OT: Minua ihmetyttää hieman tämä EU:n ihannointi ja odotukset tilanteessa, jossa tuo kaksikirjaiminen mörkö osoittaa olevansa lähinnä kuumaa ilmaa tai parhaimmillaankin märkä pieru. Mikäli EU-tasolla ei päätöksiä saada aikaan, tai kompromissi on huono vitsi niin mielestäni on ihan oikein esimerkiksi Puolalta ottaa lusikka kauniiseen käteen ja kontrolloida rajojaan.
Niitä samoja rajoja joita 2015-pakolaiskriisin aikaan Kreikassa lähinnä pidettiin pilkkana. Oli Puolan oikeusvaltioperiaatteen rikkomisista mitä mieltä tahansa, osoittaa Puola (tässäkin) tapauksessa jämeryyttä.
EU on kuitenkin taho, jolla on osavastuu unionin ulkorajoista. Jos EU:lta ei odotettaisi mitään ja kukin maa saisi hoitaa rajansa ja venäläisten hybridioperaatioiden vastaukset itse, Venäjä kykenisi hajottamaan EU:n ainakin poliittisessa mielessä. Venäjä tekee paitsi EU:n hajotus-, myös ulko- ja sisäpolitiikkaa rääkkäämällä Valko-Venäjän kautta Puolaa ja Liettuaa. Kumpikin arvostelee Venäjää Moskovasta katsoen liikaa.
Vastaavasti Suomi on polvistunut Venäjän edessä tekemällä kolmikantaisen rajasopimuksen (Valko-Venäjä, Venäjä ja Suomi) 2016 ja ajamalla NS2 operaatiota maaliin, joten Suomi saanee tällä kertaa olla rauhassa. Mutta jos EU ei olisi mitään, Venäjä päättäisi Suomen asioista entistä enemmän. Turha kuvitella kenenkään, että Suomella olisi minkäänlainen positiivinen erityisasema Venäjän naapurina.
Niinpä juuri Suomen kannalta olisi hyvä, jos EU saisi yhteisen linjauksen turvapaikkapolitiikassa ja löytäisi jostain sisäisen voimansa asettamaan Venäjän tilanteeseen, jossa sen on lopetettava vähintään ihmisiä hyväksi käyttävät hybridioperaationsa ja niiden tukeminen.
Puolan toiminta on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että EU:n tulisi löytää yhteinen linja. Nyt Puola on päässyt paitsi eturiviin, myös helpolla sen osalta, että Saksa on ottanut kaikki läpi päässeet ihmiset. Lähteistä riippuen 5 000 - 10 000 henkilöä. Olisi Puolankin kannalta järkevää päästää rajalta lapset äiteineen Saksaan - eikä odottaa lisää ruumiita eri syistä. Puolaanhan he eivät olisi jäämässä, vaan pyrkivät Saksaan.
Voi myös sanoa, että taas EU on antamassa periksi tai Saksa jo antanut. Sanoisin, että tässä tilanteessa on hyvin huonot mahdollisuudet tehdä pelkästään fiksuja päätöksiä. Silloin joutuu valitsemaan ja itse katson, että haavoittuvassa tilanteessa olevia pieniä lapsia on autettava ja otettava Saksaan. Pieni osa Valko-Venäjän rajalta on myös tullut Suomeen, mutta en tiedä yhtään, onko kyseessä esimerkiksi lähinnä luokkaa 20-vuotiaat nuoret miehet vuoden 2015 tapaan.
Tilanne on joka suhteessa haastava ja ainoa ulospääsy on sopimus. Sen jälkeen on saatava yhteinen turvapaikkapolitiikka ja yhteinen näkemys Venäjän sanktioista, jos se jatkaa tai tukee hybridisotaa ihmisiä käyttäen. Ja mielellään toki muutkin toimet sanktioitava. Mutta EU ei ole tähän kyennyt vielä, vaan on lisännyt mm. energiariippuvuutta Venäjästä. Kaiketi kuvitellen, että se auttaa. Typerä ajatuskin. Venäjä hyödyntää siiman jo ennen kuin muste sopimuksessa on kuivunut.