Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."
Minua on haitannut jo kohta 30 vuotta amerikkalaisten selostajien tapa mainostaa pelien aikana. "This and this brought to you by that and that". En ole niin paljon kotimaista Liigaa katsonut, että voisin sanoa kuulleeni vastaavaa suomalaisten selostajien suusta. Tapahtuuko sitä?
NHL:ssä peliasut ovat säilyneet puhtaina mainoksista, mutta muuten mainontaa on aivan joka puolella ja paljon. Suomessa taasen mainokset ovat olleet jo ikuisuuden silmille näkyvissä paikoissa, mutta ei välttämättä kuultavissa samassa suhteessa kuin P-A:ssa. Jossain vaiheessa 90-lukua Suomenkin halleissa alkoi kuulua näitä mikromainonksia "tämän kiekon tarjosi se ja se firma" kun kiekko lensi katsomoon jne. Tuota samaahan on jenkkilässä tehty jo kauan. Eikä siitä kai kovinkaan pitkää aikaa ole, kun Liigan mainoskatko oli täysin tuntematon käsite. Erät pelattiin pelin luonnollisen virtauksen mukaan ja sitten mentiin taas tauolle. NHL:ssä tv:n mainoskatkot ovat olleen mukana ainakin 80-luvulta lähtien.
Se, että paidoissa ei ole ennen mainostettu on sovittu juttu, koska liigat ja seurat ovat pitäneet peliasua pyhänä ja koskemattomana. Identiteettinä. Se on sellainen miksi se suunniteltiin, eikä sitä tahrata. Tällä puolen vettä samanlaista ylpeyttä ei ole tunnettu, vaan peliasu on nähty enemmänkin alustana rahantekemiselle. Toki sarjan suosio ja fanitavaran myyntin on niin monta kerta suurempi NHL:ssä kuin yhdessäkään Euroopan sarjassa, joten he tekevät suhteessa saman rahan pelipaitamyynnillä ilman mainoksiakin.
edit. Parhaiten tämä peliasun arvostamisen NHL:ssä huomaa taas kun uusi joukkue liittyi mukaan. Kuinka paljon rahaa ja aikaa tuohon suunnitteluun onkaan laitettu, jotta joukkueen nimi ja peliasu on sellainen, että se liittyy jotenkin kaupunkiin ja että jokaisella piirretyllä viivalla logossa on joku
merkitys. En usko että jotain KooKoon tai Jypin logoa on kovinkaan pitkään pohdittu, tai että niillä olisi jotain syvällistä heraldista selitystä.