Yleisradio Oy – YLE

  • 492 894
  • 3 902

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tiedän olevan kysyntää musiikkikanavalle, jossa juontajat eivät ala nauraa omille vitseilleen reilusti ennen punch linea

Mitä nyt jokusen kerran YleXää olen viime aikoina kuunnellut, niin juuri tuotahan erityisesti ne aamuheebot harrastavat.

Luulevat kai olevansa jotain köyhän miehen jaajoja.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minulle maanantai-illat ovat tarjonneet mielenkiintoisia historia-dokumentteja. Tällä hetkellä on kesken kolme osainen sarja Pompeijin viime hetkistä (eka jakso tullut).

Auts, minun huono vetoni oli edellinen väitös, olin onnistunut unohtamaan täysin ykköskanavan, jolta minäkin katsoin Pompeijin aloituksen ja myös esim. Francosta kertovan sarjan, jne.
Ja kakkonenkin tarjosi Naissotilaat-sarjan, josta pidin.
Huono valintani oli maanantai ja varsinkin se, että niputin ykkösen ja kakkosen, viime aikoina maanantainsa parantaneen.

Vaan yleisen profilointini pidän edelleen: en koe Ylen kannalta järkeväksi houkutella nuorempia katsojia vanhempien kustannuksella. Nuoristakin nimittäin tulee ajan saatossa vanhempia ja toivottavasti vielä silloinkin heille olisi Yleisradiota tarjota.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Otetaan vaikka YleX esimerkiksi. Mikä sen funktio on? Soittavat samoja biisejä kuin kaikki kaupalliset kanavat, mutta ilman mainoksia.
Olen kyllä vahvasti eri mieltä tästä.

Melkeinpä joka (arki-)ilta tulee 2h musiikin erikoisohjelmia ja aikalailla jokaiselle jotain (äkkiä muisteltuna maanantaisin Disco Ensemblen nokkahahmo Miikka Koiviston joku urbaanin musiikin ohjelma, tiistaina joidenkin naisten vetämä rnb-rytmeihin viittaava ohjelma, keskiviikkona Rony Rexin klubimusiikkiin viittaava lista, torstaisin Teppo Vapauden rockshow, perjantaisin Orion & tanssimusiikin lista ja lauantaisin Lyömättömien freestylet + Sonnyn ja Matti8:n oma ohjelma).

Siihen päälle vielä uuden musiikin listat joka aamu. Aika monta tuntia viikossa loppujenlopuksi pyhitetään ei-soittolistakamalle...
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mietimme tässä kollegoiden kesken, että Ylen luontodokumenttien selostaja on kuulostanut samalta "niin kauan kuin minä muistan" eli ikuisesti. Ja totta tosiaan, Jarmo Heikkinen s. 1950 työskenteli Yleisradiossa vakituisesti vuosina 1973–2010 ja on myöhemminkin jatkanut dokumenttien selostamista ja ohjelmien toimittamista.

Kunnioitettava työura. Saa nähdä pystytäänkö hänet joskus korvaamaan ilman, että kansa ryntää barrikadeille ja maassa puhkeaa avoin kapina.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietimme tässä kollegoiden kesken, että Ylen luontodokumenttien selostaja on kuulostanut samalta "niin kauan kuin minä muistan" eli ikuisesti. Ja totta tosiaan, Jarmo Heikkinen s. 1950 työskenteli Yleisradiossa vakituisesti vuosina 1973–2010 ja on myöhemminkin jatkanut dokumenttien selostamista ja ohjelmien toimittamista.

Kunnioitettava työura. Saa nähdä pystytäänkö hänet joskus korvaamaan ilman, että kansa ryntää barrikadeille ja maassa puhkeaa avoin kapina.

Siis tämä kaveriko oli esimerkiksi Avara Luonto-ohjelman ääni? Sitä tuli kyllä katseltua ja kuunneltua pikkujannuna joka kerta, ja hyvin miellyttävä oli kuunnella.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis tämä kaveriko oli esimerkiksi Avara Luonto-ohjelman ääni? Sitä tuli kyllä katseltua ja kuunneltua pikkujannuna joka kerta, ja hyvin miellyttävä oli kuunnella.
Kyllä, Jarmo Heikkinen on selostanut Avaraa luontoa vuodesta 1984 alkaen, ja selostaa edelleen. Ääni ei kuulosta melkein seitsemänkymppisen ukon ääneltä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Näin yleisellä tasolla. Yle tuottaa mahtavaa sisältöä etenkin ajankohtaisohjelmissa ja dokumenteissa.

Pitää kuitenkin olla myös realistinen. Ylellä on aivan huikeat resurssit käytössään, joten laatua pitääkin odottaa...

Otetaan vaikka YleX esimerkiksi. Mikä sen funktio on? Soittavat samoja biisejä kuin kaikki kaupalliset kanavat, mutta ilman mainoksia. Joo, siellä täällä on vähän kokeellisempaa musaa, mutta yleisesti ottaen aika samaa kun NRJ:llä tai Loopilla. Miksi tällainen kanava täytyy rahoittaa julkisista varoista?

YleX:n ja YleExtremin juontajamielipiteilijät ovat ns. toimittajia eli kai jonkinlainen yo-koulutus vaaditaan, jolta pohjalta sitten voi julistaa mutuja. Ja koska toimivat yleensä paritaistelijoina, niin toinen komppaa unisonossa, koska muuten kemia ( mitä tosin ei kouluissaan kai opetettu) vaarantuisi. Tunteella suolletaan propagandaa teineille.
Miksei ole ilmaista joukkoliikennettä Tsadissa? Turvapaikan hakijathan haluavat tänne töihin, miksei heitä oteta enempää?

Kansantalous on porvarien satuilua, valheellinen alistava legenda, suhteellisuuden taju on vanhojen setien keksintö.

Mauno Koivistoa ottaisi ehkä hieman päähän, mutta ymmärtäisi kuitenkin nuorisoa: sellaista porukkaa ovat, aikansa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ylellä on aina osattu ja ymmärretty radio ja tv-äänien päälle. Premiumohjelmissa (uutiset ja dokumentit) on aina miellyttävä-ääniset lukijat.

Poikkeuksena sitten Mertaranta muinoin. Ja se joku ärrävikainen futisselostaja.

Mulla oli ruodiksessa yksi palvelustoveri jolla oli palava kiihko tulla isona näyttelijäksi. Totesin sitten että kannattaisiko ensin keskittyä tuon puhevian hoitoon? Ei niitäkään rooleja tässä maassa kaiken aikaa ole tarjolla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarjota sisältöjä myös nuoremmille kohderyhmille. Setämiehestähän ne voivat tuntua hukkaan heitetyltä rahalta, mutta nuorisoa nyt sattuu kiinnostamaan myös toisenlaiset asiat, teemat ja sisällöt. Vai pitäisikö nuorisosisällöt nyt vaan kokonaan unohtaa.
Kritiikkini liittyy pikemminkin siihen, millaiset sisällöt koetaan välttämättömiksi. Ovatko mainoksettomat kevyen musiikin ohjelmat sellaisia, joita varten tulee kerätä verotuloja?

Olisi muuten erinomainen juttu, jos nuoret alkaisivat seuraamaan poliittisia ohjelmia. Ei niiden tarvitse olla leimallisesti setämiesten ohjelmia.

Siihen päälle vielä uuden musiikin listat joka aamu. Aika monta tuntia viikossa loppujenlopuksi pyhitetään ei-soittolistakamalle...
Olet varmasti oikeassa tämän suhteen. Puolisoni kuuntelee tuota kanavaa, joten otantani koskee lähinnä automatkoja. Hänenkin mielestä tuo kanava on liki välttämättömyys, kun taas itse näen sen kevyenä viihteenä, jollaista edustaa moni muukin kanava.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ylellä on aina osattu ja ymmärretty radio ja tv-äänien päälle. Premiumohjelmissa (uutiset ja dokumentit) on aina miellyttävä-ääniset lukijat.

Poikkeuksena sitten Mertaranta muinoin. Ja se joku ärrävikainen futisselostaja.
Ilmankos Merja Ylä-Anttila pääsi YLE:en vasta nyt, kun ei enää itse tarvitse olla äänessä vaan voi tehdä toimitusjohtajan hommia.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
On arveesta aika utopistinen luulo, että Ylen porukka tekisi ohjelmaa vanhusten hoitamisesta.
Omaishoitajista, lähihoitajien vuorotyöstä, kyvystä ottaa vastaan kaikenlaista näytti kello mitä tahansa.
Ns. vanhainkodeissa paskaa kestävistä upeista työläisistä.
Lähimmäisiään arvostavat, duuniinsa sitoutuneet vanhoista ihmisistä huolehtijat ansaitsisivat oman ohjelmasarjan.

Ongelma lienee epämiellyttävyys.
Unpleasant truth, cityfolk give a fuck.

arveen pitää yrittää puhua niin saatanan vakuuttavaa amerikkaa, notta Stubbin ja Grahn-Laasosenkin tasoiset valokääpiöt tajuaisivat edes himpun verran missä kansamme pohjavire makaa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On arveesta aika utopistinen luulo, että Ylen porukka tekisi ohjelmaa vanhusten hoitamisesta.
Omaishoitajista, lähihoitajien vuorotyöstä, kyvystä ottaa vastaan kaikenlaista näytti kello mitä tahansa.
Ns. vanhainkodeissa paskaa kestävistä upeista työläisistä.
Lähimmäisiään arvostavat, duuniinsa sitoutuneet vanhoista ihmisistä huolehtijat ansaitsisivat oman ohjelmasarjan.

Mitä ihmettä? Katsotko sinä niitä Ylen ohjelmia oikeasti ollenkaan vai trollaatko vain koko ajan? Laita nyt hyvä ihminen vaikka Googleen sanat yle areena ja noista haluamasi teema. Vaikka kuinka ja miten ohjelmaa. Yle käsittelee todella paljon hoitoalaa, omaishoitoa, seniorien tilannetta. Jopa omia teemasarjoja ja ohjelmia.

Ilmeisesti tavoitteesi on vain nillittää "vihervassaritoimittajista" erilaisin olkinukein. Muuta motiivia on vaikea löytää.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mitä ihmettä? Katsotko sinä niitä Ylen ohjelmia oikeasti ollenkaan vai trollaatko vain koko ajan? Laita nyt hyvä ihminen vaikka Googleen sanat yle areena ja noista haluamasi teema. Vaikka kuinka ja miten ohjelmaa. Yle käsittelee todella paljon hoitoalaa, omaishoitoa, seniorien tilannetta. Jopa omia teemasarjoja ja ohjelmia.

Ilmeisesti tavoitteesi on vain nillittää "vihervassaritoimittajista" erilaisin olkinukein. Muuta motiivia on vaikea löytää.

Katson Ylen ohjelmien lisäksi toisinaan Kutosen ohjelmia. Ja nyt satunnaisesti Sub/Avan kautta Frendien jaksoja, jotka jäivät minulta näkemättäkokematta villillä yhekskyt-luvulla. Minä käytän Areenaa ainoastaan valikoitujen radio-ohjelmien kuunteluun eli kaistanleveytyni on säälittävän pieni, ehkä hallitus maksaa minulle reilun yhteyden nyky-Ylen katsomiseen, ilmaisen Areenan.
Minä katson lähetysvirta-telkkua antennista, vitun köyhä, Yle-veroa hyvin vähän maksavana.

Googletin kyllä, löysin nyt uutispätkiä kiitettävästi. Muutama vuosi tuossa vierähtikin hyvin pienellä otteella, mutta ymmärrettävää koska maahamme rantautui ja jalkautui hädänalaisia riittävästi juttujen juuriksi.

Jaksoin hetken kelata myös Yle Ykkösen, Radio Suomen, YleTV1, YleTV2 ja Teema/FSTn ohjelmakarttoja, mutta ilmeisen huonosti: ehkä voit minulle vinkata teemasarjat minulle. Muistaakseni olen keskiviikon TV1 klo 19.00 slotissa nähnyt joitakin ikääntymistä koskevia ohjelmia.

Ja kyllä, haluan että vanhusten kokemuksia nostetaan uutisissa, ajankohtaisohjelmissa esiin, nostetaan heidän tilanteestaan poliittista melua Yleisradiossa, firman toimesta.
Vaan yritän myös kuvitella mitä vireä kaheksankymppinen, mutta Areenaa katsomaton kansalainen löytää Ylen kanavilta: Hilloa, Sorjosta, Ratinkääntäjiä. Ei tule Lauantaitansseja ja Naapurilähiötä, Metsoloita eikä Tankkia Täyteen mutta se on kai ymmärrettävää, koska pitää houkutella nuorisoa katsomaan teeveetä. Ja vanhat ihmiset keksivät itselleen tekemistä mikäli Nurkkajumala ei tarjoa viihdettä just nyt. Toki useimmat ikäihmiset katsovat Ylen urheilua ja myös Teeman historiasarjoja.
Jonkinlainen kädenojennus on mainio Lehtisen ja Hovin ohjelman tv-sovitus, joka alkoi torstaina klo 19.00

Taidanpa oikeastaan trollata, kuvitellen että joku yleisradiolainen tätä palstaa lukisi.
Mutta nuorissa on tulevaisuus, heille pitää ohjelmia ensisijaisesti keksiä.


Myönnän myös nillittäväni vihervasemmistolaisista toimittajista, kanavapäälliköistä jne. heidän minusta tunteellaan tekemästään työstä. Olen valmis myöntämään asenteellisen vainoharhailuni ja mielelläni puhkaisen kuplani pikimmiten. En tänään kuitenkaan.
Ehkä joskus Ylen historiantutkija , mediatutkimuksen väittelijä todistaa arveen olleen ihan pihalla koko ajan, seiskytluvulta lähtien.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mielenkiintoista, että Suomen hallituspuolueen kansanedustajan kiinniotto terrorismia tukemassa ei ylittänyt tv-uutisten päälähetyksen uutiskynnystä. Siteeraapa Raamattua, niin sekaisin menee koko valtakunta.

Oikeasti, hyvin kiinnostava arvovalinta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ovathan nämä mediat Yle ja HS aika kovastikkin kallellaan punaiseen.

HS on käytännössä liberaali kaupunkilaislehti, jonka päälinja on jossain siellä vihreiden ja kokoomuksen välissä. Tämän tiedostaisi, jos lukisi muutakin kuin valikoituja NYT-liitteen elokuva-arvosteluja. Niissä voi olla "punavihreä" ote.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennenvanhaan, kun ei vielä ollut näitä maahanmuuttokinoja ja muita punavihreät vs persut kinasteluja, niin kepujuntit kitisi, että hesari on liian Helsinkikeskeinen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ennenvanhaan, kun ei vielä ollut näitä maahanmuuttokinoja ja muita punavihreät vs persut kinasteluja, niin kepujuntit kitisi, että hesari on liian Helsinkikeskeinen.

Ja taas jätetään maalainen wannabe-kokkari huomioimatta.
Äänestän perkeles persuja seuraavissa vaaleissa, haluan tuntea osallistuvani kansalaismielipiteilyyn, olevani jotenkin merkittävä.
Tai eiku. Onko minun mölylläni merkitystä?
Mietin asiaa, vaaleihin on vielä aikaa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
HS on käytännössä liberaali kaupunkilaislehti, jonka päälinja on jossain siellä vihreiden ja kokoomuksen välissä. Tämän tiedostaisi, jos lukisi muutakin kuin valikoituja NYT-liitteen elokuva-arvosteluja. Niissä voi olla "punavihreä" ote.

Tuo juttu jonka laitoin on muuten tuomittu JSN:än toimesta, joten ei ehkä paras esimerkki. Tuo Verkkouutiset on Kokoomuksen äänenkannattaja julkaisu. Näistä asioista kun ei vain tahdo löytyä kunnollisisia juttuja, kun ilmeisesti YLE jopa bokotoi kyselyitä. Kuitenkin on tehty myös tutkimuksia joissa minun käsitääkseni poikkeuksetta Vasemmisto, sekä Vihreät ovat yliedustettuina siellä 2/3 osuudessa joka tuossakin mainitaan. Täysin hatusta moista juttua ei ole heitetty, mutta täysin tarkkoja lukuja emme tiedä. Kouluista näitä on kyselty ja siellä luvut vasemmiston ja vihreiden osalta ovat todella isoja juornalismin aloilla. Karkeasti taitaa mennä niin, että toimittajat ovat niissä punaisimpiä, ja sitten kun liikuttaan matemaattisempiin aloihin alkaa oikeisto kasvattaa osuuttaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varsinkin YLE oli aiemmin hyvin vasemmalla. Mutta ajat ovat muuttuneet, ja vanha demari- ja kommaripolvi jäänyt eläkkeelle, jopa kuollut. Tai osa on siirretty muihin tehtäviin, kun punaliputus on ollut niin näkyvää. Tämä näkyy valitettavasti myös laadussa. Leif Salmen ja Hannu Taanila - noin esimerkkeinä - olivat kaikesta huolilmatta myös hyviä toimittajia. Yleistiedot molemmilla aivan loistavat, ja Taanilalla vielä paremmat.

Koiviston kirjoituksessa on myös asiaa, vaikka perustelut väitteille ontuvat. Ne eivät siis ole faktoja. Väite, jonka mukaan Hesari ja Yle ovat poliittisesti punavihreitä, ei enää pidä paikkansa ainkaan HS:n kohdalla. Kävin tätä talon sisällä olevan kanssa läpi ja eroja tulee toimituksittain. Esimerkiksi kaupunkitoimitus on nykyään varsin vihreä, mutta taloustoimitus taas lähempänä Kokoomusta. Nämä ovat suhteellisen tuoreita muutoksia. Ei tästä aivan kovin montaa vuosikymmentä ole, kun Helsingin Sanomat jahtasi muiden kanssa äärioikeistoa Suomessa, vaikka osa jahdin kohteista kyseenalaisti lähinnä Kekkosen ulkopolitiikan ja mm. hänen valtapyrkimyksensä itse tilaamansa nootin osalta.

YLE oli aikanaan hyvin punainen. Lisäksi ne keskeiset johtotehtävät, joissa ei ollut luotettua demaria tai kommaria, täytettiin luotetuilla kepulaisilla. Kaikki ajattelivat samalla tavalla: jos Neuvostoliitto tekee jotain, se on Neuvostoliiton asia. Tämä koski myös Moskovan painostusta Suomea kohtaan, josta ei uutisoitu ja Neuvostoliiton sisäpolitiikkaa, josta ei ennen 1990-lukua juuri NKP:n kannalta kielteisiä asioita kerrottu.

Joten kyllä tässä on parempaan menty koko ajan. YLE:n toimittajakantoja ei tiedä kukaan määrinä tarkkaan, mutta ohjelmasisällön perusteella sanoisin, että punaväri on haalistunut aivan viime vuosina.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Varsinkin YLE oli aiemmin hyvin vasemmalla. Mutta ajat ovat muuttuneet, ja vanha demari- ja kommaripolvi jäänyt eläkkeelle...

... YLE:n toimittajakantoja ei tiedä kukaan määrinä tarkkaan, mutta ohjelmasisällön perusteella sanoisin, että punaväri on haalistunut aivan viime vuosina.

No hemmetissä punaväri on haalistunut, jos vertaa Taaniloihin ja Esko Seppäsiin, Näin Naapurissa ja Naapurineljännes ohjelmiin.
Tai Taanila ei ole hyvä esimerkki, hän oli vasemmistolainen mutta yksityisajattelija jota arvostan. Salmenin kanssa muuten juttelin maailmanmenosta, myös Espanjasta ja runoudesta (olin joskus lukenut jotain ymmärtämättä) aikoinaan usein Mannerheimintien William K:ssa, pidin häntä älykkäänä.

Punaväri näkyy ja kuuluu useimmille selkeänä. Sen sijaan punavihervärisokeus ja nykyään myös punaviherkuurous on yleisempää.
Pointtina ei ole nykyään useinkaan mitä ja miten kysytään, vaan myös mitä ja mistä ei kysytä.
Toimittajilla on valta nostaa asioita framille, mutta myös vaieta toisista. Kiinnittää populan huomio tunteensa mukaan.

Pakolaisleiri Lesboksella. Voi voi kun pakolais- afgaaneilla on rankat olot.
Iranista Eurooppaan lähteneillä, pyrkivillä mainosmiesmatkanjärjestäjien uhreilla.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
@Cobol Varmasti näin. Varmasti myös erot eri toimitusten välillä ovat olemassa. Tosin vaikea uskoa, että toimittajakunta äkkiä muuttaisi aatettaan valmistumisensa jälkeen, ja tuota opiskelun aikaista poliittista kantaa on tutkittu koulussa Tampereella ja ne luvut ovat yli 80% punavihreille.

Tässä viellä ehkä hieman puolueettomampi näkemys asiaan Kauppalehden toimittajan kirjoituksen muodossa.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol Varmasti näin. Varmasti myös erot eri toimitusten välillä ovat olemassa. Tosin vaikea uskoa, että toimittajakunta äkkiä muuttaisi aatettaan valmistumisensa jälkeen, ja tuota opiskelun aikaista poliittista kantaa on tutkittu koulussa Tampereella ja ne luvut ovat yli 80% punavihreille.

Olen muutaman kerran tuonut esille Ruotsin luvut, joita sikäläinen journalistiliitto julkaisee tai ainakin julkaisi. Samoin olen tuonut Westisen johtaman Tampereen yliopiston journalistiikan yhden vuosikurssin luvut. Vedin aika suoraan johtopäätökset, mutta olen sen jälkeen käynyt niitä läpi sen Ruotsin että Suomen osalta.

Näistä siis voi vetää johtopäätöksiä, mutta kovin tieteellisiä ne eivät ole. Tampereen yliopistostolla on punainen maine ja se löytyy tutkittunakin. Sellainen 59 prosenttia oli jokunen vuosi sitten kaikista opiskelijoista vihreitä tai vassareita (Vasemmistoliitto). Mutta journalistiikan koulutusta ei ole vain Tampereella. Helsingissä yo:ssa sellainen 80 prosenttia opiskelijavaaleissa antaa äänensä sitoutumattomille.

Korkeakoulun käyneet kannattavat eduskuntavaaleissa yhä enemmän Vihreitä ja Koomusta (jota myös Westinen on muuten tutkinut). Niinpä olen päätynyt siihen, että kun toimittajat ovat keskimäärin arvoliberaaleja, valinta tehdään vihreiden ja vassarien lisäksi myös Kokoomuksen suhteen, jos Kokoomus on oikeistoliberaalinen puolue.

Jatkossa oletan, että toimittajan valinta tehdään yhä enemmän akselilla arvokonservatiivi vs arvoliberaali, joka nostaa Vihreitä, mutta myös Kokoomusta (jos se täyttää ehdon), ja vähentää jatkossa Vasemmistoliiton kannatusta toimittajien keskuudessa. Tässä pohjana on eduskuntavaalikäyttäytyminen ja toimittajan työssä tapatuneet muutokset. Lisäksi YLE:n verkko on nykyään pitkälti vapaa muutaman Venäjä-myönteisen toimittajan palveluista, joka on minusta yksi esimerkki YLE:n muutoksesta. Tässäkin tilanne oli erilainen esimerkiksi vuonna 2014 ja 2015.

Toimittajat ovat jatkossakin arvoliberaaleja. Niinpä esimerkiksi konservatiivisen Perussuomalaisten kannatus tulee pysymään hyvin matalana. Arvoliberaalien puolella nähdään siirtymiä sen mukaan, miten Vihreät, Vassarit, SDP ja Kokoomus sekä RKP onnistuvat politiikassaan. Jos esimerkiksi Kokoomus muuttuisi arvokonservatiiviseksi puolueeksi, tämä todennäköisesti heijastuisi puolueen kannatukseen toimittajien keskuudessa.

(Arviot nelikentästä).
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Punaväri näkyy ja kuuluu useimmille selkeänä. Sen sijaan punavihervärisokeus ja nykyään myös punaviherkuurous on yleisempää.
Pointtina ei ole nykyään useinkaan mitä ja miten kysytään, vaan myös mitä ja mistä ei kysytä.
Toimittajilla on valta nostaa asioita framille, mutta myös vaieta toisista. Kiinnittää populan huomio tunteensa mukaan.

Minun kartassa punaväri on vähentynyt, ja vihreä väri lisääntynyt. Näen siis Vihreiden korvanneen aiempaa SDP/SKDL linjaa, kun vanhat toimittajat ovat jääneet pois.

On totta, että meillä on tabuja. Ehkä NATO on Venäjän takia suurin tabu, koska pressanvaaleissakin (edelliset) keskustelu oli ongelmallista ja pressa Niinistö syytti puolustusministeriötä trollaamisesta NATO:n osalta. Joskus aiemmin tämä olisi vaiettu täysin. Nyt Helsingin Sanomat nosti pressa Niinistön höpinät esille ja syytti pressaa trollaamisesta.

Joten kyllä tässtäkin on pientä muutosta, mun silmin. Mutta onko tämä HS:n tai YLE:n vika? Enemmän se on heikkojen poliitikkojen vika, jotka kansa on valinnut, koska kansa ei halua ostaa totuutta Venäjän toimista Suomen suhteen ja NATO:n tärkeydestä, vaan kansa luottaa Suomen ja Venäjän sopivan kaikki asiat sulassa sovussa, jota vain NATO voi häiritä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös