Ja tärkeimpänä, vois Liiga nyt lopettaa sen muniinpuhaltelun ja kukkahattujen kunnioittamisen. Lisää ylilyöntejä ja vastakkainasettelua, kiitos. Oma laji ja maksavat asiakkaat kunniaan.
Antib:n hienoon listaukseen on mobiiliappsista jne. on helppo yhtyä. Ugh.
Liigan mainetta on viime vuodet tahrannut juuri puolivillaisesti tuotettu sisältö:
- Ulkoisettua viihdesisältöä leimaa toimimattomuus ja taloudellinen kannattamattomuus (aina Urho-TV:stä Ruudun kyykkäilyyn).
- Tilastoinnit ovat aina olleet lapsenkengissä, vaikka joukkueilla itsellään on palkattua henkilöstöä, jotka keräävät dataa.
- Tiedottaminen ja uutisointi raahaa perässä - Liigan sivuille ilmestyvät uutiset ja videoklipit tulevat päiviä muita medioita perässä, vaikka Liigan tulisi olla se virallinen ja ajankohtaisin tiedotuskanava.
Kiekkoa (ja jokaikistä ottelua omalta kotisohvalta) ei saa enää pois verkosta, kun se on kerran sinne viety.
Liigajoukkueiden sivuja (ja siten myös sisältöä) tullaan muokkaamaan samoille sivupohjille NHL:n tapaan. Liigan virallista appsia ei vielä ole. Tässä olisi Liigalla oikeasti iso sauma.
Voisiko laadukas viihdesisältö mobiilisti tuoda pikemminkin otteluihin enemmän katsojia kun viedä niitä?
- Ottaessasi kuvan Liigan ottelulipusta tai kausikortistasi löytyvästä QR-koodista, aukeaa appsissa sinulle näkymä: "Tervetuloa xx Areenalle! Ottelun alkuun: x minuuttia, alla nopeasti valittavissa illan kokoonpanot, otteluennakko ja vaikka ottelukohtaiset tarjoukset...)
Ottelun aikana sitten appsista näkisi liveseurantaa ja tilastoja, ottelun päätyttyä luonnollisesti raportit ja lehdistötilaisuudet.
Oleellista on se, että Liigan on haluttava olla oikeasti tässä hommassa PRO. Ei mitään paskaa - "miksei tämä toimi" tai miksi täältä ei löydy mitään mielenkiintoista sisältöä. Sisältö on jo olemassa, kuten palstaveljet sanoivatkin. Nyt se täytyy tuottaa koordinoidusti ja sellaisessa muodossa, että se tuo
yhden ulottuvuuden paikan päälle lisää. Muuten Liigajoukkueiden sivujen ja sisällön tuottaminen samalla sivupohjalle on aivan sitä itseään, ellei sillä tavoitella jotain suurempaa.
Seuraavaa TV-sopimusta uusintaessa tulisi tuoda myös Liiga-seuroille mahdollisuus myydä vieraspelipaketteja osana kausikorttia. Taas: kirjautuminen kausikortin QR-koodista ja hoplaa. iOSista Androidiin laadukas appsi, joka oikeasti tuo WOW-efektin.
Kaikki tietävät ongelman: kansa ei käy hallilla. Kaikki tietävät toisen ongelman: Liigan johto ei ole tarpeeksi intohimoinen. Miksei Suomi ja Liiga voisivat olla ensimmäisiä, jotka vastaavat ongelmaan ajan hengessä? Pohjois-Amerikan puolella ollaan jo menossa tähän.
Vai väitättekö, että tästä maasta ei tietoliikenneinsinöörejä ja mobiilikehittäjiä löydy?