Liigaseurojen kannattaisi katsoa halliensa katsomokarttoja ja yrittää kartoittaa, missä katsomonosissa lipun halpa hinta ja tyhjät istuimet eniten korreloivat. Esimerkiksi TPS:n HK-Areenalla voisi ihan hyvin heittää yläkatsomoihin vaikkapa 1500 lippua pakettina myyntiin.
Mä heitän Turusta muutamia raakoja lukuja tähän peliin.
Turkuhallin yläkatsomoiden (E1-E7, F1-F4, G1-G7, H1-H4) kapasiteetti: 3.942 istumapaikkaa
- näistä normaaleissa liigamatseissa G1-7 -katsomot (1.627 istumapaikkaa) eivät ole edes myynnissä - eli edelliskausina lakanoilla peitetyt
- tämä jättää yläkerran kapasiteetiksi 2.315 istumapaikkaa
F2-katsomoon (67 istumapaikkaa) myydään ainoastaan opiskelijakausikortteja (129EUR/kpl)
- nämä on jo loppuunmyyty
- 24.09.2014
TPS ilmoitti kotisivuillaan, että nyt myös F3-katsomo on varattu opiskelijakausikorttilaisille
TPS kausikortit 2014-15:
D-pääty ja yläkatsomot (E-, F- ja H-kats.)
400 €
Tyött./Eläk./inva (D-, E-, F- ja H-kats.)
290 €
En nyt varmasti paljoa valehtele, jos väitän, että Turkuhallin yläkerrassa on noin 2.200 punaista penkkiä vapaassa myynnissä (2.315 miinus nuo opiskelijakausikorttikatsomot). Paljonko näihin sitten ollaan myyty noita 400EUR (tai 290EUR erikois-) hintaisia kausikortteja? Mitään lukujahan ei tietystikään julkisesti levitellä. Mä muistaisin hämärästi kuulleeni jonkun TPS:n toimitusjohtajan (radio-?) haastattelun tms. juuri ennen kauden alkua. Perus-diiba-daabaa: "
kausikorttimyynti on mennyt tosi hyvin". Olisinko väärässä, jos sanoisin kuulleeni, että noin sata kausikorttia on mennyt kaupaksi enemmän kuin viime vuonna?
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Paljonko yläkertaan ollaan myyty kausikortteja? Jätetään edelleen nuo opiskelijat pois laskuista. Kuinka monta 290EUR/400EUR hintaista kausikorttia HC TPS Turku Oy on myynyt Turkuhallin yläkertaan?
Mä avasin
Lippupalvelun sivuilta TPS:n kauden 2014-15 runkosarjan viimeisen kotiottelun: 12.03.2015 TPS-HPK
- oletukseni on, että tähän matsiin ei olla vielä tänään (29.09.2014) ostettu/varattu niin hirvittävästi irtolippuja
- toisin sanoen kaikki yläkerran varatut paikat pitäisi olla kausikorttilaisia
Katsomonosa - varatut paikat - istumapaikkoja yhteensä
H1 - 0 - 105
H2 - 0 - 67
H3 - 0 - 67
H4 - 15 - 105
F1 - 9 - 105
F2 - ei myynnissä/opiskelijakausikortti - 67
F3 - 6 - 67
F4 - 6 - 105
E1 - 4 - 205
E2 - 0 - 48
E3 - 8 - 499
E4 - 1 - 123
E5 - 68 - 499
E6 - 0 - 48
E7 - 7 - 205
124 varattua paikkaa (+67 opiskelijakausikorttia F2-katsomossa) - 2315 istumapaikkaa
Eli eli... vajaat 200 myytyä kausikorttia, kun kapasiteetti on yli kymmenkertainen! G-katsomot lisäämällä kapasiteetti on 20-kertainen!!!
Näiden lukujen jälkeen mä haluaisin nähdä sen, joka tulee mulle kirkkain silmin selittämään pari asiaa.
MIKSI HC TPS Turku Oy ei myy esim. G1-G7 -katsomoihin 100-150EUR hintaisia kausikortteja tavallisille ihmisille?
MIKSI HC TPS Turku Oy näkee, että esim. G1-G7 -katsomoiden pitäminen tyhjänä on kannattavampaa kuin niiden täyttäminen?
Henkilökohtainen mielipide: mä ostaisin takuuvarmasti 100-150EUR hintaisen kausikortin G-katsomoihin, vaikka mä ehdin kauden aikana käydä noin 10-15 matsissa. Ostaisinko 400EUR hintaisen kausikortin sinne? No, en varmasti! Olenko ainoa tällainen tapaus? En usko!
Mun mielestäni tuollainen irtolippujen polkumyynti tai alennettujen lippupakettien myynti on yksi pieru Saharassa. Jengi pitää saada sitoutumaan tuohon touhuun - ja mikä on parempi "sitouttaja" kuin kausikortti? Kausikortilla se yksi tietty penkki on myyty kauden jokaisessa kotiottelussa oli penkin haltija sitten paikalla tai ei. Nykyisellä tavalla tuo yksi tietty penkki taisi olla myytynä tasan yhden kerran kolmestakymmenestä (12.09.2014 TPS-KÄR) koko kauden 2014-15 aikana.