dekkarisarja, brittiläinen klassikkokomedia ja suomalainen komediasarja. Kaikki nämä muuten Ylen kanavilta.
Jopa Ylen dokumenttisarja "Suomi on venäläinen" on kerännyt lähes puoli miljoonaa katsojaa ruudun ääreen ollen viikon 14. katsoituin lähetys, ja tälläistä ohjelmaa ei vain yksikään kaupallinen kanava ikinä esittäisi, koska se ei ole mainostajille mitenkään kiinnostava.
Todistit pointtini erittäin hyvin. Saksalainen dekkarisarja, brittiläinen klassikkokomedia ja suomalainen komediasarja on juuri sellaista mitä mainoskanavilta tulee.
Ylen dokumentti "Suomi on venäläinen" on hyvä (nähnyt yhden jakson, "Suomi on ruotsalainen" tullut katsottua useampi jakso) ja se kuuluukin juuri Ylen tehtäviin koska sitä ei kaupalliset kanavat näytä todennäköisesti (tosin esim. Maikkarilta tullut hyviä suomalaisia dokkarisarjoja esim. vanhoista yrittäjäsuvuista), en usko että kukaan vastustaa tämän sarjan ostamista/kustantamista (en tiedä onko Ylen oma vai ostettu).