Ajalle tyypillisesti kaikella politikoidaan. Julkisrahoitteisena yhtiönä YLE:ssä on takuulla paljon joutokäyntiä, mistä leikkaaminen ei itse sisältöihin välttämättä vaikuttaisi. Silti ei ole yllättävä lopputulos, etteivät leikkaukset kenties kohdennu oikein. Se on suuri sääli, mutta vastoin politikoijien pakotusta, rahoitus tulee valtiolta ja kohdennuksesta päättää YLE itse. Siinä kohtaa valtaosa kritiikistä viuhuu huolella ohi, kun tästä tehdään poliittinen lyömäase. Kyllä katseet pitäisi kääntää itse yhtiöön, sillä ainakin minua kiinnostaisi nähdä läpivalaisu prosessista ja päästä tutkimaan yksityiskohtaisemmin rahoituksen kohdentumista.
Minulla itselläni on, ja lähipiirilläni myös kokemusta eroista tehokkuudessa julkisen ja yksityisen välillä. Empirian pohjalta sanoisin, että julkisella usein kuvitellaan tekevänsä asioita hyvin ja tehokkaasti, mutta todellisuudessa ollaan valovuoden yksityistä perässä. Kun rahoitus ei olekaan automaatio ja tule itsestään, se selkeästi kehittää ajattelua uudelle tasolle.
Minulla itselläni on, ja lähipiirilläni myös kokemusta eroista tehokkuudessa julkisen ja yksityisen välillä. Empirian pohjalta sanoisin, että julkisella usein kuvitellaan tekevänsä asioita hyvin ja tehokkaasti, mutta todellisuudessa ollaan valovuoden yksityistä perässä. Kun rahoitus ei olekaan automaatio ja tule itsestään, se selkeästi kehittää ajattelua uudelle tasolle.