Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 284 638
  • 1 481

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei ole satunnaisten jatkoaikaviestittelijöiden tehtävä hankkia sakkia sinne hallille.
Öh... nyt sulta meni vissiin vähän noiden viestien pointti ohi?

Juttuhan on niin, että jokainen - oli sitten JA-kirjoittaja tai ei - voi raahata ainoastaan sen oman perseensä hallille. Tämän lisäksi voi ehkä houkutella kaverin tai kaksi mukaan - tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Esim. jokainen TPS-kannattaja tekee sen OMAN valintansa TPS:n kotiottelupäivinä, että raahaako sen perseensä sinne hallille vai jääkö ennemmin seuraamaan matsia television/radion välityksellä. Kai sitä TPS:n markkinointiosasto voisi matsipäivinä värjätä vaikka Aurajoen mustavalkoiseksi ja jakaa ilmaiseksi tonnikaupalla hunajaa keskellä Turun kauppatoria, mutta tällaiset tempaukset eivät välttämättä tuo yhtään katsojaa enempää lokakuiseen torstai-SaiPa-matsiin.

TPS kuitenkin kiinnostaa turkulaisia edelleen:

To 25.10.2012 - TPS - ILV - 10.555 - Mikko Koivun paluuottelu
Pe 12.09.2014 - TPS - KÄR - 10.362 - kauden 2014-15 avausottelu
Ti 24.03.2015 - TPS A - HPK A - 10.620 - A-nuorten kevään 2015 ratkaiseva finaali
To 01.10.2015 - TPS - SAI - 3.894 - runkosarjan perusläpsyttely

Johonkin noista yleisölukemista on vain "kadonnut" jopa kuusituhatta TPS-henkistä ihmistä. Voidaan siis sanoa, että siellä on se kymmenentuhatta ihmistä, jotka ovat valmiita lähtemään TPS:n peliin vaikka keskellä viikkoa. Eilen (01.10.2015) näistä aktivoitui alle neljätuhatta. Mihin ne loput kuusituhatta sitten jäivät? Vaikka nyt ajateltaisiin, että vain puoletkin noista ihmisistä jäi eilen raapimaan säkkejään kotisohvalle ja katsomaan matsia telkkarista, niin jo näidenkin aktivoituminen lähtemään fyysisesti hallille auttaisi jo helvetin paljon noita naurettavia yleisölukemia.

...ja se aktivoituminen tapahtuu katsomalla ensin peiliin - sitten nostamalla se perse ylös siitä sohvalta ja raahaamalla se ahteri Turkuhalliin...

Ei siinä mitään markkinointimiesten puheita tarvita!
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Arvon herra kettu. Olet sekä oikeassa että samaan aikaan värässä.

Toki jokainen kantaa vastuunsa itsestään ja omasta perseestään, mutta on täysin ylimielistä,ja absurdia alkaa ketään arvostelemaan oman perseensä nostamisesta. Se nostamiseksi on palkattu ammattilaisia organisaatioon. Heidän aktiviteetti olisi pumpata läskiperseet ylös ruudun äärestä. Ihan helppoa hommaa toi ei ole, mutta vanhanliiton myyjänä väitä, että ihan tehtävissä oleva temppu silti. Siis, jos uskoo omaan tuotteeseensa.

Yksi asia/vastuu on myös, kuten "omilleni" olen sanonut - HC-kanntaajilla/ kannattajaryhmillä. Täytyy tunnustaa, etten nyt äkkiseltään tunne hunajapurkkigeneraatiota, mutta myös silti teillä on oma mahdollisuus vetää maksavaa yleisöä katsomoon. Joku jo kommentoikin kärkäästi tuossa ennen, "ei kuulu mulle". Ei kuulukaan, mutta miksi sitten itkeä laskevia yleisömääriä?

Ja tämä viimeinen ei ollut sitten Mr.Foxille, vaan yleisesti.
 

Saha on Laki

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Öh... nyt sulta meni vissiin vähän noiden viestien pointti ohi?

Ei, nyt ollaan just siinä naulan kannassa

Juttuhan on niin, että jokainen - oli sitten JA-kirjoittaja tai ei - voi raahata ainoastaan sen oman perseensä hallille. Tämän lisäksi voi ehkä houkutella kaverin tai kaksi mukaan - tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Esim. jokainen TPS-kannattaja tekee sen OMAN valintansa TPS:n kotiottelupäivinä, että raahaako sen perseensä sinne hallille vai jääkö ennemmin seuraamaan matsia television/radion välityksellä.

Juuri näin, mutta seurojen markkinoinnin tehtävä on kääntää ihmiset sen puolelle, että se perse raahataan hallille eikä jäätäisi kotiin istumaan. Toki loppupeleissä se on jokaisesta itsestään kiinni, mutta ottelutapahtumasta on vain tehtävä niin houkutteleva, että nykyistä suurempi osa valitsee sen hallille menemisen.

Kai sitä TPS:n markkinointiosasto voisi matsipäivinä värjätä vaikka Aurajoen mustavalkoiseksi ja jakaa ilmaiseksi tonnikaupalla hunajaa keskellä Turun kauppatoria, mutta tällaiset tempaukset eivät välttämättä tuo yhtään katsojaa enempää lokakuiseen torstai-SaiPa-matsiin.

Oikeassa olet taas ja hauskaahan tässä on, että liigan markkinointi on juuri tätä. Toreille viedään jotain pelipaitoihin pukeutuneita heppuja 'markkinoimaan' tai sitten tehdään jotain ilmalla täytettyjä jättipelaajia niinkuin viimekaudella... Nämä ei vaan kasvata sitä katsojamäärää, niinkuin mainitsitkin.

...ja se aktivoituminen tapahtuu katsomalla ensin peiliin - sitten nostamalla se perse ylös siitä sohvalta ja raahaamalla se ahteri Turkuhalliin...

Ei siinä mitään markkinointimiesten puheita tarvita!

Näin ne hard core kannattajat ajattelee ja se on ihan oikein. Harmi kyllä näitä kannattajia ei ole niin paljon, että hallit pursuisivat ihmisiä joka peliin. Mistä näitä saataisiin lisää? Noh, markkinoimalla tapahtumaa satunnaiskatsojille ja potentiaalisille uusille katsojille, sitten ottelutapahtuma on oltava niin hyvä että nämä saapuvat mielellään uudelleenkin hallille. Lopulta heistä saattaa tulla niitä kannattajia jotka tulevat hallille ilman, että markkinointimies puhuu sanaakaan.

---

Tähän ehkä sidekickinä voi pohtia, että kiinnostaakohan ihmisiä jääkiekko nykyään yhtä paljon kuin ennen? Jos ei, niin todelliset ongelmat lienevät huomattavasti syvemmällä ja katsojien katoaminen halleista mahdollisesti sen seurausta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nyt ollaan todellakin erittäin mielenkiintoisessa aiheessa!

- - - seurojen markkinoinnin tehtävä on kääntää ihmiset sen puolelle, että se perse raahataan hallille eikä jäätäisi kotiin istumaan. Toki loppupeleissä se on jokaisesta itsestään kiinni, mutta ottelutapahtumasta on vain tehtävä niin houkutteleva, että nykyistä suurempi osa valitsee sen hallille menemisen.
- - -
- - - hauskaahan tässä on, että liigan markkinointi on juuri tätä. Toreille viedään jotain pelipaitoihin pukeutuneita heppuja 'markkinoimaan' tai sitten tehdään jotain ilmalla täytettyjä jättipelaajia niinkuin viimekaudella... Nämä ei vaan kasvata sitä katsojamäärää, niinkuin mainitsitkin.
Nyt alkoi oikeasti kiinnostaa! Mitä se "oikea" markkinointi sitten olisi? Mä en ole lukenut muuta kuin matkailumarkkinointia - ja sitäkin huonoin arvosanoin vaivaisen parin kurssin verran.

Otetaan nyt esimerkiksi se Pentti Peruskatsoja, joka on aiemmin käynyt TPS:n matseissa. Nyt Pentti on ostanut kanavapaketit, joilla hän näkee kaikki suosikkijoukkueensa matsit televisiosta. Lokakuisena torstai-iltana Turkuhallissa pelataan TPS-SAI -matsi. Pentillä on kohtuullisen lyhyt matka hallille. Tästä huolimatta Pentti päättää jäädä boxerit jalassa kyhjöttämään kotisohvalle ja katsomaan matsin televisiosta samalla säkkejään rapsutellen. Kuinka TPS:n markkinointiosasto pystyisi aktivoimaan Pentin lähtemään hallille - ja vastaavasti katsomaan televisiosta vasta sen lauantaisen BLU-TPS -vierasmatsin?

Mun innovatiivisuuteni markkinoinnin alalla ei riitä tähän. Näitä penttiperuskatsojia on Turun seudulla kuitenkin tuhansia. Kuinka TPS tapahtumanjärjestäjänä pystyisi tekemään ottelutapahtumasta niin houkuttelevan, että Pentti päättäisikin jättää kotisohvan väliin ja raahautua hallille - mahdollisesti napaten vielä naapurinsa Tauno Tasalakin mukaan? Lisää ottelumainontaa paikallisissa lehdissä? Lisää televisiomainontaa? Lisää some-mainontaa? Lisää kadunvarsimainontaa? Lisää paljaita tissejä pelikatkoille? Kuten sanoin mun järkeni ja innovatiivisuuteni eivät yksinkertaisesti riitä ratkaisemaan tätä ongelmaa, joka käytännössä kiteytyy yhteen lauseeseen:

"MINÄ päätän itse, missä MINÄ katson matsini ja koska MINÄ menen hallille!"
- tähän itsekkääseen lauseeseenhan @Riidankylväjä mielestäni viittasi tuolla peili-kommentillaan

Näin ne hard core kannattajat ajattelee ja se on ihan oikein. Harmi kyllä näitä kannattajia ei ole niin paljon, että hallit pursuisivat ihmisiä joka peliin. Mistä näitä saataisiin lisää? Noh, markkinoimalla tapahtumaa satunnaiskatsojille ja potentiaalisille uusille katsojille, sitten ottelutapahtuma on oltava niin hyvä että nämä saapuvat mielellään uudelleenkin hallille. Lopulta heistä saattaa tulla niitä kannattajia jotka tulevat hallille ilman, että markkinointimies puhuu sanaakaan.
Toistan kysymykseni: kuinka perusrunkosarjamatsista pitäisi "oikeasti" markkinoida, että se Ruutu-palvelun ostanut Pentti Peruskatsoja raahaisi sen oman ahterinsa kotisohvan sijasta hallin lehtereille?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt kun nämä ajat on vähän tällaset ja katsojamäärissä laskuja, niin jokainen liigaa seuraava jatkislainen voisi omalta osaltaan miettiä, olisiko omassa tilanteessa parannettavaa hallilla käymisen suhteen. Jos on mahdollista käydä peleissä, niin käykää nyt ihmeessä tukemassa omaa seuraanne. Itseänikin noi Rannistot ym. vituttavat liigassa aikalailla, mutta en mä Nordikselle häntä mene katsomaan vaan IFK:ta ja lätkää.

Ylös ja lenkille (hallille)!!!! :)
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Nyt kun nämä ajat on vähän tällaset ja katsojamäärissä laskuja, niin jokainen liigaa seuraava jatkislainen voisi omalta osaltaan miettiä, olisiko omassa tilanteessa parannettavaa hallilla käymisen suhteen. Jos on mahdollista käydä peleissä, niin käykää nyt ihmeessä tukemassa omaa seuraanne. Itseänikin noi Rannistot ym. vituttavat liigassa aikalailla, mutta en mä Nordikselle häntä mene katsomaan vaan IFK:ta ja lätkää.

Ylös ja lenkille (hallille)!!!! :)

Kuluttajana minä en näe, että minun tulisi tukea mitään. Ei siihen mitään velvollisuutta ole. Hc-fanit tietenkin erikseen.

Tuote heikkenee. Hinnat nousee. Ns perinteet murenee, ei ole enää niitä "pelipäiviä". Harva enää viitsii

Hieman sama kuin se, että jotkut aikanaan totesivat "suomalaisen tulisi ostaa Nokiaa". Pyh
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuluttajana minä en näe, että minun tulisi tukea mitään. Ei siihen mitään velvollisuutta ole. Hc-fanit tietenkin erikseen.

Tuote heikkenee. Hinnat nousee. Ns perinteet murenee, ei ole enää niitä "pelipäiviä". Harva enää viitsii

Niin en tarkoittanutkaan sitä pakonomaisena velvollisuuden tuntona. Vaan kotiin jäävät kannattajat voisivat mielestäni koittaa vähän herätellä niitä fiiliksiä, jotka ovat ehkä olleet viimeajat piilossa. Jos ei ole mitään tunteita ja fiiliksiä niin ok, mutta on olemassa todella iso joukko, joilla on ne fiilikset jossain, mutta jotka valitsevat jatkuvasti ruudut ja 4pro:t tohon seuraamiseen. Nämä ihmiset pitäisi saada takaisin hallille.

Eihän Liiga mikään NHL koskaan ole ollutkaan. Sitä varten on olemassa oikea änäri, ja itse seuraan sieltä muutamaa jengiä aika paljonkin, mutta se on vähän erilaista kannattamista se.

Hieman sama kuin se, että jotkut aikanaan totesivat "suomalaisen tulisi ostaa Nokiaa". Pyh

Tuo olisi ollut itseasiassa aika hyvä neuvo/ohje aikoinaan (koskee tietysti itseänikin) :)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jääkiekko-ottelun pitäisi olla elämys ja tapahtuma, joka herättää tunteita. Noh, tämän päivän liigamatsit ovat 90 %:sesti sellaista hiihtelyä ettei tämä ole mahdollista ja elämyksiä on turha hakea. On aika typerää maksaa tuotteesta, joka ei anna mitään vastinetta rahoille. Mistä ne fiilikset pitäisi siis herätä?

HIFK:n pelaaminen on nykyään aikamoista tuubaa, tunne tapettu täydellisesti, kun jäähyjä vältetään viimeiseen asti. Missä ovat ne turhautumisjäähyt kun ollaan tappiolla? Ne tilanteet, jotka saavat vastustajanfanit valittamaan, että HIFK pelaa rumasti. Ei tällaista näe tai kuule enää missään. Säälittävää...
 

Saha on Laki

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Toistan kysymykseni: kuinka perusrunkosarjamatsista pitäisi "oikeasti" markkinoida, että se Ruutu-palvelun ostanut Pentti Peruskatsoja raahaisi sen oman ahterinsa kotisohvan sijasta hallin lehtereille?

Kun peruskatsojasta puhutaan niin Pentti tulee jos hallilla voi kokea jotain mitä telkkarista ei voi. Kun on kotona ei tarvi matkustaa muutamaa kilometriä, ei tarvi maksaa 7 euroa kaljasta, ei tarvi seisoskella vessajonoissa ja ottelun päätyttyä onkin jo valmiiksi kotona. Tottakai Pentti jää kotiin koska niinkuin joku jo edellä kirjoitti, 90% matseista on pelkkää läpsyttelyä ja tämän paketin hinta on ~20e lippu + juotavat/syötävät.

Markkinoimalla saa satunnaiskatsojia ja hyvällä ottelutapahtuma elämyksellä heistä voi tulla vakiokatsojia. Liiga on tuotteena kyllä niin heikossa hapessa, ettei juuri ihmetytä nämä laskevat katsojamäärät.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jääkiekko-ottelun pitäisi olla elämys ja tapahtuma, joka herättää tunteita. Noh, tämän päivän liigamatsit ovat 90 %:sesti sellaista hiihtelyä ettei tämä ole mahdollista ja elämyksiä on turha hakea. On aika typerää maksaa tuotteesta, joka ei anna mitään vastinetta rahoille. Mistä ne fiilikset pitäisi siis herätä?

HIFK:n pelaaminen on nykyään aikamoista tuubaa, tunne tapettu täydellisesti, kun jäähyjä vältetään viimeiseen asti. Missä ovat ne turhautumisjäähyt kun ollaan tappiolla? Ne tilanteet, jotka saavat vastustajanfanit valittamaan, että HIFK pelaa rumasti. Ei tällaista näe tai kuule enää missään. Säälittävää...

Niin en tiedä, itselläni ainakin pulssi hakkaa aika kovin kyllä aina IFK:n pelatessa, olin sitten hallilla tai kotisohvalla katsomassa.

Nyt on nähty pari hiihtely-peliä, mutta toivottavasti hemmetti tänään homma muuttuu jo. Toivotaan parasta, koska tuollainen ei ole mistään kotoisin millään mittarilla.

Mitä jäähyihin tulee, niin eihän IFK edes mestaruuskaudellakaan ollut mikään jäähyhirmu. K.Jalosen taktiikoilla vedeltiin, ja ylilyönnit olivat suht vähissä (kuten nykykiekossa ylipäätään taitaa olla).
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kärpät, HIFK, Tappara, Lukko ja JYP pelaavat mestaruudesta. Muutama joukkue pelaa siitä pääseekö pelaamaan yhden sarjan playoff otteluita. Joku voi joskus yllättää menemällä siitä jatkoon, mutta mistä ihmeestä nämä muut pelaavat ja mistä se kipinä näiden joukkueiden otteluihin saadaan tavallisille satunnaiskatsojille? Jotenkin tuntuu että markkinoinnilla on aika vähän konsteja tähän. Hyväkään markkinointikoneisto ei voi loputtomiin myydä paskaa tuotetta. Porin vinkkelistä katsoen löytyy kiinnostavia otteluita Lukko, HIFK, TPS ja varauksin Tappara. Näistäkin kun joku osuu viikolle on yleisömäärä jo todella heikko.
Suuremmalla prosentilla pelien tulisi olla viikonloppuun painottuneita, joka tarkoittaisi pelien ja joukkueiden vähentämistä.
Rannisto keksi pyörän, mutta sitä voitaisiin hieman viilata niin ettei siitä jäisi paskaakaan jäljelle.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mitä jäähyihin tulee, niin eihän IFK edes mestaruuskaudellakaan ollut mikään jäähyhirmu. K.Jalosen taktiikoilla vedeltiin, ja ylilyönnit olivat suht vähissä (kuten nykykiekossa ylipäätään taitaa olla).

No oli sentään toinen jäähytilastoissa. Pointti oli se, että silloin ei pelätty ottaa jäähyjä. Nykyään pyritään pysymään pois boksista. Jäähymäärät yleisesti ovat tippuneet todella paljon. Nykyajan jääkiekko on tylsää seurata, koska taktiikat ovat liian suuressa roolissa, niillä tapetaan tunne kentältä ja sitä kautta myös katsomosta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ässät myy kolmen lipun lippupakettia. Valitettavasti remontoitu (ei uusi) halli laittaa uteliaat liikkeelle, joten paketin myyntimäärä ei kerro mitään. Toivoisin, että mahdollisimman moni seura tajuaisi myydä lippupaketteja alennettuun hintaan, sillä kaikkia ei kausikortti kiinnosta ja yksittäiset pelit ovat liian kalliita. Viiden lipun ennalta määräämätön lippupaketti alennettuun hintaan saisi ostajat halleille, kun pakettiosto on jo tehty. Ja kaikki ottelukohtaiset hinnanlisäykset pois. Niitä oli helppo perustella silloin, kun paikallispelit ja kärkipään joukkueet myivät loppuun, mutta enää ei ole näin.
 

JoKP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinettiurheilua vastustavat joukkueet
Kouvolassa "Liigan" uutus jaksaa vielä viehättää ja se on hieno juttu. Seisomakatsomotkin sivuilla on kaverin mukaan täynä ja Kookoo on kestomagneetti yleisömäärissä(Jokipoikien kanssa suurinpiirtein samankaltaset huimat katsojakeskiarvot viime liigaviisiiteillä, ykkösdivarissa ja "mestiksessä")jo perinteisestikin.
Hämeenlinnassa taas yleisöä on Yle Puheen mukaan ERITTÄIN vähän ja kun ottaa huomioon sen, että pelipäivä on lauantai, niin ei hyvältä näytä. Espoossa jatkuu sama meininki puolityhjässä hallissa, vaikka joukkue itsessään taistelee ja voittaa otteluita.
 

Ralph

Jäsen
Hämeenlinnassa taas yleisöä on Yle Puheen mukaan ERITTÄIN vähän ja kun ottaa huomioon sen, että pelipäivä on lauantai, niin ei hyvältä näytä.
Onko se joku yllätys? Ilmeisesti on näille, ketkä jaksavat yleisömääristä vikistä. Hämeenlinnassa ollaan kriittistä väkeä ja kyllä se näkyy yleisömäärissä, jos joukkue kyntää. Siihen päälle se, ettei vastustaja ole kovin sytyttävä, joten eihän tuonne halliin paljoakaan väkeä eksy.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Muistan kun oliko nyt viime kaudella Rauman suunnasta irvailtiin somessa Poriin että pelissä oli vain rapiat 3000 katsojaa, nyt se alkaa olla jo arkipäivää. Mielenkiintoista nähdä missä päästään (vai päästäänkö) alle kahden tonnin. Itse veikkaan Kuopiota jos esitykset jatkuvat tuolla tapaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre

Lhutuur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jari Levonen haista vittu!!
Sen päivän kun näkisi että joku firma maksaisi 16x3=48 miljoonaa Liigan tv-oikeuksista. Nykyinen sopimus on ihan maksimi mitä noista oikeuksista voi saada, muutama Sanomalla duunissa oleva kaverini on sanonut että ko. firman kannalta tämä nykyinen diili on jo liian kallis.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Seuraavalla jutulla on varmasti heijastuspintaa ko.ketjuun, sillä Kauppalehti on puolueeton toimija.
Lukeekohan Rannisto&Kummola KAUPPALEHTEÄ?
LIITE:http://www.kauppalehti.fi/uutiset/y...e-kuittaa-tappiot-siivousbisneksilla/adKqgCD6
Pitäisikö useamman liigajoukkuen siirtyä myös siivousalalle vai mitä meinaat?
Totuus on, että ei tuo tv-potti Suomen oloissa tuosta nykyistä hirveästi kasva eli se kasvu tuloihin on haettava muualta eli käytännössä kyseessä on silloin liigan yhteiset laita/jäämainokset joilla saisi näkyvyyttä jokaisessa hallissa.
Näistä sopimuksista olisi mahdollisuuksia saada kuusinumeroroisia lukuja per joukkue nykyisten pikkurahojen sijaan.

Lippujen hinnoissa on usealla joukkueella tarkistettavaa lähinnä alaspäin jo halutaan yleisöä halliin.
Samoin muutamalla joukkueella pitäisi saada myös viranomaiset mukaan toimintaan kun Suomessa yksi virkaintoinen virkamies voi estää jäähallin tiettyjen osien käyttämisen yleisötilana kokonaan jos haluaa.

Joko muuten olet seuran omistajana/edustajana laittanut lakimiehet asialle suljettuun liigaan liittyen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Totuus on, että ei tuo tv-potti Suomen oloissa tuosta nykyistä hirveästi kasva eli se kasvu tuloihin on haettava muualta eli käytännössä kyseessä on silloin liigan yhteiset laita/jäämainokset joilla saisi näkyvyyttä jokaisessa hallissa.

Miksi ihmeessä niiden tulojen pitäisi kasvaa koko ajan? Pelattaisiinko välillä vaikka vähän jääkiekkoa.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Henkilökohtaisesti olen myös huomannut että liigan paskaakin paskempi otteluohjelma vie aika paljon mielenkiintoa peleistä ja niihin menemisestä. Ennen pelit oli ti, to ja la, eli tasaisesti pitkin viikkoa. Pelitahdin pysyminen tasaisena olisi hyödyllistä, koska ns hype hyvien otteluiden jälkeen kerkee laantua viikossa melko hyvin. Tai sitten heikommassa asemassa olevien jengien kannattajille on vaikea vitutuksensa puolesta huomata kuinka seuraava peli onkin viikon päästä ja koko viikon voi vaan toivoa, että jotain tapahtuu parempaan suuntaan viikon aikana.. Esimerkiksi HPK:lla oli eilen 3.10 peli ja seuraava peli onkin vasta 9.10.

Myöskin pelin taso koko liigassa on tällä hetkellä aivan käsittämättömän surkeaa. Eilinen Kärpät-IFK peli oli ensimmäisiä hyviä otteluita liigassa tällä kaudella. Ja liigaa on pelattu lähes 10 kierrosta. Surkeaa roskaa. Kyllä se nyt niin vain on, että karsinnat pitäisi palauttaa ja 3-5 viimeistä jengiä lähettää kylmästi Mestikseen. Ei nykyisellä järjestelmällä riitä tasokkaita pelaajia joka jengiin, valmennuksesta puhumattakaan. Jos jokainen jengi saa nyt tv-rahaa 900.000 joukkuetta kohti kun liigassa on 15 jengiä, niin määrä kasvaisi huomattavasti kun jengejä olisi vain 10. Esimerkiksi HPK:n pelaajabudjetti on 1,5 miljoonaa, niin mahdollisesti 10 jengin liigassa ollessaan HPK voisi nostaa pelaajabudjettinsa suorilta 1,95 miljoonaan, koska tv-raha kasvaisi 1,35 miljoonaan per jengi. Tämä nostaisi alempien jengien osakkeita liigatason pelaajien hankintaan ja toisaalta antaisi kärkijengeille mahdollisuuden kamppailla entistä kovemmista nimistä.

Henkilökohtaisesti olen tehnyt päätöksen ainakin tämän kauden jälkeen vähentää peleissä käyntiä, koska pelin taso ei vastaa enää lippujen hintoja, millään paikkakunnalla. Pelin taso on täysin ala-arvoista ja lippujen hinnat nousevat, paska yhtälö.
 
4

444

Tuossa jutussa TPS:n toimitusjohtaja Mika Eskola toteaa, että Ruotsissa televisiosopimusten arvon joukkuetta kohti olevan 3.000.000 euroa, kun siellä on sarja auki ja sarjan loppuun asti tosissaan taistellaan. Suomessa liigajoukkueet saavat tv-sopimuksista 900.000 euroa. Kalliiksi tulee kabinettipeli liiga-joukkueille.
Eli avaamalla Liigan jokainen joukkue saisi kuin taikaiskusta kolminkertaisen summan? Ja väittävät että helppoa rahaa ei ole...
Mä en toki suoraan sanottuna ymmärrä, miten SHL:n tv-sopimuksen arvo per joukkue liittyy Liigan yleisömääriin, mutta ehkä joku sen vielä joskus minulle kertoo.
Tai sitten viesti vain oli niin vitun tyhmä, ettei taas hetkeen ole vastaavaa näkynyt.
 

Wire

Jäsen
Tässä on ehdottomasti paras lääke heikentyneiden yleisömäärien parantamiseen!

Saattaa tietysti olla, että hallit täyttyisivät, jos...

- Ruutu-palvelu lakkautettaisiin
- matsilippujen hintoja pudotettaisiin vähintään 50%
- yleinen taloustilanne kohenisi ropisten
- ihmisten työvelvoitteet vähenisivät/loppuisivat matsipäivinä
- perhe-/ihmissuhteet olisivat kunnossa
- ottelumääriä vähennettäisiin
- joka ottelussa luvattaisiin vähintään 10 maalia + kolme reilua nyrkkitappelua (kaukalon sisällä) - tai saat rahasi takaisin
- kaljaa saisi kantaa vaikka kaksin käsin katsomoon
- vaihtoehto edelliselle: yläosaton (kiinteä C-kuppi) nuori tytsy tarjoilisi oluen ilmaiseksi omalle paikallesi ja ottaisi vielä olutta nauttiessasi poskeen

Toisaalta... kyllä mua ainakin vituttaisi joka kerta jäädä ulkopuolelle, kun Turkuhallissa olisi 11.820 muuta katsojaa, jotka ovat hoitaneet katsomoiden täyttämisen mun puolestani.

- NHL:ssä yhden ottelulipulla saa koko kauden pelit, silti ihmiset menee matseihin...
- Joka aamu kehä III sisällä on hlvetillinen ruuhka klo 8:30 ja 15:00 eli ei ainakaan töissä olla...
- Itse olen huomannut akkojen ottaneen kaveripiirissä vallan ja nyt saan käydä yksin peleissä. On siis ihan sama vaikka matsissa saisi happy endin.
- Liiga ja Rannisto taitaa luottaa siihen että KHL kaatuu. Itse en lähtisi leikkimään tämän kanssa.
- Samaa mieltä lippujen kanssa. Ei mitään järkeä pitää hintoja korkealla. Kiinteät kulut on samat oli hallissa 2000 tai 4900 hlöä
- HIFK hankki gorillan ja heti Liiga lähetti sanktio ukaasin. Yritä siinä sit rakennella mielenkiintoisia persoonia...
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Kärpät, HIFK, Tappara, Lukko ja JYP pelaavat mestaruudesta. Muutama joukkue pelaa siitä pääseekö pelaamaan yhden sarjan playoff otteluita. Joku voi joskus yllättää menemällä siitä jatkoon, mutta mistä ihmeestä nämä muut pelaavat ja mistä se kipinä näiden joukkueiden otteluihin saadaan tavallisille satunnaiskatsojille? Jotenkin tuntuu että markkinoinnilla on aika vähän konsteja tähän. Hyväkään markkinointikoneisto ei voi loputtomiin myydä paskaa tuotetta.
Mitä sä ehdotat tähän ratkaisuksi? Samahan se on kaikissa liigoissa ja samoin se on ollut aina meidän liigassa. Aina löytyy joukkueita, joilla ei ole käytännössä juuri panosta peleissä. Karsinnat muuttaa tilannetta ainoastaan niiden parin joukkueen kohdalla, jotka taistelevat liigassa pysymisestä.

Frölundallakin yleisömäärät vaan jatkaa putoamista. Eilen pelattiin ennakkosuosikki Skellefteåa vastaan ja paikalla juuri ja juuri 9000 katsojaa. Nettikeskusteluissa ihmiset kertovat useimmiten kiinnostuksen puutteen johtuvan merkityksettömistä otteluista. SHL on avoin liiga ja silti ottelut ovat merkityksettömiä, koska ei me kuitenkaan niin huonoja olla, että karsintoihin jouduttaisiin.

Ottelumäärän vähentäminen olisi varmasti yksi keino lisätä yleisömääriä, mutta olisiko se taloudellisesti kannattavaa? Mikä niissä pienissä yleisömäärissä ylipäätänsä on se suurin ongelma? Huono talous, huono fiilis hallissa vai jokin muu? Täälläkin kun valitetaan, että ihmiset jäävät mielummin katsomaan pelejä telkkarista, mutta rahaahan joukkueet siitäkin saavat. Sitten taas jos pelissä on ollut paljon porukkaa valitetaan, että on jaettu ilmaislippuja eli ei se pelkkä katsojamääräkään ole se pointti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös