Mainos

Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 285 420
  • 1 481

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Eli avaamalla Liigan jokainen joukkue saisi kuin taikaiskusta kolminkertaisen summan? Ja väittävät että helppoa rahaa ei ole....
Tulkitsen Eskolan näkemystä niin, että jos sarja olisi avoin (eikä tiettyjen joukkueiden tyhjennysmyynti alkaisi jo joulun jälkeen), se kiinnostaisi enemmän tv-katsojia, jolloin myös seurojen saamat tulot tv-sopimuksista nousisivat.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulkitsen Eskolan näkemystä niin, että jos sarja olisi avoin (eikä tiettyjen joukkueiden tyhjennysmyynti alkaisi jo joulun jälkeen), se kiinnostaisi enemmän tv-katsojia, jolloin myös seurojen saamat tulot tv-sopimuksista nousisivat.

Tulkitsenko oikein turkua, mikäli he myyvät kaikki pelaajansa ja pelaavat loppukauden TuTosta ja A-junnuista nostetuilla pelaajilla, joku taunotasalakki kelviältä jättää nelosen paketin ostamatta? Mikäli he eivät myisi pelaajiaan niin tämä paketti ostettaisiin?

Ymmärrän että esimerkiksi viime kauden TPS kannattajat ovat jättäneet kevätkaudella ostamatta (mikäli mahdollista) ruutu+ palvelun joukkueen kontatessa. Pelin ollessa yhtä paskaa (Elomon aika) kun se oli, ei yleisön kiinnostus voi hirveän korkealla olla. Tuossa vaiheessa se on aika sama ketä siellä pelaa.

Saako liiga jotain bonuksia ostetuista paketeista vai onko heillä kiinteä hinta? Mikäli saavat, silloin tuossa olisi jo jotain järkeä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän yleisömäärien tippumiseen on monia syitä ja niistä täytyy olla huolestunut.

1. Taloustilanne. Työttömyys kasvaa, YT:t uhkaa ja ihmisillä on huoli rahasta ja tulevaisuudesta. Silloin nämä liigaotteluiden kaltaiset tapahtumat on ensimmäisiä, joista se ihminen rupeaa karsimaan kulujaan. Etenkin näin syyskaudella, kun ei vielä pelata mistään oikeastaan, joten sen parikymppiä per tiketti laittaminen syysillan otteluun HMV-joukkuetta vastaan on iso panostus, jonka moni jättää väliin.

2. Jokereiden lähtö KHL:ään. Jokerit oli IFK:n rinnalla se jengi, joka sai eniten palstametrejä. Jokerit vain oli huomattavasti vihatumpi jengi valtakunnallisesti. Isot budjetit, tähtipelaajia, kohupelaajia, Hjallis, Hartwall Areena, huonohko menestys kaikista huolimatta. Jokerit oli se joukkue, jota pienemmillä paikkakunnilla mentiin katsomaan.

3. Nelonen Pro, Ruutu yms. Vajaa 30 euroa ainakin omalta kohdaltani ja näen kaikki liigapelit tukevasti omalta kotisohvaltani. Se on aika helvetin iso kynnys lähteä sinne liigahalliin räntäsateeseen jonottamaan, kun sillä yhden ottelun lipunhinnalla saa melkein kuukauden verran kanavapakettia, josta näkee kaikki ottelut ja muitakin urheiluliigoja. Etenkin arkipelien kohdalla, kun ensin olet päivän töissä ja sitten pitäisi hallille mennä ja sieltä vielä illalla kotiinkin päästä ja suoraan nukkumaan seuraavan aamun työpäivää varten. Huomattavasti helpompaa olla sohvalla, katsella peliä ja jo valmistella itseään nukkumista varten.
Käyn hallilla noin 10 kertaa kauden aikana ja olen kyllä nykyään tarkka siitä mitä otteluita menen katsomaan. Se 30 euron lippu on aika iso panostus kuitenkin.

4. Liiga on liian hajuton, mauton ja väritön. Yksinkertaisesti Liiga tarvitsee kohuja. Kohutaklauksia ja kohupelaajia. Vähän muitakin kohuja, kuin jonkun joukkueen tarjoamat sapuskat.
Kohut saavat kuitenkin isoja palstametrejä iltapäivälehdissä ja herättelevät satunnaiskatsojia. Jokerit ja Jarkko Ruutu oli hyvä kombinaatio tästä. Molemmat herättävät isoja antipatioita katsojissa. Näiden epäonnistumisia/onnistumisia ja tekemisiä haluttiin NÄHDÄ.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Miten Jokereiden lähtö näkyy siinä, että lähes kaikissa peleissä yleisön kaikkoaminen näkyy? Yleisökeskiarvossa se luonnollisesti näkyy, mutta ei mediaaniin sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta.

Näkyy se sillä tavalla, että ihmisten mielissä liigan imago saattaa olla huonontunut. Olen törmännyt tyyppiin, joka oli sitä mieltä, että ei koko liigassa ole enää mitään järkeä, koska kyseessä ei ole oikeasti Suomen mestaruus, koska maan paras joukkue ei pelaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Näkyy se sillä tavalla, että ihmisten mielissä liigan imago saattaa olla huonontunut. Olen törmännyt tyyppiin, joka oli sitä mieltä, että ei koko liigassa ole enää mitään järkeä, koska kyseessä ei ole oikeasti Suomen mestaruus, koska maan paras joukkue ei pelaa.

Olisit sanonut sille, että Jokerit on viimeksi ollut maan paras keväällä 2002.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eilen kun peliä oltiin sporttibaarissa katsomassa, niin pari tyyppiä siinä jutteli että "niin, pitäis vissiin hallillekin mennä joku päivä taas, kun ei olla tällä kaudella oltu. Nehän näkee tv:stä niin hyvin nykyään". Samanlaisia tapauksia on suomi täynnä varmasti, eli peleissä käyminen on yksinkertaisesti vaan jäänyt vähemmälle ja seuraaminen siirtynyt kotisohville.

Ymmärrän toki tuon muutoksen, mutta on se vaan niin totaalisen eri asia olla paikanpäällä vrt katsoa tv:stä peliä...
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eilen kun peliä oltiin sporttibaarissa katsomassa, niin pari tyyppiä siinä jutteli että "niin, pitäis vissiin hallillekin mennä joku päivä taas, kun ei olla tällä kaudella oltu. Nehän näkee tv:stä niin hyvin nykyään". Samanlaisia tapauksia on suomi täynnä varmasti, eli peleissä käyminen on yksinkertaisesti vaan jäänyt vähemmälle ja seuraaminen siirtynyt kotisohville.

Ymmärrän toki tuon muutoksen, mutta on se vaan niin totaalisen eri asia olla paikanpäällä vrt katsoa tv:stä peliä...
Aika moni urheilulaji on sellainen minkä näkee paremmin tv:stä, kokonaisuutena. Yksittäisiä tilanteita jää toki näkemättä jos on kameramiehen ja ohjaajan armoilla. Mainokset vituttaa sohvalla ja katsomolehtereillä mutta ymmärrän välttämättömänä pahana, koska kiekkoveroa tuskin on näköpiirissä.
Osa menee hallille katsomaan tunnelmaa, tulee mieleen hieman sama kuin menisi katsomaan stand up keikkaa ja etukäteen on päättänyt olla nauramatta. Kuopiossakin 5000 ihmistä mahtuisi katsomaan kun 5 ihmistä yrittää pitää jonkinlaista tunnelmaa pelissä, karrikoiden.

Ihmisten vapaa-ajasta taistellaan ja kolmisen tuntia illasta on "melkoinen uhraus", jos tuotteen hintalappu ei kuluttajan mielestä ole kohdallaan. Vaikeita juttuja mutta kilpailu on kovaa.
 

pelantti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun kerta lipunmyynti takkuaa liigapeleihin niin itse toivoisin enemmän lippupakettiratkaisuja liigaseuroilta. Kaikilla ei ole järkeä/mahdollisuutta hankkia kausikorttia vaikka niin tahtoisikin. Itse olen tästä mainio esimerkki; vuorotyö, joka neljäs vuorokausi töissä, jonka seurauksena n. 25% kotipeleistä on seurattava työmaalla Ruutu+:sta tai radiosta jos ylipäänsä ehtii. Lisäksi nitoisin yhteen pakettiin peräkkäisiä otteluja ja/tai "epäkiinnostavia" vastustajia. Esimerkiksi:

  • Kausikortteihin lisää vaihtoehtoja, tyyliin "Kokokausari", "Puolikausari" ja "Kymppisarja" eli 30, 15 ja 10 kotiottelua. Toteutus voisi olla sellainen, että ko. kausarin lunastanut saisi ottelumäärän verran lahjakortteja/lunastuskoodeja, joilla voisi lunastaa kortin mukaiseen katsomonosaan yhden lipun/kotiottelu. Jos pätkäkausari ostettaisiin istumapaikoille, pitäisi lipun lunastaminen tehdä vaikkapa 2 vrk ennen ottelun alkua, jonka jälkeen paikka vapautuisi myyntiin. Esimerkiksi SaiPan seisomakatsomon kausikortti maksaa 320€/30ottelua=10,67€/ottelu. Siis "Puolikas" voisi olla vaikkapa 170€/15ottelua=11,33€/ottelu ja "Kymppisarjalippu" 130€/10ottelua=13€/ottelu.
  • SaiPalla oli peli eilen 3.10 ja seuraava heti perään 10.10. Viikon väli on aika pitkä aika ja jyväskyläläisistä saatu puhdas kotivoitto on ilman reilua mainontaa jo kaukainen muisto ensi perjantaina, kun seuraava kotimatsi on. Välissä kun ei ole edes vieraspelejä, mitkä noteerattaisiin esim. paikallislehdissä. Satunnaiskatsoja saataisiin helpommin takaisin hallille jos olisi myyty JYP+Blues lippupakettiavaikka vähän isommallakin alennuksella. Esimerkiksi seisomapaikat 14,50€/kpl oltaisiin voitu myydä 22€ kahden lipun pakettina. Sopivalla markkinoinnilla näihin paketteihin olisi tarttunut varmasti aika moni --> seisomapäädyn tunnelma korkeammalle --> satunnaiskannattajalle hyvä kokemus --> vähemmän vaivaa seuraavasta (etäisestä) kotipelistä --> enemmän katsojia tulevaan Blues-otteluun --> enemmän väkeä seisomapäätyyn --> positiivinen toinen kokemus samalle satunnaiskatsojalle jne.
  • Lisäksi antaisin ison peukun aiemmin ketjussa heitettyyn seurojen ja Nelosen yhteisdiiliin. Kausikortti ja koko kauden kattavat Ruutu+ -tunnukset vieraspelipäiville niin, että molempien hinnasta saat sen -10-15% pois kertaostoksen yhteydessä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aika moni urheilulaji on sellainen minkä näkee paremmin tv:stä, kokonaisuutena. Yksittäisiä tilanteita jää toki näkemättä jos on kameramiehen ja ohjaajan armoilla.

Jääkiekko ei kyllä kuulu näihin lajeihin. Taktiikoista, yksityiskohdista ja kunkin pelin luonteesta jää kyllä aika paljonkin pimentoon TV:ssä verrattuna paikanpäällä katsomiseen. Itse ainakin pidän tärkeänä, että näkee myös miten kiekottomana pelataan / sijoitutaan, ja mitä ylipäätään tapahtuu ympäri kenttää. Myös TV:n kameramiehet ovat välillä vähän "jäljessä", mutta toki yrittävät parhaansa siellä. Jalkapallossa aikalailla sama homma, mutta siihen on tyytyminen omassa kannattamisessa Liverpoolin kanssa, kun ei sielläpäin palloa asu. HIFK:n kanssa vähän eri meininki :)

Osa menee hallille katsomaan tunnelmaa, tulee mieleen hieman sama kuin menisi katsomaan stand up keikkaa ja etukäteen on päättänyt olla nauramatta. Kuopiossakin 5000 ihmistä mahtuisi katsomaan kun 5 ihmistä yrittää pitää jonkinlaista tunnelmaa pelissä, karrikoiden.

Ihmisten vapaa-ajasta taistellaan ja kolmisen tuntia illasta on "melkoinen uhraus", jos tuotteen hintalappu ei kuluttajan mielestä ole kohdallaan. Vaikeita juttuja mutta kilpailu on kovaa.

Joo, Nordikselle mahtuu 8200 katsojaa, mutta 6000-7000 on ollut päiden määrä peleissä viimeaikoina. Viikko sitten lauantaina päästiin yli 7000:nnen, mutta se ei ole kovin yleistä enää valitettavasti. Ja hallin tunnelma on hiljaisempi kun vaikkapa 5v sitten.

Kulttuurin tarjoajat käyvät Ihmisten vapaa-ajasta veristä taistelua jokapuolella. Lätkän markkinoinnissa täytyisi ehkä palata juurille enemmän, ja koittaa tosiaan jotenkin saada ihmisille taas aito halu / kiinnostus mennä hallille enemmissä määrin. Tässä on kova työ edessä, ja seurojen kannattaa tosiaan myös miettiä hinnoitteluaan (lippupaketteja, minikausareita ym. ym.) hyvin tarkasti. Pieni kehityskeskustelu myös halleissa toimivien ravintolapalvelujen tarjoajien kanssa voisi olla paikallaan, kun tilanne on mikä on. Ei ole heidänkään etu tietenkään, kun kävijöitä on vähemmän kuin ennen. Ruokien ja juomien hintoja voisi vähän laskea kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Jotta hallille saataisiin ihmisiä jotka siellä eivät käy, niin Liigan ja tavallisen kansalaisen elämän pitäisi kohdata jollakin rajapinnalla. Jos mennään ajassa 20v taaksepäin, niin tällaisia kohtaamispaikkoja olivat:

1. MTV3:n Hockey Night -lähetykset
2. Urheiluruudun ja Tulosruudun raportit
3. Sanomalehtien kiekkoartikkelit
4. Paikallisradioiden otteluselostukset
5. YLE:n radion jääkiekkokierrokset

Mitä näille nyt on sitten tapahtunut?

1. Ei ole enää. Vain maksukanavilta näkyy.
2. Televisiokanavien ja -ohjelmien määrä on moninkertaistunut ja kiekkoraportit jääneet varjoon.
3. Sanomalehtien tilaaja- ja lukijamäärät ovat romahtaneet.
4. Radiokanavia on niin paljon enemmän etteivät ihmiset enää kuuntele oman paikkakuntansa paikallista samalla tavalla.
5. Jääkiekkokierros on siirretty YLE:n pääkanavalta marginaalisten kuuntelijamäärien Puhe-kanavalle.

Tietysti nyt on tullut uusia kohtaamispaikkoja, kuten sosiaaliset mediat. Mutta melko heikosti ovat Liigaseurat onnistuneet käyttämään niitä hyväkseen. Miten nykyaikana voisi olla mahdollista että joku joka ei ole koskaan Liiga-pelissä ollut saisi kipinän sinne lähteä kun kaikki tapahtuu jossakin näkymättömissä?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Miten nykyaikana voisi olla mahdollista että joku joka ei ole koskaan Liiga-pelissä ollut saisi kipinän sinne lähteä kun kaikki tapahtuu jossakin näkymättömissä?

Täääh? Siis tämän päivän teknologian myötä liigakiekko on ennennäkemättömällä tavalla ihmisten ulottuvilla. Kyllä, ottelulähetykset ovat maksun takana, mutta kaikki matsit on mahdollista nähdä suorana ja laadukkaasti eri alustoilla, missä tahansa. Aivan yhtä helppoa on seurata urheilumedian tuoreita juttuja eri viestimissä, osallistua itse keskusteluun palstoilla/somessa ja katsoa ottelukoosteita. Tabletti, älypuhelin, kannettava ja nettiyhteys löytyvät kaikilta ja esim. dösämatkoilla 90-prosenttia porukasta seuraa jonkinlaista viihdettä jonkin edellämainitun laitteen välityksellä. Jos muistelen esim. 2000-luvun puoliväliä, niin muutos on uskomaton. Silloin vasta pimennossa laji olikin verrattuna tähän päivään.

Ongelma jääkiekon osalta on se, että sen lisäksi kaikki muukin viihde on tänään aivan yhtä ennennäkemättömällä tavalla ihmisten ulottuvilla. Tässä tilanteessa liigatuote ei yksinkertaisesti vaikuta pystyvän kilpailemaan ihmisten huomiosta, ajasta ja rahoista. Liigakiekko ei ole in, se ei tunnu tarjoavan ihmisille kilpailukykyistä kokonaispakettia verrattuna muuhun viihdetarjontaan.

Luin vähän aika sitten jenkkimediasta jutun, jossa pohdittiin, minkä takia urheilusta on kehittynyt maassa niin haluttu ja rahakas tuote juurikin TV-/mediasisältönä. Tietysti paikallinen urheilu on Yhdysvalloissa suhteessa huomattavasti suositumpaa verrattuna Suomen tilanteeseen ja markkina-alueita ei ole millään tasolla reilua vertailla, mutta jutussa mainittiin urheilussa säilynyt live-tapahtuman magiikka. Siinä missä muuta TV-viihdettä ihmiset voivat mielekkäästi seurata jälkikäteen tallenteina, skipaten mainokset jne., urheilu halutaan seurata suorana lähetyksenä. Näin urheilulähetyksillä on arvoa mainostajille ja sen myötä kanaville. Suomessa ei käsittääkseni maksukanavien ottelulähetyksissä ei esitetä mainoksia, vaan touhu perustuu puhtaasti maksupakettien myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Pudotuspeleissä Liigan tuote on kunnossa, niitä matseja odottaa, jännittää ja haluaa oikeasti olla hallilla. Runkosarjan läpsyttelyt ovat taas aivan toista maata. 60 ottelua, joista karkeasti arvioituna kolmannes kiinnostaa. Tämä siis tilanne omalla kohdallani. Vika ei ole omassa joukkueessa, vaan siinä, että vastustajista ei ihan oikeasti runkosarjassa muut kuin Kärpät ja Tappara jaksa kiinnostaa.

Tämä sai minut pohtimaan, että millä ihmeellä vastakkainasettelu saataisiin palautettua runkosarjaan. Ajattelun lähtökohtana oli se, että vastustajaa kohtaan tunnettu inho on yksi suurimmista ellei suurin motivaattori lähteä katsomaan matsia hallille. Tämän tunteen puuttuessa ei hallille viitsi raahautua, ei vaikka oma jengi olisi kuinka kärkikahinoissa mukana. Yksinkertaisena ihmisenä en lopulta keksinyt muuta ratkaisua kuin pöyhkeilevän, kotijoukkuetta väheksyvän markkinoinnin paikallisissa medioissa. Esimerkiksi Kalevassa olisi lauantaina voinut olla mainos HIFK:n logolla ja tekstillä "Tänään nyljetään kärppiä". En ole markkinoinnin ammattilainen, joten iskulauseessa varmasti on petrattavaa. Ajatus tuosta kuitenkin selviää.

Minusta nyt olisi aika siirtyä Liigan markkinoinnnissa yhteisöllisyydestä vastakkainasetteluun.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Täääh? Siis tämän päivän teknologian myötä liigakiekko on ennennäkemättömällä tavalla ihmisten ulottuvilla. Kyllä, ottelulähetykset ovat maksun takana, mutta kaikki matsit on mahdollista nähdä suorana ja laadukkaasti eri alustoilla, missä tahansa. Aivan yhtä helppoa on seurata urheilumedian tuoreita juttuja eri viestimissä, osallistua itse keskusteluun palstoilla/somessa ja katsoa ottelukoosteita. Tabletti, älypuhelin, kannettava ja nettiyhteys löytyvät kaikilta ja esim. dösämatkoilla 90-prosenttia porukasta seuraa jonkinlaista viihdettä jonkin edellämainitun laitteen välityksellä. Jos muistelen esim. 2000-luvun puoliväliä, niin muutos on uskomaton. Silloin vasta pimennossa laji olikin verrattuna tähän päivään.

Kyllä, liigakiekko on ennennäkemättömällä tavalla somessa ja muissa niiden ihmisten ulottuvilla, jotka sitä nyt jo seuraavat. Mutta kuinka porukkaa saadaan näihin piireihin? Miten saadaan _uutta_ porukkaa kiinnostumaan, enemmänkin kuin se, miten huudetaan kovempaa niille, jotka ovat jo kiinnostuneita. Kyllähän esimerkiksi minä saan ihan kohtuullisen määrän SaiPan mainostusta naamalleni, koska on fb-tykkäykset ja sen sellaiset. Nämä eivät vain tavoita kaikkia, varsinkaan vähemmän perehtyneitä.

Viihdetarjonta on nykyään kyllä monipuolisempaa kuin ennen, eivätkä taas ottelutapahtuma tarjoa esimerkiksi Lappeenrannassa juuri mitään uutta verrattuna siihen, mitä se oli vuonna 2000 kun ensimmäisen otteluni kävin katsomassa. Sitten voidaan verrata muun viihdetarjonnan kehitystä samalla aikavälillä. 15 vuotta kului, ja edelleen osa Kisapuiston lampuista palaa SaiPan sisääntulon aikana, mikä latistaa vuodesta toiseen tunnelmaa. Jos vaikka 2030 onnistaisi. Parantamisen varaa on kaikilla tasoilla.

Rannisto kun ei juuri urheilullisuudesta perusta (ei karsintoja jne jne), voisi kuvitella, että markkinointipuoli alkaisi edes jossain vaiheessa vetää. Palstallakin mainittu idea yhteisistä, isommista ja rahakkaammista sponsorikuvioista olisi ihan tervetullut. Silläkin saisi tätä yhtenäisempää ja kiinnostavampaa ilmettä aikaan. Olisiko tästä Liigan vahvemmasta brändäämisestä jotain viitteitä? Ainakin seurojen nettisivuja ollaan yhtenäistämässä juuri nyt, mutta onko muuta? Onko se edes hyvä asia, että "Liiga" on se juttu, eikä markkinoinnissa tehdä vastakkainasettelua?
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei ongelma ole siinä kohtaako tavallinen pulliainen liigakiekkoa vai ei.

Ei ongelma ole siinä onko liigakiekko ihmisten ulottuvilla vai ei.

Ongelma on siinä, että kun se tavallinen pulliainen, ihminen - mikä lie - kerran saadaan sinne hallille niin se ydin eli jääkiekkopeli ei todennäköisesti ole riittävän viihdyttävällä tasolla houkutellakseen paikan päälle heti kohta uudelleen.

Vain murto-osa nykyisistä liigapeleistä on oikeasti tapahtumana sellaisia, jotka herättävät halun kokea sama uudelleen. (Laji-ihmiset ja kiekkoniilot ovat erikseen, mutta ne näkyvät noissa yleisömäärissä jo)

Kun ydin eli peli itsessään on kunnossa niin ei käytännössä tarvita mitään muuta markkinointia ja hallit pullistelevat itsekseen. Valitettavasti tästä visiosta ollaan aika kaukana ja polkuakin pitäisi vaihtaa noin 180 astetta tässä välissä. Ehkä vieläkin valitettavampaa on se, ettei tätä ole taidettu tunnistaa lajin sisällä edelleenkään.
 

KOOKOOBOY

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minusta nyt olisi aika siirtyä Liigan markkinoinnnissa yhteisöllisyydestä vastakkainasetteluun.

Aivan samaa mieltä! Tiedetään että meillä ei taistella kärkipäässä eikä KooKoo ole se mediaseksikkäin joukkue mutta olettaisin IFK-kannattajien syttyvän otteluun ja saapuvan hallille jos esim. KooKoo heittäisi mediassa selkeän haasteen / uhkauksen. Tai lähestyisi väheksyvästi tulevaa ottelua. Tietysti Suomessa tämä ei ole "koodin" mukaista.

Mitä ajatuksia KooKoo herättää nyt @Justice ?

Mitä ajatuksia se herättäisi jos Tuomas Huhtanen heittäisi vaikka Twitteriin viikko ennen peliä " Viikon päästä lähdetään näyttämään nordikselle miten taklataan ja pelataan äijäkiekkoa...Siitä onkin aikaa kun IFK on viimeksi pelannut kovaa.." ja samaan väliin KooKoon tekee tiedotteen tai vastaavana mainoksen jossa idea on tyyliin --> Lähdetään porukalla Helsinkiin! Otetaan halli haltuun! Rikotaan Nordiksen harras ja kirkkomainen tunnelma! jne.

Eli sopivassa määrin vähettelyä ja piikkiä sinne missä sen pitäisi eniten tuntua. Katsojilla olisi selkeä "viha" tai näyttämisen halu maalaisille.

Edelleen muistan erään mainoksen... Tuukka tervetuloa Stadiin! --> Syy miksi muistan on se että tämä oli poikkeava, haastava ja puheenaihetta herättävä mainos.

Sitten ehdotus Liigaan kehittämiseen liittyen. Mitä jos televisio rahoja ei jaettaisikaan kristillisellä tasajaolle (n.900 000€ / joukkue) vaan kokonaispotti (n.13,5 milj. euroa) jaettaisiin edellisen kauden sijoituksen mukaan:

1. Kärpät --> 400.000€
2. Tappara --> 450.000€
xxxxxx
8. Saipa --> 900.000€
14. Sport --> 1 300 000€

Tällä saataisiin pientä tasausta tulevan kauden rosteihin. Kärpät häviäisi tässä diilissä n. 500.000€ tv-tuloja mutta vastaavasti saisi mielenkiintoisempia joukkueita vastaan kun edellisen kauden häntäpään joukkueille olisi enemmän budjettia. Toki mestaruuden aikana on mahdollista tahkota rahaa muutoinkin joten tuskin se tuleva kausi tähän menetettyyn TV-tuloon kaatuisi. Tietysti tähän pitäisi tehdä pykälä että kyseisellä rahalla EI SAA PAIKATA EDELLISEN KAUDEN TAPPIOITA vaan summa pitää lisätä pelaajabudjettiin. Tätä valvoisi Liiga Oy.

Seuraus voisi olla se että joukkueiden pelaajamateriaalin taso kasvaisi. Tulisi tasaväkisempää vääntöä kentällä. Tämä voisi olla ns. Liigan palkkakatto - malli. Tämä vain tälläisenä ajatuksena..
 
Viimeksi muokattu:

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä ajatuksia KooKoo herättää nyt @Justice ?

Mitä ajatuksia se herättäisi jos Tuomas Huhtanen heittäisi vaikka Twitteriin viikko ennen peliä " Viikon päästä lähdetään näyttämään nordikselle miten taklataan ja pelataan äijäkiekkoa...Siitä onkin aikaa kun IFK on viimeksi pelannut kovaa.." ja samaan väliin KooKoon tekee tiedotteen tai vastaavana mainoksen jossa idea on tyyliin --> Lähdetään porukalla Helsinkiin! Otetaan halli haltuun! Rikotaan Nordiksen harras ja kirkkomainen tunnelma! jne.
Ai jos Huhtilampi ottaisi sosiaalisen median haltuun tölvimällä kasvattiseuraansa niin miten siihen meidän suunnilla reagoitaisiin? Huhtiniemen toimiessa kirjoittamallasi tavalla, ylivoimaisesti suosituin reaktio olisi varmasti huvittuneisuus. Kaikkea hyvää Huhtivaaralla!

Vastakkainasettelu voisi toimia näiden 'varsinaisten' liigajoukkueiden kesken. Esim. HIFK-Kärpät tai HIFK-Tappara otteluparien kesken. En usko, että tosiasiallista vastakkainasettelua saadaan synnytettyä kärkiseurojen ja perää pitävien seurojen välille.
 
Ensimmäinen lääke ihmisten saamiseksi katsomoon pitäisi olla se, että suurempien massojen pitäisi ymmärtää lajista enemmän. Jatkoaika antaa väärän kuvan siitä, sillä täällä ihmiset jopa tuntevat pelin säännöt ja jopa ymmärtävät lajin elementtejä. Hävettää kuunnella kahvipöydissä analyysejä edellisen illan pelistä, kun "monta vuotta peleissä käyneet" eivät ymmärrä edes perusasioita.

Alla hyvä esimerkki. Yritä nyt sitten näille "tavallisille pulliaisille" markkinoida jääkiekkoa...

IS: Tarja Halonen kaukaloväkivallasta: Lajia naisten kiekon suuntaan | Jääkiekko | Iltalehti.fi
 

KOOKOOBOY

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ai jos Huhtilampi ottaisi sosiaalisen median haltuun tölvimällä kasvattiseuraansa niin miten siihen meidän suunnilla reagoitaisiin? Huhtiniemen toimiessa kirjoittamallasi tavalla, ylivoimaisesti suosituin reaktio olisi varmasti huvittuneisuus. Kaikkea hyvää Huhtivaaralla!

Sorry! Nyt meni hieman ohi... Tuomas Huhtanen on Ässien kasvatti joka tunnetaan pelityylistä jossa taklaukset ovat yksi osa...
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sorry! Nyt meni hieman ohi... Tuomas Huhtanen on Ässien kasvatti joka tunnetaan pelityylistä jossa taklaukset ovat yksi osa...
Ei, kyllä Huhtiniemi on Helsingin IFK:n kasvatti. Ja hän on tunnettu "kuvasta katoamisesta" pelien tiukentuessa.

Toivotan Huhtilavaaralle joka tapauksessa onnea ja menestystä!

(Hassuttelun tausta juontaa juurensa Huhtjärven HIFK-kaudesta, sekä yleisesti tiedossa olevasta tosiasiasta, jonka mukaan kaikki HIFK:ssa pelanneet pelaajat ovat HIFK-kasvatteja. Tämä on toki "sisältä päin" tulevaa tietoa, ja siihen ei kaikilla ole pääsyä.)
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Mitä ajatuksia KooKoo herättää nyt @Justice ?

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin lähinnä ärsytystä. Ei sen takia, että joukkue olisi jotenkin kiinnostava, vaan sen takia, että se on yksi Liigan pilaamisen ilmentymistä. Ja ettei kenenkään tarvitse pahoittaa mieltää, niin lisätään se, että tunteeni KooKoota kohtaan ei millään muotoa ole KooKoon vika. Tunnettani ei myöskään tule tulkita niin, etteikö KooKoolla olisi oikeutta pelata Liigassa.

Mitä ajatuksia se herättäisi jos Tuomas Huhtanen heittäisi vaikka Twitteriin viikko ennen peliä " Viikon päästä lähdetään näyttämään nordikselle miten taklataan ja pelataan äijäkiekkoa...Siitä onkin aikaa kun IFK on viimeksi pelannut kovaa.." ja samaan väliin KooKoon tekee tiedotteen tai vastaavana mainoksen jossa idea on tyyliin --> Lähdetään porukalla Helsinkiin! Otetaan halli haltuun! Rikotaan Nordiksen harras ja kirkkomainen tunnelma! jne.

Huhtalammen twitteriä en kuitenkaan lukisi, joten sen vaikutus minun osaltani olisi minimaalinen. Tietysti, mikäli kaikki KooKooon pelaajat länkyttäisivät poskeaan sosiaalisessa mediassa, iltapulut asiasta uutisen kirjoittaisivat, sitä kautta tuota näkyvyyttä saataisiin. Pakko myöntää, että KooKoon kohdalla tarvittaisiin todella repäisevä mainos, että se synnyttäisi tunteita. Sinun luonnostelemassa muodossaan tunteeni ja ajatukseni KooKoota kohteen ei muuttuisi millään muotoa. Pointtini olet kuitenkin selkeästi ymmärtänyt.

@Seesam ia on pakko mukailla siinä, että kyllähän tuo vastakkainasettelu on helpompi synnyttää samoista sijoista tappelevien seurojen välille. En kuitenkaan pidä millään muotoa mahdottomana, että oikeanlaisella kettuilulla saataisiin KooKoo- tai HPK-läpsyttelyyn lisää väkeä ja tunnetta.

Edelleen muistan erään mainoksen... Tuukka tervetuloa Stadiin! --> Syy miksi muistan on se että tämä oli poikkeava, haastava ja puheenaihetta herättävä mainos.

Tämä kyseinen mainos toimi minulle innoituksen lähteenä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tuota kiimaa voisi (TÄYTYY) luoda, vaikka kevyillä ylilyönneillä. KooKoo -ottelun alla someen kampanja; Vittu, me huudetaan Helsingin halli suohon. Kevyttä, huumoriin piiloutuvaa, hyväntahtoista vittuilua ja ylimieliyyttä eli kaikkea sitä mitä jokaisen fanin sisältä tarvittaessa löytyy. Ainahan löytyy joku Pentti-Oskari jonka älykkyys ei tällaista kestä ja järjestää lähes fyysisen keskustelun. Mutta siksi löytyy järkkäreitä, mutta jännitteet nousevat.
Lainaan itseäni
 

Ränse

Jäsen
Frölundallakin yleisömäärät vaan jatkaa putoamista. Eilen pelattiin ennakkosuosikki Skellefteåa vastaan ja paikalla juuri ja juuri 9000 katsojaa. Nettikeskusteluissa ihmiset kertovat useimmiten kiinnostuksen puutteen johtuvan merkityksettömistä otteluista. SHL on avoin liiga ja silti ottelut ovat merkityksettömiä, koska ei me kuitenkaan niin huonoja olla, että karsintoihin jouduttaisiin.

On tuo silti aika hyvä määrä Helsinkiä pienemmän kaupungin yleisömääräksi. Jos joukkueita olisi esimerkiksi 12 ja pudotuspeleihin pääsisi 8 joukkuetta, sekä karsintasarjaan joutuisi kaksi huononta joukkuetta, merkityksellisiä pelejä tulisi huomattavasti enemmän, kun jokaisessa osassa sarjataulukkoa olisi oikeasti panoksia (kotietu, pudotuspeleihin pääsy, karsintasarjan välttäminen).

Onhan nämä Liigan syksyn pelit olleet kyllä laadullisestikin semmoista kuraa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, että ei tuo viihde tuon enempää katsojia kyllä ansaitsikaan. Iso ongelma on pelillisesti se että valtaosalla joukkueista ei riitä pelaajamateriaalin taitotaso puhkomaan noita träppejä joita lähes kaikki joukkueet viljelevät -> peli menee kaameaksi roiskimeksi ja virheiden pelkäämiseksi.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Ei varmaan olisi lainkaan pahitteeksi, jos pelejä näkyisi myös Nelosella. Jokaviikkoinen lauantaimatsi ilmaiskanavalla voisi saada suuremmat joukot seuraamaan liigaa ja sitä kautta ehkä myös käymään peleissä paikan päällä. Ihan mutuilua tosin. Tuntuu vain siltä, että tällä maksukanavien aikakaudella moni urheilulaji/sarja on muuttunut marginaalilajiksi suuremman yleisön keskuudessa ja vain tosifanit viitsivät tilailla kanavapaketteja pystyäkseen niitä seuraamaan. Muut sitten keksivät muuta tekemistä penkkiurheilun tilalle.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ei varmaan olisi lainkaan pahitteeksi, jos pelejä näkyisi myös Nelosella. Jokaviikkoinen lauantaimatsi ilmaiskanavalla voisi saada suuremmat joukot seuraamaan liigaa ja sitä kautta ehkä myös käymään peleissä paikan päällä. Ihan mutuilua tosin. Tuntuu vain siltä, että tällä maksukanavien aikakaudella moni urheilulaji/sarja on muuttunut marginaalilajiksi suuremman yleisön keskuudessa ja vain tosifanit viitsivät tilailla kanavapaketteja pystyäkseen niitä seuraamaan. Muut sitten keksivät muuta tekemistä penkkiurheilun tilalle.

En tiedä olisiko parempi jos tuonne tulisi sunnuntaiksi pari matsia ilmaiskanaville niin että nuo pelit olisi geoblokattu etteivät vaikuttaisi liikaa yleisömääriin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös