Eihän tv-kanava voi alkaa määrittää, mikä on kenenkin katsojan kotimatsi. Eivät kaikki Ruudun tilaajat ole yhden tietyn joukkueen kannattajia, ja eivät kaikki jonkun joukkueen kannattajat asu lähellä kotimatsia – esimerkiksi minulle kaikki seuraamani pelit ovat vierasotteluita.
Eihän tv-kanava tietenkään sitä itse määrittäisi, vaan kuluttaja valitsisi itse haluamansa kanavapaketin.
Esimerkki, hinnat hypoteettisesta hatusta:
Kaikki Liigapelit 300€/kausi
Kaikki seuran X pelit 250€/kausi
Seuran X vieraspelit 100€/kausi
Miksi tv-kanava ei voisi tarjota paketteja, joilla näkee vain seuran X-vieraspelit? Se ei toki kaikille katsojille soveltuva paketti ole, mutta ei tuollaista pakettia tarvitsikaan pakottaa kaikille kuluttajille. On olemassa suuri joukko ihmisiä joille tuon tyylinen hinnoittelu olisi hyvä. Me etäkannattajat, jotka harvemmin hallille pääsemme (omakohtainen esimerkki pari kertaa kaudessa JYP-KalPa ja muutama satunnainen vierailu Kuopiossa) voisimme maksaa vähän enemmän paketista, jolla näemme kaikki suosikkijoukkueen pelit. Lisäksi voisi olla hyvä olla vielä hitusen kalliimpi paketti jolla näkee kaikki Liigapelit.
Ongelma tietysti on, ettei nykyisen tv-sopimuksen voimassa ollessa tuollaisia muutoksia ole mahdollista toteuttaa, ei nimittäin ole Nelosen intresseissä. Tietysti erillissopimuksella olisi mahdollista, mutta se voisi tulla kalliimmaksi kuin pienoinen yleisömäärien lasku.
Lisäys: toki tuollaiset paketit ovat mahdollisia lähinnä IP-tv:ssä sekä nettipalvelussa.