Erään kaverin kanssa pohdittiin, että yksi suurimpia ongelmia on media tällä hetkellä. Suurin osa uutisoinnista on negatiivista. Jotenkin toimittajat kuvittelevat olevan kovia jätkiä, kun tekevät negativiisia juttuja. Enkä tarkoita sitä, että niistä ei saisi kirjoittaa, mutta ei se ainakaan auta tuoteen markkinoinnissa. Ei ihme, että on negatiivinen kuva, kun sitä koitetaan kokoajan tuputtaa. Vähän oman oksan sahaamista tämä on jouranalisteilta pitkässä juoksussa. Positiivinen lähestyminen pitäisi saada kunniaan.
Itse olen sitä mieltä, että tämä jatkuva negatiivinen uutisointi Liigan ympärillä on koronan jälkeen suurin syy tämänhetkiseen yleisökatoon. Liigalla on omat ongelmansa ja se saa negatiivista huomiota ihan ansaitustikin niiden pohjalta, mutta en ymmärrä miksi useiden toimittajien pitää lisätä vettä myllyyn valehtelemalla. Kun viikottain kerrotaan eri medioissa Keski-Euroopan sarjoista, jotka ovat niin loistavia, täydellisiä ja virheettömiä verrattuna Liigaan, niin kyllähän sillä varmasti on suuri vaikutus tavalliseen peleissä käyvään tallaajaan. Luulen, että puhutaan ihan sadoista katsojista per ottelu, mitä menetetään pelkästään tämän valehtelun vuoksi. Nyt kun on annettu ymmärtää, että Tsekki, Slovakia ja Saksa vievät meiltä parhaat pelaajat ja noiden kaikkien maiden sarjat ovat heittämällä Liigaa parempia, vaikka totuus on aivan toinen.
Nauratti, kun kahdessa eri Liigaseurassa epäonnistunut Tomek Valtonen tuossa muistaakseni Iltalehden jutussa totesi, että kyllähän tämä hänen valmentamansa slovakkiporukka olisi heittämällä playoff-jengi Suomessakin. A. Oksasen haastattelua Tsekistä odotellessa, jos vaan siis Ahti suostuu Liigaa haukkumaan ja Extraligaa ylistämään.
Positiivista uutisointia ei taas taida olla nykyään lähes ollenkaan. En ainakaan itse muista milloin olisin lukenut muualta kuin Jatkoajalta uutisen, jossa olisi jotain positiivista liittyen Liigaan. Esimerkiksi Tapparan ja Lukon hyvään CHL-menestykseen ja lohkovoittoihin ei mediassa ole tartuttu, vaikka syytä olisi, molempien lohkot nimittäin olivat täynnä Euroopan kärkiseuroja.
Monen median jääkiekkotoimituksessa varmasti odotellaan vesi kielellä tuota Lukko-Bolzano- otteluparia. Ai että, miten maukkaan otsikon siitä saisikaan, jos Bolzano sattuisi voittamaan. "Italialaiset tiputtivat hallitsevan Suomenmestarin CHL:ssä". Siihen päälle saisi Sami Hoffren ja monet muut näppäillä taas seitsemännentoista Liigaa vähättelevän kirjoituksensa.