Yleisesti NHL:stä

  • 4 133 362
  • 14 635

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sen verran monta kertaa saanut lukea kun rapakon takaa nauretaan Liigan mainospaidoille, että vähän ilkeyksissäni toivon että samanlaiset mainosten täytteiset pelipaidat on tulevaisuutta. Ihan vaan koska.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."

Oishan tuo hyvä uutuus verrattuna tähän perinteiseen hokijargoniin, jota kanadalaisille roboteille opetetaan.

***

Mitenhän mainosten vaikutus näihin tuloihin lasketaan? Onko HRR, eli hockey related revenues, eli osuus menee pelaajillekin, joka nostaisi sitten palkkakattoakin vähän kiihtyvästi?

100 miljoonaa kypärämainoksista saattoi kuulostaa pieneltä 4,5 miljardin bisnekseen nähden, mutta on se tuosta kuitenkin 2,2% ylimääräistä kasvua. Eiköhän paitamainoksista saa reilusti enemmän, jos ne menee myös fanituotteisiin tuomaan näkyvyyttä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Eiköhän näihin totuta varsin pian. Vai kuinka moni väittää isojen eurooppalaisten soccer-brändien kuten Real Madridin, Manchester Unitedin, tai Bayern Munchenin markkina-arvon kärsivän, vaikka paidoissa mainokset ovatkin.
Ainakin omalla kohdalla päinvastoin. Kyllähän itsellä oli jo junnuna melko tärkeää että siinä futispaidassa oli ikoninen logo. Esim. ManUn paidassa piti ehdottomasti lukea Sharp, koska niin oli ollut vuosia. Ts. itseä ei haittaa logot. Ei sillä että aiheuttaisi enää niin suurta fiilistelyä eikä paljon hetkauta onko paidassa PPG tai Vector. Nuo kun ei yrityksinä herätä mitään tuntemuksia.
 

ipaz

Jäsen
Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."

Minua on haitannut jo kohta 30 vuotta amerikkalaisten selostajien tapa mainostaa pelien aikana. "This and this brought to you by that and that". En ole niin paljon kotimaista Liigaa katsonut, että voisin sanoa kuulleeni vastaavaa suomalaisten selostajien suusta. Tapahtuuko sitä?

NHL:ssä peliasut ovat säilyneet puhtaina mainoksista, mutta muuten mainontaa on aivan joka puolella ja paljon. Suomessa taasen mainokset ovat olleet jo ikuisuuden silmille näkyvissä paikoissa, mutta ei välttämättä kuultavissa samassa suhteessa kuin P-A:ssa. Jossain vaiheessa 90-lukua Suomenkin halleissa alkoi kuulua näitä mikromainonksia "tämän kiekon tarjosi se ja se firma" kun kiekko lensi katsomoon jne. Tuota samaahan on jenkkilässä tehty jo kauan. Eikä siitä kai kovinkaan pitkää aikaa ole, kun Liigan mainoskatko oli täysin tuntematon käsite. Erät pelattiin pelin luonnollisen virtauksen mukaan ja sitten mentiin taas tauolle. NHL:ssä tv:n mainoskatkot ovat olleen mukana ainakin 80-luvulta lähtien.

Se, että paidoissa ei ole ennen mainostettu on sovittu juttu, koska liigat ja seurat ovat pitäneet peliasua pyhänä ja koskemattomana. Identiteettinä. Se on sellainen miksi se suunniteltiin, eikä sitä tahrata. Tällä puolen vettä samanlaista ylpeyttä ei ole tunnettu, vaan peliasu on nähty enemmänkin alustana rahantekemiselle. Toki sarjan suosio ja fanitavaran myyntin on niin monta kerta suurempi NHL:ssä kuin yhdessäkään Euroopan sarjassa, joten he tekevät suhteessa saman rahan pelipaitamyynnillä ilman mainoksiakin.

edit. Parhaiten tämä peliasun arvostamisen NHL:ssä huomaa taas kun uusi joukkue liittyi mukaan. Kuinka paljon rahaa ja aikaa tuohon suunnitteluun onkaan laitettu, jotta joukkueen nimi ja peliasu on sellainen, että se liittyy jotenkin kaupunkiin ja että jokaisella piirretyllä viivalla logossa on joku merkitys. En usko että jotain KooKoon tai Jypin logoa on kovinkaan pitkään pohdittu, tai että niillä olisi jotain syvällistä heraldista selitystä.
 
Viimeksi muokattu:

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Kyllähän tämä mainostouhu pistää vituttamaan.

NHL:ssä pelipaidat ovat todella tyylikkään näköisiä. Jos ei nykyisessä muodossaan, niin ainakin melkein jokaiselta joukkueelta löytyy hyvin tyylikäs paita jostain vaiheesta menneisyyttä. Ja sitten taasen Liigan paidat ovat olleet aina silmääni erittäin rumia mainoksissaan. Toki joo on arvostettavaa, että yritykset tukevat joukkueita, mutta kun esim. rinnassa pistää seuran logoa enemmän silmään joku "Pertsan Viemäröinti Oy" -mainos ja selässä lukee pelaajan nimeä suuremmalla eri firmojen nimiä, niin hyi helvetti. Sitten vielä toki muutenkin paidat on täysin peitetty eri firmojen logoilla ja nämä ovat kaikki eri värisiä ja muotoisia.

Nyt sitten ensimmäinen askel selkeiden ja tyylikkäiden NHL-paitojen pilaamiseen on otettu. Ihan sama vaikka olisi vain pieni mainos aluksi tulossa. Kuten monet ovat jo kirjoittaneet, niin ihan varmasti niitä mainoksia tulee jatkossa lisää, kun tämä peli on avattu. Se on aina hyvä myydä uudistus uudestaan samalla väitteellä, että "no hei eihän tämmöinen pieni mainos lisää ole yhtään paha juttu".

Mikään ei ole enää pyhää.

Ja kyllä, olen perinteitä arvostava änkyrä ja ymmärrän toki, että liigalle / omistajille kelpaa raha.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."
Ootas vaan ku siellä tulee pääsponssin nimestä myös osa seuran nimeä (näitä tapauksia löytyy esim. koriksen Bundesligasta enemmän kuin tarpeeksi). Oishan se hieno kattoa ku Philadelphia Verizon Flyers ja Pittsburgh Bud Light Penguins vääntää Pennsylvanian paikallistaistossa. Tai vaikka New York Goldman Sachs Rangers ja New York Morgan Stanley Islanders vääntää New Yorkin herruudesta, oishan seki hienoa.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Odotan jo sitä hetkeä, että pelaajat ottelun jälkeisissä haastatteluissa diibadaaban lisäksi kiittävät sponsoreitaan mainiten ne kaikki nimeltä. "Tough game. Proud of this Verizon Flyers team. Bauer sticks and skates were unbelievable tonight. Have to thank all our partners who made this win possible: American airlines, Subway, Pepsi..."
Koska näin tapahtuu myös esim. Euroopan sarjoissa joissa mainoksia on enemmän mukana?
 

ipaz

Jäsen
Ootas vaan ku siellä tulee pääsponssin nimestä myös osa seuran nimeä (näitä tapauksia löytyy esim. koriksen Bundesligasta enemmän kuin tarpeeksi). Oishan se hieno kattoa ku Philadelphia Verizon Flyers ja Pittsburgh Bud Light Penguins vääntää Pennsylvanian paikallistaistossa. Tai vaikka New York Goldman Sachs Rangers ja New York Morgan Stanley Islanders vääntää New Yorkin herruudesta, oishan seki hienoa.

Jossain Tsekeissä ja Saksassa sponsorin nimi on usein liitetty joukkueen nimeen, mutta ei esim. täällä tai Ruotissa. Tuskin tarvitsee pelätä että tapahtuu koskaan NHL:ssä.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
edit. Parhaiten tämä peliasun arvostamisen NHL:ssä huomaa taas kun uusi joukkue liittyi mukaan. Kuinka paljon rahaa ja aikaa tuohon suunnitteluun onkaan laitettu, jotta joukkueen nimi ja peliasu on sellainen, että se liittyy jotenkin kaupunkiin ja että jokaisella piirretyllä viivalla logossa on joku merkitys. En usko että jotain KooKoon tai Jypin logoa on kovinkaan pitkään pohdittu, tai että niillä olisi jotain syvällistä heraldista selitystä.

Joo, mut liikeyrityksen logo se on NHL-seuran logokin. Kyllä mikä hyvänsä satojen miljoonien liikeyritys laittaa jokusen ropon logonsa suunnitteluun, jos se on tärkeä osa brändiä ja toimintaa. Sen puoleen vertailu suomalaisiin kolehtia kerääviin nakkikioskeihin on epäreilu.

Oletettavastihan tässä saadaan pelipaitoihin lisää kovaa graafista suunnittelua ja tarkkaan harkittuja merkityksiä, sillä tuskin noita kangasmerkin paikkoja mitkään yksittäiset halpahallit ostavat.

Koska näin tapahtuu myös esim. Euroopan sarjoissa joissa mainoksia on enemmän mukana?

Koska Canes-omistajan vertaus Nascariin.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän sitä ainakin vielä toistaiseksi sopii toivoa, että amerikkalaiseen tyyliin kaikki on isoa, myös paitasopimus. Tarkoittaen siis sitä, että halutaan myydä nimenomaan yhdelle kumppanille valtava diili tyylikkäästä paitamainoksesta, jolloin se erottuu tv-kuvassa jne. Eikä suomalaiseen tyyliin, että kylän jokainen nakkikioski saa nimensä tilkkutäkkiin ja ajatellaan, että pienistä puroista, pienistä puroista.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kyllähän sitä ainakin vielä toistaiseksi sopii toivoa, että amerikkalaiseen tyyliin kaikki on isoa, myös paitasopimus. Tarkoittaen siis sitä, että halutaan myydä nimenomaan yhdelle kumppanille valtava diili tyylikkäästä paitamainoksesta, jolloin se erottuu tv-kuvassa jne. Eikä suomalaiseen tyyliin, että kylän jokainen nakkikioski saa nimensä tilkkutäkkiin ja ajatellaan, että pienistä puroista, pienistä puroista.
Juuri näin. Kyllä jenkit mainostamisen osaa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olihan toi pelipaita mainos aika odotettua, ja kyllä se varmasti sitten ärsyttää. Tilkutäkkipaitoja en kyllä pelkää kun USA:ssa sentään oikeasti tajutaan markkinoinista jotain ja siellä halutaan näkyvyyttä rahoille. Nää liigan tilkutäkkipelipaidat on täyttä peleillyä markkinoini suhteen ja siinä maksetaan puhtaasti mukanaolosta eikä mistään näkyvyydestä.

Mutta ainakin itseä lätkän seuraamisessa enemmän häiritsee ne jää mainokset jotka on valitettavasti myös lisääntyneet NHL:lässä. Itseä noi jäämainokset ärsyttää sen verran että olen lopetanut liigan ja EHT-lätkän seuraamisen aikoja sitten. Vähän tosta johtuen oma focus siirtyi liigasta NHL:lään, toki suurempi syys oli kyllä Espoo Bluesin konkka.

Osaahan noi jenkit kyllä ton mainostamisen. Mielestäni se on vähän tyhmän kuulosta kun nää komenttatorit joutuu välillä puhumaan jonkun mainoslauseen sinne väliin. "Paras donkin dounaut taklaus", "Tämän power power breakin tarjoaa Gatorade" jne.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mutta ainakin itseä lätkän seuraamisessa enemmän häiritsee ne jää mainokset jotka on valitettavasti myös lisääntyneet NHL:lässä. Itseä noi jäämainokset ärsyttää sen verran että olen lopetanut liigan ja EHT-lätkän seuraamisen aikoja sitten. Vähän tosta johtuen oma focus siirtyi liigasta NHL:lään, toki suurempi syys oli kyllä Espoo Bluesin konkka.
Minua on ärsyttänyt jo pitkään nuo kirotut jäämainokset, jotka häiritsevät pelin seuraamista oleellisesti. Yksi mainos pelipaidoissa on okei, mutta nuo "mainoslakanat" pelaajien pelipaidoissa ovat surkuhupaisia.
 

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua on haitannut jo kohta 30 vuotta amerikkalaisten selostajien tapa mainostaa pelien aikana. "This and this brought to you by that and that". En ole niin paljon kotimaista Liigaa katsonut, että voisin sanoa kuulleeni vastaavaa suomalaisten selostajien suusta. Tapahtuuko sitä?

Lomarengas-kierros! Eli säälipleijarit.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mä en väitä, että yksi tai jopa pari mainosta pilaisi paidan. Ei missään nimessä, jos mainokset sijoittelee tyylikkäästi ja logo on kuitenkin keskiössä (toisin kuin jalkapallossa). Liigassakin on tyylikkäitä pelipaitoja, esim. HIFK:n paidat on mielestäni aina olleet tyylikkäät mainoksista huolimatta. Eniten tässä kyrsii se, että ennen NHL-pelipaidat olivat pyhä juttu, ei enää. Vähän sama kuin kohta joukkueiden pukuhuoneessa löytyvän logon päälle saisi ruveta tallomaan miten sattuu. Se on pyhä! Eikö mikään ole pyhää enää?

Tämä on se asia mikä mainoksissa kyrsii. Missään nimessä en usko, että yksi mainos tai pari tulisi pilaamaan paidat visuaalisesti. Ei tule.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Tämä on se asia mikä mainoksissa kyrsii. Missään nimessä en usko, että yksi mainos tai pari tulisi pilaamaan paidat visuaalisesti. Ei tule.

Joo, ei yksi tai kaksikin mainosta fiksusti sijoiteltuna ja joukkueen väriteemaan sopivina paitoja pilaa. En silti tykkää ja toiveissa onkin että authentic-paitoja saa ilman mainosläpysköjä ostettua uudistuksen jälkeen. Onko se sitten autenttinen tietysti enää, se on toinen juttu se.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Varmaan se NHL:län mainos tulee olemaan samassa kohtaa missä se merkki on aina Cupin finaaleissa. Tai omasta mielestä parempi ratkaisu olisi se että ne olkapäässä/hartiassa olevat kakkoslogot vaihtuis siihen mainosmerkkiin. Tossa jälkimäisessä vaihtoehdossa eroa ei oikastaan huomaisi yhtään.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Eniten tässä kyrsii se, että ennen NHL-pelipaidat olivat pyhä juttu, ei enää.

Tämä on se asia mikä mainoksissa kyrsii. Missään nimessä en usko, että yksi mainos tai pari tulisi pilaamaan paidat visuaalisesti. Ei tule.

Täähän on siis järjestyksessään kolmas liikeyrityksen tunnus pelipaidoissa, jos seuran logo on ensimmäinen ja paitayhteistyökumppani toinen (en viitsi sanoa "paitavalmistaja", kun se on luultavasti joku aasialainen alihankkija-hikipaja, joka liittyy Adidakseen lähinnä sopimuksen kautta).

Mun mielestä ihan hurskastelua kaikki rajat ja pyhät umpikaupallisessa liigassa. Niillä on lähinnä myyty mielikuvia nuotiotuli-kumbayasta, vaikka toiminta itsessään on silkkaa exceliä ja faneilta nyhdetään se mikä irtoaa.

Lopulta tässä on kyse siitä, että pelipaidan "ylimääräisten" mainosten puute on arvokasta, muttei tuo kassavirtaa juuri nyt ja koronan vuoksi rahalle on tarvetta juuri nyt. Jos kyse olisi ollut oikeasti pyhästä asiasta, eikä vain kylmästä laskelmoinnista, mainoksia ei tulisi, ei edes keskusteltaisi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
NBA:n pelipaidoissa on ollut yksi mainos jo useamman kauden. Mitä katselin kuvia, niin eivät ne kovin räikeitä ole.
 

Pica

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tanner Jeannot
Nyt eletään nykyaikaa ja ollaan ihan kohta jo tulevaisuudessa. Unohdetaan tämä nypläys ja laitetaan virtuaalimainokset paitoihin näkyviin pelikatkoilla. Eihän eurogotler-tarjouksia ehdi Nathan MacKinnonin paidasta läpiajossa kuitenkaan lukemaan. Sitten kanavapaketin hinnat mallia "kärppä" 29,90€ ja "original" 59,90€.
 

Vislami

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Nyt eletään nykyaikaa ja ollaan ihan kohta jo tulevaisuudessa. Unohdetaan tämä nypläys ja laitetaan virtuaalimainokset paitoihin näkyviin pelikatkoilla. Eihän eurogotler-tarjouksia ehdi Nathan MacKinnonin paidasta läpiajossa kuitenkaan lukemaan. Sitten kanavapaketin hinnat mallia "kärppä" 29,90€ ja "original" 59,90€.

Patentti vetämään ja miljoonia odotellessa
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Varmaan se NHL:län mainos tulee olemaan samassa kohtaa missä se merkki on aina Cupin finaaleissa. Tai omasta mielestä parempi ratkaisu olisi se että ne olkapäässä/hartiassa olevat kakkoslogot vaihtuis siihen mainosmerkkiin. Tossa jälkimäisessä vaihtoehdossa eroa ei oikastaan huomaisi yhtään.
Mainostaja ei välttämättä ole kovin tyytyväinen, jos eroa vanhaan paitaan ei oikeastaan edes huomaa.
 

Odie

Jäsen
Minua on haitannut jo kohta 30 vuotta amerikkalaisten selostajien tapa mainostaa pelien aikana. "This and this brought to you by that and that". En ole niin paljon kotimaista Liigaa katsonut, että voisin sanoa kuulleeni vastaavaa suomalaisten selostajien suusta. Tapahtuuko sitä?
Ilves oli tässäkin edelläkävijä. Jo vuosia sitten Ipan paikallisradioselostaja (Toiva?) mainitsi sponsorin nimen olikohan nyt kentällisen vaihdon yhteydessä vai peräti useammin. Jotenkin tähän tyyliin se meni: "Seuraavana jäälle luistelee Raipe Helminen Lainapeite ja Vesa Viitakoski Huittisten Huitsin hyvää!". Mielestäni Ilves voisi jatkaa tätä traditiota. Jatkokehitysideana kuuluttaja voisi huudattaa maalin yhteydessä pelkkää sponsoria. "Maalintekijä TURTOLAN..." ja Osasto41: "CITYMARKET!!!". Saa käyttää.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Glendalen kaupunki aikoo potkia kojootit veks areenaltaan ensi kauden päätteeksi. Selvää on että Coyotes on yksi noista NHL:n seuroista jonka areena on aika epäoptimaalisella paikalla, "lähiössä" sen ydinkeskustan sijaan (Ottawa ja Florida kaksi muuta tällaista seuraa). Mutta uusi koti olisi siis etsittävä. Ja jos ei löydy, Houston olisi varmaan haaskalla aika nopeasti? Siellä olisi hyvä, vaatimukset täyttävä areena (Toyota Center, missä pelaa NBA-seura ja pelasi Minnesotan AHL-farmiseura 2013 asti), ja vissiin Rocketsien omistajakin on maininnut että NHL-seura voisi kiinnostaa.

 
Selvää on että Coyotes on yksi noista NHL:n seuroista jonka areena on aika epäoptimaalisella paikalla, "lähiössä" sen ydinkeskustan sijaan (Ottawa ja Florida kaksi muuta tällaista seuraa).

Vieressä on Arizona Cardinalsin State Farm stadion joka vetää 60k katsojaa ja varmaan ylikin, ja tuppaa olemaan täynnä, kun Cardzeilla peli. Kyllä se tuote on se ongelma, ei sijainti. Samaa sanoi eräs Senatorsin entisistä suomalaishyökkääjistä Ottawan hallista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös