Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Yleisömäärät kaudella 2014–2015

  • 355 796
  • 1 702

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jatkan vielä hieman aiheesta TPS ja kausikortit - eli jos aihe ei kiinnosta pätkänkään vertaa, niin älä lue viestiäni!

Aiemmin päivällä laskin, että TPS on myynyt Turkuhallin yläkertaan (kapasiteetti 3.942 istumapaikkaa) vaivaiset 124 kausikorttia + 67 opiskelijakausikorttia. Mitä näistä sitten tulee tuloja?

124 x 400EUR = 49.600EUR
67 x 129EUR = 8.643EUR

Lisäksi osa näistä 124 kausikortista on takuuvarmasti noita alennetun hintaisia (290EUR) kausikortteja erityisryhmille (työttömät, eläkeläiset), joten kokonaissummaa lienee syytä tarkastaa hieman alaspäin. Ei liene vallan väärin sanoa (hieman alakanttiin), että TPS saa yläkerran kausikorteista pyöreät 50.000EUR (sis.ALV 10%)?

HC TPS Turku Oy:n julkisista tilinpäätöstiedoista selviää kausikorttituotot kausittain. En ole mikään expertti kirjanpitoasioissa, mutta olettaisin, että kyseiset summat ovat 0% ALV. Tämä päätellen mm. siitä, että luvut eivät ole mitään tasasummia. 400EUR kausikortti (sis.ALV 10%) on 363,63EUR (ALV 0%). Pyöreästi sanottuna HC TPS Turku Oy:n kausikorttituotot ovat olleet kausilta 2009-2013 noin 420.000-460.000EUR (ALV 0%, jos edellinen olettamukseni on oikea). Arvonlisäveron lisäämällä päästään pyöreään 500.000EUR tuottoon.

Pyörittelen nyt tällaisia "suunnilleen" lukuja. Turkuhallin yläkerta, jonka kapasiteetti on noin 1/3 koko hallin kapasiteetista tai lähes 1/2 koko hallin "normaaleista" istumapaikoista, tuottaa vain noin 1/10 TPS:n kausikorttituotoista. Joko ongelma alkaa hahmottua?

Sehän lienee yleisesti tunnettu tosiasia, että Turussa on keskimäärin valtakunnan edullisimmat liput jääkiekon SM-liigan otteluihin. Pitääkö tämä sitten kuinka hyvin paikkansa? Valitettavasti näemmä uuden palstan code-komento ei vielä toimi kunnolla - tai sitten en vain yksinkertaisesti osaa käyttää sitä oikein, joten en voi liittää rakentamaani taulukkoa tähän. Joka tapauksessa heitän luvut vaikkapa kaudelta 2012-13 tähän:

Yleisöä yhteensä: 183.091
Kausikortit + irtoliput yhteensä: 1.439.403,60
Lipputulot per katsoja: 7,86

Neljältä tarkastamaltani kaudelta (2009-10, 2010-11, 2011-12, 2012-13) tulos oli jotakuinkin sama: 8,52EUR, 7,73EUR, 8,33EUR ja 7,86EUR per katsoja. Kuten jo aiemmin totesin, niin ilmeisesti nämä tuotot ovat ALV 0% eli tämän verran TPS nettoaa puhtaasti per katsoja.

Jos nyt vaikkapa ensi torstain 02.10.2014 TPS-JYP -otteluun edullisin normaalihintainen istumapaikka yläkatsomoon maksaa 18,50EUR (sis 2,50EUR kuluja), niin kyllähän tästä voidaan jo päätellä aika paljon. Eipä TPS taida kovinkaan paljoa normaalihintaisia lippuja otteluihinsa myydä. Toimituskulut, ALVit sun kaikki muut kulut kun lasketaan pois, niin kyllähän jopa meikäläisen lyhyellä matematiikalla tuollaisesta lipusta pitäisi jäädä helpostikin reilu 10EUR tassuun puhdasta nettoa per katsoja. Tässäkin puhutaan kuitenkin edullisimmasta normaalihintaisesta lipusta.

Toisin sanoen aika paljon taidetaan myydä lippuja yhteistyöyrityksille, jotka sitten jakavat niitä eteenpäin parhaaksi katsomallaan tavalla. Heitän nyt täysin päästä keksityn esimerkin: Turun Sanomat -konserni ostaa 500 istumapaikkalippua yläkatsomosta hintaan 5EUR/kpl (sis.ALV 10%). Ehkä nämä 500 lippua sitten jaetaan yleisölle vaikkapa Turun torilla tai Turun Sanomien kestotilaajille tai ihan miten vain. Yleisestihän näitä lippuja kutsutaan "ilmaislipuiksi". Mä en mielelläni käytä kyseistä termiä. Lippuhan on vain loppukäyttäjälle ilmainen. HC TPS Turku Oy ei noita lippuja ole ilmaiseksi luovuttanut - joku toinen taho on niistä maksanut sovitun summan, joka ei ole lähelläkään lipun normaalia arvoa. Tästä syystä mä en näe mitään järkeä sille, että joidenkin mielestä "ilmaislippuja" ei pitäisi laskea mukaan illan yleisömäärään. Joku taho on ostanut tapahtumanjärjestäjältä (tässä tapauksessa TPS) ison kasan lippuja jollain könttäsummalla, mutta jakaa niitä sitten ilmaiseksi eteenpäin. Tapahtumanjärjestäjä ei missään nimessä ole noita lippuja luovuttanut ilmaiseksi.

Näissä tapauksissa HC TPS Turku Oy:n nettotuotto on ehkä jopa alle 3EUR per myyty penkki. Nyt mä alkaisinkin jo miettiä sitä asiaa, joka tuli ilmi edellisessä viestissäni. Mitä jos sille Pentti Peruskatsojalle saataisiinkin myytyä jo elokuussa se edullinen kausikortti (vaikkapa 150EUR). Tällöin hän maksaisikin siitä penkistään sen 5EUR per ottelu - oli hän sitten paikalla tai ei. Nettotuottoa tästä pitäisi kaiken järjen mukaan jäädä tapahtumanjärjestäjälle se sama kuin noista edellisen keksityn esimerkin "ilmaislipuista".

Olisiko se sitten huonoa bisnestä, jos HC TPS Turku Oy saisi tällä tavalla myytyä vaikkapa 1.500 edullista kausikorttia - tai vaikkapa 1.627 kausikorttia (koko G-katsomo). Kaikkien kulujen ja verojenkin jälkeen mun käsittääkseni näistä pitäisi jäädä HC TPS Turku Oy:n tassuun se sama nettotuotto per lippu kuin noista "ilmaislipuista", joita sitten yhteistyökumppanit jakelevat ympäriinsä. Silloin kun mikään yhteistyöyritys ei tuollaista kasaa lippuja ostaisi/jakaisi, niin nämä samat penkithän ovat käytännössä tuottamattomia. Kausikorttipaikkoina niistä saataisiin kuitenkin se sama nettotuotto ottelusta riippumatta. Turkuhallikaan ei viime vuosina ole niin useasti ollut loppuunmyyty (*HAH*) etteivätkö nämä kausikortittomatkin saisi kuitenkin niitä irtolippujaan yksittäisiin otteluihin.

Lisäksi pitää muistaa vielä se, että jopa 500 "ilmaislipun" jakelu ei Turussakaan taida sentään ihan jokapäiväistä olla (tai siis joka matsiin). Jos nyt kuitenkin pyöreästi lasketaan, että näistä jää se 3EUR per "ilmaislippu" nettotuottoa, niin eikö silloin 1.500 edullisesta kausikortista (á 150EUR) pitäisi jäädä kolminkertainen nettotuotto verrattuna näihin 500 "ilmaislippuun"?
 

Jeffrey

Jäsen
En ymmärrä tekniikasta mitään, mutta jos striimin estämiseen löytyy joku keino, itse ainakin pistäisin ne blokkaukseen välittömästi.

Ei oikein löydy. Tai löytyy, mutta A, se on kallista ja B, eston jälkeen on heti seuraava striimi ylhäällä. Paska juttu maksukanaville, mutta asia jonka kanssa vaan pitää elää nykyaikana.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei oikein löydy. Tai löytyy, mutta A, se on kallista ja B, eston jälkeen on heti seuraava striimi ylhäällä. Paska juttu maksukanaville, mutta asia jonka kanssa vaan pitää elää nykyaikana.

Tietysti jos joku viitsii jonkun aikaa näitä maksuttomia striimejä häiritä, luultavasti moni katsoja jättää ne väliin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Maanantai-ilta, syyskuu, vastassa yksi sarjan köyhimmistä joukkueista ja tuloksena yli 11500 katsojaa. Huikeaa duunia tekevät kohoset, kurrit ja kumppanit Ilmalassa. Kyllä Jokerit osoittaa sen, että nämä selittelyt viikon päivillä, keleillä tai vuotuisella ajankohdalla ovat täydellisiä tekosyitä yleisömäärien suhteen. Kun tuote ja hinta ovat kohdillaan, niin ihmiset kyllä tulevat halliin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Maanantai-ilta, syyskuu, vastassa yksi sarjan köyhimmistä joukkueista ja tuloksena yli 11500 katsojaa. Huikeaa duunia tekevät kohoset, kurrit ja kumppanit Ilmalassa. Kyllä Jokerit osoittaa sen, että nämä selittelyt viikon päivillä, keleillä tai vuotuisella ajankohdalla ovat täydellisiä tekosyitä yleisömäärien suhteen. Kun tuote ja hinta ovat kohdillaan, niin ihmiset kyllä tulevat halliin.

Eikö tämä ole jo aika väsynyttä taholtasi, käyt joka kerta päivittämässä tilannetta, vaikka keskustelu on vihdoin soljunut jo vähän muihinkin aiheisiin, kuin Jokerien yleisömääriin ja "tuotteeseen".
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Maanantai-ilta, syyskuu, vastassa yksi sarjan köyhimmistä joukkueista ja tuloksena yli 11500 katsojaa. Huikeaa duunia tekevät kohoset, kurrit ja kumppanit Ilmalassa. Kyllä Jokerit osoittaa sen, että nämä selittelyt viikon päivillä, keleillä tai vuotuisella ajankohdalla ovat täydellisiä tekosyitä yleisömäärien suhteen. Kun tuote ja hinta ovat kohdillaan, niin ihmiset kyllä tulevat halliin.

Forssastakin ihmiset ovat alkaaneet käymään jopa viikollakin Jokereiden peleissä. Ennen käytiin Hämeenlinnassa, nyt siellä missä on laatua tarjolla. Paikallinen Fps nyt ei kiinnosta ketään. Iso vaikutus on Jokereilla ainakin sellaisille paikkakunnille, missä ei liigaa pelata.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eikö tämä ole jo aika väsynyttä taholtasi, käyt joka kerta päivittämässä tilannetta, vaikka keskustelu on vihdoin soljunut jo vähän muihinkin aiheisiin, kuin Jokerien yleisömääriin ja "tuotteeseen".

Joka kerta? Tämä taisi olla eka kerta, kun tuon esiin Jokerien yleisömäärän jostakin matsista. Oleellisin asia tuossa oli sitä paitsi se, että jos Jokerit houkuttelee tällaisena päivänä tuollaista vastustajaa vastaan mökin lähes täyteen, niin luulisi sen olevan mahdollista Liigassakin, jossa hallit kuitenkin ovat pääosin yli puolet pienempiä.

Se on toki hauskaa, että juuri Ässä-fanien koalitiolle tässä ketjussa jo Jokerien mainitseminen tuntuu olevan kova pala. Dynaamisen trion muodostat kyllä TosiFanin ja Zaarin kanssa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Forssastakin ihmiset ovat alkaaneet käymään jopa viikollakin Jokereiden peleissä. Ennen käytiin Hämeenlinnassa, nyt siellä missä on laatua tarjolla. Paikallinen Fps nyt ei kiinnosta ketään. Iso vaikutus on Jokereilla ainakin sellaisille paikkakunnille, missä ei liigaa pelata.

Mielenkiintoinen huomio. On varmasti juurikin näin, että tällaisilla eteläsuomalaisilla paikkakunnilla, jolla ei omaa Liiga- tai edes Mestisseuraa ole, niin matkat suuntautuvat nyt herkemmin Jokerien peleihin kuin HIFK:n, Bluesin, tai HPK:n peleihin. Uskoakseni tämä ilmiö on olemassa myös esimerkiksi Hyvinkään, Keravan tai Järvenpään kaltaisilla paikkakunnilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Joka kerta? Tämä taisi olla eka kerta, kun tuon esiin Jokerien yleisömäärän jostakin matsista. Oleellisin asia tuossa oli sitä paitsi se, että jos Jokerit houkuttelee tällaisena päivänä tuollaista vastustajaa vastaan mökin lähes täyteen, niin luulisi sen olevan mahdollista Liigassakin, jossa hallit kuitenkin ovat pääosin yli puolet pienempiä.

Se on toki hauskaa, että juuri Ässä-fanien koalitiolle tässä ketjussa jo Jokerien mainitseminen tuntuu olevan kova pala. Dynaamisen trion muodostat kyllä TosiFanin ja Zaarin kanssa.

Pahoittelen, viime pelin jälkeen asialla taisi olla toinen nimimerkki. Pohdintaasi sen verran, että EI, ei ole mahdollista Liigassa myydä tuollaista yleisömäärää maanantai-illan peliin. Tämä johtuu monista eri seikoista. Kaiken lisäksi Jokereilta ei ole mitään opittavaa asian suhteen ja Jokerien käyttämät keinot saada halli täyteen eivät ole vaihtoehto liigaseuroille, eli maju-tason pelaajat sekä halvat liput.

Sitä en ymmärrä, miksi mielestäsi Riika on tylsä vastustaja, mielestäni sieltä kiinnostavimmasta päästä. Uskoisin näin olevan myös monen Jokeri-fanin kohdalla, ainakin sen suuntaisia juttuja jo ennen kautta luin. Itsekin tsekkasin pelin tuloksen YLEn netistä ja totesin Hagmanin osuneen jälleen.

Mutta tämä osaltani Jokereista, yritetään nyt olla pois jaloista, jos Jokeri-keskustelu ketjussa taas alkaa.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Maanantai-ilta, syyskuu, vastassa yksi sarjan köyhimmistä joukkueista ja tuloksena yli 11500 katsojaa. Huikeaa duunia tekevät kohoset, kurrit ja kumppanit Ilmalassa. Kyllä Jokerit osoittaa sen, että nämä selittelyt viikon päivillä, keleillä tai vuotuisella ajankohdalla ovat täydellisiä tekosyitä yleisömäärien suhteen. Kun tuote ja hinta ovat kohdillaan, niin ihmiset kyllä tulevat halliin.

Loistava idea Erku! Sinähän voisit sponssata vaikka SaiPaa kymmenellä millillä, Mauri-Antero taas vaikkapa HPK:ta ja niin edes päin. Olen varma, että rahoituksen näin saatuaan nämäkin joukkueet alkavat heti noudattaa tätä Jokerien loistavaa menestysreseptiä, jossa hommataan pari kentällistä maajoukkuetason jannuja ja myydään näiden peleihin lippuja yhtä halvalla kuin Ykkösen jalkapallopeleihin!
 

Sakkoliha

Jäsen
Kun tuote ja hinta ovat kohdillaan, niin ihmiset kyllä tulevat halliin.

Pitää paikkansa, mutta sama vastaus tuotu esille todennäköisesti monta kertaa aiemmin ja ymmärrät varmasti itsekin sen, että liigaseurojen on pidettävä tulot ja menot tasapainossa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Nämä maksuttomat striimit ovat varmasti hyvin tiedossa niin Liigalla kuin jokaisessa seurassakin. Ja kyllähän totuus on, että seurat menettävät puhdasta rahaa, kun pelejä pystyy katsomaan ilmaiseksi netin kautta.

Olen jo parin kauden ajan ihmetellyt sitä, että tällä palstalla saa vapaasti kysellä ilmaisten striimien perään. Ulkomaiset sarjat vielä ymmärrän, mutta että aivan Liigamatseihinkin noita kysellään jatkuvasti. Samaan aikaan piratismi on bannissa ja menneisyydessä on tainnut banaania tulla ihan jo trackerien kyselystä ilman edes viittausta laittomaan sisältöön. Voisi olla sääntömuutoksen paikka palstalla näiltä osin. Voisi ainakin jokunen katsoja siirtyä maksamaan (ja tätä kautta tukemaan joukkueita) tuotteesta.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Sen sijaan lippupakettien uskon olevan nykypäivää, ja tulevaisuuttakin. Liigaseurojen kannattaisi katsoa halliensa katsomokarttoja ja yrittää kartoittaa, missä katsomonosissa lipun halpa hinta ja tyhjät istuimet eniten korreloivat. Esimerkiksi TPS:n HK-Areenalla voisi ihan hyvin heittää yläkatsomoihin vaikkapa 1500 lippua pakettina myyntiin. "Neljä lippua 50 euroa! Ota perhe mukaan ja kannusta Tepsi voittoon!"
Itse paketoisin ennemmin "hyvien" ja "huonojen" pelipäivien perusteella kahden matsin nippuun tyyliin "Tule perjantaina, mutta tule myös maanantaina. Liput pakettihintaan."

TV-sopimukset pitäisi myös pistää uusiksi heti kun nykyiset päättyvät. Jollain lailla kotisohvalle jääviä pitäisi rankaista ja toisaalta palkita hallille vaivautuvia. Mitenkäs Pay Per View? "Katso loppuunmyyty viikonlopun huippumatsi PPW:llä, saat samaan hintaan liput tylsään keskiviikkomatsiin."
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Maanantai-ilta, syyskuu, vastassa yksi sarjan köyhimmistä joukkueista ja tuloksena yli 11500 katsojaa. Huikeaa duunia tekevät kohoset, kurrit ja kumppanit Ilmalassa. Kyllä Jokerit osoittaa sen, että nämä selittelyt viikon päivillä, keleillä tai vuotuisella ajankohdalla ovat täydellisiä tekosyitä yleisömäärien suhteen. Kun tuote ja hinta ovat kohdillaan, niin ihmiset kyllä tulevat halliin.

Unohdit kuitenkin sen tärkeimmän, eli uutuuden viehätyksen. Jokerien yleisömääriä kannattaa tarkemmin ihmetellä parin vuoden päästä.
 

Ihmepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljon viisasta tekstiä...

Joko sulle on TPS:n toimistolta soiteltu? Kannattas tarjoutua hommiin.

On toinenkin asia, minkä halusin sanoa. KHL-siirron jälkeen ajattelin, etten paljon tulisi kotimaista liigaa enää seuramaan. Toisin kävi.
En tiedä mikä siinä on, mutta edelleen se vain jaksaa kiinnostaa, paljonko tiistai-iltainen Jyp-Pelicans päättyi. Joka kierroksen jälkeen olen vilkuillut maalikoosteet läpi. Kai se on se tuttuus. Voi miettiä, että toihan pelas toissakaudella Lukossa. Ja katos, tämä on palannut taas Saipaan.

Aion tällä kaudella käydä katsomassa julliveljeni kanssa parit IFK-matsit. En tee sitä siksi, että hallilla olisi kova meno. Tai siksi, että joukkue pelaisi kertakaikkiaan hyvää lätkää. Vetovoima on jossain muussa. Perinteissä ja jollain tapaa rehellisessä meiningissä. Kunhan joku oikeasti pistää sen purkkiin ja ryhtyy sitä myymään, niin hyvä tulee.

Älköön kukaan kuitenkaan tulkitko viestiäni siten, että toivoisin Jokereiden palaavan Liigaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Unohdit kuitenkin sen tärkeimmän, eli uutuuden viehätyksen. Jokerien yleisömääriä kannattaa tarkemmin ihmetellä parin vuoden päästä.

Ok. Uutuuden viehätys huomioiden CHL kannattaa haudata heti ekan kauden jälkeen. Jos uutuuden viehätyksestäkin huolimatta hallien täyttöasteet ovat 40 prosentin tienoilla keskimäärin, niin mitä ne ovat sitten, kun uutuuden viehätys on kadonnut?
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Oliko tässä ketjussa yhtä viisaita Jokerikirjottajia viime syksynä? Toissa syksynä? Että kuinka Liigan yleisömäärät saadaan kasvuun?

Tapakatsojat ja fanaatikot säilyy kun se peli ja joukkueen identiteetti kullosellakin paikkakunnalla vastaa odotuksia. Pitää saada haravoitua satunnaiskatsojat ja elämysmatkailijat liikkeelle, että tää on just sellanen tapahtuma johon tässä kaupungissa kannattaa lähteä iltaansa viettämään ja jossa viihtyy. Vaatii uusia viritelmiä ja kenties tempauksiakin. Maksava asiakas se on sellainenkin joka ei välttämättä pystysuunnan kiekkoa erota viivelähdöistä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ok. Uutuuden viehätys huomioiden CHL kannattaa haudata heti ekan kauden jälkeen. Jos uutuuden viehätyksestäkin huolimatta hallien täyttöasteet ovat 40 prosentin tienoilla keskimäärin, niin mitä ne ovat sitten, kun uutuuden viehätys on kadonnut?

Vielä vähemmän? Vastaavat viritykset ovat kaatuneet ennenkin kuten tämänkin tulee kaatumaan mielenkiinnon puutteeseen. Saako muuten Jokerien kaikki pelit kotisohvalle 19,90€/kk?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
On toinenkin asia, minkä halusin sanoa. KHL-siirron jälkeen ajattelin, etten paljon tulisi kotimaista liigaa enää seuramaan. Toisin kävi.

Mulle taas on käynyt toisin. Ruudun "korvausten" sun muiden takia vielä joku viikko tai pari on Liigaa tarjolla. Tähän mennessä yksittäisiä matseja on jaksanut tiirustaa kunnolla, muutama mennyt taustaviihteenä ja useampana iltana ei ole edes jaksanut lähetystä avata. Ja vielä viime kaudella tuli kuitenkin tuijotettua Liigaa jokaisena kertana kun mahdollisuus oli, pelaavista joukkueista riippumatta. Omat "tarpeeni" saan tyydytettyä KHL:lla ja kun noilla matseilla ei ole suoraa vaikutusta omaan joukkueeseen, niin ei vain inspiroi. Toki Nordiksella tulee se 1-3 kertaa käytyä, mutta noin muutoin Liigan seuraaminen (ja siihen käytettävän rahan määrä) on romahtanut. Nähdytkin matsit ovat vähän tätä; Sportin kotiavausta, HIFK:ta, Kärppien kiinnostavia junnuja, jne. Ei sarja itsessään, vaan ottelut ja niihin liittyvät "yksityiskohdat".

Olen jo useamman vuoden ajan toivonut "löysempää" hinnoittelua ja "rankempaa" paketointia lippujen osalta Jokereille. Tälle kaudelle näitä paketteja on löytynyt ja hieman toivoisin Liigankin heräävän tähän ajatteluun. Miksi ei esimerkiksi Blues myy "kausikorttia" jokaiseen HIFK:n matsiin Baronalla? Luulisi kiinnostavan ainakin HIFK:n väkeä saada naapuriin "tsetti" samoin tein. Samoin Kärppien etäkannattajat tuskin pistäisivät pahakseen jos esimerkiksi Nordiksen kaikki matsit olisi varattu yhdellä maksulla. Suoraa "kaavaa" tuskin voi kukaan kertoa jokaiselle seuralle, vaan jokainen seura on käsiteltävä "yksilönä"; otteluohjelmissa on eroa, halleissa on eroa, samaan aikaan samaan kohdeyleisöön vaikuttavissa tapahtumissa on eroa ja mitä näitä nyt on. Jonkun idean toimiminen tai toimimattomuus Arenalla ei tarkoita sitä, että vastaava asia johtaisi samaan lopputulokseen Hippoksella, Rinkelimäellä, Äijänsuolla vai mitä nämä nykyään ovatkaan kivikylineen, synergioineen, orgioineen tai muineen.

Hinnoittelu ja paketointi itsessään ovat yksi juttu ja näistä on muun muassa kettuherra jo vääntänyt sellaista matskua, että pintapuoleisella "tarkistuksella" tuon voisi siirtää jopa suoraan jengille käyttöön. Tuosta mulla ei ole mitään muuta sanottavaa, Foxin viestit puhukuun puolestaan. Sen sijaan mua kiinnostaa myös se, kuinka eri asiakaskunnat saadaan tarttumaan noihin pointteihin ja kuinka ihmiset saadaan maksamaan lipusta ihan ehtaa rahaa. Suomalaiseen kun ei välttämättä tehoa ylivertainen hinnan ja laadun välinen suhde, vaan paketin täytyy myös olla näyttävä ja "halpaa paskaahan ei meidän perheeseen osteta".

Olen ihmetellyt sitä, miksei markkinointia viedä hieman "yli rajojen". Kyllä se HIFK-fani löytää Nordikselle jos haluaa sinne tulla, kohdistui markkinointi tähän tai ei. Sen sijaan se "kiekkodiggari" tai vähemmän aktiivinen kannattaja/seuraaja ei löydä ellei ärsykettä tule. Jotenkin mulla on sellainen fiilis, että Suomessa markkinointi kohdistuu noin yleisesti liikaa niihin ryhmiin, jotka tulevat tai jättävät tulematta matsiin aivan muista syistä kuin markkinoinnista. Helvetti, iskekää lentokentälle HIFK:n tikettipiste pystyyn, hankkikaa mainos niistä lentokoneessa olevista aviiseista ja kas kummaa, nopeasti on turistilauma hankkinut liput ja lippikset "kun ne ovat osa Suomea ja reissua Suomeen". Haastakaa Oulussa korkeakoulut tekemään jotain huuhaa-prokkista Kärpille, tarjotkaa liput "matskun valmistukseen" ja nopeasti kasassa on lajista innostuvaa väkeä, hyvällä tsägällä ihan toimivia prokkiksia ja lisää oheismyyntiä. Nämä nyt näin keskiyön aikaan pienissä matsikaljoissa heitettynä.

Hyvä esimerkki Liigasta on Ilves tuossa edellisen ostajaehdokkaan aikakaudella. Jengin markkinointi huomattiin valtamediassakin ja jopa Ilveksen "passiiviset kannattajat" ja "satunnaiset diggarit" heräsivät. Jengiä kävi hallilla, kassa kiitti ja sakot pystyi kuittaamaan jo pelkästään lisääntyneellää kaljakauppa. Tuossa oli sitä oikeaa pörinää ja pöhinää seuran ympärillä ja se tarttui myös siihen väestöön, joka ei normaalisti saavu zombin lailla halleille. Sen sijaan myös ne saivat "annoksensa", jotka "symppaavat kotisohvalla" tai "ovat salaa kiinnostuneita".
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Myös Ruotsissa yleisömäärät ovat vähentyneet. Esimerkiksi Frölundan yleisömäärä syyskuussa oli 660 katsojaa vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Skellefteån 381, Växjön 85. On se Jokerit kova, kun saa yleisön kaikkoamaan Ruotsissa asti. Tai sitten molempia maita vaivaa samat suuremmat ongelmat, kuten huono talous, pelin huonontunut taso ja pelien televisiointi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Joko sulle on TPS:n toimistolta soiteltu? Kannattas tarjoutua hommiin.
Heh... eipä olla! Tai no... ei sitä koskaan tiedä?
Hinnoittelu ja paketointi itsessään ovat yksi juttu ja näistä on muun muassa kettuherra jo vääntänyt sellaista matskua, että pintapuoleisella "tarkistuksella" tuon voisi siirtää jopa suoraan jengille käyttöön. Tuosta mulla ei ole mitään muuta sanottavaa, Foxin viestit puhukuun puolestaan.
Mä haluan hieman heittää lisää lihaa luiden ympärille noihin teksteihini. Mä perustan kaiken näkemykseni ja ajatukseni yhteen ainoaan malliin. Se on tosin erittäin toimivaksi todettu - Euroopan ja ehkäpä koko maailmankin mittakaavassa. Tietysti tällaista mallia ei voida missään nimessä kopioida täysin yksi yhteen, vaan sitä pitää luonnollisesti soveltaa karuihin Pohjolan oloihin sekä jokaiselle paikkakunnalle, joukkueelle ja hallille erikseen. TPS-osiosta tekstejäni lukeneet ovat varmasti törmänneet näihin viittauksiini - ehkäpä jo kyllästymiseen saakka.

Euroopan ehkä rikkain jääkiekkoseura tällä hetkellä - ainakin KHL:n ulkopuolelta - on sveitsiläinen SC Bern, joka pelaa Sveitsin pääsarjassa NLA:ssa. Olen usein törmännyt TPS-osiossa ja vähän muuallakin sellaiseen asenteeseen, että ei sieltä kannata kopioda mitään, koska "se on niin rikas ja mahtava seura". Onko näin sitten ollut aina? 90-luvun loppupuolella SCB oli vielä konkurssikypsä paska, jonka otteluissa kävi yleisöä vähän reilu 50% hallin kapasiteetista. Tässä mielessä vertaaminen TPS:n ja SCB:n välillä sopii mielestäni helvetin hyvin, kun miettii, missä jamassa TPS oli noin kymmenen vuotta SCB:n jälkeen (2006-08). TPS oli konkurssikypsä paska, jonka matseissa kävi jopa alle puolet hallin kapasiteetista. Miksi sitten noin 15 vuotta konkurssiuhan jälkeen SC Berniä kutsutaan "niin rikkaaksi ja mahtavaksi seuraksi"? Eikö tässä vaiheessa jo luulisi kellojen kilisevän tyhmemmänkin päässä? Mitä siellä Bernissä ollaan oikeasti näiden 15 vuoden aikana tehty? Kuinka SCB muutettiin konkurssikypsästä paskasta Euroopan ykkösseuraksi?

SC Bern voitti Sveitsin NLA:n mestaruuden kaudella 1996-97. Joukkue oli laadukas, toinen perättäinen runkosarjan voitto, edellisen kauden finaalitappio kuitattiin mestaruudeksi jne. Joukkueessa vilisi eri maiden maajoukkuemiehiä Renato Tosiosta (SUI) Mikko Haapakoskeen (FIN) sekä Ville Sirenistä (FIN) ja Timo Jutilasta (FIN) Gaetano Orlandoon (ITA) ja Bruno Zarilloon (ITA). Tästä huolimatta joukkue ei kiinnostanut berniläisiä. Runkosarjaotteluissa yleisöä kävi keskimäärin jotain 11.000 henkeä, kun hallin kapasiteetti on yli 17.000. Siinä vaiheessa se ei ollut heidän juttunsa. Joukkue oli kallis, rahat olivat lopussa, maajoukkuemiehet vaihtoivat maisemaa jne. Mestaruuden jälkimainingeissa toimitusjohtajan puikkoihin astui vahva mies Marc Lüthi. Ensimmäiset vuodet menivät vielä hieman ihmetellessä ja voivotellessa tilannetta, kunnes hän löysi ratkaisun. Berniläiset on saatava joukkueen taakse - SCB:sta pitää tehdä "koko Bernin yhteinen juttu".

Kaudella 1999-00 SCB teki yleisömäärissä pohjanoteerauksen sitten 80-luvun - Bern Arenalla kävi otteluissa keskimäärin alle 10.000 henkeä. Tällöin Herr Lüthi teki rajun päätöksen: halli on saatava täyteen lähes hinnalla millä hyvänsä. Grand Standin - Bern Arenan ylpeyden 10.000+ hengen seisomakatsomon - kausikorttien hinta tiputettiin 100 Sveitsin Frangiin (CHF) - joka vastaa tällä hetkellä noin 90 euroa. Kotiotteluita pelattiin tuolloin 22 kappaletta, joten yhden ottelun hinnaksi jäi noin neljä euroa. Yleisö oli saatava takaisin hallille! Tässä oli se Marc Lüthin mahtava innovaatio. Kymmenentuhatta, yksitoistatuhatta, kaksitoistatuhatta, kolmetoistatuhatta... kausi kaudelta yleisökeskiarvo alkoi nousta pikkuhiljaa. Samalla kaupunkilaiset oltiin saatu joukkueen taakse, joten kausikorttien hintaakin voitiin vähitellen ruveta nostamaan. Kaudesta 2000-01 lähtien SC Bernillä onkin ollut Euroopan korkein katsojakeskiarvo - kaudella 2013-14 jo 13. kertaa peräkkäin.

IIHF: Swiss fans flock to arenas

Kaudelle 2014-15 Grand Standin kausikortin hinta oli jo 330CHF (noin 300EUR). Tällä summalla voi siis nähdä kaikki SCB:n 25 kotiottelua seisomakatsomosta. Yksittäisen lipun hinta on 20CHF (noin 18EUR) eli yksittäislippuina koko kauden arvo on 500CHF (noin 450EUR). Onhan tuossa ollut siis 3,3 kertainen hinnannousu seisomakausareissakin sitten vuosituhannen vaihteen. Voin vakuuttaa, että edes Sveitsissäkään palkat eivät ole nousseet samaa tahtia. Siitä huolimatta väkeä riittää katsomoihin. Itse asiassa jopa niin hyvin, että noin pari viikkoa SCB "joutui" ilmoittamaan "ikävän" asian...

17.09.2014 - SCB: Nur noch Einzel-Tickets

Kaudelle 2014-15 varatut 13.000 kausikorttia ollaan myyty loppuun. Loppukauden matseihin pääsee enää vain yksittäislipuilla. Bern Arenan kapasiteetti on 17.131, josta vierasfaneillekin ollaan lohkaistu noin tuhannen hengen osio. Näin ollen mihin tahansa SC Bernin kotiotteluun on yleisessä myynnissä enää kolmisen tuhatta lippua. Hallin täyttöaste on siinä noin 95-96% vastustajasta, viikonpäivästä, kuun asennosta, ulkoilmasta tai kuukautiskierrosta riippumatta. Bernin kaupunki on asukasluvultaan pienempi kuin Turku - ja talousalueen kokokaan ei ole kuin max. 250.000. Lisäksi Fribourgissa on jo lähin kilpaileva NLA-joukkue alle puolen tunnin ajomatkan päässä. Samaten Biel sekä pari kautta sitten NLA:sta tippunut Langnau kisailevat Bernin ympäristön jääkiekon ystävistä alle tunnin ajomatkan päässä.

Mistä tämä kaikki sai sitten alkunsa? Yksinkertaisesti siitä, kun vuosituhannen vaihteessa CEO Marc Lüthi teki sen rajun ratkaisun: kausikorttien hinnat alas - berniläiset on saatava joukkueen taakse ja hallille lähes hinnalla millä hyvänsä. Voisiko vastaava onnistua Suomessa? Onko mikään joukkue edes yrittänyt vastaavaa? Pari ensimmäistä kautta ovat takuuvarmasti hankalia taloudellisesti ja muutenkin, mutta voisiko se lopputulos olla kuitenkin positiivinen pidemmällä aikajänteellä?

Mun mielestäni Turussa voitaisiin aivan hyvin kokeilla (tietysti sovellettuna) tätä Marc Lüthin mallia. Mitä siinä voitaisiin hävitä, jos nykyään 29/30 kotiottelusta tyhjillään oleviin G-katsomoihin (1.627 istumapaikkaa) myytäisiin vaikka jopa 100EUR kausikortteja? Se sentään taitaa olla jo liiankin raju peliliike, että myytäisiin noin edullisia kausikortteja koko yläkatsomoon (3.942 istumapaikkaa). Toisaalta kuten aiemmissa viesteissäni totesin: tällä hetkellä tuosta noin neljäntonnin kapasiteetista on kausikorttilaisten käytössä n.5% eli noin 200 istumapaikkaa. Mä olen joka tapauksessa sitä mieltä, että Turun kokoiselta talousalueeltakin pitää löytyä se 8.000-9.000 katsojaa joka ainoaan TPS:n kotiotteluun. Samankokoiselta Bernin talousalueelta löytyy joka ainoaan SCB:n kotiotteluun se 16.000 katsojaa.

Muutama lisäpointti kopioituna aiemmasta viestistäni TPS-osioon:

- SM-liigan täysin nollissa oleva imago? - mitä se vaikuttaa oman seuran kannattamiseen? NLA:lla on hyvä maine, mutta niin sillä oli jo silloinkin, kun SCB:n peleissä kävi alle 10.000 katsojaa.

- kattava televisiointi? - toimivat ne televisiot Sveitsissäkin. Yksittäisen runkosarjapelin hinta on muistaakseni 3CHF ja pudotuspelin 5CHF (en pistä päätäni pantiksi - kuitenkin huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa)

- Turkuhallin paska sijainti? - ei se Bern Arenakaan sijaitse missään Hauptbahnhofin ja Zytgloggen välissä keskustassa, mutta kyllä 16.000-17.000 ihmistä sinne pääsee kulkemaan kerran-pari viikossa.

- yms. yms.? - pitäisikö tämä tulkita esim. kilpailuna ihmisten vapaa-ajasta? Kyllä Bernissä muutakin tekemistä riittää kuin käydä SCB:n peleissä - voisin "melkeinpä" väittää, että enemmän kuin Turussa.

- yms. yms.? - pitäisikö tämä tulkita esim. heikkona taloustilanteena? Mikä tässä juuri on se ehdotus? Tarjotaan halvemmalla! Mikä olisi parempi lääke tämän "ongelman" ratkaisemiseksi?

Nämä ovat vastauksiani noihin yleisimmin esitettyihin selityksiin. Selityksiä ja selittäjiähän riittää aina enemmän kuin tekoja ja tekijöitä!

Liitteeksi vielä SCB:n yleisökeskiarvon kehittyminen viimeisten 20 vuoden ajalta:

Kausi - kotiotteluiden määrä - yleisömäärä - yleisökeskiarvo
1993-94 - 18 - 216.749 - 12.041
1994-95 - 18 - 219.067 - 12.170
1995-96 - 18 - 203.637 - 11.313
1996-97 - 23 - N/A
1997-98 - 20 - N/A
1998-99 - 23 - 235.773 - 10.251
1999-00 - 22 - 206.708 - 9.396
2000-01 - 22 - 220.282 - 10.012
2001-02 - 22 - 248.824 - 11.310
2002-03 - 22 - 272.203 - 12.373
2003-04 - 24 - 314.232 - 13.093
2004-05 - 22 - 337.922 - 15.360
2005-06 - 22 - 350.779 - 15.944
2006-07 - 22 - 347.921 - 15.815
2007-08 - 25 - 398.487 - 15.939
2008-09 - 25 - 404.301 - 16.172
2009-10 - 25 - 392.736 - 15.709
2010-11 - 25 - 396.391 - 15.856
2011-12 - 25 - 394.484 - 15.779
2012-13 - 25 - 408.242 - 16.330
2013-14 - 25 - 408.675 - 16.347
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä tuossa yläpuolella omastakin mielestä Mr. Fox on oikeilla jäljillä. Vastaavaa voitaisiin soveltaa myös Lahdessa. Tällä hetkellä tilanne on huono yleisömäärän suhteen. Perjantaina SaiPaa vastaan taisi olla 3500 katsojaa joka mielestäni on todella heikko suoritus. Muualla SaiPaa käytetään yleensä esimerkkinä kun puhutaan pelistä joka ei suurta yleisöä kiinnosta, mutta Lahdessa SaiPa mielestäni herättää keskivertoa enemmän tuntemuksia.

Mikäli olisin Pelicansin toimitusjohtaja, niin ensimmäiset 10 kotiottelua tarkastelisin tilannetta. Mikäli alhaiset kävijämäärät jatkuisivat ja voitaisiin todeta, ettei sattumalla ole juurikaan virkaa tässä asiassa, niin alkaisin rohkeasti miettimään ratkaisua jo tälle kaudelle. Seisomakatsomoon en lähtisi koskemaan, sillä tuonne on kausareita myyty melko edullisesti aina. Ainakin fanikatsomoon (150€), mutta kaiketi näitä on voinut ostaa kuka vaan ja mennä seisomaan minne vaan. Sen sijaan katsoisin statistiikasta kaksi huonoiten myynyttä sektoria ja iskisin niihin ns. puolen kauden kausareilla. Joulumarkkinoille lanseeraisin 75€-100€ maksavan kausarin, joka oikeuttaa omaan paikkaan jäljellä oleviin kotipeleihin. Etuosto-oikeus play offs-kausariin myös, koska siellä pelataan pitkälle kevääseen, totta kai. Tällöin hinnasta riippuen yhden pelin hinnaksi tulisi 5-6,67€ joka ei ole paljoa, mutta kuten todettua, sitouttaisi joukkueeseen.

Lisäksi mikäli mietin tilannetta näin katsojan kannalta, niin nykyään maksan halvimmillaan lipusta 13,50€. Kyllä se heikko taloustilanne on itseenikin vaikuttanut ja jokaisella erätauolla en raaski käyttää hallin tarjontaa hyväkseni. Kuitenkin, mikäli olisin ilmaiseksi ottelussa (oletetaan, että olisin saanut kausarin joululahjaksi) niin tuolloin käyttäisin mieluusti tuon säästyneen hinnan. Se kun on keskimäärin mukavempi jutella ihmisten kanssa pelistä oluen kera kuin katsoa jääkoneen työskentelyä.

Ongelmana olisi tietenkin se ryhmä, jotka ovat alkukaudesta ostaneet kausarin hintaan alkaen 450€. He eivät varmasti ilahtuisi, kun yllätäen loppukauden vieressä istuisi kannattaja kolme kertaa halvemmalla hinnalla. Heille kompensaationa voisi puolestaan tarjota halvempaa kausaria playoffseihin, koska niitä kohti ollaan edelleen menossa. Seuraavalla kaudella kaikkia kausareita sitten halvemmaksi, aivan kuten Bernissä kunnes täyttöaste alkaa olemaan yli 90% ja sitten voidaan pikkuhiljaa nostaa hintoja.

Pointtina on kuitenkin se, että mikäli alhaiset yleisömäärät jatkuvat, niin jotain täytyy tehdä. Lahdessa mielestäni markkinoinnista ei jää kiinni, sillä siihen on panostettu ja Pelicans on hyvin esillä ympäri kaupunkia.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Tekstissä paljon hyviä pointteja

HC TPS Turku Oy:n (ja Liigan) on kuitenkin mielestäni tunnistettava seuraavat asiat:

- Minkälaiset erilaiset segmentit ovat potentiaalisia kuluttajia ja peleissä kävijöitä? Mikä heidän ostopäätöksissä painaa?
- Miten eri segmentit reagoivat esim. hinnanmuutoksiin. Mikä on kysynnän hintajousto TPS:n peleissä!? (hyvin olennaista.. myytkö yhden lipun 100€:lla vai sata lippua 1€:lla.. vai olisiko joku muu optimaalisin?)
- Mikä on vaihtoehtokustannus, jos esim. myydään yläkertaan todella halpoja kausikortteja? (eli, kuinka paljon hyvästä katteesta siirtyy huonompaan (€))

Hypoteesi tällä hetkellä on, että TPS:n peleissä kuluttajien kysyntä reagoi laiskasti hintojen alentamiseen. Hypoteesi perustuu joihinkin kampanjoihin, jotka eivät merkittävästi lisää kysyntää. Täten: Kysynnän muutos on suhteessa pienempi kuin hinnan muutos. Luonnollisesti tuotteen laatu vaikuttaa kysyntään olennaisesti.

Joka tapauksessa liigalla ja TPS:llä tulisi olla selkeä strategia ja jalkautussuunnitelma siihen miten yleisöä saadaan lisää. Kuten Mr. Fox totesikin TPS:n lipun keskihinta on ollut jo vuosia järjettömän pieni, joka tarkoittaa useasti lippujen myyntiä yhteistyökumppaneille, jotka taasen jakavat lippuja eteenpäin. Onko tämä nyt oikea tie kuitenkaan?

Itse uskon, että Jokerien poistumisella on merkitystä liigan kiinnostavuudelle ainakin juuri nyt. En näe uhkana niinkään KHL:n rantautumista Suomeen, vaan nimenomaan vahvan ja tunteita (sekä mediaa) herättävän brandin poistumista. (vrt. jonkun muun suomalaisen seuran siirtyminen KHL:ään pl. ehkä IFK). Mielestäni Liiga:n päättäjät ovat nukkuneet ruususen unta, kun olisi pitänyt takoa jo kesästä lähtien suunnitelmallisesti. Liigalla on selkeät vahvuudet olemassa vrt. ulkomaisiin sarjoihin, mutta missä on niiden näkyvä hyödyntäminen. Toinen merkittävä asia onkin sitten monesti puhuttu tunteen tappaminen peleistä.
Liigaseurojen tulisi tehdä enemmän yhteistyötä keskenään markkinoinnissa ja tunteiden/vastakkainasettelun luomisessa. Lisäksi on tunnettava vielä tarkemmin eri kohderyhmät mihin pyritään vaikuttamaan. Väsyttää jo selitykset mökkikeleistä ja säästä.. varsinkin kun uskon, että heitot perustuvat mutuihin eikä tutkittuihin faktoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös