KHL-Jokerit on todellinen asia - puoli-ilmaiseksi huippulätkää ja näyttävää oheisshowta kv-tason areenalla - mutta se on selvästikin vääristänyt monen kirjoittajan näkemyksen muiden suomalaisseurojen realiteeteista.
Jokerit tarjoaa KHL-lätkää aikalailla identtisillä hinnoilla kuin mitä tarjosi viimeiset 15 vuotta Liigakiekkoa. Ottelupäivänä matsiin ei taida paljon alle parinkympin päästä, mutta aikaisemmin ostamalla saa vähän alennusta. Clubikatsomossa hinnat ovat nousseet, mutta kai porukalla on varaa vielä niistäkin maksaa. Puoli-ilmaista se ei ole kuin HIFK:hon verrattuna ja vertaaminen onkin typerää, sillä Jokerit omistaa hallinsa ja HIFK ei.
Jokereiden hyvä menestys yleisömäärissä johtuu siitä, että nyt saa samaan hintaan paremman tuotteen. Se on tottakai ainutlaatuinen mahdollisuus Suomessa, eikä millään tavalla suoraan apinoitavissa Liigaan, mutta jotain muistiinpanoja voisi ehkä ottaa esimerkiksi hinnoittelusysteemistä (ei hinnoista sinänsä), tai vaikka markkinoinnista. Ihan vähimmäisvaatimus olisi kuitenkin keskittyä Jokereiden sijaan omaan tuotteeseen ja tehdä asialle jotain. Täällä on laitettu odotuksia heikompia yleisömääriä jo säiden, työttömyyden, kori- ja lentopallon, televisiosopparin (btw. Jokereillakin on sellainen) ja ties minkä syyksi, mutta vain harvat näkevät vikaa itse tuotteessa.
Mun mielestä sellainen ajatusmaailma on vaarallinen, että etsitään syitä vain ulkopuolelta tai pahimmassa tapauksessa syytetään asiakasta. Oli vika ihan missä tahansa, niin ykkösjuttu pitäisi olla oman tuotteen parantaminen ja näin ulkopuolisena ainakin on ollut vaikea nähdä siihen viittaavia toimia. Jos olisin Ranniston saappaissa, niin tunkisin Liigakiekkoa ilmaiskanaville, myisin juttuja toimittajille niin paljon kun ikinä pystyy ja rohkaisisin seuroja satsaamaan paikalliseen markkinointiin. Ihminen on siitä hauska eläin, että vaikka se kuvittelee ajattelevansa itse, voi niitä ajatuksia ohjailla oikeaan suuntaan, jos tietää mitä tekee. Jokereilla kävi tuuri monessakin suhteessa, mutta täällä se viesti uuden tuotteen erinomaisuudesta on saatu perille rummuttamalla niin perkeleesti joka tuutista. Jos Liigaa hehkutettaisiin samalla volyymillä, niin vielä useammat ihmiset uskoisivat, että kyseessä todentotta on aika kova sarja ja suuri kansallinen ylpeys.
Sille yksittäinen seura ei kuitenkaan valitettavasti mahda mitään, että kohta Liiga on 15 joukkueen kokoinen ja samaan aikaan Mestis on suljettu sekä menetetty yksi suurimmista kassamagneeteista. Nämä kaikki ovat mun silmissä tekijöitä, jota syöksevät Liigaa kohti tasaista taantumista ja yhdenkään seuran TJ ei yksin voi asiaa muuttaa. Sitä vastaan on kuitenkin mahdollista taistella ja vähintäänkin viivyttää vääjäämätöntä. En tiedä mitä seurojen johtoportaissa ajatellaan, mutta tässä ketjussa esiin tulleet "kyllä se porukka sieltä loppukaudesta tulee katsomoon" ja muut ulkopuolisiin syihin nojaavat perustelut ärsyttävät kaltaistani suomalaisen jääkiekon ystävää. Jos tuote ei syystä tai toisesta juuri nyt kiinnosta kuluttajaa, niin siitä pitää tehdä kiinnostava eikä istua kotona pyörittämässä peukaloita ja mutista, että kyllä ne varmaan takaisin tulee kun ovat aina ennenkin tulleet.