Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 280 540
  • 1 482

cornix

Jäsen
Matsien nettilähetykset ja hallin oheispalveluiden korkeat hinnat ainakin allekirjoittaneen pitävät poissa pelipaikalta harvoja poikkeustapauksia lukuunottamatta. AIkaisemmin nuo 7 euron bisset vielä jotenkin sulatti, kun toinen vaihtoehto oli jättää peli katsomatta kokonaan. Seisomalipunkin kanssa tulee yksittäiselle ottelutapahtumalle hintaa 50-60 euroa vähintään, ja se on kyllä liikaa x30 kauden aikana toistettavaksi.
 

Blade80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Matsien nettilähetykset ja hallin oheispalveluiden korkeat hinnat ainakin allekirjoittaneen pitävät poissa pelipaikalta harvoja poikkeustapauksia lukuunottamatta. AIkaisemmin nuo 7 euron bisset vielä jotenkin sulatti, kun toinen vaihtoehto oli jättää peli katsomatta kokonaan. Seisomalipunkin kanssa tulee yksittäiselle ottelutapahtumalle hintaa 50-60 euroa vähintään, ja se on kyllä liikaa x30 kauden aikana toistettavaksi.

Raumallakin peliä pääsee katsomaan istumaankin jo 21e:lla ihan hyvään paikkaan ja seisomaan 15e:lla.
Mietityttää vaan, että eiköhän se peli ole jo toissijainen jos siellä pitää 35e hakata vielä bisseihin?
Jos tärkeämpää on oluen juonti ja syönti, niin baariin ja grillin kautta kotiin.

edit.
 
Viimeksi muokattu:

cornix

Jäsen
Mietityttää vaan, että eiköhän se peli ole jo toissijainen jos siellä pitää 35e hakata vielä bisseihin? eEi ainakaan kannata valittaa lippujen hinnasta, jos suurin ongelma kaljan hinta. Jos jäät kotiin voit juoda melkein kaks korillista kaljaa samaan hintaan, eikä tarvitse katsoa edes peliä.

Niin no kaljan hinnasta minä valitinkin. Peli ei ole toissijainen mutta mä nimenomaan haluan esimerkiksi Raumalla istua Penalty pubissa ja nauttia huurteiset pelin katsomisen lomassa, se on tärkeä osa pakettia ja siitä en lähde tinkimään. Nyt kun kaikki matsit näkee netistä niin usein kannan roposet mielummin lähikauppaan, hinta/laatusuhde ei ole hallilla balansissa.
 

Blade80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Niin no kaljan hinnasta minä valitinkin. Peli ei ole toissijainen mutta mä nimenomaan haluan esimerkiksi Raumalla istua Penalty pubissa ja nauttia huurteiset pelin katsomisen lomassa, se on tärkeä osa pakettia ja siitä en lähde tinkimään. Nyt kun kaikki matsit näkee netistä niin usein kannan roposet mielummin lähikauppaan, hinta/laatusuhde ei ole hallilla balansissa.

No joo editoin juuri tuota kommenttiani ja juuri tuosta syystä että kommentoit oheistuotteiden hintaa. Mutta pointti ei muutu miksikään, jos mennään katsomaan peliä ja siinä juodaan muutama (lue 2) bisse, niin vielä on mahdollista päästä ihan 30e:llakin Raumalla peliä katsomaan. Se että jos olutta pitää juoda lasi kaupalla niin aina peliä katsoessa, niin ehkä on parempikin pysyä kotona.
 

cornix

Jäsen
Se että jos olutta pitää juoda lasi kaupalla niin aina peliä katsoessa, niin ehkä on parempikin pysyä kotona.

Emmä kyllä tiiä kenelle se on parempi. Itse viihdyn paremmin hallilla, ja ihan hyvin maksavana asiakkaana olen varmasti tervetullutta kohderyhmää. Nuo pari bisseä ehtii heittämään hetulaan ennen ekan erän puoliväliä.
 

Blade80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Emmä kyllä tiiä kenelle se on parempi. Itse viihdyn paremmin hallilla, ja ihan hyvin maksavana asiakkaana olen varmasti tervetullutta kohderyhmää. Nuo pari bisseä ehtii heittämään hetulaan ennen ekan erän puoliväliä.

Varmasti kaikki rahat kelpaa en sitä kiellä ja varmasti enemmän olutta käyttävät ovat myös tervettulleita.

Mielipiteeni asiasta vaan on se, että yleisesti ottaen jääkiekko ottelussa käydään pelin katsomisen lisäksi kannustamassa omia ja tuodaan rahaa sille omalle joukkueelle, enkä haluaisi nähdä syynä ottelusta poisjäämiseen oluen hintaa?
Lähes joka pelissä jossa käyn juon olutta, mutta vain sen muutaman, enkä näe sille suurtakaan merkitystä maksaako se 7 vai 5euroa.
Hintalaatu suhde on 7e:lla vielä kuitenkin parempi kuin baarin 5e oluella, koska hallissa saa katsoa livenä jääkiekkoa.
Jos joskus olisi rahat niin tiukilla, että vaihtoehtona on pelin katsominen hallissa tai oluen juomien kotona niin, lähtisin hallille.

Hallilla peleissä tulee muutamia kertoja kaudessa käytyä myös oluen juonti tarkoituksella, mutta ne ovat taas eri reissuja ja silloinhan ei olla köyhiä, menee sitten 60e tai 80e oluihin on aivan sama.

No tämä tästä aiheesta.

Enemmän toivoisin perheille "helpotusta" lippujen hintoihin.
En tiedä voisiko viikolla pelit alkaa vaikka puoli tuntia aiemmin, se helpottaisi jo lasten iltatoimien kanssa hiukan.
Toki voi jollekkin tulla kiire peliin, mutta voisi olla jotain teema pelejä joissa voisi tällästä kokeilla.

Mitä lisäkuluja mahtaisi tulla jos nostettaisiin kävijämäärää tarjoamalla vaikka 10e:lla lapset ja puoliso sisään, siis yhden normaalihintaisen lipun lisäksi?
Järkkärit taitaa olla yleensä suhteutettu kävijämäärään, mutta miten halleissa onko aina maksimin mukaan?
Myyjien tarpeeseen saattaa vaikuttaa, mutta ajatus on juurikin oheismyynnin lisääminen?

En siis ymmärrä miksi pelata puolityhjille halleille, vaan pitäisi tavalla tai toisella saada asiakkaita halliin, tyhjät tuolit ei ainakaan tuota mitään tyylillä?
 

Nynoamous

Jäsen
Moi

Itse en tykkää karpalosta, niin kukaan muukaan ei voi siis tykätä.
On kyllä perustelujen laatu ihan silmiä häikäisevää taas viimeiset sivut.




Eiköhän se ole tullut jo miljoonassa ketjussa esille, että superhypertosifanit tulevat hallille katsomaan nimenomaan peliä. Sekin on tullut selväksi, että suurin osa hallille tulleista ei ole näitä superhypertosifaneja.
Tuotteesta pitää tehdä houkuttelevaa nimenomaan niille ihmisille, jotka käyvät hallilla silloin tällöin (jotkut yhden pelin kaudessa, jotkut lähemmäs kymmenen jopa), koska lätkä kilpailee vapaa-ajasta muiden aktiviteettien ja viihdykkeiden kanssa. 8€:n oluttuoppi ei edesauta sitä agendaa.

Olisi hienoa, jos nämä muutamat nimimerkit kykenisivät edes joskus elämässään ajattelemaan objektiivisesti, asettumaan muiden asemaan. Ihmiset ovat erilaisia, shokkipaljastus! Katso seksivau-kuvat!
Suurimmat katsojatulot revitään niistä random-kävijöistä (joihin lähes poikkeuksetta myös kaikki perheet kuuluu), joille oheispalveluiden (eli myös juoman ja ruoan) hinta sekä laatu ovat merkittäviä osatekijöitä.

Tietysti se on sitten kinkkisempi juttu, miten superhypertosifani määritellään. Itse pidän itseäni etäisesti tuollaisena superhypertosifanina, mutten silti ole moniin vuosiin enää omistanut kausikorttia, koska työaikatauluni eivät anna myöden kuin ehkä puoliin kotipeleistä. Sitten joskus kun peliin ehtisi, niin raskaan työpäivän jälkeen sitä mietiskelee, että ajaako kauheella kiireellä peliä katsomaan nälkäisenä ja väsyneenä, vai suuntaako sittenkin kotiin ja katsoo pelin mukavalla sohvalla telkusta puoli-ilmaisia markettioluita siemaillen. Itse olen ajanut sinne peliin. Voin silti heittää ihan mutulla, että aika moni muu valitsisi toisin. Valitsisi myös silloin, kun jälkimmäiseen vaihtoehtoon ei sisälly kanavapakettia, kuten random-kävijöillä harvemmin sisältyy.
En koskaan myöskään osta hallilla mitään syötävää, joskus ehkä sitä alkomahoolia, mutta hyvin harvoin sitäkään. En ole taloudellisesti mikään paras fani. Mutta ei kukaan muukaan saa alkoholia kitata tai syötävää ostaa siellä, koska en minäkään. Vai miten se meni.
 

Antib

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, old time hockey, Florida Panthers
Jotain ideoita markkinointiin ja miten ihmisiä saadaan halliin. En ota tässä kantaa suljettuun liigaan ja muihin rakenteellisiin asioihin. Ja vahvalla IFK-leimalla, ei ole muut hallit / seurat kovin tuttuja. Ja joo, en ole käynyt tällä kaudella Nordiksella, ehkä joku asia jo korjaantunutkin.

Parempaa palvelua / lisäarvoa kausikorttilaisille, eli kaikista eniten rahaa tuovalle jengille:
  • jos ei itse pysty käyttämään kausikorttipaikkaa, niin sen voisi myydä jonkinlaisella alennuksella joko takaisin seuralle tai muulle yleisölle. Lisäksi pitäisi olla mahdollisuus lahjoittaa paikka jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle tms. käytettäväksi - löytyy varmasti esim. yksinhuoltajia skideineen, jotka eivät ole koskaan päässeet peliin. Tässä myös suurin syy minkä takia itseltäni katkesi elinkautinen. Ja esimerkiksi Valioliigassahan tämä on hyvin hoidettu. Ostaisivat sieltä tai jostain vaikkapa kaudeksi lisenssin kyseiseen softaan ja kokeilisivat. Jos jollain liigaseuralla on jo tällainen systeemi käytössä, niin hyvä.
  • lisävideopalvelu tms. sisältöpalvelu vierasmatseihin. Voisi esim. olla tarjolla animoituja giffejä puhuttavista tilanteista, per heti. Näiden tuottaminen on ihan triviaalia nykyaikana. Tämä vaatisi tietty jonkinlaista sopimusta Nelosen kanssa, kun heidän materiaaliaan tuossa käytettäisiin.
  • omat appsit (kausikorttilaisille). Voisi olla vaikka jokaiselle liigajoukkueelle rakennettu samalla pohjalla (ei oikeasti maksa paljoa), ja sitä kautta voitaisiin esim. levittää matsipäivät suoraan mobiililaitteen kalenteriin, infota kokoonpanot heti kun ne ilmestyy, tarjouksia matsin aikana, voisi seurata oman suosikkipelaajan tilastoja reaaliajassa, nopeampi pääsy haastatteluihin jne. Kaikki tämä tieto on jo valmiina, sitä ei tarvitsisi tuottaa
  • kausikorttilaisen pitää saada erikoispalvelua ja homma pitää osata myydä. Mäkin sain puhelun IFK:n officelta, kun en ollut uusinut kortteja, mutta eipä siellä toisessa päässä kyllä yhtään kyselty että mitä oltaisiin voitu tehdä paremmin, tai sitten yritetty kääntää tilannetta vielä voitoksi.

Yleisesti:
  • käytäville lisää näyttöruutuja ja niissä vanhan materiaalin kierrätystä, pelaajahaastatteluja, historiavideoita, chantteja, yleisiä statseja jne. Tulee oma seura enemmän tutuksi ja tätä kautta ehkä tapahtuu sitoutumista. Jälleen kerran materiaali on valmiina, jos vain esitysluvat on kunnossa, kuten pitäisi olla.
  • fanikatsomot päätyihin
  • enemmän markkinointia siitä, että miten paikan päällä pelin näkee paremmin. Tään joku nostikin jo esiin ja pitäähän se täydellisesti paikkansa. Esim. jälkipelit, mitä vaihtoaitiossa tapahtuu, playoffien "nostatusvideo"... kaikki ei vain mahdu tv-lähetykseen. Pelaajasopimusten yms. uutisten julkaisu pelissä. Stadissa onnistuttiin tässä viime vuonna Zabon sopparin kohdalla.
  • nuorille hemmetin halvat kausikortit. Ainakin Jokerit on hoitanut tään hyvin ja osanneet ajatella, että se on panostus tulevaisuuteen. Pitäisi ajatella koko asiakaselinkaaren (parhaimmillaan kymmeniä vuosia) arvoa
  • lisää mobiililaitteiden hyväksikäyttöä. Esim. joku "leimattava" (NFC:llä?) passi, yksinkertaisimmillaan hallin paikassa x piste, johon älypuhelimen täppäämällä saa aktivoitua etuja / kerättyä "leimoja". Systeemi toimii lähes automaattisesti, ei tarvitse asiakaspalvelijaa tms. Samalla saa talteen asiakkaiden tiedot ja heille voi tehdä kohdennettua mainontaa vaikka vielä pelipäivänäkin, palkita ahkerat kävijät jne. Ja yhteistyökumppanit voivat markkinoida pelin jälkeen (jos asiakas antanut luvan).
  • kuvaa itsesi pelissä ja lähetä video/kuva nettiin. Paras video palkitaan matsilipulla tms.
  • yleensäkin, nykyiselle (vähintään kerran ostaneelle) asiakkaalle on helpompi myydä kuin uudelle
Ja tärkeimpänä, vois Liiga nyt lopettaa sen muniinpuhaltelun ja kukkahattujen kunnioittamisen. Lisää ylilyöntejä ja vastakkainasettelua, kiitos. Oma laji ja maksavat asiakkaat kunniaan.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
On tuo silti aika hyvä määrä Helsinkiä pienemmän kaupungin yleisömääräksi. Jos joukkueita olisi esimerkiksi 12 ja pudotuspeleihin pääsisi 8 joukkuetta, sekä karsintasarjaan joutuisi kaksi huononta joukkuetta, merkityksellisiä pelejä tulisi huomattavasti enemmän, kun jokaisessa osassa sarjataulukkoa olisi oikeasti panoksia (kotietu, pudotuspeleihin pääsy, karsintasarjan välttäminen).

Onhan nämä Liigan syksyn pelit olleet kyllä laadullisestikin semmoista kuraa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, että ei tuo viihde tuon enempää katsojia kyllä ansaitsikaan. Iso ongelma on pelillisesti se että valtaosalla joukkueista ei riitä pelaajamateriaalin taitotaso puhkomaan noita träppejä joita lähes kaikki joukkueet viljelevät -> peli menee kaameaksi roiskimeksi ja virheiden pelkäämiseksi.

No se riippuu mihin vertaa. Kun halliin mahtuu 12044 ihmistä ja vielä muutama vuosi sitten yleisömäärät pyöri keskimäärin siinä 11000 tienoilla, niin ei tuo kovin paljon mieltä lämmitä. Jokerit onnistuu saamaan parempia yleisömääriä vain hieman suuremmassa kaupungissa, jossa yleisöstä kilpailee vielä toinenkin joukkue. Paljon Jokerit ja HIFK vetää väkeä? Jos nyt heitän hatusta, että 10000 ja 6000 ni onhan 9000 aika surkea luku, jos sitä verrataan noiden yhteislukuun. Frölunda on kuitenkin aina ollut se eniten väkeä vetävä joukkue SHL:ssä.

Kyllähän sarjan avoimuus varmasti lisäisi merkityksellisiä otteluja, mutta mielestäni se ei riitä vaan pitäisi tehdä myös muita muutoksia, kuten ottelumäärän vähentämistä ja juuri mainitsemaasi joukkueiden vähentämistä SHL:kin meni jostain käsittämättömästä syystä nostamaan joukkuemäärää tällä kaudella.

Edelleen mua kiinnostaisi tietää mikä ihmisten mielestä on suurin ongelma huonoissa yleisömäärissä, onko se talous vai jokin muu?
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Antib Erittäin hyviä ideoita. Tuo lista pitäisi toimittaa jokaisen Liigaseuran markkinointiväelle.

Itsekin olen pohtinut sitä, että miten katsojia saataisiin sitoutettua mukaan. Juurikin tuollainen ehdottamasi "leima"-systeemi olisi kokeilunarvoinen asia. Kun pystyisi puhelimestaan seuraamaan miten "kanta-asiakkuus" etenee niin se houkuttelisi käymään lisää peleissä, jotta saa yhden edun lisää. Muutaman pelin jälkeen saisi vaikka ilmaisen limun tai lihapiirakan ja isomman pelimäärän jälkeen jonkun fanituotteen tai ainakin ison alennuksen. Muutenkin puhelimeen tulisi aplikaation kautta palautetta ja kiitosta siitä, että olet peleissä käynyt. Ajoittain muistutuksena, "muistathan, että sinulla on kaksi peliä matkaa ilmaiseen tuotelipukkeeseen!" Se voisi luokitella peleissä kävijät ottelumäärien mukaan ja heidät palkittaisiin aktiivisuudesta. Saisit palkinnon sen mukaan millä tasolla olet. Seuranta voisi olla vaikka kolmen edellisen kauden osalta ja esim. "kulta tasolle" päästäkseen tulisi käydä yli 90% peleistä tai jotain.

Ihme ettei noita puhelinaplikaatioita ole vielä osattu ottaa käyttöön seurojen osalta. Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa ja siitä hyötyisi niin seurat kuin yleisökin. Myös kausikorttilaisia voisi palkita aktiivisuudestaan. HPK:lla tuli tälle kaudelle uutuutena se, että kortille on ladattu 10 tuotetta joilla saa kahvin, teen tai limun kauden aikana. Ihan hyvä alku ja antaa edes jonkinlaisen viestin siitä, että kausikorttilaisesta välitetään myös kortin ostamisen jälkeenkin.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Huomasiko kukaan muuten että älypuhelimille(ainakin Lumialle, itse asensin sen juuri äsken) on tarjolla tuo Bluesin oma sovellus? Sitä kautta pysyy myös ajan tasalla vaikkei tietokoneella ja netin ääressä aikaa viettäisikään.

@Antib taisi ottaakin tuon jo esille, mutta tulipahan mainittua. :D
 
Omalta osalta kiinnostuksen lopahtamiseen syy on kyllä hyvin yksinkertainen: Liiga kiekko on todella tylsää ja puuduttavaa katseltavaa. Kärppienkin pelitapa tuntuu olevan sellainen, että tavoitteena on pelata 0-0 peli. Ei tollasta jaksa kattoa, aivan sama vaikka voitettas. Voisi kuvitella, että kun se satunnais katsoja menee katsomaan sen yhden pelin ja se on tuollaista hidasta, kulmissa pyörimis läpsyttelyä, niin ei varmaan toista kertaa hallille tule. Kenestä tuo hyökkäysalueiden suurentaminenkin oli oikeasti hyvä idea?
Kaukalon kokoa pienemmäksi ja sitä kautta enemmän vauhtia, taklauksia ja suoraviivaista peliä. Tuomarilinja vielä sellaiseksi, että mailalla häirinnät, kiinnipitämiset ja estämiset loppuu.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä sä ehdotat tähän ratkaisuksi? Samahan se on kaikissa liigoissa ja samoin se on ollut aina meidän liigassa. Aina löytyy joukkueita, joilla ei ole käytännössä juuri panosta peleissä. Karsinnat muuttaa tilannetta ainoastaan niiden parin joukkueen kohdalla, jotka taistelevat liigassa pysymisestä.

Frölundallakin yleisömäärät vaan jatkaa putoamista. Eilen pelattiin ennakkosuosikki Skellefteåa vastaan ja paikalla juuri ja juuri 9000 katsojaa. Nettikeskusteluissa ihmiset kertovat useimmiten kiinnostuksen puutteen johtuvan merkityksettömistä otteluista. SHL on avoin liiga ja silti ottelut ovat merkityksettömiä, koska ei me kuitenkaan niin huonoja olla, että karsintoihin jouduttaisiin.
Sitä mitä jo lainaamassasi viestissä, eli supistetaan liigaa. Jukurit pysyköön alhaalla ja kolme muuta sinne seuraksi ja siivotaan mestis paskajoukkueista ja avataan sarjat kilpailullisiksi.
Jos 12 joukkueen liigasta 8 menee playoff peleihin, viimeinen tippuu ja 11. karsii, jää merkityksettömiä otteluita todella vähän ainakin nykyiseen verrattuna. Täytyy myös muistaa, että tällä tavalla olisi mestiksessäkin merkityksellisiä otteluita. Nythän siellä ainoastaan ensimmäisestä sijasta pelataan, joten otteluista taitaa olla 85% merkityksettömiä. Ei välttämättä se paras suuntaus ja tämäkin vain sillä ehdolla, että saunassa on tehty muutakin kuin pesty selkiä.
Tottakai nykyään on talous isona ongelmana, mutta sitä suuremmalla syyllä tulisi kehittää niitä asioita, joihin pystyy vaikuttamaan.

En tiedä mitä joukkueet näistä nykyisistä kotiotteluistaan nettoaa, mutta katsellessani seurojen taloutta, voin arvailla ettei nämä tyhjät katsomot kovin tuottavia ole kulujen jälkeen.
 

Ränse

Jäsen
Mielestäni suurimmat yksittäiset syyt ovat: kiekkoviihteen heikko laatu, mielenkiintoisten pelaajien/kiintotähtien puuttuminen sarjasta (osittain seuraa ensimmäistä kohtaa), liian kalliit liput, liiat ottelumäärät typerine otteluohjelmineen, liikaa merkityksettömiä otteluita, liikaa heikkoja/mitäänsanomattomia joukkueita, sekä olen varma että ainakin osa lätkäseuraajista ovat jättäneet Liigan sikseen protestiksi tästä uskomattomasta puuhastelusta joukkueiden nosteluineen parina viime kautena, eikä Jokereiden poistumistakaan pidä unohtaa (vaikuttaa monen seuran kotikeskiarvoihin).
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Mielestäni suurimmat yksittäiset syyt ovat: kiekkoviihteen heikko laatu, mielenkiintoisten pelaajien/kiintotähtien puuttuminen sarjasta (osittain seuraa ensimmäistä kohtaa), liian kalliit liput, liiat ottelumäärät typerine otteluohjelmineen, liikaa merkityksettömiä otteluita, liikaa heikkoja/mitäänsanomattomia joukkueita

Tämä on aika lohdutonta, jos näin on.

On siinä nimittäin haastetta, kun yritetään parantaa kiekkoviihteen laatua hankkimalla lisää mielenkiintoisia ja tähtistatuksen pelaajia, kun samalla lasketaan lippujen hintoja, vähennetään reilusti pelejä, poistetaan merkityksettömät pelit (poistetaanko pleijarit vai miten?) ja poistetaan mitäänsanomattomat joukkueet (miten nämäkin sitten mitataan, itse esim. meinaan nukahtaa aina Kärppä- ja KalPa-pelejä katsellessani, mutta silti on vaikea perustella, miksi Kärpät tai KalPa pitäisi pelin tylsäksi tekevän pelitapansa takia sulkea Liigasta.)
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On siinä nimittäin haastetta, kun yritetään parantaa kiekkoviihteen laatua hankkimalla lisää mielenkiintoisia ja tähtistatuksen pelaajia, kun samalla lasketaan lippujen hintoja, vähennetään reilusti pelejä, poistetaan merkityksettömät pelit (poistetaanko pleijarit vai miten?)
Tässäkin ketjussa on moni huomauttanut että kiekkoviihteen laatu on laskenut kotimaisessa sarjassa. Tiedän itseasiassa yhden Hifkin "kannattajan", joka on käynyt tappavan tasaisesti 10 kertaa per kausi peleissä (siis runkosarjassa, lisäksi saattoi olla pleijarimatseja) usean vuoden ajan. Nyt kyseinen henkilö seuraa KHL:ää ja Jokereita, tuon takia kannattaja oli lainausmerkeissä. Suurin syy kuulemma on pelin parempi taso. Kyseinen heppu pystyisi helposti ostamaan koko perheelleen kausarit Hifkin matseihin, ilman että talous edes värähtäisi ja peleissä paloi rahaa suhteellisen paljon (koko perheen päivällinen + iltapala siellä, jos oli arkimatsi). Miten tälläisiä heppuja sitten saataisiin pidettyä sitoutuneena liiga-kiekkoon? Nykyinen suhteellisen paljon estelyä salliva tuomarilinja ei tätä ainakaan edesauta. Lisäksi tällä linjalla saadaan piilotettua ne mielenkiintoiset pelaajat/kiintotähdet. Eikä tuo julmettu määrä otteluitakaan auta tai niiden typerä sijoittelu. Viime kaudella osa joukkueista oli kohdattu kolme tai neljä kertaa ja joku joukkue kerran, tietyt joukkueet saivat pääasiassa sellaisen HMV-fiiliksen aikaan, johtuen monista kohtaamisista, eikä sitten sellainenkaan joukkue oikein sytyttänyt jonka oli nähnyt syyskuussa ja sitten heti perään tammikuussa. Back-to-back pelit olivat kyllä aika mielenkiintoisia, siihen voisi panostaa hieman enemmän.

Eli:
- Nollatoleranssi rikkeisiin, sitä yritettiin viime kauden alussa ja peli oli joiltain osin vauhdikkaampaa (tosin silloin totuteltiin uuteen hyökkäysalueeseen).
- Pelimäärän tiputtaminen (n. 50 ottelua olisi riittävä, oma ideaalimäärä olisi siellä 40 paikkeilla)
- Suurin osa matseista saisi olla peräkkäin samaa joukkuetta vastaan, jolloin sitä tunnetta voisi olla katsojilla sekä pelaajilla enemmän. Jos pysytään 60 ottelussa, niin 16 joukkueellahan tämä onnistuisi täydellisesti.

Eikä noiden ruoka/juoma-tarvikkeiden hinnan laskukaan pahasta olisi.
 
Tampereen tilanne tällä hetkellä:

Tapparan keskari 4649
Ilveksen 4383

Ei mahtavaa, mutta ei mikään katastrofikaan. Molemmilla viisi kotimatsia, Tapparalla yksi paikallinen. Isoa vastustajaa ja isoa kiinnostusmittaria tulossa: Tappara-Kärpät to ja Ipa-IFK la. Jos noissa ei mennä 6k-suuruusluokkaan, niin ihmettelen (tosin ennakkomyynti ei toistaiseksi ihan liekeissä näytä olevan). Ilveksen luulisi voittoputkessa saavan lauantaiehtooksi yli 6000 glor...uskollista kannattajaa halliin.
 

Ränse

Jäsen
Tämä on aika lohdutonta, jos näin on.

On siinä nimittäin haastetta, kun yritetään parantaa kiekkoviihteen laatua hankkimalla lisää mielenkiintoisia ja tähtistatuksen pelaajia, kun samalla lasketaan lippujen hintoja, vähennetään reilusti pelejä, poistetaan merkityksettömät pelit (poistetaanko pleijarit vai miten?) ja poistetaan mitäänsanomattomat joukkueet (miten nämäkin sitten mitataan, itse esim. meinaan nukahtaa aina Kärppä- ja KalPa-pelejä katsellessani, mutta silti on vaikea perustella, miksi Kärpät tai KalPa pitäisi pelin tylsäksi tekevän pelitapansa takia sulkea Liigasta.)

Onhan siinä haastetta, sitä tuskin kukaan kieltää. Mutta mielestäni siihen olisi ihan helppo ratkaisu, 12 joukkuetta, 8 pudotuspeleihin + karsinnat takaisin (2 huonointa karsintasarjaan Ruotsi-tyyliin). Toki toi lienee nykytalousmaailmassa aika mahdoton yhdistelmä, koska SHL:kin "joutui" lisäämään joukkuemäärää jopa kahdella joukkueella. Kilpailullisuus lisääntyisi dramaattisesti ja Mestiskin saisi laadukkaampia pelaajia/joukkueita sarjaansa. Mielestäni iso osa noista (suomalaisten pelaamista) CHL-peleistä ovat olleet viihdyttävyydessään paljon parempaa viihdettä. Sinänsä nurinkurista että noissa matseissa ei sitten ole juuri katsojia käynyt. Sitä tuskin kukaan kieltää etteikö tämä nykysuuntaus olisi aivan perse edellä puuhun mennyt ratkaisu.
 

Suhonen80

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja tärkeimpänä, vois Liiga nyt lopettaa sen muniinpuhaltelun ja kukkahattujen kunnioittamisen. Lisää ylilyöntejä ja vastakkainasettelua, kiitos. Oma laji ja maksavat asiakkaat kunniaan.

Antib:n hienoon listaukseen on mobiiliappsista jne. on helppo yhtyä. Ugh.

Liigan mainetta on viime vuodet tahrannut juuri puolivillaisesti tuotettu sisältö:
- Ulkoisettua viihdesisältöä leimaa toimimattomuus ja taloudellinen kannattamattomuus (aina Urho-TV:stä Ruudun kyykkäilyyn).
- Tilastoinnit ovat aina olleet lapsenkengissä, vaikka joukkueilla itsellään on palkattua henkilöstöä, jotka keräävät dataa.
- Tiedottaminen ja uutisointi raahaa perässä - Liigan sivuille ilmestyvät uutiset ja videoklipit tulevat päiviä muita medioita perässä, vaikka Liigan tulisi olla se virallinen ja ajankohtaisin tiedotuskanava.

Kiekkoa (ja jokaikistä ottelua omalta kotisohvalta) ei saa enää pois verkosta, kun se on kerran sinne viety.
Liigajoukkueiden sivuja (ja siten myös sisältöä) tullaan muokkaamaan samoille sivupohjille NHL:n tapaan. Liigan virallista appsia ei vielä ole. Tässä olisi Liigalla oikeasti iso sauma.

Voisiko laadukas viihdesisältö mobiilisti tuoda pikemminkin otteluihin enemmän katsojia kun viedä niitä?
- Ottaessasi kuvan Liigan ottelulipusta tai kausikortistasi löytyvästä QR-koodista, aukeaa appsissa sinulle näkymä: "Tervetuloa xx Areenalle! Ottelun alkuun: x minuuttia, alla nopeasti valittavissa illan kokoonpanot, otteluennakko ja vaikka ottelukohtaiset tarjoukset...)

Ottelun aikana sitten appsista näkisi liveseurantaa ja tilastoja, ottelun päätyttyä luonnollisesti raportit ja lehdistötilaisuudet.
Oleellista on se, että Liigan on haluttava olla oikeasti tässä hommassa PRO. Ei mitään paskaa - "miksei tämä toimi" tai miksi täältä ei löydy mitään mielenkiintoista sisältöä. Sisältö on jo olemassa, kuten palstaveljet sanoivatkin. Nyt se täytyy tuottaa koordinoidusti ja sellaisessa muodossa, että se tuo yhden ulottuvuuden paikan päälle lisää. Muuten Liigajoukkueiden sivujen ja sisällön tuottaminen samalla sivupohjalle on aivan sitä itseään, ellei sillä tavoitella jotain suurempaa.

Seuraavaa TV-sopimusta uusintaessa tulisi tuoda myös Liiga-seuroille mahdollisuus myydä vieraspelipaketteja osana kausikorttia. Taas: kirjautuminen kausikortin QR-koodista ja hoplaa. iOSista Androidiin laadukas appsi, joka oikeasti tuo WOW-efektin.

Kaikki tietävät ongelman: kansa ei käy hallilla. Kaikki tietävät toisen ongelman: Liigan johto ei ole tarpeeksi intohimoinen. Miksei Suomi ja Liiga voisivat olla ensimmäisiä, jotka vastaavat ongelmaan ajan hengessä? Pohjois-Amerikan puolella ollaan jo menossa tähän.
Vai väitättekö, että tästä maasta ei tietoliikenneinsinöörejä ja mobiilikehittäjiä löydy?
 
- Jäähallin parkkiksella voisi olla koko perheelle mukavaa talviriehaa, esim. napakelkka ja loimulohta.
- Ovella otettaisiin risteilylaivojen tapaan seurueesta kuva, jonka printin voisi sitten poistuessaan oven pielestä ostaa.
- Lisää pallomeriä, ongintapisteitä, ja kasvomaalausta.
- Ylipäätään on ymmärrettävä, että yleisömäärä ei ole se juttu, vaan latoon jätetty raha per katsoja. Esim. TUTOssa tämä on ymmärretty, ja tyypillinen halvoilla lipuilla otteluun saapuvan retalejengin päätykatsomo korvattu ringside-ravintolapaikoilla.
- Kolme erää on kiireiselle ylemmän keskiluokan perheelle aivan liian pitkä aika etenkin arki-illasta lohkaistavaksi. Yleisömäärää voisi optimoida pelaamalla viikolla kahden erän mittaisia otteluita, ja viikonloppuisin kolmen erän siten, että kolmannen erän puoliväliin tulee vielä yksi normaali erätauko.
- Myyntiä tulee ehdottomasti terästää! Minulle on soiteltu ja kaupiteltu sukkia, sähkösopimuksia, lehtiä, puhelinliittymiä, muttei liigalippuja. Myöskään sähköpostiin ei ole ikinä tullut mainoksia liigapeleistä, vaikka spämmin kustannustehokkuus on tunnettu jo etanapostin aikakaudella.
- Jäähallilla tulee olla vetovoimaa. Jos ottelun taso ei tarjoa vetovoimaa, kuten esim. Kouvolassa, Vaasassa, Lahdessa tai Hämeenlinnassa saattaa käydä, tulee ihmisille tarjota jokin koukku. Seurat voisivat teettää logollisia muoviämpäreitä ja jakaa niitä 500:lle ensimmäiselle.

Tai sit vaan avataan ne sarjat, lopetetaan kaikki höpöhöpö-säälipleijarit, toteutetaan Sjöblomin malli kiinteistä täysien kierrosten pelipäivistä, ja katsotaan kun yleisömäärät kääntyy nousuun ja Suomi hengittää taas kiekkoa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täääh? Siis tämän päivän teknologian myötä liigakiekko on ennennäkemättömällä tavalla ihmisten ulottuvilla. Kyllä, ottelulähetykset ovat maksun takana, mutta kaikki matsit on mahdollista nähdä suorana ja laadukkaasti eri alustoilla, missä tahansa. Aivan yhtä helppoa on seurata urheilumedian tuoreita juttuja eri viestimissä, osallistua itse keskusteluun palstoilla/somessa ja katsoa ottelukoosteita. Tabletti, älypuhelin, kannettava ja nettiyhteys löytyvät kaikilta..

No näin periaatteessa joo.. Mutta ajattele näitä pikkukaupunkien maalaistolloja (kuten esim. isäni) 55+ vuotiaita joille kiekko on ollut vuosikymmenet henki ja elämä. Saunanlämmitys ja veneen vesille laitto määräytyi pelipäivien mukaan. Mitä he saa irti tästä some/tabletti/maksukanava tuubista? Hangon keksin listauksessa oli just näiden herrojen ja rouvien kanavat pysyä kärryillä jääkiekosta. Miten heidät otetaan huomioon tän kaiken keskellä. Luultavasti ovat kuitenkin tuhansia euroja vuosien varrella tiputtanut seurojen kassaan.

Ihan mielenkiinnosta, Raumalla Lukko järjesti asiakastyytyväisyys- ja toiminnankehittämis- tapaisen kyselyn, oliko paikallislehdessä ilmoitus "tule täyttämään kysely toiminnastamme ja antamaan parannusehdotuksesi Lukon toimistoon, kyselyyn osallistujien kesken arvomme...."?
 

axe

Jäsen
Tänään oli se ottelu, mitä mää kattelin etukäteen Tapparan yleisömäärien kulminaatiopisteeksi. Tästä piti lähteä pikkuhiljaa noususuuntaan. Ei lähtenyt, 4678. Ollaan hävitty tää peli.
 
^

Samaa mieltä, kuten tuossa ylempänä kirjoittelin. Tampereen surkein yleisömäärä tähän mennessä.

Ipalla on hyvää kampanjaa viikonlopun tuplapeliin - saa nähdä tuottaako se tulosta. Jotain samankaltaista on meilläkin pakko keksiä, ainakin niistä Kärpät- ja IFK-lisistä voidaan varmaan luopua?
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Tampereella alle 5000 katsojaa kahden edelliskevään finalistin kohtaamisessa, jossa lisäherkkuna oli vielä kahden tulevan kesän top-kymppi änärivarauksen kohtaaminen. Onko niin, että yleisö äänestää jaloillaan Liigan toimintaa vastaan, jossa kilpailullisuutta vähätellään ja Jokereiden menetys koetetaan korvata nostamalla vain lisää joukkueita sarjaan ja tekemällä siitä samalla entistäkin epätasaisempi. Raha on ainoa asia, mitä liiga- ja seurajohto ymmärtävät (jos sitäkään), joten jospa tämä herättäisi toimistojen pukuherrat pikku hiljaa miettimään sarjan tilannetta isossa kuvassa. Kunhan Sanoman nykyinen ja isorahainen TV-soppari päättyy, niin uusissa TV-neuvotteluissa olisi hyvä olla pystyä osoittamaan että sarja kiinnostaa oikeasti, hallit ovat täynnä ja pelit ovat mielenkiintoisia, jos meinataan päästä edes lähellekään nykyisiä lukemia. Tällä hetkellä näyttää aika pahalta, oli syyt sitten missä hyvänsä. Liigapomona minä olisin jo hieman huolissani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös