Yleisesti NHL:stä

  • 3 952 318
  • 14 099

ipaz

Jäsen
Vaikka NBA:ssa mainos pelipaidassa on ollut sallittua kaudesta 2017-18, niin vain 11 joukkuetta sellaisen silloin paitaan laittoi. Viime kaudella tyhjille tai vajaille katsomoille pelaamisen vuoksi sitten kaikki joukkueet lätkäisivät mainoksen paitaansa. Paitsi Minnesota ja Sacramento joiden mainossopimukset päättyivät toissakauteen ja pelasivat viime kauden ilman mainosta.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Joko löytyy tieto kenelle mainokset myydään? Onko jotain yhdistävää yritystä koko liigalle vai mennäänkö lokaalien vaikuttajien kautta?
Jos menee paikallisten kaapelikanavien mainoksiksi niin suattaapi Torontolle olla hitusen isommat tulot luvassa kuin vaikka Columbukselle.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
NBA:ssa ovat pitäneet mainoksen saman kokoisena jo sen viisi vuotta. Tuskin NHL:ssä yksikään omistaja haluaa paidastaan eurooppalaista sillisalaattia. Yksi pieni merkki rinnuksessa erottuu selvemmin tv-kuvassa kun kymmenen pitkin poikin paitaa.

Carolinan omistaja tosin taisi jo keväällä antaa lausunnon, että Nascar/F1 -kuskien asujen mukainen mainossijoittelu olisi hänen mielestään OK. Varmasti NHL-omistajien joukossa on myös faneja, mutta kaiketi NHL-omistajuudessa on loppujen lopuksi kyse liiketoiminnasta tai muulla tavalla taloudellisen (esim. verotuksellisen) hyödyn tavoittelusta.

Peliasun tyylikkyydellä ja mainospaikan eksklusiivisuudella on taloudellinen arvo, mutta huippufutkisen puolella ns. creep -ilmiö on ollut havaittavissa. Valioliigassa lisättiin jokin vuosi sitten peliasuihin toinen mainospaikka hihaan ja Barcelonan peliasun osalta reilussa vuosikymmenessä kehitys on on kulkenut mainoksettomasta kolmeen mainospaikkaan (lasken Unicefin logon mainokseksi).

Positiivinen juttuhan on siinä, että jälleen kerran avaimet kehityksen suunnan määrittämisen osalta ovat kuluttajien käsissä. En usko, että kuluttajien reaktio muutokseen on missään määrin merkittävä negatiivisesti.
 

ipaz

Jäsen
Positiivinen juttuhan on siinä, että jälleen kerran avaimet kehityksen suunnan määrittämisen osalta ovat kuluttajien käsissä. En usko, että kuluttajien reaktio muutokseen on missään määrin merkittävä negatiivisesti.

Varsinkaan kun virallisissa NHL-paidoissa kaikki logot, numerot ja muut merkit on ommeltu kiinni. Jos siellä joku Fordin mainos tulee Toronton fanipaidassa, niin sen saa aika helposti ratkottua pois. Toista se on paidoissa joihin kaikki painettu.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
No mutta kyllä ne vielä voi, jos NHL:ssä on 7 x 9 cm kokoinen lappu rinnuksissa verrattuna johon Kärppien tai Lukon tilkkutäkkipelipaitaan. Saatika sitten jäämainoksiin mitä Liigassa nähdään. NHL:ssä sentään se on vielä kielletty, että vain keskialueella jäässä saa olla maalattu mainoksia.

Kärpillä on muuten ihan naurettavat päätymainokset jäässä jotka peittää puolet uusista trapezoid-viivoista.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsinkaan kun virallisissa NHL-paidoissa kaikki logot, numerot ja muut merkit on ommeltu kiinni. Jos siellä joku Fordin mainos tulee Toronton fanipaidassa, niin sen saa aika helposti ratkottua pois. Toista se on paidoissa joihin kaikki painettu.

Varmasti on kuluttajia, jotka nimenomaisesti haluavat mainoksettoman paidan; toisaalta autenttisuus – se, että paita on mahdollisimman samanlainen kuin pelaajilla – on perinteisesti ollut myyntivaltti ja tuotteen hintaa korottava ominaisuus.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Viime kaudella yli puolella joukkueista taisi olla areenasponsorin mainos kypärässä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Änäri on näissä mainosjutuissa ihmeellinen perässähiihtäjä. Mukulana ihmettelin television NHL-klippejä kun kaukalossa ei ollut laitamainoksia.

Jännä nähdä mikä organisaatio julkaisee ekana sen Kärppien mainostapetin. Arizona?
 

Paridae

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJD
Olisi mielenkiintoista kuulla laskelmia, vaikuttavatko mainospaikat vaikkapa Canadiensin tai Rangersin brändiarvoon. Voihan se vaikutus olla hullunkurisesti jopa positiivinen, jos katsovat vetovoiman kasvavan.

Nyt täytyy toivoa, että Loun ja muiden fossiilien sana painaa edes muutamassa organisaatiossa joukkueilmeen puolesta. Toisaalta homma on niin pitkään ok, että paidasta erottaa joukkueen logon. Fudiksessahan joukkueen fanipaidat edustavat enemmän sitä rinnuksissa seisovaa sponsoria kuin joukkuetta. Noloa kantaa jonkun automerkin tai lentoyhtiön tunnusta torilla.
 

ipaz

Jäsen
Jännä nähdä mikä organisaatio julkaisee ekana sen Kärppien mainostapetin. Arizona?

NHL:ssä on todella tiukat yhteisesti sovitut säännöt peliasujen ja kaikkien muidenkin varusteisiin liittyvien asioiden suhteen, joten ei siellä joku Arizona tai Ottawa voi rahapulassaan täyttää pelipaitaansa mainoksilla. Se tulee olemaan tuo yksi "badge" tuossa rinnassa, sekä tarra kypärässä. Rahan takia tämä tehdään, mutta kyllä siellä painaa perinteet ja ehkä vähän tyylitajukin verratuna siihen mitä Euroopassa, jossa raha on niin suuressa osassa että omistajatahot ovat valmiita pukemaan pelaajansa usein aivan hirveän näköisiin peliasuihin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi mielenkiintoista kuulla laskelmia, vaikuttavatko mainospaikat vaikkapa Canadiensin tai Rangersin brändiarvoon. Voihan se vaikutus olla hullunkurisesti jopa positiivinen, jos katsovat vetovoiman kasvavan.

Eiköhän näihin totuta varsin pian. Vai kuinka moni väittää isojen eurooppalaisten soccer-brändien kuten Real Madridin, Manchester Unitedin, tai Bayern Munchenin markkina-arvon kärsivän, vaikka paidoissa mainokset ovatkin.

Silmää luonnollisesti mainoksettomat klassiset paidat miellyttävät eniten, mutta kun kerta kyse on sadoista miljoonista dollareista, post-covid maailmaan siirtyessä ratkaisu on ihan ymmärrettävä. Kaikki tämä luonnollisesti ehdollisena, mitään Juha Junno-ratkaisuja tuskin kukaan NHL-fani haluaa nähdä.
 

ipaz

Jäsen
Olisi mielenkiintoista kuulla laskelmia, vaikuttavatko mainospaikat vaikkapa Canadiensin tai Rangersin brändiarvoon. Voihan se vaikutus olla hullunkurisesti jopa positiivinen, jos katsovat vetovoiman kasvavan.

Pähkäilin tässä, että kun kerta jotkut Rangers, Leafs ja Canadiens ovat aivan helvetin rikkaita ja perinteikkäitä seuroja, niin olisiko siellä rohkeutta jättää mainos pois ikonisista pelipaidoista. Mutta tuskinpa. Kypäräänkin näille seuroille mainostarrat taisivat tulla ensimmäisten joukossa. Raha on rahaa ja NHL on ensin lliiketoimintaa ja toiseksi urheilua. Kaikki dollarit on nyt haalittava kasaan, varsinkin kun pelaajat ovat seuroille velkaa kevyet miljardi dollaria. Se on reilu miljoona per pelaaja.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
NHL:ssä on todella tiukat yhteisesti sovitut säännöt peliasujen ja kaikkien muidenkin varusteisiin liittyvien asioiden suhteen, joten ei siellä joku Arizona tai Ottawa voi rahapulassaan täyttää pelipaitaansa mainoksilla.
Niin. Kunnes enemmistö seurojen omistajista enemmistö on sitä mieltä että lisää revenueta on jostain kiskottava. Ei nämä peliasut mitään pyhiä perinteitä ole. Nyt on kypärissä mainokset ja paitoihin tulossa. Raja kulkee siellä missä rahakin. Gain all possible.
 

ipaz

Jäsen
Niin. Kunnes enemmistö seurojen omistajista enemmistö on sitä mieltä että lisää revenueta on jostain kiskottava. Ei nämä peliasut mitään pyhiä perinteitä ole. Nyt on kypärissä mainokset ja paitoihin tulossa. Raja kulkee siellä missä rahakin. Gain all possible.

Yhteisellä päätöksellä toki, mutta yksittäinen seura ei voi lähteä poikkeamaan linjasta. En minä ainakaan usko että tuo lähtisi lapasesta. Ainakin se ottaa vuosikausia, että nähdään toinenkin mainos paidassa. NBA on todellakin mennyt nyt viisi vuotta samalla kaavalla, eikä kaikki joukkueet edes käyttäneet mahdollisuutta hyväkseen, ennen kuin vasta viime (korona)kaudella.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Yhteisellä päätöksellä toki, mutta yksittäinen seura ei voi lähteä poikkeamaan linjasta. En minä ainakaan usko että tuo lähtisi lapasesta. Ainakin se ottaa vuosikausia, että nähdään toinenkin mainos paidassa. NBA on todellakin mennyt nyt viisi vuotta samalla kaavalla, eikä kaikki joukkueet edes käyttäneet mahdollisuutta hyväkseen, ennen kuin vasta viime (korona)kaudella.
Samaa mieltä. Tuskin parissa vuodessa.

Tässä vain tuoksahtaa taas ylivoimaisen tyylikäs NHL -ajattelu jonka mukaan ko. sarja ei mitenkään voi sortua moiseen bisnesajatteluun perinteiden kustannuksella.

Nyt on mainokset kaukalon laidoissa, jäässä, kypärissä ja kohta paidassa.

En minäkään toivo että änäriin pelipaidat muuttuu tilkkutäkiksi mutta sitä asiaa minä en päätä. Sen päättää ne jotka saavat rahat, eli pelaajat ja seurojen omistajat. Jos nämä katsovat että enemmän rahaa on parempi kuin vähemmän rahaa, niin jokainen neliötuuma paidassa on kaupan. Näin se vaan menee.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
No mutta kyllä ne vielä voi, jos NHL:ssä on 7 x 9 cm kokoinen lappu rinnuksissa verrattuna johon Kärppien tai Lukon tilkkutäkkipelipaitaan. Saatika sitten jäämainoksiin mitä Liigassa nähdään. NHL:ssä sentään se on vielä kielletty, että vain keskialueella jäässä saa olla maalattu mainoksia.

Tästä se alkaa. NHL-seurojen omistajat pitävät rahasta ja mainoksilla sitä saa. Kohta tuonne löytää tiensä seuraava pieni mainos, kun se on niin pieni ettei se haittaa ja sitä seuraa toinen ja kolmas jne. Yllättävää, että tuolla ylikaupallisessa Jenkkilässä pelipaidat ovat saaneet näin pitkään säilyä pyhinä ja koskemattomina.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taidan olla poikkeus, mutta itseä ei ainakaan häiritse yhtään mainokset paidoissa, jos ne on toteutettu fiksusti. Eli ei niin, että tummassa paidassa valkoisia ja punaisia ja vihreitä laatikoita, joissa lukee firman nimi. Sitä peliä mä seuraan, ja kunhan joukkueiden paidat erottaa toisistaan, niin se riittää mulle. Eihän niitä logojakaan edes juurikaan erota pelin tiimellyksessä.
 
Taidan olla poikkeus, mutta itseä ei ainakaan häiritse yhtään mainokset paidoissa, jos ne on toteutettu fiksusti. Eli ei niin, että tummassa paidassa valkoisia ja punaisia ja vihreitä laatikoita, joissa lukee firman nimi. Sitä peliä mä seuraan, ja kunhan joukkueiden paidat erottaa toisistaan, niin se riittää mulle. Eihän niitä logojakaan edes juurikaan erota pelin tiimellyksessä.

Olen melko varma, että NHL on hyvin tarkka tuon suhteen. Mainos tasan tarkkaan samassa kohdassa paitaa kaikilla joukkueilla ja tietty maksimikoko (kuten jo ilmoitettukin). Jos katsoo miten NBA on tuon toteuttanut, niin tuskin NHL kovinkaan eri suuntaan menee.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Carolinan omistaja tosin taisi jo keväällä antaa lausunnon, että Nascar/F1 -kuskien asujen mukainen mainossijoittelu olisi hänen mielestään OK.

Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sen verran monta kertaa saanut lukea kun rapakon takaa nauretaan Liigan mainospaidoille, että vähän ilkeyksissäni toivon että samanlaiset mainosten täytteiset pelipaidat on tulevaisuutta. Ihan vaan koska.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."

Oishan tuo hyvä uutuus verrattuna tähän perinteiseen hokijargoniin, jota kanadalaisille roboteille opetetaan.

***

Mitenhän mainosten vaikutus näihin tuloihin lasketaan? Onko HRR, eli hockey related revenues, eli osuus menee pelaajillekin, joka nostaisi sitten palkkakattoakin vähän kiihtyvästi?

100 miljoonaa kypärämainoksista saattoi kuulostaa pieneltä 4,5 miljardin bisnekseen nähden, mutta on se tuosta kuitenkin 2,2% ylimääräistä kasvua. Eiköhän paitamainoksista saa reilusti enemmän, jos ne menee myös fanituotteisiin tuomaan näkyvyyttä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Eiköhän näihin totuta varsin pian. Vai kuinka moni väittää isojen eurooppalaisten soccer-brändien kuten Real Madridin, Manchester Unitedin, tai Bayern Munchenin markkina-arvon kärsivän, vaikka paidoissa mainokset ovatkin.
Ainakin omalla kohdalla päinvastoin. Kyllähän itsellä oli jo junnuna melko tärkeää että siinä futispaidassa oli ikoninen logo. Esim. ManUn paidassa piti ehdottomasti lukea Sharp, koska niin oli ollut vuosia. Ts. itseä ei haittaa logot. Ei sillä että aiheuttaisi enää niin suurta fiilistelyä eikä paljon hetkauta onko paidassa PPG tai Vector. Nuo kun ei yrityksinä herätä mitään tuntemuksia.
 

ipaz

Jäsen
Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."

Minua on haitannut jo kohta 30 vuotta amerikkalaisten selostajien tapa mainostaa pelien aikana. "This and this brought to you by that and that". En ole niin paljon kotimaista Liigaa katsonut, että voisin sanoa kuulleeni vastaavaa suomalaisten selostajien suusta. Tapahtuuko sitä?

NHL:ssä peliasut ovat säilyneet puhtaina mainoksista, mutta muuten mainontaa on aivan joka puolella ja paljon. Suomessa taasen mainokset ovat olleet jo ikuisuuden silmille näkyvissä paikoissa, mutta ei välttämättä kuultavissa samassa suhteessa kuin P-A:ssa. Jossain vaiheessa 90-lukua Suomenkin halleissa alkoi kuulua näitä mikromainonksia "tämän kiekon tarjosi se ja se firma" kun kiekko lensi katsomoon jne. Tuota samaahan on jenkkilässä tehty jo kauan. Eikä siitä kai kovinkaan pitkää aikaa ole, kun Liigan mainoskatko oli täysin tuntematon käsite. Erät pelattiin pelin luonnollisen virtauksen mukaan ja sitten mentiin taas tauolle. NHL:ssä tv:n mainoskatkot ovat olleen mukana ainakin 80-luvulta lähtien.

Se, että paidoissa ei ole ennen mainostettu on sovittu juttu, koska liigat ja seurat ovat pitäneet peliasua pyhänä ja koskemattomana. Identiteettinä. Se on sellainen miksi se suunniteltiin, eikä sitä tahrata. Tällä puolen vettä samanlaista ylpeyttä ei ole tunnettu, vaan peliasu on nähty enemmänkin alustana rahantekemiselle. Toki sarjan suosio ja fanitavaran myyntin on niin monta kerta suurempi NHL:ssä kuin yhdessäkään Euroopan sarjassa, joten he tekevät suhteessa saman rahan pelipaitamyynnillä ilman mainoksiakin.

edit. Parhaiten tämä peliasun arvostamisen NHL:ssä huomaa taas kun uusi joukkue liittyi mukaan. Kuinka paljon rahaa ja aikaa tuohon suunnitteluun onkaan laitettu, jotta joukkueen nimi ja peliasu on sellainen, että se liittyy jotenkin kaupunkiin ja että jokaisella piirretyllä viivalla logossa on joku merkitys. En usko että jotain KooKoon tai Jypin logoa on kovinkaan pitkään pohdittu, tai että niillä olisi jotain syvällistä heraldista selitystä.
 
Viimeksi muokattu:

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Kyllähän tämä mainostouhu pistää vituttamaan.

NHL:ssä pelipaidat ovat todella tyylikkään näköisiä. Jos ei nykyisessä muodossaan, niin ainakin melkein jokaiselta joukkueelta löytyy hyvin tyylikäs paita jostain vaiheesta menneisyyttä. Ja sitten taasen Liigan paidat ovat olleet aina silmääni erittäin rumia mainoksissaan. Toki joo on arvostettavaa, että yritykset tukevat joukkueita, mutta kun esim. rinnassa pistää seuran logoa enemmän silmään joku "Pertsan Viemäröinti Oy" -mainos ja selässä lukee pelaajan nimeä suuremmalla eri firmojen nimiä, niin hyi helvetti. Sitten vielä toki muutenkin paidat on täysin peitetty eri firmojen logoilla ja nämä ovat kaikki eri värisiä ja muotoisia.

Nyt sitten ensimmäinen askel selkeiden ja tyylikkäiden NHL-paitojen pilaamiseen on otettu. Ihan sama vaikka olisi vain pieni mainos aluksi tulossa. Kuten monet ovat jo kirjoittaneet, niin ihan varmasti niitä mainoksia tulee jatkossa lisää, kun tämä peli on avattu. Se on aina hyvä myydä uudistus uudestaan samalla väitteellä, että "no hei eihän tämmöinen pieni mainos lisää ole yhtään paha juttu".

Mikään ei ole enää pyhää.

Ja kyllä, olen perinteitä arvostava änkyrä ja ymmärrän toki, että liigalle / omistajille kelpaa raha.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös