Onhan tuo kyllä mielenkiintoista, miten tämä NHL-pudotuspelien tarina menee täysin sen mukaan miten Gary Bettman sen haluaisi markkinoinnillisesta näkökulmasta menevän. En nyt halua uskoa mihinkään salaliittoteorioihin, esim tuomaripelin suhteen, mutta jotenkin se vaan menee nyt juuri niin, kuten liigan kannalta on puhtaasti taloudellisesta näkulmasta kaikista parasta.
1. Nashville sai oman hypensä pudottamalla suuren ja mahtavan Detroit Red Wingsin. Näin keskilännen joukkue sai oman mediahetkensä, että täällä ollaan ja nousussa ollaan.
2. Phoenix jäi hieman pienemmälle huomiolle, koska pudotti "vain" Chicago Blackhawksin. Mutta sama efekti kuin Nashvillellä ja jatkoonpääsy oli tappiota tuottavan seuran hyvinvoinnin kannalta vielä tärkeämpi. Ehkä kaikista joukkueista kaikkein tärkein. Chicagon marketti voi hyvin, tuli menestystä tai ei.
3. St. Louis Blues on myös paistatellut taka-alalla ja operoinut sisäisellä palkkakatolla. Nyt kauden menestys ja uusi omistajakuvio saa sielläkin todennäköisesti suuremmat dollarit liikkeelle ja kasvattamaan NHL:n liikevaihtoa.
4. Los Angeles Kings on myös nyt ensimmäistä kertaa sitten -90 luvun palaamassa huipulle. Tämänkin kiekkomarketin ruokkiminen on liigan kannalta ainoastaan hyvästä, varhaisemman Gretzky-esimerkin tietää kaikki. Se käynnisti koko kiekkobuumin nimenomaan Yhdysvaltojen puolella. Vancouverit, Detroitit, Chicagot ja San Joset tuottaa joka tapauksessa voittoa, joten niiden oli parasta tippua ekalla. Ne ei tarvitse mitään tekohengityksiä pärjätäkseen taloudellisesti tai urheilullisesti jatkossa.
5. Pittsburghin ja Philadelphian mielipuolisessa kohtaamisessa ei oikeastaan ollut tällaista markkinan kannalta parempaa tai huonompaa asetelmaa, ehkä Crosbyn jatkoonpääsy olisi ollut yleisen NHL-hypen kannalta parempi asia. Markkinoinnillisesti, sarjan järjettömyys ja ennakkokiinnostavuus ja toteutuneet taphtumat olivat aivan huikeata hypeä NHL:lle. Periaatteessa parasta viihdettä "ikinä".
6. Ottawan putoaminen ei yllättänyt, sillä kanadalaismarketteja ei tarvitse ruokkia yhtään enempää. Fanit pysyy ja lipuista tapellaan, no matter what. NY Rangersin jatkoonpääsy oli elinehto, koska sen asema jatkokierroksilla tulee olemaan markkinoinnillisesti kaikista tärkein.
7. Se hieman yllätti, ettei Florida päässyt ekaa kierrosta pitemälle, tosin eihän se yhtä jatkoaikamaalia kauemmas jäänyt. Joukkue kuitenkin sai oman elpymishetkensä päästyään pleijareihin. "Täällä mekin ollaan." Se että Floridaa rutkasti pahemmissa talousvaikeuksissa oleva New Jersey sai rahakkaita lisäkierroksia pudotuspeleihin, ei yllättänyt.
8. Hallitsevan mestarin putoaminen ekalla kierroksella on lähes standardi ja vakkei Capitalsin kiekkomarketti tekohengitystä tarvitsekaan, saatiin Capsin jatkoonpääsyllä hieno Capital vs. New York -hype-asetelma tokalle rundille.
9. Kakkoskierroksella Phoenix sitten jatkaa elvytysmarssiaan ja joukkueen myyntihinta vain nousee menestyksen myötä. Markkinoinnillisesti katsottuna Kojootit tarvitsi jatkopaikan Nashvilleä enemmän ja senhän ne myös saivat.
10. Los Angeles Kings pudotti St. Louisin, jonka tulevaisuus on ehkä Kingsiä vielä valoisampikin ja ehtivät myöhemmin niittämään menetystä. Kingsin kauden markkinoinnillisessa lopputulemassa tavoitteet ovat vielä konferenssifinaalia korkeammalla.
***
Ja miten Bettmann-käsikirjoitus sitten jatkuu.
11. Kuten aiemmin mainittua, talouvaikeuksissa olevan New Jersey Devils saa vielä kolmannen pudotuspelikierroksen verran parantaa taloudellista tilannettaan pudottamalla jatkosta joka tapauksessa tuottoisan Philadelphian kiekkomarketin. Tämä varmistettiin pistämällä Claude Giroux pelikieltoon.
12. Rangers vs. Capitals taistelussa kahdesta hyvästä marketista enemmän hyvä on menossa finaaleihin, kuten pitääkin.
13. Phoenix Coyotes on nyt huomionsa saanut, finaaleihin joukkuetta ei päästetä, koska finaalivaiheessa se "ei enää kiinnosta ketään". Los Angeles on se joukkue ja kokovaltaisen NHL-hypen marketti, joka finaaleissa nähdään.
14. Devils on todennäköisellä konferenssifinaaliin pääsyllään tekohengityksensä saavuttanut ja New York Rangers menee tästä finaaliin "varmuudella".
15. Näin Stanley Cup -finaaliin saadaan NHL:n markkinoinnillisesta näkokulmasta ylivoimaisesti eniten suurta yleisöä kiinnostava (sitä amerikkalaista, joka on 50/50 sen suhteen että kiinnostaako jääkiekko vai ei, kanadalaisiahan se kiinnostaa 100% varmuudella) Los Angeles vs. New York -asetelma. Sitä parempaa huipennusta ei NHL voi amerikkalaisen medianäkyvyyden kannalta saada. Se vaan menee niin.
16. Voittajalla ei sitten ole enää niin suurta väliä. Kaksi parhaan maalivahdin joukkuettahan siellä kohtaa ja kumpi tahansa voi viedä. New Yorkin O6-mestaruudessa 18 vuoden tauon jälkeen olisi ehkä sitten vielä enemmän sitä jotain. Tai ehkä Kings "palkitaan" 1993 tappiosta.
Tähän voi jokainen sitten kuvitella hymyilevän Gary Bettmannin. Täydellinen käsikirjoitus. :)