Mielestäni on jokseenkin ristiriitaista, että perustellaan Liigan rajusti laskeneita yleisömääriä taloustiltanteella ja ihmisten kulutuskäyttäytymisellä, kun kuitenkin tässä pari viikkoa sitten 8000 suomalaista lensi Espanjaan katsomaan koripallokisoja ja muutama tuhat Puolaan katsomaan lentopalloa. Tuo jos mikä on kukkarolle kallista lystiä.
Kyse on valintojen maailmasta. Liigalla on nähdäkseni aiemmin ollut erityinen paikka suomalaisen urheiluihmisen sydämessä. Nyt on nähtävissä merkkejä sen suhteen, että asetelma on muuttumassa.
Rasti seinään ja tatuointi otsaan: olen erkun kanssa 100% samaa mieltä. Ei kysymys ole lopulta siitäkään, etteikö suomalaisilla olisi varaa maksaa noita lippujen hintoja vaan siitä, että
lippujen hinnan ei koeta vastaavan siitä saatavaa hyötyä. Toki pelissä voi käydä ja käyttää siihen yhteensä sen 2-3 h, mutta jos vaihtoehtona on vaikkapa rajattomasti leffoja silloin kun itse haluat 8 eurolla kuussa (Netflix), loputtomat mahdollisuudet moninpelattaviin nettipeleihin, kaikki kirjat napinpainalluksella omaan lukulaitteeseen hetkessä ja ylipäänsä _kaiken_ viihteen hinnan romahtaminen, ei ole ihme jos keskiverto kolmekymppinen jää vaikkapa mieluummin himaan pelaamaan tietokoneella tai lähtee leffaan sen lätkämatsin sijaan. Ns. optimoi sen ajan, minkä perheeltä liikenee.
Toki halleilla käy ne viiskybäset, jotka eivät nykyviihdettä muutenkaan osaa liiemmin kaivata, heillehän maailma ei ole samalla lailla muuttunut. Nuoret käyvät hallilla koska pääsevät fanikatsomoon hyppimään, mutta entäs se valtava massa, joka on kasvanut netin parissa ja tottunut siihen, että kaiken saa ilmaiseksi tai halvalla ja silloin kun itse haluaa? Niistä pitäisi muodostua se seuraavien vuosikymmenten vakiokatsojaporukka, enkä ihan heti näe näin käyvän.
Kiteytettynä siis:
1. Viihdetarjontaa on saatavilla enemmän kuin koskaan, halvempana kuin koskaan. Ja juuri silloin kun sitä itse haluaa.
2. Lätkä kiinnostaa edelleen, mutta SM-liigaa ei koeta tuon hinnan arvoiseksi.
--------
Lopputulema: hintoja ei välttämättä tarvitse laskea, mutta
SM-liigasta on tehtävä jälleen niin kiinnostava, että se oikeuttaa lippujen hinnat. Jos näin ei tapahdu, on lopun alku edessä.